wieltjes-sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

wieltjes-sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:04

ik heb een vraag aan iedereen hier die met wieltjes-sporen rijdt,.
Momenteel rij ik een zeer flegmatiek paard. m.a.w. ik moet haar flink achter
de broek aan zitten om haar lekker te rijden.
Momenteel rijden we L2 en met sommige dingen moet ik nog flink bij tikken met
de zweep. Gewoon omdat zij mijn been soms negeert.
Ik rij momenteel met 2cm stompe sporen.
Nu hoorde ik van iemand dat deze persoon ook een flegmatiek paard rijdt
en deze persoon vertelde dat het paard meer aan het been was
met wieltjes-sporen.
Nu rij ik al meer dan 20 jaar maar heb nog nooit met zulke sporen gereden.

Wie kan mij ervaringen vertellen, en of het waar is dat een paard wellicht
beter aan het been kan zijn met zulke sporen.
Als de reacties positief zijn, kan ik ze wellicht aanschaffen.
(want straks in de M1 mogen we geen zweep meer hebben tijdens de proef,
en wil mijn paard toch harder dan stap door de rijbaan krijgen :+ )

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:11

Ik vind wiel sporen fijner, zeker voor mijn haf, die ook nog wel eens oost indisch doof op mijn been reageert :D .
Mits ze goed gebruikt worden natuurlijk, vind ik het een goede verfijning van de hulp.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:12

Eigenlijk..als ik heel eerlijk ben...moet een paard sowieso niet met sporen worden gereden om ze vlotter te maken.
En zeker met wieltjes, die ik zelf altijd gebruik bij mijn eigen paard, maar dan meer voor b.v de zij gangen, rij je ze natuurlijk snel stuk als je bij elke stap moet aansporen.
Je zou het een keer kunnen proberen, maar dan echt een keer de sporen er goed in als hij niet wil en niet bij elke stap blijven herhalen. Zorg wel dat de wieltjes goed draaien!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:13

Ik gebruik ze altijd op alle paarden. Ik vindt ze vriendelijker en effectiever dan knopsporen of stompe sporen. Dit omdat wieltjes over de huid rollen, in plaats van erin "prikken". Hierdoor krijg je over een groter gebied, meerdere, kleine prikkelingen. Zo kun je dus door het geven van een kleinere hulp, door meerdere prikkelingen toch het gewenste effect al heel snel verwachten.

Een aanrader! Houdt wel in de gaten of ze blijven rollen, en dat ze niet te scherp zijn! Dan zijn ze funest voor je paard.

Orchidee21

Re: wieltjes-sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:23

ok, dus grof wiel die goed rolt begrijp ik hieruit?
Het is gelukkig niet zo dat ik iedere pas moet drijven maar
met oefening zoals wijken of verzamelen in galop moet ik gewoon extra met been door komen (vooral op de wedstrijd)
En als ik jullie verhalen zo hoor, denk ik dat het mogelijk een oplossing kan zijn.
Ben gek op mijn paardje dus wil haar echt niet lek prikken maar gewoon wat scherper aan het been is niet verkeerd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:17

Ik heb wielsporen met klein wieltje.
Bevalt erg goed, gebruik ze weinig maar als ik ze nodig heb, doen ze wat ze meten doen nl. reactie.

Maar ook hierbij geldt, actie is reactie en de ruiter moet consequent zijn.
En het doel is uiteindelijk dat ie op een aanspannende kuit gaat reageren.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:49

Ik zou inderdaad ook niet graag een paard voorwaarts willen maken met sporen, maar mijn ervaring is net als 'Chaos ' dat ze op wielsporen véél beter en fijner reageren. Ik zou een klein, fijn wielspoortje nemen. Er bestaan ook sporen zonder tanden, die zou je ook kunnen proberen (heb ik geen ervaring mee).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:59

Waarom is het paard flegmatiek met rijden??
Je kan ook een flegmatiek paard beter aan het been krijgen ook zonder sporen en een zweep te veel en te hard te moeten gebruiken, misschien dat je daar eens de oplossing kan vinden om het paard gewoon meer op je zit te kunne gaan rijden.

Je zou b.v met rijden een stukje plastic aan je zweep kunne doen en daar mee in de lucht wapperen, heeft vaak meer effect dan sporen of een zweep aanraking, gewoon wapperen , desnoods hang je er een vuilnis zak aan, maak het werken voor het paard leuk en niet vermoeiend voor je zelf, speel met het paard , haal hem uit zijn eigen wereld en zorg dat je contact krijgt.
Ik heb zelf ook 2 vreselijke flegmatiek paarden en ben het heel anders op gaan lossen en ze lopen als een trein op alleen maar zit hulp en een lichte aanwijzing van het zweepje en zonder sporen,

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:05

Mijn paardje was ook traag in de reactie en soms helemaal niet. Toen heb ik ontdekt dat ik met mindere/lichtere hulpen meer reactie kreeg. Hij vond het allemal teveel.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:06

