Lara_Silver schreef:Heb een pony die dit eerst veel deed, tot het gevaarlijke af. (opeens omdraaien op een stijle heuvel met sneeuw bv) Nu is het heel simpel, heb geen genade meer voor dit idiote acties, hij hoort naar mij te luisteren heel simpel. Ik grijp een flink stuk naar voren in de teugel, trek hem naar mijn knie, geef er een flinke schop achteraan en zodra die in de goede richting staat teugels wijd links en rechts langs de hals en een meter of 10 flink drijven. Dat heb ik een paar keer moeten doen en nu volstaat een lichte correctie. Ik probeer alles zo netjes mogelijk op te lossen, in het begin probeerde ik ook nog vriendelijk te zijn.
Maar vanaf dat de situaties gevaarlijk werden, en ik merkte dat het etteren om het etteren was had ik geen genade meer, en dat heeft hij begrepen. Houd heel veel van hem maar hij moet gewoon sporen, tegenwerken allé, dan corrigeer ik zo zacht als mogelijk, maar als hij mij en zichzelf in gevaar brengt dan niet. In jou geval is het niet in gevaar brengen maar gewoon alsnog vervelend, het is gewoon heel simpel niet luisteren naar jou, terwijl hij moet luisteren.
Ik bied nu één manier om het op te lossen, die voor mij heeft geholpen. Mischien dat deze helpt, te zacht is of juist helemaal niet nodig in jou geval. Zou ook even de andere reacties in dit topic afwachten. Je moet gewoon de beste manier vinden voor jou paard om haar te corrigeren.
Trekken en schoppen heeft geen zin bij haar, ze is behoorlijk sterk en gooit gewoon haar kop omhoog en zet het op een lopen, en daarbij als ik dat doe wordt ze alleen nog maar meer vervelend ik heb het al eens geprobeerd, maar het werkt niet.