In de galop gevallen bang om weer te galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneLB

In de galop gevallen bang om weer te galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:26

Ik ben een maar maanden geleden in de galop gevallen. Ik durft nog wel te rijden maar ben nu heel erg bang om weer in de galop te gaan en er weer aftevallen ;( Heeft iemand tips voor mij om weer over mijn angst heen te komen? ;(

fjordnina

Re: In de galop gevallen bang om weer te galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:40

Voorlopig niet galloperen. Het heeft toch even tijd nodig om het vertrouwen weer terug te krijgen. Met angst gaan galloperen is vaak ook niet verstandig.

Was het je eigen paard?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:47

meschien kan iemand je help met het paard aan de longe en dan op de volte om je vertrouwen weer op te bouwen

maar is het je eigen paard?

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:45

ik ben ook met galop gevallen met een buitenrit dus ik galopeer nooit meer buiten, maar ik de bak wel. hoe ben jij gevallen

essie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:47

Zorg eerst dat je weer vertrouwen krijgt. Vraagt of iemand je wilt helpen. Bijv. aan de longe, wat al is gezegd. Als je het niet durft, ook niet proberen. Eerst weer vertrouwen krijgen!
succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:50

Ik ben in galop gevallen samen met een paard en later ook met mijn eigen draver ook in galop gevallen, toch ga ik weer galopperen, want anders blijf je bang, als je niets hebt gelijk er weer op en gaan, dat is het beste.

Ga anders op een heel mak en lief paard wat zeer geschikt is voor beginners om te leren rijden, daar moet je maar eens op gaan rijden tot je vertrouwen terug is, het kan n maand duren maar ook jaar duren voordat je het durft om op het paard waar je vanaf viel te durven galopperen.

Schaam je niet ervoor hoor, gewoon niet doen als je het niet durft en blijf vooral genieten en ontspannen en niets moet, dan komt het vanzelf wel weer.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:52

Stapje voor stapje verder gaan. Doet niet meer dan je aandurft, maar waak ervoor dat je ook niet blijft hangen. Je moet wel beetje bij beetje verder komen.
Het kan voor je gemoedsrust wel eens helpen om een bokriempje voor aan het zadel vast te maken. Daar kan je je dan aan vast houden en dat geeft voor jouzelf meer rust.

Kijk ook eens in dit topic:
[RT-P] succesverhalen over angst overwinnen

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:23

ik zou wat harder gaan draven en als je dat hebt gedaan aan de logeerlijn gaan galoperen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:26

Evt bokriempje aan je zadel doen, dan kun je je daaraan vasthouden id galop. Dan heb je wat meer zekerheid dan met bijv een pluk manen pakken.
Een halstertouw aan je zadel (als handgreep dus, voor je) kan ook.
Of bijv de eerste keren aan de longe galoperen (al dan niet met houvast aan bokriempje of touw) dan hoef je niet te sturen en kun je je richten op het zitten.

Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:56

Van BRT-->RT-P.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:11

rustig aandoen ;)
gewoon opbouwen en vertrouwens terugkrijgen.

Was het je eigen paard? Of manegepaard? Want bij manege kun je ja gewoon op een andere..

X,

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:33

Falona schreef:
Stapje voor stapje verder gaan. Doet niet meer dan je aandurft, maar waak ervoor dat je ook niet blijft hangen. Je moet wel beetje bij beetje verder komen.
Het kan voor je gemoedsrust wel eens helpen om een bokriempje voor aan het zadel vast te maken. Daar kan je je dan aan vast houden en dat geeft voor jouzelf meer rust.

Kijk ook eens in dit topic:
[RT-P] succesverhalen over angst overwinnen

Goeie tip :j

Gewoon rustig aan doen. Het moet niet, alleen doen wat jij leuk vindt!

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:50

Misschien is het een idee dat je het eerst aan de longeer lijn probeert zodat je het vertrouwen weer terug krijgt. Dan kan degene aan de longeerlijn hem naar binnenhalen als je denkt dat hij iets gaat doen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:57

Na een val in de gallop durf ik ook niet meer. Ik wil eerst het vertrouwen in draf weer goed hebben. Dan ga ik eerst aan de longe in de gallop om zo mijn vertrouwen weer terug te krijgen.

