Zomaar afslaan met buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cher

Zomaar afslaan met buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:37

Als ik ga buitenrijden slaat mijn pony soms zo maar links of rechts af, en dan krijg ik haar niet meer terug.
Als ik haar probeer om te draaien doet ze haar hoofd omhoog en gaat draven, en dan krijg ik haar ook niet meer terug. Als ik afstap en er naast ga lopen is er niets aan de hand, dus ze is volgens mij gewoon aan het klieren dan.

Maar het probleem is dus dat ik haar niet meer omkrijg. Hebben jullie tips hiervoor?
(het gaat trouwens om een tinker ;))

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:45

Heb een pony die dit eerst veel deed, tot het gevaarlijke af. (opeens omdraaien op een stijle heuvel met sneeuw bv) Nu is het heel simpel, heb geen genade meer voor dit idiote acties, hij hoort naar mij te luisteren heel simpel. Ik grijp een flink stuk naar voren in de teugel, trek hem naar mijn knie, geef er een flinke schop achteraan en zodra die in de goede richting staat teugels wijd links en rechts langs de hals en een meter of 10 flink drijven. Dat heb ik een paar keer moeten doen en nu volstaat een lichte correctie. Ik probeer alles zo netjes mogelijk op te lossen, in het begin probeerde ik ook nog vriendelijk te zijn.

Maar vanaf dat de situaties gevaarlijk werden, en ik merkte dat het etteren om het etteren was had ik geen genade meer, en dat heeft hij begrepen. Houd heel veel van hem maar hij moet gewoon sporen, tegenwerken allé, dan corrigeer ik zo zacht als mogelijk, maar als hij mij en zichzelf in gevaar brengt dan niet. In jou geval is het niet in gevaar brengen maar gewoon alsnog vervelend, het is gewoon heel simpel niet luisteren naar jou, terwijl hij moet luisteren.

Ik bied nu één manier om het op te lossen, die voor mij heeft geholpen. Mischien dat deze helpt, te zacht is of juist helemaal niet nodig in jou geval. Zou ook even de andere reacties in dit topic afwachten. Je moet gewoon de beste manier vinden voor jou paard om haar te corrigeren.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:15

Lara_Silver schreef:
Heb een pony die dit eerst veel deed, tot het gevaarlijke af. (opeens omdraaien op een stijle heuvel met sneeuw bv) Nu is het heel simpel, heb geen genade meer voor dit idiote acties, hij hoort naar mij te luisteren heel simpel. Ik grijp een flink stuk naar voren in de teugel, trek hem naar mijn knie, geef er een flinke schop achteraan en zodra die in de goede richting staat teugels wijd links en rechts langs de hals en een meter of 10 flink drijven. Dat heb ik een paar keer moeten doen en nu volstaat een lichte correctie. Ik probeer alles zo netjes mogelijk op te lossen, in het begin probeerde ik ook nog vriendelijk te zijn.

Maar vanaf dat de situaties gevaarlijk werden, en ik merkte dat het etteren om het etteren was had ik geen genade meer, en dat heeft hij begrepen. Houd heel veel van hem maar hij moet gewoon sporen, tegenwerken allé, dan corrigeer ik zo zacht als mogelijk, maar als hij mij en zichzelf in gevaar brengt dan niet. In jou geval is het niet in gevaar brengen maar gewoon alsnog vervelend, het is gewoon heel simpel niet luisteren naar jou, terwijl hij moet luisteren.

Ik bied nu één manier om het op te lossen, die voor mij heeft geholpen. Mischien dat deze helpt, te zacht is of juist helemaal niet nodig in jou geval. Zou ook even de andere reacties in dit topic afwachten. Je moet gewoon de beste manier vinden voor jou paard om haar te corrigeren.

Trekken en schoppen heeft geen zin bij haar, ze is behoorlijk sterk en gooit gewoon haar kop omhoog en zet het op een lopen, en daarbij als ik dat doe wordt ze alleen nog maar meer vervelend ik heb het al eens geprobeerd, maar het werkt niet.

aeolusnr1

Re: Zomaar afslaan met buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:28

Toch is de uitleg die "Lara Silver" hier gaf wel de goede oplossing, als het niet lukt bij jou zit de fout echt wel bij jou, en niet bij het paard.
Dit klinkt mssn heel raar, maar kijk altijd naar hoe je iets vraagt en op welke manier, jouw paardje is niet in de fout gegaan, hij heeft gewoon de vrijheid gebruikt die jij hem ook gegeven hebt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:47

Ik heb een fjord met precies hetzelfde geintje. Zelfs in galop kan madam ineens (uiteraard op het allerlaatste moment :+ ) afslaan.

Been erbij houden, teugels voldoende op maat en voorbereid zijn op afslagen. Zodra ze dreigt af te slaan stelling naar de andere kant vragen. Laat haar absoluut niet met haar hoofd naar de afslag lopen want dan zet ze de nek erop en kun je het schudden. Kop naar voren of naar de andere kant en streng blijven.

