Steigeren en niet naar voren willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

Steigeren en niet naar voren willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:39

Hoe los je dat op? Medisch is er niets aan de hand!

Ik ben aan het tijden, vraag wat stelling op de rechterhand en hij begint promt te steigeren. Naar voren rijden lukt niet mee. Als ik been geef geeft hij een bok naar achteren. Krijg hem niet aan de loop. Hij blijft stil staan en steigeren.

Ga ik halthouden en wil ik voorwaarts staat hij ook pertinent stil. Geef ik been, komt hij weer omhoog. Geen beweging in te krijgen.
Ik heb hem met de zweep op zijn kont geslagen maar ook daaruit geen reactie.

Dit is sinds een week ongeveer ( dat hij wat opgerichter moet lopen omdat hij giga duikt op de voorhand en de achterhand erbij wil rijden ) Het is een zeer dominant paard die alles uit de kast haalt om eronder vandaan te komen. Ik heb het idee dat hij zijn spieren dan gaat voelen en het niet prettig vind. Maar ik kan hem toch moeilijk op de voorhand rijden? Hij moet zijn achterhand gebruiken en wat opgehevener lopen i.p.v. zijn neus de grond in boren (L2 dressuur)

Hoe los ik het stijgeren van hem op?

midgie

Re: Steigeren en niet naar voren willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:35

Denk dat je zo te lezen te veel vraagt van dit paard waardoor hij gaat steigeren.
Als hij op gerichter moet gaan lopen zul je daar toch op een andere manier aan moeten gaan werken, rechtrichten, dus de basis , zijgangen zoals travers , schouder binnen, je wilt tenslotte de achterhand dragend gaan krijgen.
Het probleem dominant veroorzaak je hierdoor ook, misschien zijn jullie afsprkane vanaf de grond nog niet helemaal duidleijk, ga eens wat loswerk doen, om het leiderschap te krijgen en respect vertrouwen.
Kan ook zijn dat het dier last heeft van zadel,rug,of zelfs jou zit.
Als je stelling vraagt en hij gaat omhoog, geeft dat ook iets aan, kan hij de stelling wel aannemen?
Neem les en laat je goed begeleiden .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:15

er zit iets niet goed bij dit paard... je zegt al dat het niet medisch is, dan is het hoogswaarschijnlijk dat je paard onwijs vast zit,

het is waarschijnlijk ook zo dat je paard schreef is ( zoals elk paard dat van nature is )
kijk eens op deze twee sites:

http://www.paardenrecht.org

www.paardenbegrijpen.nl

ga hiermee aan de slag, MET begeleiding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:33

@Midgie, ik denk ook dat het aan de stelling ligt
@Ts, kon je vroeger wel gewoon stelling aannemen, is er iets gebeurt? Heb je les?
heb ik ietsje meer beeld ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:38

Hou je 'm aan de voorkant soms te veel tegen (teugels te strak)? Enne: heb je z'n gebit laten checken?

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 22:09

Ja ik heb les.
Ik laat voor de zekerheid de tandarts nog een keer komen. Mijn zus heeft van een tandarts ( jaco uit belgie?) gezien ( hij heeft het laten zien dus ) hoe je kan zien of de kaak blokkeerd als er toch iets mis is. Niet alle tandartsen kunnen de achterste kiezen vijlen(?)
Zij liet zien dmv zijn kaak een en weer te doen dat hij dus in zijn kaak wordt geblokkeerd. Vandaar daar dat hij dus niet wil inbuigen. Hij blokkeerd aan 1 kant de kaak.
Toch spencer bellen of hij een lange schaaf heeft ( wel raar want hij is in februari nog geweest ) Maar er zit daar iets niet lekker!

Ten tweede: Steigeren is uit den boze! Hij behoord met zijn benen op de grond te blijven. Oorzaak: Hij maakt er een potje van om zijn achterhand eronder te zetten. Omdat hij dat zijn spieren voelt gaat hij in protest ( hij probeerd telkens weer wat anders uit en nu is het steigeren, ben benieuwd wat het de volgende keer is )

Op het moment dat ik hem dus wil activeren ( sneller wil aan de achterhand en opvangen aan de voorhand ) komt hij in protest door te steigeren. Mijn zus heeft hem bijgetikt met de longeer zweep, gewoon een tikje tegen de achterbenen aan. Hij wilde totaal niet meer vooruit ) En OF HIJ ZIJN ACHTERHAND ER MEER ONDER ZETTE!! Hij was meteen aan de voorkant ook een stuk lichter.

Ik moet meer drijven en opvangen. Zijn achterbenen zijn als het ware 2 bezemstelen die hij niet wil buigen. En met dat tikje kwam hij er wel onder. Het is dus dwarsheid van hem. Moet er gewoon doorheen.
Het is alleen een beetje moeilijk om hem een tikje op de achter benen te geven als ik aan het rijden ben ( rij meestal alleen in de bak 's avonds ) Dus even bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Hij is gewoon in de achterhand zeer lui! Want ik heb vandaag wel gemerkt dat hij kan sjouwen als een idioot als hij zijn achterhand er wel onder zet!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:24

Ik heb een ander zadel erop gelegd en dat hielp. Aan de longe liep hij goed. M'n zadel was goed. Ik heb het door diverse mensen laten nakijken iedereen vond dat het perfect paste. Ook kan het helpen om je eigen rug eens te laten nakijken. Je paard probeerd je wat te vertellen (lees: schreeuwt in je oor) echte vrienden negeer je niet.

