Klieren, of wat anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxIes

Klieren, of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:28

Hallo allmaal!
ik wilde even iets vragen over mijn tinker.
Eerst even de voorgeschiedenis want ik denk dat dit er voor een deel mee te maken heeft. Mijn paardje komt uit Ierland, hij heeft daar 6 jaar als wilde hengst geleeft. Toen is hij gevangen en doorverkocht naar Nederland waar mijn moeder hem heeft gekocht als 7-jarige net gecastreerde ruin. Hij heeft hierdoor dus flink wat spieren gekweekt.
Ondertussen is hij nu een jaar of 14, mijn moeder en ik hebben hem zelf beleerd.

Nu is het probleem dat hij met rijden, dit heeft hij bij mij altijd al gehad, er aldoor vandoor gaat en niet meer/slecht te stoppen is. SOmmige dagen, zoals afgelopen vrijdag, gaat het goed maar dan aan het einde als ik een nog een galopje wil doen gaat ie klieren, hij valt naar binnen en is dan niet meer te stoppen. Ik heb er nu echt genoeg van gehad, bij mn moeder is hij meestal heel braaf en gaat hij er bijna nooit vandoor. Wat ik ook doe hij blijft rennen. Zweep is geen optie, dat was n tip van mn vroegere lesgevende, dan rent hij alleen maar harder. Als ik hem een hoek inrijd ben ik bang dat hij erdoor gaat want hij vermindert echt geen vaart. ook hangt hij ontzettend in de teugel waardoor mijn handen en armen na het rijden onweis pijn doen.
Wie heeft tips.
Groetjes

xelle

Re: Klieren, of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:13

Als hij er vandoor gaat moet je hem op de kleine volte zetten en dan net zolang totdat hij rustig is.

Verder weet ik geen tips!

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:35

Gewoon goed en consequent blijven rijden. Ook mooi voorwaarts rijden! Altijd!

gypsylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:23

inderdaad altijd voorwaarts rijden en consequent blijven!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:47

Den niet dat het klieren si, maar iets lichamelijks, laat het dier eens na kijken, b.v masseren o.i.d
Misschien ook wat meer aan de gang gaan met rechtrichten en het paard gymmen,soepel maken zodat er geen rede is om weg te schieten of harder te gaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:38

Heel cliché, maar ga eens fanatiek met privé instructie aan de slag. Het paard maakt vermoedelijk gebruik van de ruimte die hij krijgt tijdens het rijden. En bij je moeder is dat waarschijnlijk veel minder dan bij jouw. Zorg voor instructie die je kan helpen. Die je helpt zelf op de juiste momenten strenger te zijn en ook weet hoe dit aan te pakken.

Inmiddels is het al even gaande als ik het goed begrijp, iets weer afleren is niet makkelijk. Zorg dus dat je in ieder geval de juiste aanpak hebt. Elke keer dat je weer probeert en het niet goed gaat ben je weer een stapje verder van de goede weg en wordt het alleen maar moeilijker..

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:04

misschien volte laten maken?
En anders gewoon rechtdoor laten rijden!

+ Duidelijk zijn!
misschien ben je namelijk niet duidelijk genoeg?

X,

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:18

Paard hangt alleen in de teugels als jij de teugels vast blijft houden;)
Als jij loslaat, laat het paard ook los.

Het klinkt een beetje alsof hij het lastig vindt om een galopje met jou op z'n rug te doen. Ik zou dus even goed kijken of je wel recht zit (miss ga je naar binnenhangen omdat je op de volte aan wilt galopperen?), je binnenteugel ontspannen hebt, op het goeie moment de galophulp geeft etc.

Vraag anders eens aan je moeder of die je een keertje les wilt geven? Zij weet hoe zij er op zit en kan dus kijken wat jij anders doet waar hij op zou kunnen reageren.