Ik rijd mijn 5 jarige ook met grof wiel.. Naar mijn idee is dit vriendelijker :) Ik ben druk bezig met mezelf verbeteren, waardoor ik nu merk dat mijn paard ook nog scherper wordt. Ik rijd zeer regelmatig zonder spoor puur om te controleren dat ik niet op mijn spoor rijd, mijn paard is over het algemeen goed aan het been, en is dat niet zo een keertje, en ik kriebel zachtjes met mijn spoor, dan is dat zo effectief dat hij echt van achteruit vertrekt... Ja heel positief ben ik erover :)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 15:50

midgie schreef:
Je kan ook een flegmatiek paard beter aan het been krijgen ook zonder sporen en een zweep te veel en te hard te moeten gebruiken, misschien dat je daar eens de oplossing kan vinden om het paard gewoon meer op je zit te kunne gaan rijden.

Je zou b.v met rijden een stukje plastic aan je zweep kunne doen en daar mee in de lucht wapperen, heeft vaak meer effect dan sporen of een zweep aanraking, gewoon wapperen , desnoods hang je er een vuilnis zak aan, maak het werken voor het paard leuk en niet vermoeiend voor je zelf, speel met het paard , haal hem uit zijn eigen wereld en zorg dat je contact krijgt.
Ik heb zelf ook 2 vreselijke flegmatiek paarden en ben het heel anders op gaan lossen en ze lopen als een trein op alleen maar zit hulp en een lichte aanwijzing van het zweepje en zonder sporen,

WAt leuk dat je dit aangeeft.
Ik rij mijn paard in de trainingen ook al met een stukje lint aan de zweep en dan loop ze op zich als een trein.
Maar zodra ik op concours kom, doet ze het niet meer.
Het is een zeer slimme dame die mij laat zitten op zulke momenten.
en met een vuilniszak aan de zweep de ring is, is helaas geen optie.
Maar verder heb je helemaal gelijk. Ik baal er ook van dat ik op de wedstrijden gewoon
niet zo'n fijn paard onder de bips heb als thuis, want ze kan veeeell meer dan ze laat zien op wedstrijden.
en daarom zoek ik dus een oplossing in de sporen.
Op het inrij-terrein is ze trouwens wel lekker te rijden, dus dan is een lintje of plasticje overbodig maar
tussen de hekjes zakt ze in. (heeft niets met warm rijden te maken want heb al diverse varieaties geprobeerd.)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:59

Susy_Q schreef:
midgie schreef:

WAt leuk dat je dit aangeeft.
Ik rij mijn paard in de trainingen ook al met een stukje lint aan de zweep en dan loop ze op zich als een trein.
Maar zodra ik op concours kom, doet ze het niet meer.
Het is een zeer slimme dame die mij laat zitten op zulke momenten.
en met een vuilniszak aan de zweep de ring is, is helaas geen optie.
Maar verder heb je helemaal gelijk. Ik baal er ook van dat ik op de wedstrijden gewoon
niet zo'n fijn paard onder de bips heb als thuis, want ze kan veeeell meer dan ze laat zien op wedstrijden.
en daarom zoek ik dus een oplossing in de sporen.
Op het inrij-terrein is ze trouwens wel lekker te rijden, dus dan is een lintje of plasticje overbodig maar
tussen de hekjes zakt ze in. (heeft niets met warm rijden te maken want heb al diverse varieaties geprobeerd.)

Klinkt echt precies als mijn paard... Thuis en met inrijden vaak niets aan de hand, maar in de ring dan denkt ze: bekijk het maar!
Ik heb de oplossing nog niet gevonden, dus hou dit topic ook even in de gaten!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:45

Dan gaan jullie allebei in je proef toch anders of minder rijden.... Rijd eens een proef met het idee pak hem aan, wedden dat het al beter wordt :)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:53

Ik heb ook het idee dat het aan mij ligt maar heb laatst mijn instructrice mee genomen (nou ja, ze moest na mij rijden) En die zij dat het wel mee viel. Ben wel wat liever tegen haar in de ring. En dat is, denk ik, ook een valkuil. Ze neemt me dan in de maling omdat ze weet dat ik haar niet telkens een flinke mep verkoop. En heb al eens 1 proef erin verspilt, en kwamen we beiden zeiknat uit de ring maar de volgende proef was weer het zelfde liedje..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:59

Je moet net zo blijven rijden, en ook net zo streng zijn, dan heb je helemaal geen ander spoortje nodig hoor :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:25

Dat is denk ik vaak het probleem, thuis doen ze het wel , maar als de ruiter onder spanning staat van een wedstrijd dan gaat het vaak mis, het paard word flegmatiek en/of gaat aan de race en is heel gespannen en de ruiter zet zich vast in heel zijn lijf waarop het paard weer reageert natuurlijk.
Is toch een probleem waar je alleen zelf wat mee kan, meer ontspannen en misschien vaker naar een andere locatie gaan en bedenken op een wedstrijd dat het een hobby is en geen race om leven of dood.
Voor je de ring in gaat jezelf ontspannen en dat door geven aan het paard en bedenken dat de jury ook maar mensen zijn en vaak zelf misschien nooit 1 wedstrijd hebben gereden en misschien zelfs nog nooit op een paard hebben gezeten.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:45

Misschien kan je gaan voor de tussenvorm, een glad wiel? Vind ik persoonlijk ook erg prettig..

