Mabel @ work met nieuw zadel! Tips zeer welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evi_sammy

Mabel @ work met nieuw zadel! Tips zeer welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:38

Hallo allemaal!
Omdat de foto's in het vorige topic het niet meer deden nu even een nieuw topic.

Suzanne van Special Moments Fotografie is weer eens langs geweest om mijn mooie Mabel op de foto te zetten, het weer zat niet erg mee maar er zijn alsnog leuke plaatjes uitgekomen!
Voor de mensen die Mabel nog niet kennen:
Mabel C. van de Wijdewormer (Time 395 X Piter 312)
Mabel is een bijna 6 jarige friese merrie en sinds mei 2009 bij mij ze beheerste toen de basis.
We zijn vooral bezig met de ontspanning en het creeren van halslengte bij Mabel, dit omdat ze erg graag in haar eigen opgekropte houding loopt. De galop gaat veel beter, ze springt nauwelijks nog verkeerd aan en ze krijgt veel meer kracht.
Mijn grootste probleem in het rechtop zitten en vooral in galop op mijn billen blijven zitten
We zijn nog niet gestart maar trainen B niveau.

Na aanleiding van mijn vorige topic:
[RT-HAW] Mabel @ work

Heb ik heel veel tips van jullie gekregen, en heb hier zeker wat mee gedaan!
Ik heb een nieuw zadel laten aanmeten, en deze past nu bij ons beide veel beter dan het vorige.
Het leek me een goed idee om jullie nogeens te laten meekijken naar onze training, zo kunnen jullie zien of ik op de goede weg ben en misschien hebben jullie nog (nieuwe) tips!

Tips die ik van jullie heb gehad:
- Het zadel (dit is nu opgelost)
- Cap (die ik puur voor de foto’s afzet zo ook bij deze)
- Stoelzit (hier ben ik erg mee bezig geweest)
- Handenrechtop
- Rechtop zitten
- Tenen naar binnen
- Bontje onnodig (die heb ik er onderuit gehaald)

Nou tijd voor de foto’s lijkt me!
De links zijn ook de moeite waard :D
Afbeelding

Instappen:
Afbeelding
http://img242.imageshack.us/img242/7971 ... den008.jpg

Drafje, we proberen lekker ontspannen te draven:
Afbeelding
Afbeelding

Knap koppie!:
http://img143.imageshack.us/img143/2716 ... den025.jpg
http://img144.imageshack.us/img144/8403 ... den040.jpg

Beetje meer oppakken en schakelen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galopje:
Afbeelding
http://img339.imageshack.us/img339/7052 ... den103.jpg

En de andere kant op:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Richting middengalop rijden:
Afbeelding

Pasje achterwaards:
Afbeelding

Lekker uitgalopperen:
http://img2.imageshack.us/img2/7914/210 ... den162.jpg

ItsMe2

Re: Mabel @ work met nieuw zadel! Tips zeer welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:43

Ik zie dat je op sommige foto's je schouders naar voren doet!
Maar verder vind ik het er heel netjes uitzien! :)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:07

het lijkt wel alsof je paard op een hoop foto's met zijn voor hoeven op zijn achterhoeven komt, heb je daar geen last van met rijden?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:17

Je foto's doen t weer :D
Mabel is en blijft een superknappe merrie.

Rijtechnisch:
Probeer op je billen te blijven zitten ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:28

Ga eens zitten in het zadel en maak je lang, je rug staat op een aantal foto's echt bol. Door je lang te maken zal je rug vanzelf rechter worden, schouders ook meer naar achter. Je schouders en heupen horen op 1 lijn te zitten, je handen knieën en tenen ook.
Verder vind ik wel dat je haar al lekker aan het lopen hebt. Komt zeker goed :)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:26

Het ziet er leuk uit, probeer de ontspanning er in te houden en zelf niet voorover duikelen..

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:47

Mooie merrie. Goed dat je open staat voor advies en er wat mee probeert te doen. Voldoende lengte in de hals is idd erg belangrijk dus blijf daaraan werken. Je merrie is wel overbouwd. Daardoor ziet die achterwaarts foto er nogal moeizaam uit. Je moet met dit soort paarden erg goed op het tempo letten. Ze worden snel loperig en vallen daarbij erg op de voorhand. Het is voor overbouwde paarden extra lastig om het bekken te kantelen en de achterhand te laten zakken. Dat gaat alleen als je daar heel veel tijd voor neemt, vanuit een heel rustig tempo.
Met name die middengalop zou ik bewaren voor tijdens een buitenrit en niet op een volte in de bak, zolang je paard niet beter leert te dragen. Nu compenseert ze dat door nogal schuin door de bocht te gaan en dat levert niet zo'n prettige belasting voor haar benen op.
Waar je echt mee aan de slag moet gaan dat is je houding.
Zowel beenligging, handhouding, je zit, rug en hoofdhouding zijn allemaal niet ideaal.
Je zal je paard er enorm mee helpen als je dat verbetert. Als je het serieus wilt verbeteren zul je zitlessen aan de longe moeten nemen. Ik heb zelf goede ervaringen en ook bij andere goede resultaten gezien, van een centered riding instructrice. Volgens die methode wordt je niet in een bepaalde houding gedwongen, want dat levert alleen maar spanning in je lichaam op. En spanning in je eigen lichaam = spanning in de lichaam van je paard. Maar er wordt juist stap voor stap gewerkt aan je evenwicht, coordinatie, soepelheid enz. Waardoor je veel stabieler en toch 'los' kan zitten. Dooddoeners als: druk je hakken uit en duw je schouders naar achter (uitdrukken en naar achterduwen kan niet anders dan samengaan met spanning) zul je in zo'n les niet horen. Het uiteindelijke resultaat is wel dat je rechtop zit, met de juiste beenligging.
Hoe dan ook, als je je houding en zit zult verbeteren zullen zowel jijzelf als je paard er veel baat bij hebben.

