IJslander @ Dressuurmatig werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

IJslander @ Dressuurmatig werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:49

Hoihoi,

Aangezien ik Spuni weer volop aan het trainen ben is het natuurlijk ook weer foto tijd.
M'n moeder is niet super goed in foto's maken. Maar goed genoeg toch! :D

Spuni en ik hebben een hele lange tijd in een rijdip gezeten. Nu begint dit eindelijk weer wat beter te worden. Helaas is het in de hand wel weer een drama geworden...

Spuni is een lang gelijnd paard een heeft moeite om de bovenlijn los te laten. Ik ben nu bezig om hem helemaal uit elkaar te rijden aangezien hij moest leren dat hij z'n hoofd kon laten zakken. Dit heeft hij onderhand door en ben ik dus bezig om hem van voren op te pakken. Dit is voor hem erg moeilijk aangezien hij bij de minst geringde beweging alweer in tölt gaat. Ik ben hem dus ook aan het leren om draf meer een hoofdgang te maken.

Tja over mezelf heb ik natuurlijk ook wat te klagen. Met name m'n handen. Ik heb ze te laag en ik ben te zacht in m'n handen. Ook zit ik afentoe te ver naar voren. Maar dit komt door m'n rug die constant pijn doet dus als dat nou toch eindelijk een keer over was kan ik teminste weer normaal zitten. Ook kijk ik constant naar beneden. Gelukkig heb ik nu een instructrice die hier heel erg oplet.
De jas vertekend m'n houding ook voor een deel. Ik zit niet onderuit gezakt...

Oja, wie zei ook alweer dat ijslanders geen ruime draf hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit effect krijg je als je te veel teugel druk heb
Afbeelding

Afbeelding

Naar dit beeld wil ik toewerken.
Afbeelding

Hier mag hij wat meer impuls
Afbeelding

Lekker tölten:D Ik moet het wel blijven rijden anders kan hij de tölt kwijt raken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil wel graag vertellen dat deze foto's het begin van het proces is. Vandaag liep hij al een heeeel stuk beter! Heerlijk dat hij nagevelijk loopt zonder gezaag maar gewoon met een stille hand.

Gina

Re: IJslander @ Dressuurmatig werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:51

Wat een leuk beessie! Probeer wat meer contact te houden met je teugels en probeer zelf wat rechter op tezitten. Voorderest ziet het er goed uit!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:05

Ik kijk wel vaker topics van jou en Spuni, en als ik heel eerlijk ben - sorry! - zie ik niet enorm veel verbetering. Ik zie een pony die me vrij strak/stijf lijkt, wel een snel achterbeen heeft, maar na lange trainingen nog steeds weinig blijk van nageeflijkheid toont.

En het lijkt me toch dat je daar naar toe streeft, ook gezien je laatste tekst. Ik vraag me wel af wat je actief doet om hem nageeflijk te rijden. Wat ik namelijk van de foto's en filmpjes zie, is dat je stuurt, snelheid aangeeft en lichtrijdt in draf, maar daar houdt het wel bij op. Een paard uit elkaar rijden heb ik ook eerlijk gezegd nooit van gehoord. Zijn hals strekken/hoofd laten zakken, lijkt me wat anders dan uit elkaar rijden en kan mijns inziens juist alleen maar als hij goed bíj elkaar gereden wordt. Ik ben benieuwd wat jouw visie daarop is, want ik heb ook alle wijsheid niet in pacht natuurlijk!

Verder vind ik het een leuke pony, en zijn ruimte in zijn draf ziet er zéker goed uit! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:11

wel erg goed dat je niet van zagen houd. Maar ben het wel eens met Muyiki.. Ontspanning is het begin.. voordat je uberhaubt lekker aan de basis kunt werken..

En die foto's kunnen best hoor! Heeft je mams oke gedaan!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:17

Mijn paard heeft een heel erge trauma. Dit uit zich meer in de hand dan onder het zadel. Maar onder het zadel uit het zich in een strakke bovenlijn. Toch is dit al een heeel stuk minder geworden dan het was ( Zoals het eerst was ).

Misschien verwoord ik het uit elkaar rijden verkeert. Ik wil dat hij z'n bovenlijn langer maakt zodat er ontspanning in komt. Als ik hem toen kort pakte kwam er een onderhals en een zogehete hoofdpijnnekje te voorschijn. Ook laat hij met een lange hals ook z'n onderhals los.

Ik ben zeker actief bezig om nagevelijk te gaan rijden. Maar aangezien ik van de winter niet op het weiland heb kunnen rijden en zelden langs de weg heeft hij een tijd stil gestaan.

knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:57

geweldig! Ik hou zo ontzettend veel van IJslanders! dit is echt een lekkertje!! Ik zou meer tempo wisselingen rijden. en hem dieper laten lopen.. ik vind het vrij vlak hoe die loopt, ook kun je hem best wat meer aan het werk zetten dan kan hij best gezien zijn bouw!

