Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MysticTinker schreef:Het Barefoot hoofdstel werkt vrij goed, maar het nadeel is dat het paard moet leren wennen aan het gevoel dat het hoofdstel strak trekt om het hoofd, dat doet zo'n gekruisd hoofdstel namelijk. Een sidepull werkt meestal fijner, zeker voor paarden diet het nog niet echt gewend zijn![]()
De meeste paarden reageren er direct erg goed op, zeker als je altijd al op de goede manier (op je zit) hebt gereden.
Dus gewoon zorgen dat je veilig in een afgesloten bak gaat werken in het begin.
Wendy1978 schreef:ik ben overgestapt van bit naar bitloos binnen 1 dag.
Had 2 hoofdstellen, een side pull
En kruis links (zie profiel voor foto's)
Ik merk dat mijn paard beter op de side pull reageerd
Maar dat schijnt per paard erg verschillend te zijn
Dus beste is 2 verschillende hoofdstellen te testen
midgie schreef:Met of zonder bit een paard kan er altijd vandoor gaan, zelf heb ik ook het BF hoofdstel en ben er tevreden over.
Maar ik zeg toch nog even werk aan de basis, je hebt het paard ook nog maar 2 mnd , dus jullie zijn nog geen echt team denk ik, dus veel aan de basis werken kan ook bitloos. en als je paard eenmaal goed aan jou gewend is en jij hebt de basis goed in je vingers zal het schrikkerige ook minder orden, geef jullie beide de tijd, b.v een jaar ofzo??
midgie schreef:Ik bedoel even de tijd geven om aan mekaar te wennen, kan wel een jaar duren, ik zou gewoon bitloos starten en bij het begin beginnen, longeren, freestyle , handwerk enz enz
Ja ik wilde zowiezo starten met Natural horsemanship, maar ik wil het liefst zo snel mogelijk overstappen op bitloos. Daarom

DaniBanani schreef:Mijn paard was enorm schrikkerig in het begin, had d'r net 1 maandje en toen ging ik over op bitloos. Nooit problemen gehad.
Zij vond het alleen maar fijner (protesteerde enorm op 't bit), en dat schrikachtige moet je uiteindelijk toch rijtechnisch oplossen, en dat kan net zo goed zonder bit. En de hulpen snapte ze ook meteen, vanaf dag 1 eigenlijk.