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 22:30

Hij is in februari ( nadat de tandarts is geweest ) helemaal nagekeken door de osteopaat ( die is 2 keer in februari geweest ) Medisch qua rug is het niet. Zadel is totaal nagekeken. Ook op de rug en met mij erop. Is niets mis met het zadel.
Ik heb zitles gehad omdat ik twijfelde aan mijn eigen houding maar ook hier is niets mis mee. Ik belemmer hem nergens in.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:53

Jo77 schreef:
Ja ik heb les.

Ten tweede: Steigeren is uit den boze! Hij behoord met zijn benen op de grond te blijven. Oorzaak: Hij maakt er een potje van om zijn achterhand eronder te zetten. Omdat hij dat zijn spieren voelt gaat hij in protest ( hij probeerd telkens weer wat anders uit en nu is het steigeren, ben benieuwd wat het de volgende keer is )

Op het moment dat ik hem dus wil activeren ( sneller wil aan de achterhand en opvangen aan de voorhand ) komt hij in protest door te steigeren. Mijn zus heeft hem bijgetikt met de longeer zweep, gewoon een tikje tegen de achterbenen aan. Hij wilde totaal niet meer vooruit ) En OF HIJ ZIJN ACHTERHAND ER MEER ONDER ZETTE!! Hij was meteen aan de voorkant ook een stuk lichter.

Ik moet meer drijven en opvangen. Zijn achterbenen zijn als het ware 2 bezemstelen die hij niet wil buigen. En met dat tikje kwam hij er wel onder. Het is dus dwarsheid van hem. Moet er gewoon doorheen.
Het is alleen een beetje moeilijk om hem een tikje op de achter benen te geven als ik aan het rijden ben ( rij meestal alleen in de bak 's avonds ) Dus even bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Hij is gewoon in de achterhand zeer lui! Want ik heb vandaag wel gemerkt dat hij kan sjouwen als een idioot als hij zijn achterhand er wel onder zet!

Idd steigeren is uit den boze, maar dan zal JIJ als ruiter daar mee aan de gang moeten gaan SAMEN met het paard.

Als ik jou in een houding zet en je spieren kunnen het niet aan wat doe je dan, Je gaat protesteren toch?
De enigste manier voor een paard als je te ver gaat is steigeren, hij kan niet netjes vragen en zeggen dat doet zeer, dit is zijn TAAL, LUISTER daar naar.

Zijn achter benen zijn stijf werk daar aan, neem les van iemand die jou wel op een goeie manier kan leren snappen dat een longeer zweep achter een paard niet de oplossing voor het steigeren en zijn achterhand er onder krijgen is, leer zelf de Techniek en misschien ook wel zo paard vriendelijk om ook de theorie eens door te nemen en kijken hoe de spieren enz en zwerken in een paard.
En misschien het belangrijkste , leren weten dat een paard geen mens is!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:04

er zijn weinig paarden die verzet tonen omdat ze 'er geen zin' in hebben.
Je kunt niet in 5 minuten met een zweep er een achterhand even ondertikken....
Een paard wat al geruime tijd zo loopt krijg je niet in 5 minuten goed.
En als je dat wel verwacht krijg je verzet,en dat is wat hier gebeurt.

Ik zou hem eerst een gymnastiseren aan de longe iets bijgezet zodat hij zijn rug leert te gebruiken zonder ruiter erop.

De binnenste bijzet ietsje strakker vanwege zijn buig/stellingprobleem.
Niet direct bijzetten...eerst warm laten lopen 10 minuten,en dan pas bijzetten en ook niet zo lang dat zijn rugspieren verzuren en je weer op verzet stuit

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:50

Ik krijg van je verhaal het idee dat jullie hem enorm op spanning rijden "voorwaarts rijden en opvangen, achterhand moet eronder en meer opgericht" en "aantikken en dan doet ie het wel". Wellicht moet dit paard nu dingen doen wat ie met zijn lijf niet kan, dat red je dan niet met simpelweg inelkaar rijden, zeker niet als ie inderdaad een recht achterbeentje heeft. Misschien heeft ie wel wat moeite met het kantelen van het bekken ook. Ik kan het vanaf hier natuurlijk niet beoordelen, maar ik heb ook ee lange merrie met recht achterbeen en als je die zo "eronder" probeert te rijden kom je ook rechtop te staan.

Misschien moet je even terug naar de basis, zorgen dat je verbinding weer goed is en dat ie vooruit wil denken en nergens blokkeert. En dan inderdaad, rechtrichten, veel schakelen met zoeen en door training moet ie sterker en soepeler worden. Dit kun je domweg niet afdwingen als je paard er niet klaar voor is!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:03

Dit verhaal komt mij heel bekend voor!!
Ik had dit probleem ook instructeur ging er ook met de longeer zweep achter aan om hem bij te tikken als die ging steigeren.
Op een gegeven moment kon ik er niks meer mee kon nog geen 3 meter meer op 4 benen lopen!!
Toen ben ik gestopt met lessen daar.
En heb mijn paard een week rust gegeven en ben toen weer helemaal opnieuw begonnen bij de basis met longeren.
Een jaar gewoon zelf zonder les gereden ik reed toen al 3jaar in de B rond omdat ik met het steiger staak probleem zat.
Dat jaar dat ik gewoon zelf thuis door gereden heb,heb ik ook de b doorgereden bijna iedere wedstrijd prijs en zelfs meerdere keren 2 winstpunten terwijl ik eerst niet verder kwam dan 150 punten.
Toen moest ik over naar de L1 en had ik wel hulp nodig heb er goed over na gedacht wat ik wou en heb een nieuwe instructrise gevonden heb een jaar L1 gereden en nu start ik L2 en hij is nu M1 klaar.
Blijft qua karakter wel een moeilijk paard maar steigeren doet ie bijna nooit meer!

Probeer je heel goed in je paard te verdiepen en laat hem in zijn waarde.
Dan komt het bij jou ook vast goed!!