Op terugweg niet te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djulitaa

Op terugweg niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:44

heb gezocht naar vergelijkbare topics, verschillende gevonden maar niet precies wat ik zocht, daarom zelf een gemaakt.

Ik verzorg een fjord, waar ik ook vaak mee naar buiten ga. Met een groep, en soms ook alleen. De buitenrit verloopt grotendeels heerlijk ontspannen, los teugeltje niks aan de hand. Vaak is hij ook de rustige van de groep. Op de heenweg dan.. De heen weg is geen probleem, zou er zo een kind van 10 op durven zetten bij wijze van spreken. Totdat hij merkt dat we richting huis gaan. Dan wil hij zo snél mogelijk naar huis, en dat is snel. Op sommige stukken waar hij denkt waar die kan gaan, daar gaat hij. Hij zet zijn dikke fjordennek erop, en dan kun je eigenlijk net zo goed je teugels loslaten, want het heeft toch geen nut. Hier wil ik dan graag tips op. Hij is vaak dan niet terug te nemen, alleen als het gevaarlijk (kan) worden, kan ik hem uit zijn balans brengen door hem om te trekken. Maar dit is natuurlijk niet de vriendelijkste manier, en dus niet de manier dat ik graag gebruik, maar soms moet dit, voor de veiligheid van mij en medeweggebruikers. Natuurlijk kun je nu zeggen, dan maar niet meer naar buiten. Maar dit wil ik niet en mijn paard niet, dus hier doe je niemand echt plezier mee. Natuurlijk wil ik wel dat het veilig blijft, maar ik vind dat je dit op kunt lossen, alleen je moet weten hoe, en ik weet het nu even niet meer.

Ik heb pas een bosal gekocht, wil hier uiteindelijk ook mee in het bos gaan rijden, dus wil ik hier ook graag wat tips en adviezen over, over of dit wel kan in deze situatie, en hoe ik het beste de overstap hier in het bos kan maken. Ik krijg hier les in om mee te rijden, in de wei (heb geen bak tot beschikking).

Hoop op veel reacties, heb ze nodig!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:05

Ik zou even geen andere dingen zoals bosal toepassen voordat je dit probleem hebt verholpen.
Laat de bosal dus maar even in de kast liggen.
Tenminste imo.
Het snel naar huis willen gaan kan verschillende oorzaken hebben.
Thuiskomst betekent eten.
Thuis zijn mijn maatjes.
Rijden buiten is niet leuk/afwisselend genoeg.
Toch buiten blijven rijden, gooi hem om en maak een nieuw ritje.
Loop voorbij huis.
Oefen een dag door alleen maar heen en weer te rijden net zolang hij het snapt.
En dit ook bij elke thuiskomst, pas naar binnen als hij rustig voor jouw doen naar huis gaat.
Wat zegt de eigenaar ervan en doet hij hetzelfde bij hem/haar?
Misschien kun je het probleem ook met hem/haar bespreken.
succes!

midgie

Re: Op terugweg niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:45

Misschien eerst wat meer de techniek in de bak leren.
Of als je perse naar buiten wil de terug weg voor je paard gaan lopen en aan gehoorzaamheid werken.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:50

De eigenaar rijdt er zelf niet op, het is zeg maar een "grasmaaier".
Over de techniek in de bak, die is verder hartstikke goed, we trainen op L1/L2 niveau, of tenminste hebben getraind.
Nu rijd ik in de bak al met de bosal, dit gaat tot dusver erg goed.

blensink schreef:
Ik zou even geen andere dingen zoals bosal toepassen voordat je dit probleem hebt verholpen.
Laat de bosal dus maar even in de kast liggen.
Tenminste imo.
Het snel naar huis willen gaan kan verschillende oorzaken hebben.
Thuiskomst betekent eten.
Thuis zijn mijn maatjes.
Rijden buiten is niet leuk/afwisselend genoeg.
Toch buiten blijven rijden, gooi hem om en maak een nieuw ritje.
Loop voorbij huis.
Oefen een dag door alleen maar heen en weer te rijden net zolang hij het snapt.
En dit ook bij elke thuiskomst, pas naar binnen als hij rustig voor jouw doen naar huis gaat.
Wat zegt de eigenaar ervan en doet hij hetzelfde bij hem/haar?
Misschien kun je het probleem ook met hem/haar bespreken.
succes!

Hier vind ik zeker wat nuttige tips tussen, bedankt!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:13

het moet wel veilig blijven! Hang er maar een stang in of zo, zodat je altijd de controle houdt. Kun je zacht zijn met je hand als dat kan en optreden als dat nodig is. Veiligheid voor alles. Mijn ervaring is dat trainen in de bak of weiland niet helpt bij dit soort dingen. Het paard moet leren dat remmen echt remmen is.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:37

Hey, wat ben je een leuke combi met je fjord :) (heb in je profiel gespiekt). Volgens mij heb je veel bereikt met hem, van grasmaaier tot rij pony.
Wat doet hij als je naast hem loopt op de terugweg? Wil hij dan ook zo 'racen'? Zo ja, dan zou ik eerst met hem aan de hand oefenen op de terugweg. Oefen het halthouden, jij stilstaan is hij stilstaan. Als hij je voorbij loopt, paar passen terugzetten. En volhouden. Goed belonen als hij dit doet.
Als hij dat naar huis racen alleen onder het zadel doet, let dan op je ademhaling. Rustig door je buik ademen. Consequent zijn, en als hij rustig blijft goed belonen (desnoods door hem een brokje te geven).

