Problemen met stilstaan tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Problemen met stilstaan tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 21:24

Hallo

Met mijn paard Rosa heb ik een probleem tijdens het rijden, het stilstaan.
Bij het opstappen gaat alles prima, ze blijft braaf staan. Maar als je eenmaal aan het rijden bent kan je niet fijn halthouden, en weer netjes wegrijden.
Het rare is dat als je stopt voor bijvoorbeeld je beugels goed te doen, of je jas uit de doen, blijft ze wel staan.
Nu dacht ik dat ze dan bleef staan omdat er geen contact meer was met de teugels, maar ik ben met minder contact proberen gaan stilstaan en dit werkte nog steeds niet.

Als nu probeer stil te gaan staan, adem ik ook heel bewust uit, zodat ik zelf ook ontspan.
Helaas helpt dit ook niet, mevrouw loopt na 1 seconde al weer weg.
Áls ze langer blijft staan, beloon ik haar altijd :)

Heeft iemand tips om Rosa netjes en ontspannen stil te laten staan, zonder dat ze gelijk weer weg loopt?

Ester

Cahill

Re: Problemen met stilstaan tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:53

Niet te lang stil laten staan als het lukt. Slechts een seconde en rij dan weer verder. Probeer dit in een kwartier te blijven herhalen. En inderdaad belonen is altijd goed.
Wat je ook kan proberen is aan de hand op 'HO' stil laten staan. Uiteindelijk zal ze onder het zadel het wordje ho gaan begrijpen.

Succes

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:21

Niet te lang laten staan.

Loopt ze echter weg voor jij je hulp geeft? Dan eerst weer halthouden, ze moet wel wachten tot jij de hulp voorwaarts geeft.
Doe dit wel consequent, en niet de ene keer wel toelaten en de andere keer niet. Anders snappen ze het niet meer.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:23

Steeds kleine beetjes oefenen, dan weer stappen dan weer heel even halthouden kijken hoelang ze het vol kan houden en dat steeds herhalen, maar ook weer niet te vaak want dan wordt ze denk ik heel ongeduldig.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:25

Nog even een toevoeging, je kan het halthouden met een drukker paard makkelijker oefenen aan het eind van het rijden, dus als een groot deel energie er al uit is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:32

Paarden voelen heel goed wat je denkt, dit geef je namelijk door met je lichaam. Als jij stopt om je beugels goed te doen, wat doe je dan anders? Wat denk je op dat moment? Hoe zit je?

Als je namelijk uit moet blazen ben je met je hoofd dus blijkbaar niet bezig met halthouden zoals je dat bent als je een beugel goed moet doen.

Waarschijnlijk ben je dan toch nog teveel bezig met hoe ze haar hoofdje houdt, mooi vierkant stilstaat oid.

Probeer eens stil te gaan staan en dan vervolgens iets te doen. Dat kan het alfabet zingen zijn of een smsje schrijven of weet ik veel wat. Dan ben je namelijk rustiger in je hoofd en nog echt met het stilstaan bezig omdat je nog iets moet doen. (Zoals je beugel goed doen)

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:34

Begin met die ene seconde, en blijf herhalen. Bouw het zo op. Gebruik telkens je stem en waarschijnlijk gaat ze daar ook op reageren.

intu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 04:26

heb hier ook last mee met mijn ruin.

wij doen het telkens een paar tellen en leren hem halt houden op HO en doorzitten.
blijft hij mooi staan wordt hij beloond, gaat hij vooruit moet hij terug stoppen en in back-up.

stilaan leert hij het en kunnen we langer en langer blijven staan, hij bleef zelfs niet staan om de beugel goed te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 06:50

Shinedown schreef:
Hallo

Het rare is dat als je stopt voor bijvoorbeeld je beugels goed te doen, of je jas uit de doen, blijft ze wel staan.
Nu dacht ik dat ze dan bleef staan omdat er geen contact meer was met de teugels, maar ik ben met minder contact proberen gaan stilstaan en dit

zit je wel recht?
als je iets achterover hangt bij het halthouden duw je je paard natuurlijk weer naar voren toe.
als je met beugels of jas bezig bent hang je wat voorover,dus kan best zijn dat het daar in zit

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 06:53

Lukt het aan de hand wel? Aan de longe? Dan kan je haar een commando aanleren voor stil staan. En dat commando ook onder het zadel gebruiken. Zodat het je paard duidelijk is wat je bedoelt. Waarschijnlijk begrijpt hij niet welke hulpen jij geeft bij het stil staan.

Mijn paard is een menpaard en staat op commando stil (onbeweeglijk). Wel zo fijn met op de koets opstijgen of bij het optuigen.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:49

probeer stellingen dan heeft ze beweging;)