Voor het geval ze toch zou vertrekken kun je voorlopig op de buitenritten een pessoabitje met dubbele teugel gebruiken. Je rijd dan gewoon op een gebroken trensje totdat je de 2e teugel gaat gebruiken, dan werkt hij ineens scherp in. Het is echt een tijdelijke oplossing, maar als ze eenmaal doorhebben dat ze het niet meer winnen is het ook gauw klaar en kan hij weer uit.
Ik heb hem bij mijn merrie ook een tijdje gebruikt en na een maand is hij weer de kast in gegaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:16

xFAM schreef:
Trekken en schoppen heeft geen zin bij haar, ze is behoorlijk sterk en gooit gewoon haar kop omhoog en zet het op een lopen, en daarbij als ik dat doe wordt ze alleen nog maar meer vervelend ik heb het al eens geprobeerd, maar het werkt niet.

Zoals ik al zei, ik geef je één manier. Als die niet werkt dan is het aan jou een andere te vinden. Je hebt duidelijk geen controle over je paard, of je vind een manier deze controle weer terug te krijgen zoals mij is gelukt of je zal voor altijd dit probleem hebben. Heb je in de bak wel controle over haar of drukt ze daar ook vaak haar eigen zin door? Overigens wat deed je toen ze vervelend werd na deze correctie? Laat me raden je gaf het op en steeg af of liet haar die richting maar inlopen? Er zijn bijna geen andere manieren waarop een probleem als deze is ontstaan. Mijn tip, blijf dan eens op het paard zitten geef die flinke correctie en ga net zo lang door tot ze daadwerkelijk eens doet wat je wil. Heb je een grens waar je liever niet overheen wil tijdens het corrigeren omdat je bang wordt van de reacties kijk dan of er iemand anders is die het probleem kan oplossen, net meer durf heeft ofzo. Dit soort paarden geven zich niet zomaar gewonnen, dit zijn paarden waar een correctie een heeeeel groot verschil in het verdere rijden kan uitmaken. Deze paarden reageren fel op correcties maar zullen zich na een tijdje ook laten corrigeren en gewoon luisteren.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:29

fjordnina schreef:
Ik heb een fjord met precies hetzelfde geintje. Zelfs in galop kan madam ineens (uiteraard op het allerlaatste moment :+ ) afslaan.

Been erbij houden, teugels voldoende op maat en voorbereid zijn op afslagen. Zodra ze dreigt af te slaan stelling naar de andere kant vragen. Laat haar absoluut niet met haar hoofd naar de afslag lopen want dan zet ze de nek erop en kun je het schudden. Kop naar voren of naar de andere kant en streng blijven.

Voor het geval ze toch zou vertrekken kun je voorlopig op de buitenritten een pessoabitje met dubbele teugel gebruiken. Je rijd dan gewoon op een gebroken trensje totdat je de 2e teugel gaat gebruiken, dan werkt hij ineens scherp in. Het is echt een tijdelijke oplossing, maar als ze eenmaal doorhebben dat ze het niet meer winnen is het ook gauw klaar en kan hij weer uit.
Ik heb hem bij mijn merrie ook een tijdje gebruikt en na een maand is hij weer de kast in gegaan.

Ja als ik echt goed oplet en mijn been en teugels er goed bijhoud is het al een stuk minder, maar doet ze het nog wel. Misschien is zo'n pessoabit een idee, ik kan het altijd proberen iig.

Lara_Silver schreef:
xFAM schreef:

Zoals ik al zei, ik geef je één manier. Als die niet werkt dan is het aan jou een andere te vinden. Je hebt duidelijk geen controle over je paard, of je vind een manier deze controle weer terug te krijgen zoals mij is gelukt of je zal voor altijd dit probleem hebben. Heb je in de bak wel controle over haar of drukt ze daar ook vaak haar eigen zin door?

In de bak luistert ze wel goed en doet ze dit niet. Het is wel een paard wat graag haar zin wil hebben.
Daarom heb ik ook dit topic geplaatst, om meerdere manieren te horen, zodat ik kan zoeken om een goede te vinden. Ze deed dit voorheen nooit, is zo in een keer gekomen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:33

xFAM schreef:
In de bak luistert ze wel goed en doet ze dit niet. Het is wel een paard wat graag haar zin wil hebben.
Daarom heb ik ook dit topic geplaatst, om meerdere manieren te horen, zodat ik kan zoeken om een goede te vinden. Ze deed dit voorheen nooit, is zo in een keer gekomen.

Dan is dat waarschijnlijk die keer geweest dat je haar het idee hebt gegeven dat zij de controle heeft. Kan iets heel kleins zijn om aanstoot te geven hoor. Waarschijnlijk geeneens een bewuste fout van jou.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:55

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard. De achterliggende oorzaak bleek pijn te zijn, hij had vreselijke kramp in zijn hamstring en rug. Dus om uit te sluiten dat er iets fysieks is zou het handig zijn om een sportmasseur naar je tinker te laten kijken (en vooral voelen natuurlijk)

Verder, voordat ik erachter kwam wat er nou precies was en dacht dat het misschien wel verzet om het etteren kon zijn heb ik een vergelijkbare methode als LaraSilver toegepast. Mijn paard had de neiging om ineens om te draaien, altijd naar rechts, en dan sleurde ik hem op een volte halve meter (ja dat kan) tot hij weer met z'n neus de goede kant op stond. Soms om de paar meter. En dan inderdaad een flinke BRUL, want van been ging hij alleen maar achteruit rennen. Van mijn instructrice kreeg ik ook de tip om met mijn zweepje in mijn rechterhand te rijden. Dat zweepje stak ik dan vliegensvlug naar voren, langs zijn oog (geen lel in z'n gezicht geven natuurlijk, maar je zweepje als een hekje gebruiken. "Jij kunt daar niet heen paard, of je krijgt een tik".