Ik rijd ook M met een flegmatiek (njah, aartslui) paard en dat is niet altijd makkelijk. Ik rijd thuis echt zelden met sporen, alleen afentoe in de les. Wel heb ik en gebruik ik ook mijn zweep. Dus echt super, superscherp maken op je kuit. Daarbij niet alleen letten op dat hij voorwaarts gaat als je dat vraagt, maar juist ook het in een tempo blijven lopen zonder dat jij steeds blijft drijven, dat is echt heel belangrijk.

op wedstrijd gebruik ik soms een glad wiel, en soms een wiel met grove tanden. Als het goed gaat gewoon het gladde, maar hij heeft periodes van uitproberen in de ring, stilvallen in de proef en dan gebruik ik een aantal keer mijn grove wiel. Probeer dus gewoon uit wat het beste werkt.

Oja, tot slot, als je je spoor gebruikt, leg je been niet te ver naar achter, maar 'pik' een keer vlak achter de singel. Komt vaak meer reactie op.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 14:03

via MP ben ik aan een paar wieltjes-sporen gekomen.
Ik moest het toch proberen na alle reacties hier.
Heb zeer groffe wieltjes met lengte van 3 cm.
En warempel, ik hoefde niet te schoppen voor een mooie middendraf. Ook het wijken was heel iets kuit verplaatsen en hopla. Aangezien het wieltje iets piept als ik de spoor aanleg, hoor ik precies wanneer ik teveel zit te prikken en meer reactie moet krijgen dmv zweep.
Ik ben van plan om deze sporen alleen te gebruiken tijdens concoursen, omdat ze me dan laat zitten..
Maar voor nu, blij met het eerste resultaat..
(toch wonderbaarlijk dat paarden zo gevoelig zijn daar met een spoor)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:11

Ik rij ook al mijn paarden met wiel en ja het ziet er verschrikkelijker uit als een stompe spoor,maar ook ik ben van mening dat ze fijner in gebruik zijn en zachter. ik wil mijn paarden niet aan de zweep hebben lopen zoals in de posts van suzie-q en midgie want hoger in de dressuur mag je geen zweep meer en moet je het doen met je houding zit en been en spoortje mag dan wel.
Gewoon goed weten waar je mee bezig bent en je spoor gebruik consequent aanleren : pas gebruiken als het nodig is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:21

midgie schreef:
bedenken dat de jury ook maar mensen zijn en vaak zelf misschien nooit 1 wedstrijd hebben gereden en misschien zelfs nog nooit op een paard hebben gezeten.

Deze opmerking slaat echt nergens op. Juryleden moeten zelf aan een bepaald wedstrijdniveau voldoen voordat ze mogen jureren. Voor de B, L1 en L2 moet je als jury zelf M1 +1 zijn geweest, wil je hoger jureren, moet ook je eigen niveau hoger zijn.

Heel verstandig TS, dat je nu de sporen met wiel alleen op wedstrijd gaat gebruiken. Probeer ook thuis te gaan rijden zonder zweep, zodat je paard daar ook niet op inkakt voor de proef!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:30

Fijn dat het beter gaat!

Ik vraag me alleen af waarom je wieltje piept, dat heb ik nog nooit gehoord..en opzich niet erg maar let er wel op dat hij goed vrij kan draaien...want een wiel dat niet goed draait is pas echt superscherp!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 13:30

ik denk dat de spoor piept omdat het een wat ouder spoortje is en het asje wat in de wiel zit, zou waarschijnlijk wat verroest zijn.. Maar ze draaien erg goed hoor.. maar ik hou het in de gaten met de verharing nu.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:40

Hiermee verdoezel je het probleem dat hij niet scherp is op je been.

Ik zou zeggen: meer trainen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 17:55

Boukelover schreef:
Hiermee verdoezel je het probleem dat hij niet scherp is op je been.

Ik zou zeggen: meer trainen.

Deels heb je gelijk, maar zoals ik eerder al aangaf gaat het in de trainingen en lessen goed maar tijdens de
proef heeft ze dus hier last van..
Maar idd is meer trainen een goede oplossing.
(moet zeggen dat het weer momenteel niet erg mee werkt en mijn rijbak net een spartelvijver is.. ;( )

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:37

Dan moet je jezelf eens een opdracht geven tijdens een wedstrijd, bijv. echt blijven rijden, en daar goed om denken en gewoon eens een proef "verklooien" door tussendoor eens flink te schakelen enzo, wedden dat je dan je probleem niet eens tegenkomt..