Paard stopt niet meer als hij eenmaal gaat ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Paard stopt niet meer als hij eenmaal gaat ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:04

.. En dat is voornamelijk op buitenrit.

Ik plaats dit berichtje even voor mijn vriendin die niet zo goed meer weet wat ze met haar paard op buitenrit aan moet.

In de bak is het paard ook redelijk voorwaarts, maar met een 'HOOOO' of desnoods op de volte sturen is dit klaar.
Tijdens longeren reageert het paard ook erg goed op de 'HOOO' enkel en alleen niet tijdens buitenrit.

Ik heb het zelf 2 x mogen mee maken ohz buiten, paard pakt het bit vast en gáát gewoon. Je kan zeggen, trekken, sjorren wat je wilt, maar het enige dat nog lukt is op een volte/om trekken, en daar is niet altijd de mogelijkheid voor.
Verder is paard ook nog redelijk schrikkerig buiten, als hij iets eng vind loopt hij wijkend weg, zet een grote nek op en loopt naar achter, etc.

Ze rijd gewoon met een enkel gebroken watertrens en een normaal zadel. Alles ligt goed. Ze gaat nooit alleen op buitenrit ( meestal met mij ) . Ik ben 1x alleen geweest op buitenrit met betreffende paard, en hierbij deed hij het ook, hij wil dus niet zozeer het andere paard voor zijn / wedstrijdjes doen .

Tips anyone :D ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:43

Als hij gaat, gaat hij dan blind of steekt hij middelvingers op? Ik krijg de indruk dat hij misschien wel onzeker is, maar niet dat hij in blinde paniek gaat rennen. Als dit klopt geeft je vriendin niet duidelijk genoeg leiding aan hem. Probleem dat je dan hebt is dat de ruiter waarschijnlijk ook onzeker is vanwege zijn gedrag en dat versterkt elkaar "perfect".
Mijn neiging is te zeggen dat ze eens een goed lesgeefmens mee moet nemen op buitenrit en daar adviezen van te vragen, want er zijn allerlei mogelijkheden, maar vanachter de pc is het moeilijk inschatten wat voor deze combi de beste optie is.

trustHim

Re: Paard stopt niet meer als hij eenmaal gaat ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:48

mmmm deels herkenbaar, mijn merrie heeft af en toe ook de neiging om te gaan en niet terug te willen komen. Heb haar afgelopen 2 ritjes met een shank gereden (western bit) en heb een pelham besteld.

Mijn keuze om haar met pelham te gaan rijden is dat je iets meer te vertellen hebt. Wel ga ik met 2 teugels rijden waarbij de 1 dus aan de trensring en de ander aan de stangring. In priciepe rijd ik dan op de trensteugel maar bij geval van "nood" kan ik even wat meer doorpakken.

Rijd ze overgens met martingaal? en hoe staat deze dan afgesteld?

Let wel, bovenstaande geld wel alleen als hij gewoon maling aan haar heeft. Nu mijn laatste 2 ritjes op de shank was mijn merrie braaf terug te rijden, mijn voorkeur gaat echter uit naar een bit dat geschikt is voor 2 teugels om wat vriendelijker te kunnen zijn

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:14

Wanneer gaat hij?
Als hij ergens van schrikt?

of gewoon als ie daar zin in heeft, zonder duidelijke reden?

Als hij veel schrikt op buitenrit is misschien een soort schriktraining wel handig(en ook leuk).
Als paarden bang zijn, vluchten ze nu eenmaal..
Als hij leert niet meer bang te zijn, dan gaat hij er ook niet meer vandoor.

Is het het 2e dan zou ik eens aan je instructrice vragen wat je er aan kan doen..
neem een ervaren iemand mee op buitenrit.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:09

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:33

Waratje schreef:
Als hij gaat, gaat hij dan blind of steekt hij middelvingers op? Ik krijg de indruk dat hij misschien wel onzeker is, maar niet dat hij in blinde paniek gaat rennen. Als dit klopt geeft je vriendin niet duidelijk genoeg leiding aan hem. Probleem dat je dan hebt is dat de ruiter waarschijnlijk ook onzeker is vanwege zijn gedrag en dat versterkt elkaar "perfect".
Mijn neiging is te zeggen dat ze eens een goed lesgeefmens mee moet nemen op buitenrit en daar adviezen van te vragen, want er zijn allerlei mogelijkheden, maar vanachter de pc is het moeilijk inschatten wat voor deze combi de beste optie is.

Hij steekt half zn middelvinger op, want als hij iets eng vind ofzo, dan doet hij eerder mooie dressuuroefeningen :Y) . Netjes wijken, schouderbinnenwaarts of achteruit. Hij rent niet uit angst .. :)

trustHim schreef:

Ze rijd met geen enkele hulpteugels, wel eens op aanraden een slof geprobeerd, maar volgens haar liep hij daar gewoon doorheen .