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 09:15

Iedereen bedankt voor de tips!

Suzan: Bedankt voor je uitleg! ik ga is uitzoeken of iemand in de buurt dat ook doet hier! zou wel een stuk fijner zijn als we alle 2 ons evenwicht vinden!

Liie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:33

wat een mooie merrie!
probeer wat meer voor je te kijken
en soms zit je wat in gezakt, probeer rechtop en trots te zitten :o

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:42

Je zadel is iig al een hele verbetering! Probeer alleen wel zelf netjes rechtop te blijven zitten. Mijn oude instructeur riep altijd "tieten naar voren" als ik voorover dook. Als 14-jarige vond ik dat vreselijk, maar ik zit nu wel keurig recht! Probeer je handen rechtop te houden, je lang te maken en trots op je paard te zitten. Je hebt een prachtige merrie en daar mag je gerust heel trots opzitten!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:48

Wow, zo zie je maar weer wat een beter passend zadel te weeg brengt allemaal he. :D
Ik heb niet gereageerd op je vorige topic, maar ik vind deze foto's veel fijner om naar te kijken, echt een verbetering!
Ik rijd zelf ook op een Fries die enorm hoog opgooit en ik vind dat je, ondanks dat je nog een klein duwtje naar achteren nodig hebt; al goed in het zadel blijft zitten in de galop. :)

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:07

hahaha ik ben ook wel echt trots op der!
Die houding komt puur omdat ik uit balans ben... Als ik mijn benen naar voren doe (stoelzit) kan ik beter naar achter zitten maar als ik mijn benen naar achter doe ja dan klap ik weer naar voren... Echt jammer maar met paardrijden ben je nooit klaar... Je blijft altijd verbeterpunten houden (nou ja ik dan :P).

Maar ik vind het fijn als andere tips hebben want nu kan ik weer aan het volgende probleem werken!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:08

Mijn advies voor jou is zie de site van Antoine de Bodt te bekijken.
Op een aantal foto´s lijkt het alsof je paard naar binnen valt.Je hangt dan met je bovenlijf scheef op je paard.
Je binnenhand oogt op de foto´s enorm streng het lijkt alsof je deze vastzet.

Heel veel succes en goed dat je om advies vraagt.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:18

Wat een verbetering met een ander zadel!!!
In je andere topic zag je echt dat de rug heel erg weggedrukt werd en dat zie je nu niet meer!
Verder vind ik je houding ook heel erg vooruit gegaan. Enkel nog de piano handjes, handen meer dragen, niet naar voor zitten en hielen uitdrukken en het is bijna perfect ;).
Mooi paardje trouwens!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:27

TS, ten eerste, prachtig friesje. Het kan misschien helpen, maar in een bocht kun je proberen zodat ze niet naar binnen valt; binnen been er goed aan (maar ook echt duidelijk!) en dan de binnenteugel 'overdreven' van de hals af. Dan moet ze om je been heen buigen. Laat haar verder zo veel mogelijk op eigen benen lopen, en laat haar vooral zo voorwaarts blijven lopen, als ik zie op de fotos.

Voorjezelf, kijk recht voor uit en leun voor je gevoel iets achterover. Dan zit je recht, en kun je ook beter tempo etc bepalen. Voor evenwicht is het goed om misschien zitlessen te nemen. Maar het kan ook zijn dat als je een paar keer korte stukjes doorzit, dat het dan ook al beter gaat met je evenwicht (vooral voor dat je de galop in gaat is dat erg handig).

Voor je handen! Hou je zweep voor je knie langs. Dan houd je die hand automatisch recht, dan gaat die andere ook vanzelf in de zelfde houding!

Succes ermee :) het ziet er goed uit!
Edit: iets toegevoegd

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 15:08

dankjewel iedereen!

Judith1601: bedankt voor je tips! dat met mijn binnenbeen zijn we nu weer flink mee bezig in de les enz. Je heb daar helemaal gelijk ik ze buigt namelijk der hals wel iets maar dan zwenkt ze met heel der lichaam weer uit dus moet ik haar weer iets tegen houden met mijn buitenbeen! OOIT komen we er wel!