Probeer de achter hand er meer onder te houden en laat hem soms niet teveel over de binnen schouder kijken veel succes jullie zijn echt leuk samen!!

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:03

Hij draaft inderdaad mooi ruim!
En als ik naar je vorige topic en naar dit topic kijk vind ik in ieder geval de tölt verbeterd. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:25

Hij heeft een ruime draf maar vanaf de foto's is ze allesbehalve tactmatig en loopt hij te weinig gedragen en meer te stuwen.

Ik zou hem zeer veel overgangen laten maken, veel schijnovergangen (op je zit en binnenbeen), veel buigen, cirkels verkleinen en vergroten en ook hierin schakelen.
Geen schrik hebben om toch dat contact te zoeken, binnenhand zet je open zodat je daar niet gaat klemmen en gewoon rijden maar. Hier moet je zelf gewoon handig mee worden.

Ik vind jullie wel een erg leuke combinatie, komt echt wel goed :)

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:19

Fijn dat je voor jezelf weer verbetering merkt!
Het is natuurlijk ook een lange rotwinter geweest, rijtechnisch gezien.
Hij heeft inderdaad een lekkere ruime draf!

Heb je om hem 'los te werken' wel eens loswerken op de grond geprobeerd, dat hij je hand moet volgen? Vind ik zelf heel prettig bij een paard dat uit zichzelf niet makkelijk nagevelijk loopt. Je kunt dat afwisselen met rijden natuurlijk, dan lekker veel stelling en buiging vragen.

Heel veel succes en plezier ermee!

O yes, daar is Els op de achtergrond! <3

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:17

Probeer je paardje lekker aan het werk te zetten. Dus lekker voorwaarts, met contact natuurlijk, en veel voltes, etc. Probeer goed je binnenbeen eraan te houden. :j Heb je les trouwens? Dressuurmatig? Dat is altijd beter dan tips van bokt overnemen.

Wel super leuk paardje! :+:

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:25

Ik zou de teugels niet veel korter nemen, maar hem naar je hand toe rijden. Denk dat als je hem te kort neemt hij ook gaat tolten? Verder echt op je houding letten, je rug staat bol en je schouders vallen naar binnen. Waar je bij tolten verder achterover gaat ziten (dat doe je volgens mij wel netjes :j ) wil je bij het dressuur te ver naar voren. Tenen knieen en handen vormen 1 lijn, net als je schouders en heupen.
Veel overgangen en figuren rijden, en dan komt het helemaal goed!
Ben heel benieuwd om over een paar weken nieuwe foto's te zien :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 02:09

Phen schreef:
Oja, wie zei ook alweer dat ijslanders geen ruime draf hebben?

http://i43.tinypic.com/2rxyzgw.jp

Dit effect krijg je als je te veel teugel druk hebhttp://i41.tinypic.com/2hg7ati.jpg

Op die eerste foto zie ik absoluut geen draf, ik zie stap.
Op de tweede foto heb je helemaal niet te veel teugeldruk, paard lijkt eerder gewoon gespannen waardoor hij een zwijntje inzet.

Ik denk dat je het voorlopig in de ontspanning moet zoeken, zodat hij de bovenlijn inderdaad kan ontspannen. 't Is een vijfganger zeker? Goed dat je er in tölt aan rijdt, aan je foto's (onder andere de tweede in mijn quote) te zien lijkt het me een paard dat snel lateraal wordt. Zorg verder voor voldoende teugelcontact, dat betekent niet dat je spanning op de teugels hebt, maar je hebt je teugels wel erg lang. Zonder contact weet je paard niet wat hij moet doen en kun je zijn hoofd ook niet instellen. Natuurlijk begrijp ik wel dat je je laterale paardje wat meer de ruimte wil geven om weg te kunnen draven maar onderzoek dan hoe veel teugel je nodig hebt, en hoe veel je die kunt aannemen zonder dat hij uit draf valt. Heb je een instructeur die je kan helpen met de nageeflijkheid?

Je paard ziet er het gelukkigst uit op de foto's waar hij mag tölten. Ik ben blij om te zien dat hij daar ook tölt en niet zwijnt. Waar ik me over verbaas is je opmerking: je "moet het wel blijven rijden". Ja, je hebt toch een IJslander? Je hebt er zelfs een die duidelijk liever tölt dan draaft. Wat is daar erg aan? Als je niet wil tölten, waarom heb je dan geen draveriger paard? Sorry hoor, maar ik begrijp het gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-04-10 02:31, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 02:12

Leuke pony om te zien, zeker weten, maar vind haar op sommige momenten erg op de voorhand vallen IMO, maar kan moment opname zijn..
Zat even de foto's te kijken van je vorige topic, maar daar had je je teugels wel meer op maat, viel mij op.
Denk dat als je dat nu ook doet, dat je haar iets compacter kunt rijden.
Absoluut geen aanval, maar een tip :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:31

Bedankt voor de vele tips! Met een aantal tips kan ik zeker wat.