Succes. Ik weet hoe je je voelt.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:06

Neem je tijd! Ga eerst weer rustig stappen en draven en als dat goed voelt komt er vanzelf weer een moment dat je durft te galopperen.
Of vraag iemand om je paard aan de longe te doen, als dat je een veiliger gevoel geeft. Dan hoef je je alleen maar op jezelf te concenteren.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:32

Misschien een pluk manen pakken en op de volte blijven.
En anders achter iemand aan galoperen.
Het is een optie hea ;)

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:45

Ik vond het toen ik leerde rijden altijd heel eng om te galloperen
toen had ik een hele tijd alleen maar gedraafd in de lessen. En daarna gallopeerde ik terwijl er iemand naast me meerende die mijn pony vasthield zodat ik desnoods ook het zadel als steun vast kon pakken. :+

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:10

2 dingen jij kan doen.

1 zoek iemand die jij vertrouwt en vraag aan de longeles vertel die persoon dus de voledige controle mag hebben dus van draf naar galop zodat jij even niks te zeggen heb. Een directe confrentatie met je angst laat het angst ook verdwijnnen en na afloop zal je blij zijn.

2 longeles nemen en rustig opbouwen weer maar nadeel is de angst altijd weer terug kan komen.

Bij mij was optie 1 gedaan om mijn angst te verdrijven en sinds aantal keren gedaan te hebben is mijn angst vrijwel weg.

veropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:16

denk aan hoevaak het wel goed is gegaan

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:29

Je kan ook een bokriempje kopen dat je aan je zadel vast kan maken. Is te krijgen bij de ruiterzaak voor zo'n 6 euro. Zelf heb ik er ook altijd eentje aan het zadel als ik op een pittige/frisse hengst moet rijden (ik rij op een hengstenhouderij)

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:24

ik ben ook een keer van een paard inn galop gevaallen!
daarna was ik ook bang om weer te galopperen!
ik ben op een hele rustige pony gaan zitten, en ging samen met een juf rustig galopperen!
uiteindelijk was het heel lekker en was ik niet meer bang!
anders pak je gewoon lekker het zadel vast of vraag je of de juf even wil meerennnen ofz. :P

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:33

ik ben laatst ook van mijn galopperende pony afgevallen. heb die keer daarna gewoon weer in galop gezeten en het ging super goed.

ik zou niet te lang wachten met niet in galop gaan want anders word het alleen maar moeilijker.
je kunt vragen of iemand even met je meerent of dat je het paard aan de longe vast maakt.
maar zoals ik al zei; wacht niet te lang, dan word het alleen maar moeilijker!!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:39

Ik ben een keer met een paard uitgegleden in de bocht, ook in de bocht. Toen lag ik ONDER haar met mijn benen. Maar daarna ben ik er gelijk weer opgegaan en het ging weer super..!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:59

Ik zou ook niet te lang wachten met het galoperen.
Hoe langer je wacht, hoe enger het is om weer te galoperen.
Heb er vertrouwen in.
Als je valt, moet je opstaan en opnieuw proberen! :Y)

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:59

Begin gewoon weer rustig, en niet jezelf te snel voorbijgaan.
alleen doen als je het zeker weet en als er begeleiding bij is!
misschien kan het helpen om zonder zadel je pony uit te stappen
zo ga je de bewegingen van je pony volgen en raak je heel erg vertrouwd met hem/haar.

Je kan ook een riempje kopen om voor aan het zadel te bevestigen, die kun je vasthouden als ze bijvoorbeeld gek doet, maar ook als je besluit te galoperen.

als je het echt heel erg eng vind, begin dan met een super braaf (manege) paard. Neem hier lessen mee en bouw het rustig weer op, net alsof je een beginnen bent.. (sorry (A))

Hoop dat je er snel weer bovenop komt!