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 16:23

moretje schreef:
Hey, wat ben je een leuke combi met je fjord :) (heb in je profiel gespiekt). Volgens mij heb je veel bereikt met hem, van grasmaaier tot rij pony.
Wat doet hij als je naast hem loopt op de terugweg? Wil hij dan ook zo 'racen'? Zo ja, dan zou ik eerst met hem aan de hand oefenen op de terugweg. Oefen het halthouden, jij stilstaan is hij stilstaan. Als hij je voorbij loopt, paar passen terugzetten. En volhouden. Goed belonen als hij dit doet.
Als hij dat naar huis racen alleen onder het zadel doet, let dan op je ademhaling. Rustig door je buik ademen. Consequent zijn, en als hij rustig blijft goed belonen (desnoods door hem een brokje te geven).

Haha bedankt, heb inderdaad veel met hem bereikt!
Daarom is onze band ook zo goed :)
Alleen dit blijft een probleem..

Als we gaan wandelen, doe ik dit inderdaad ook, hij gaat dan ook vaak sneller dan mij lopen, dit gaat met het wandelen erg goed. Dit zal ik inderdaad ook proberen met de terug weg!

Marita schreef:
het moet wel veilig blijven! Hang er maar een stang in of zo, zodat je altijd de controle houdt. Kun je zacht zijn met je hand als dat kan en optreden als dat nodig is. Veiligheid voor alles. Mijn ervaring is dat trainen in de bak of weiland niet helpt bij dit soort dingen. Het paard moet leren dat remmen echt remmen is.

Ik ga er geen strenger bit in hangen, hier mee doe je m alleen maar meer pijn, zodat ik de kans heb dat die nog sneller weg rent. Hij zal namelijk niet als het erg pijn doet ermee stoppen, zo zit een paard(gelukkig) niet in elkaar.
Natuurlijk gaat veiligheid voor alles, dus daarom wil ik dit zo snel mogelijk oplossen.
Toch bedankt voor je reactie!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:49

Wauw jullie zijn zeker een hele leuke combi, kon het ook niet laten in je profiel te spieken.
En geloof dat het je zeker gaat lukken om hem terug te rijden zonder te racen.
Wat @moretje zegt ben ik het mee eens, als hij tenslotte rustig naar huis loopt uiteraard belonen.
Sommige dingen kruipen erin zonder dat je het door hebt.
Nu het eruit krijgen is moeilijker maar het kan wel, probeer zelf rustig te blijven en ga evt zingen wat @moretje jouw ontspannen zijn maakt je paard ontspannen.
Ook proberen niet te veranderen van zit, teugels enz als je huiswaarts gaat.
Weet het makkelijk gezegt, maar als jij al denkt "ohhh nu gaan we weer racen" dan gaat je pony ook racen.
Om het er snel uit te halen, maar ook maak je weer een nieuw probleem is hem onderweg naar huis een hap gras laten eten.
Zo denkt hij aan iets anders dan snel naar huis gaan.
Succes hopelijk horen we snel dat hij rustig naar huis kan stappen.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:38

Bedankt! :D
Dit probeer ik idd al te doen, maar is toch erg moeilijk haha.
Onbewust denk ik je toch wel.
De reden dat ik ook een bitloos hoofdstel heb gekozen, is ook dat als ie gaat, hij het bit vastpak, dus ik helemaal niks te zeggen heb.
Dit ga ik uiteraard buiten nog niet aan doen, en zowel doe ik het allebei, dus hoofdstel met bit, en hoofdstel met bosal.

Ik ga de tips zeker gebruiken, ik zal laten weten hoe het is gegaan!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:26

Oh dit klinkt bekend :j mijn bijrijdhafje ruikt ook de stal zodra we richting huis gaan, en dan gáát ie ook..

Marita schreef:

Tja, ik ben hier niet zo'n hele grote voorstander van.. Mijn bijrijdhafje is door zijn eigenaresse buiten altijd met het hoofdstel gereden waarmee hij ook voor de kar staat. Inclusief de menstang. Nu is ie daar inderdaad heel erg goed op te houden, maar de gevolgen zijn iets minder fijn, namelijk dat ik van de week op z'n trens naar buiten ging en continue uit het zadel getrokken werd. Ik hang uit principe eigenlijk liever z'n trens erin dan z'n stang, maar hij is blijkbaar zó aan die stang gewend dat ie op een trens gewoon niet meer te houden is.. En ik zou dat liever voorkomen als ik de ts was :)