Ik heb wel nog een paar vragen en antwoorden voor diegene die wat vroegen.
@Ambrasoft
Ja, ik heb sinds een maand weer les. Geen dressuurles maar ijslanderles. Ik zit nog te twijfelen of ik ook nog dressuurles neem maar ik ben zeker aan het rondkijken.

@chocobroodje
Als ik de teugels te kort neem gaat hij weer in tolt. Ik rij nu ongeveer 3 dagen met redelijk tot helemaal contact. Ik moet zelf ook weer wat omschakelen dat ik de teugels weer aan moet nemen. Het viel me op dat als ik stap en ik neem de teugels aan was het eerst van 'Ojee we gaan in tölt ik doe alvast hoofd omhoog' en nu is het 'Ooo we blijven stappen en ik kan m'n hoofd weer laten zakken'.

@Hestejente
Ik weet dat hij op de eerste foto stapt. Er staat ook nergens dat hij draaft...
Ja, hij is een vijfganger en hij wordt snel lateraal. Daarom wil ik dus wat meer dressuurmatig gaan trainen want hij is zo stijf als een plank wat de tölt ook niet bevorderd. Mijn instructrice kan me zeker helpen met nagevelijk rijden.
Ik schrok eigenlijk een beetje van het laatste. Ik heb voor de IJslander gekozen omdat de IJslander extra gangen heeft. Maar ik vind niet dat, dat betekend dat ik nu alleen nog maar moet tölten. Je hoort alle gangen te onderhouden ( telgang moet je zelf weten). Ook wil ik dressuurmatiger gaan rijden en dat doe ik liever in draf zeker nu omdat de draf haast wel erg slecht te noemen valt. Langs de weg rij ik wel meer tölt dan draf maar dat is vooral omdat hij langs de weg nog moeilijker draaft omdat hij nogal nerveus is en te gespannen is om de bovenlijn iets te laten ontspannen om te gaan draven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:36

Longeer je hem ook weleens?
Is longeren aan de pessoa geen optie, om mooi lang en maag te laten lopen?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:51

Nee, longeren doe ik niet vrijwerken doe ik wel eens met hem. Ik wil hem wel graag longeren met pessoa maar ik weet niet hoe het werkt en ik denk niet dat het voor Spuni geschikt is. Ik heb wel eens geprobeert om met hem te lange lijnen en toen schoot hij ook behoorlijk in de stress. Dat is nou het moeilijke bij Spuni. Sommige dingen kan ik beter niet veranderen bij hem omdat hij zich dan nog meer afsluit van de buitenwereld. Even als voorbeeld. Ik ging laatst proberen bitloos te rijden om nouja te kijken hoe hij daar op reageert. Uiteindelijk maar een rondje op hem gezeten want op de laatste lange zijde begon hij opeens te rennen van angst. Maar hij is dan ook heelheelheeeel erg gevoelig voor druk op z'n hoofd.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:47

Ha Phen! Ik had het van de week ook al op het IJslanderforum gezegd, maar jullie zijn echt heel erg vooruit gegaan! Zijn hoofd/halshouding is een stuk meer ontspannen en hoewel hij op die draffoto's erg op de voorhand loopt, is het beeld echt al veel beter dan een aantal maanden geleden. Je krijgt hier al de tip om veel overgangen te rijden, dat zou ik je ook aanraden. Probeer daarbij eens uit of je iets meer je teugels op kan nemen zonder dat hij zijn hoofd weer omhoog gooit en zijn onderhals uittdrukt. Doet hij dat wel, zoek dan weer die lage houding en probeer het overnieuw. Hij moet echt van ver komen, ik weet dat hij absoluut niet makkelijk is hiermee. Hou vol, je bent super bezig en hebt nu ook goede begeleiding. Wat de tölt betreft mag je hem wat meer bij elkaar rijden en gerust ook je teugels wat oppakken. Hierin vind ik zijn hoge houding niet zo storend, hij zet in tölt niet zo'n enorme onderhals op.

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:01

Leuke pony alleen je moet proberen contact te houden met de teugels en rechter op gaan zitten je schouders naar achteren voor de rest ziet het er keurig uit.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:29

Bedankt Imre ik zal er zeker aan gaan werken:D
25 april heb ik mijn eerste les samen met Spuni! Heb er super veel zin in.

@Silkejip
Ik zit wel recht maar mijn schouders zijn wat bol. Ik ben het al aan het oefenen met gewoon zitten.