Over dat doorzitten, vind ik een goede tip ik zal het wat vaker proberen!

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:54

zooooooooo dit zadel past echt veel beter :D ik had de tip gekregen van iemand van tweespan bij mijn fries: leg het zadel midden op de rug van het paard en druk hem dan naar voren. dan voel je namelijk direct hoe hij moet liggen, als hij niet verder kan dan singel je aan. Ik had namelijk zelf de neiging hem vaak op de schoft te leggen (dus te ver naar voren) maar als je hem gewoon erop legt en naar voren duwt tot ie niet verder wil dan ligt ie altijd goed ;) verder nog een beetje trotser op je knappe peerd zitten, lekker achterover :D knap paardje hoor!

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:53

Ik heb daarnet ook gelijk maar even in je andere topic gekeken, en een paar reacties gelezen. (ook een beetje voor mezelf, leer ik ook weer een hoop van ;))
Als ik deze twee topics vergelijk vind ik iniedergeval dat je een stuk vooruit bent gekomen!
Natuurlijk moet je goed blijven letten op je houding. De meeste dingen zijn al genoemd dus die ga ik hier niet herhalen. Wat ik geloof ik nog niet heb gehoord (maar het kan ook zijn dat ik er gewoon overheen gelezen heb ;)) is dat je goed naar voren moet kijken en je ellebogen aan je lichaam moet houden.
Verder heb je een fantastisch mooi paardje en passen jullie leuk bij elkaar! Ook heb je er erg goed aan gedaan een nieuw zadel te kopen. Dat is een hele verbetering! Succes verder!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 13:17

the_leOnii: ik heb een vraagje... Als je het zadel van achter naar voren duwt zitten de haren dan niet tegen de richting in? Ik weet niet maar naar mij gevoel zit dat dan niet lekker!

Verder iedereen bedankt voor de tips!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:56

evi_sammy schreef:
the_leOnii: ik heb een vraagje... Als je het zadel van achter naar voren duwt zitten de haren dan niet tegen de richting in? Ik weet niet maar naar mij gevoel zit dat dan niet lekker!

Verder iedereen bedankt voor de tips!

Dit lijkt mij ook niet prettig, maar misschien bedoelde ze om dit eenmalig te doen zodat jij kan zien waar het zadel precies hoort en het dan goed op te leggen, met de haarrichting mee. Denk ik tenminste?
Voor je balans lijkt een zitles mij inderdaad ook het beste. Ik heb een "slechte" balans ook ervaren met mijn verzorg Fries, maar door zitlessen en oefeningen, zelfs op andere paarden; hielp dit mij ook om een betere zit te krijgen. Omdat ik vaak last heb van mijn rug heb ik deze zitlessen (vaak zonder beugels of zadel) niet op haar gedaan, omdat zij heel hoog op gooit en dit niet bevordelijk was. Maar het helpt in ieder geval echt voor je hele onafhankelijke houding!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:22

18 april heb ik mijn eerste wedstrijd! ben echt heel benieuwd!!!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:11

Ziet er al een stuk beter uit! Tip die ik onlangs van mijn fysio kreeg: Probeer kleine stukken wat meer te vragen aan verzameling en de achterhand onderbrengen, en ga daarna terug naar stap en geef iets meer teugel, zodat hij even bij kan komen. Daarna pak je hem weer op en doe je weer een stukje. Werkt bij mijn fries super!! Denk wel om je binnenhand, op veel foto's lijkt deze streng. Probeer je binnenhand eerder omhoog te doen dan naar beneden, want laag kan je kracht zetten (auw) en hoog niet. Probeer haar meer op je buitenhand te rijden, dus zowel de aanleuning als het sluiten wanneer je terug wil komen in tempo, allemaal met de buitenhand, binnenhand geen druk. Binnenhand alleen gebruiken voor stelling vragen etc., waarbij er geen druk komt, alleen een verschuiving. Je geeft zelf aan dat ze graag harder wilt, ik ken het probleem. Met name wanneer ze moe worden of het moeilijk wordt, gas op de plank. Ik denk dat je al een heleboel op kan lossen met je zit, dus goed achterover met je schouders en voor je gevoel langzamer lichtrijden dan het tempo van je paard.
Succes!!!

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:26

Ik ga de oefeningen proberen! ben echt heel benieuwd wat de jury zegt 18 april... (begin nu al een beetje zenuwen te krijgen:P)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:44

We zijn benieuwd!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:56

Denk er ook aan dat, wanneer je paard sterker wordt van achter, door onder andere veel overgangen te rijden maar ook door het de tijd te geven (!) ze je vanzelf meer 'laat' zitten. Jij gaat dan vanzelf ook beter zitten. Dit zorgt ook meteen voor een meer ontspannen zit dan wanneer je geforceerd recht gaat zitten. Dus, geen zorgen en gewoon lekker oefenen en veel succes de 18e.