Lanita schreef:
Wanneer gaat hij?
Als hij ergens van schrikt?

of gewoon als ie daar zin in heeft, zonder duidelijke reden?

Als hij veel schrikt op buitenrit is misschien een soort schriktraining wel handig(en ook leuk).
Als paarden bang zijn, vluchten ze nu eenmaal..
Als hij leert niet meer bang te zijn, dan gaat hij er ook niet meer vandoor.

Is het het 2e dan zou ik eens aan je instructrice vragen wat je er aan kan doen..
neem een ervaren iemand mee op buitenrit.

Hij schrikt niet zo zeer, maar vind wel veel dingen eng enzo, wat hij oplost met mooie bewegingen . :Y)
Jaja, vandoor gaan is het niet zo zeer, het is meer dat als je hem een vinger geeft ( lekker drafje/galopje ) hij je hele hand neemt ( fliiiinke rengalop en dan heb je als ruiter niets meer te vertellen. )

Majo schreef:
Kijk even in dit topic:
[RT-P] Paard niet te stoppen tijdens buitenrit

Hier heb ik net een uitgebreide reactie getypt, misschien heb je er wat aan.

Ik ga eens lezen :j . Het is overigens niet mijn paard/verzorgpaard maar het paard van mijn vriendin :) .

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:37

zou er dan toch eens een martingaal aandoen, zo kan ze wel contact blijven houden met de mond als hij het hoofd hoog brengt. wel zorgen dat de martingaal kort genoeg is!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:51

trustHim schreef:
mmmm deels herkenbaar, mijn merrie heeft af en toe ook de neiging om te gaan en niet terug te willen komen. Heb haar afgelopen 2 ritjes met een shank gereden (western bit) en heb een pelham besteld.

Mijn keuze om haar met pelham te gaan rijden is dat je iets meer te vertellen hebt. Wel ga ik met 2 teugels rijden waarbij de 1 dus aan de trensring en de ander aan de stangring. In priciepe rijd ik dan op de trensteugel maar bij geval van "nood" kan ik even wat meer doorpakken.

Let wel, bovenstaande geld wel alleen als hij gewoon maling aan haar heeft. Nu mijn laatste 2 ritjes op de shank was mijn merrie braaf terug te rijden, mijn voorkeur gaat echter uit naar een bit dat geschikt is voor 2 teugels om wat vriendelijker te kunnen zijn

Ik heb ook zo'n paardje.
Als we 20 m van het stal zijn, draait ze zich om en begint ze als een razende te crossen, niets houd haar dan tegen ook een hele scherpe bocht niet die we moeten nemen. Ja, we zijn al vele keren onderuit gegaan.
Ik heb ok een pelham gekocht maar alsnog kon het haar niks schelen hoe hard ik trok en normaal als we in de piste rijden is ze superzacht in de mond.
Dus dacht ik aan bitloos, ik heb een hackamore gekocht en het gaat nu iets beter maar ik kan nog altijd niet alleen gaan rijden, want dan gaat ze er vandoor.
Maar met de hackamore is ze tenminste een beteje te houden.

Ik weet zelf ook niet meer wat ik moet doen, zo is er niet veel plezier aan.
Ik word er stilaan echt bang van om buiten te gaan rijden, dan ben ik helemaal gestresst en wacht ik eigenlijk tot ze gaat lopen.

Ik blijf dit opic volgen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 07:54

Dat is niet wat je zegt relaxed buitenrijden.
Hoe is het dier als je aan de hand naar buiten gaat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:04

Sabinee__ schreef:
Waratje schreef:

Hij steekt half zn middelvinger op, want als hij iets eng vind ofzo, dan doet hij eerder mooie dressuuroefeningen :Y) . Netjes wijken, schouderbinnenwaarts of achteruit. Hij rent niet uit angst .. :)

Hij schrikt niet zo zeer, maar vind wel veel dingen eng enzo, wat hij oplost met mooie bewegingen . :Y)
Jaja, vandoor gaan is het niet zo zeer, het is meer dat als je hem een vinger geeft ( lekker drafje/galopje ) hij je hele hand neemt ( fliiiinke rengalop en dan heb je als ruiter niets meer te vertellen. )

Klinkt alsof je moet zorgen dat je (je vriendin) een methode vindt om indruk op hem te maken. Je zou het eens met een hackamore kunnen proberen (zorg dat je goed weet hoe hij moet hangen), maar ik zou ook met een lesgeefmens dat paard en ruiter kent hierover overleggen.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:30

Blijven oefenen en niet opgeven, komt wel goed.