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:35

Wat voor mijn verzorgpony helpt als ze te heet wordt is haar gedachten verzetten. Door haar veel aan het werk te zetten. Ondanks dat je buiten bent. Slangenvoltes op het pad. Gewoon van links naar rechts. Daar waar het toe laat een volte maken.. Zulke dingen. Dan moet je er wel mee beginnen voor dat hij ook daadwerkelijk begint te racen. Op dit moment heb ik een relaxte pony onder me. Merk ik dat het een bommetje wordt, gaat ze aan het werk.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:50

Gewoon lekker buiten blijven rijden. Als je op weg naar huis bent, en hij begint te rennen, omkeren. Weer lekker doorgaan met wandelen. Dit doe je elke keer. Trek hier geen uurtje voor uit, want het kan natuurlijk best lang duren. Neem er rustig de tijd voor. Gewoon zodra ze begint te remmen zo snel mogelijk een andere weg dan naar huis kiezen. Paarden zijn slimme dieren, het zal even duren, maar hij zal het na een tijdje echt wel door hebben.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:46

Dankjewel!
Wat betreft zijn gedachtes verzetten, is best moeilijk, omdat er veel dingen zijn om van te schrikken onderweg. Waar hij de heenweg gewoon langs loopt, zonder te blikken of blozen, is ie de terug weg er doodsbang voor, wat natuurlijk een reden is om te schrikken. We moeten namelijk altijd achter de efteling langs, waar alle achtbanen staan, de python, pegasus(zijn ze nu aan het verbouwen), wat natuurlijk een perfecte reden is om weg te rennen haha.
Maar idd ik denk dat gewoon omdraaien goed helpt, desnoods als ik er langs loopt. Dankjewel voor de tips.
Nieuwe zijn altijd welkom!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:13

Oh wat leuk, bij de efteling! Mooi bos is daarnaast zeg, wat dat betreft heb je wel mazzel.

Witpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:35

Zo dit klinkt echt bekend zeg! Zo is mijn zorg hafje ook! Die wordt ook heel druk als ie terug naar huis gaat en zn stal + hooi + vriendjes ruikt!
Waar die op de heenweg langsloopt zonder blikken of blozen, is op de terugweg een aanleiding om van te schrikken en.... er vandoor te gaan.
Ik vind het ook erg moeilijk, aangezien hij erg sterk is en het er toch wel erg onveilig van wordt.
Zo stonden we laatst voor dichte spoorbomen, en toen was ie vreselijk ongeduldig, ik kon hm amper houden, toen had ik echt zoiets van, moeten we dan echt onder die trein gaan liggen omdat jij zonodig naar huis moet? Echt niet leuk, maja zal de tips die hier gegeven zijn idd ook gaan opvolgen!
Ik ben alleen bang dat elke keer als ik omkeer als ie druk wordt, hij daar onwijs opgefokt van wordt en uiteindelijk aan de kletter zal gaan.
Pff we shall see...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:32

De linker en rechter hersenhelft an paarden werken afzonderlijk.
Het kan dus zijn dat een paard ergens op de heen of terugweg gewoon ergen langsloopt terwijl het op de terug of heenweg geen probleem gaf.
Voor het paard is dit een nieuw ding.
Aangezien het paard weet dat hij naar huis gaat en dus snel thuis wil zijn kan een schikreactie natuurlijk erg aangenaam zijn om beginnen te rennen.
Zolang de ruiter gewoon rustig blijft en steeds omdraaid totdat het paard er rustig langsloopt hoeft er geen probleem te zijn.
Neem inderdaad wel je tijd want als je zelf snel naar huis moet dan help je het paard om de volgende keer weer aan de race te gaan.
Als je paard enorm opgefokt raakt doordat je hem omdraaid, dan zal ik hem lekker moe draven.
Wel heb je hier weer tijd voor nodig.
Draai maar om en zet hem aan het werk, zodra je omkeerd uiteraard weer rustig proberen te stappen evt laat je hem rustig grazen en belonen mag ook.
Geduld is eigenlijk het hoofdzakelijkste.
Probeer buiten te rijden met tijd, geen verandering van zit en of teugels.
Blijf rustig ga desnoods zingen.
Op een gegeven moment heeft het paard het door en wil niet liever dan rustig naar huis stappen.
Thuis gekomen niet meteen eten geven en probeer een manier te vinden dat je pony/paard het buitenrijden met jou leuk vind.
Succes!!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 13:53

Oke dankjewel!
Goede tips zijn er al gegeven!
Heb de laatste keer vanaf dat we de weg op gingen(dus van de brug af, langs de efteling voor de genen die weten waar het over gaat) alleen maar erlangs gelopen. Werd wel flink opgefokt enzo, maar steeds rondje gedraaid/paar passen terug, hij bleef wel flink door stappen en zichzelf opfokken, maar sommige stukken ging het goed. Dus het is in ieder geval een vooruitgang. Denk wel dat het lang gaat duren, voordat ik met los teugeltje naar huis kan stappen, maar er is in ieder geval een begin, maar ik al blij mee ben! :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:01

Goed hoor, fijn dat het al beter gaat.
Het hoeft niet heel lang te duren hoor, ligt eraan hoe lang hij het al doet en hoe snel het duurt voordat hij het snapt.
Succes!