Daarnaast kan het interessant zijn om je te verdiepen in de vooraankondiging(en) die je paardje geeft. Zo maakte mijn paard, voordat hij zich razendsnel omdraaide, een hupsje, waarna hij zijn hoofd omlaag douwde waardoor ik niks meer te vertellen had. Dat was voor hem natuurlijk makkelijk omdraaien en wegstormen, en toen ik eenmaal doorhad hoe ik dit kon doorbreken (gebruik maken van het hupsje door 'm op voornoemde volte halve meter te sleuren, voordat hij de kop omlaag kon gooien) was het vrij snel over. Verder is het bij mijn paard zo dat hij eerst mest, een paar meter voordat hij een "geintje" uithaalt. Dus wanneer mijn paard mest onderweg ben ik op mijn hoede, en mag hij absoluut niet stilstaan. Voor je het weet zit je namelijk op een stuurloze tank die naar huis dendert :+

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:51

Toen ik las ''afslaan'' Dacht ik ??? Huh, hoezo afslaan, waarom zou je je paard afslaan??

Maar omdraaien, hmm..
En geprobeerd om dan gewoon veel binnenbeen te geven en er een rondje van te maken.
En hangen aan de teugels helpt niet ;)

Maar, nug succes :D

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:11

De enige manier om dit tegen te gaan is zoals Lara zegt.

Ga voorover zitten, pak de teugel bij het bit vast en trek hem om. Geen paard zal dit negeren. Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:51

Je kan beter gebruik maken van de kracht die je paardje er al in gooit. Gaat ze naar links? Dan doordraaien naar links, sta je zo weer met de neus de goeie kant op, en dan met een flinke vaart vooruit!
Of iets meer bezig houden tijdens een buitenrit, want ook in het bos kun je dressuren!

En toch wat alerter zijn tijdens een buitenrit, paard slaat niet zomaar af zonder voortekenen, zal eerst die kant op kijken, spieren iets meer aanspannen o.i.d.
Probeer dus de voortekenen bij jouw paardje te vinden, zodat je het al weet voordat ie het doet en dan al kan corrigeren.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:51

Sassol schreef:
Je kan beter gebruik maken van de kracht die je paardje er al in gooit. Gaat ze naar links? Dan doordraaien naar links, sta je zo weer met de neus de goeie kant op, en dan met een flinke vaart vooruit!
Of iets meer bezig houden tijdens een buitenrit, want ook in het bos kun je dressuren!

En toch wat alerter zijn tijdens een buitenrit, paard slaat niet zomaar af zonder voortekenen, zal eerst die kant op kijken, spieren iets meer aanspannen o.i.d.
Probeer dus de voortekenen bij jouw paardje te vinden, zodat je het al weet voordat ie het doet en dan al kan corrigeren.

Ja als ik iets meer oplet en gewoon goed mijn been er bij houd en druk op beide teugels gaat het al wel een stuk beter, maar soms rijd ik ook wel met losse teugel en dan slaat ze dus af.
Van te voren gaat ze meestal al wat harder lopen en doet ze haar hoofd omhoog. Vanaf dat moment kan ik niets meer beginnen en slaat ze dus af. Ik heb vandaag en gister met martingaal gereden, moet zeggen dat dit ook wel een stuk scheelt, dan kan ze haar hoofd niet meer zo heel ver omhoog doen.
Ik ben gister ook een aantal keren goed boos geworden, heb de teugel kort gepakt en haar omgetrokken, ik denk dat als ik dit een aantal keren volhoud dat het wel een stuk beter gaat, kon het eigenlijk vandaag al wel merken want ze heeft het maar 1 keer geprobeerd.

ik denk dat ik het nu wel kan oplossen. ;)

_Marte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:52

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Hij ging steeds tijdens een buitenrit opeens omdraaien en wilde niet meer verder. Ook al had ik hem toch weer de goede kant op, draaide hij toch weer terug. Oplossing:
IK reed de buitenrit gewoon in zijn achteruit ;)
Op ten duur werd hij boos en vond het niet meer leuk dus toen wilde hij wel weer voorwaarts! Heb er verder haast nooit meer problemen mee :D
succes!

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:46

niet opgeven hoor, want jij bent de baas. Pessoabit kan zeker helpen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:12

novita13 schreef:
niet opgeven hoor, want jij bent de baas. Pessoabit kan zeker helpen.

Nee opgeven doe ik zeker niet. Ja ik zit nog over dat pessoabit te denken ben er nog niet helemaal over uit, maar kan het natuurlijk altijd proberen. ;)