paard snijdt af.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

paard snijdt af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:03

zoals het onderwerp al zegt... mijn paard snijdt bochten af.... tips? nieuw bit??

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:05

Geen (ander) bit en sturen met je benen, zit en zet pionnen neer waar je omheen kan rijden.

Mossel

Re: paard snijdt af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:07

Waarom zou een ander bit dit probleem oplossen?
Je stuurt een paard niet door aan de teugels te trekken ;)
Je binnen been er meer aanhouden, en indd miss pionnen neerzetten

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:10

Goed voorwaarts houden, hem bezig houden (veel voltes/wendingen zodat ie niet af hoeft te snijden en genoeg te doen heeft). Idd je binnenbeen eraan houden. Pionnen zouden kunnen helpen, maar ik zou het eerst zelf zo proberen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:13

Je paard snijdt niet af, jij stuurt niet goed. Gewoon les nemen en oefenen dus!

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:25

_Lot schreef:
Je paard snijdt niet af, jij stuurt niet goed. Gewoon les nemen en oefenen dus!

paard snijdt wel af. allang les gehad. doet het bij iedereen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:26

In dat geval staat 'iedereen' hem toe om de bochten af te snijden...
Blijft een fout van de ruiter, alleen paard komt er mee weg omdat hij niet genoeg gecorrigeerd word.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:27

Goed je binnenbeen eraan houden! Je paard moet 'om' je been heen 'buigen'.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:46

Ik heb hetzelfde probleem met mijn haflinger.

Wat ik heb geleerd is als je haar door de bocht wil helpen, je de binnenhand moet gebruiken en je binnenbeen om haar door die bocht te helpen.
Als ze dit snapt zal het zomaar goed gaan.

Je paard moet een klein beetje naar binnen kijken. en dan je paard met je binnenbeen door de bocht helpen.

Klinkt zo heel makkelijk.

Het ligt echt aan de manier waarop het paard gereden wordt, als jij hem toestaat om die bocht af te snijden, zal hij niet de moeite nemen om die bocht goed door te gaan.

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:59

Op de manege hadden we een pony die het liefst alle hoeken af sneed. Wij plaatsten pionnen in de hoeken. Van tevoren oefenden we dan meer druk uit met het binnenbeen, zodat duidelijk werd dat we echt de hoek mee zouden nemen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:02

Als je paard goed recht is zal hij netjes bochten kunnen maken, MITS jij goed stuurt.
Ga dus eerst eens kijken wat de rijtechnische problemen zijn, is je paard wel recht, of kán hij gewoon niet soepel de bochten nemen omdat hij zo scheef en stijf als een plank is?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:03

Naar buiten drukken met je binnenbeen en kijken OVER de omheining. Doen alsof je door de omheining gaat rijden.
Het paard bepaalt niet waar je heen moet, jij moet er wel goed heen sturen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:04

zelf goed recht boven je paard blijven is heel belangrijk, zorgen dat je teugels even lang zijn en de teugeldruk gelijk. In de wendingen de binneteugel niet te ver van de hals af laten komen en de buitenteugel erbij houden. (op spanning houden dus) Met je binnenbeen druk op de singel, buitenbeen iets achter de singel. Bij geen reactie op je been daar je paard in trainen. (heb ik ook wel tips voor maar dan wordt het zo lang verhaal)
Verder veel figuren rijden en een goede stuuroefening is om niet op de hoefslag te rijden maar een meter of 2 daarbinnen zodat je aldoor gedwongen wordt om te sturen. De meeste manegepaarden bijvoorbeeld zijn gewend om automatisch over de hoefslag te sjokken en reageren steeds minder op het sturen van de ruiters omdat er vaak veel onervaren ruiters op zitten. Het paard zal waarschijnlijk proberen om toch terug de hoefslag op te gaan maar dat niet toestaan.

Oh ja en als laatste realiseer je dat je paard bochten afsnijd omdat jij dit toestaat. Wordt dus niet kwaad op je paard maar verbeter je eigen rijkunst. Hulpmiddelen zoals ander bit, of hulpteugels zullen hierbij niet helpen, evenals straffen niet zal helpen goede instructeur kan wel helpen, vraag deze om goede tips want alleen in real life zie je waar het echt fout gaat. Wordt je bewust van je rijkunstige fouten en oefen jezelf heel veel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:13

Ja je zal de fout bij jezelf moeten zoeken en niet bij het paard, neem les zou ik zeggen.
En leer ook waarom je een bit gebruikt, die is niet om de hoeken door te kunnen rijden!!

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:34

Paard snijd bocht af? jij bent de ruiter en jij moet sturen/rijden. Buitenteugel begrenst houden binnenbeen er goed aan en binnenhand op zij.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:37

Ik herken dit probleem erg goed, het paard waar ik op dit moment op rijd doet dit ook heel erg. Voor mij rijd er iemand op die hem gewoon aan een veel te lange teugel door de bak laat galopperen waar hij wil gaan. Betekend dus dat ik een uur later een uur lang aan het worstelen ben om hem door de hoeken te krijgen. Het lijkt soms ook of hij mijn voeten niet voelt, want hoe hard of stevig ik ook druk uitoefen met mijn binnenbeen hij snijd toch in 1x af en gaat plat door de bocht. Erg vervelend!

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:39

Oh ik ken het probleem, ik heb ook zoon paard gehad teminste ik heb er wel eens op gereden.
Ik moest gewoon heel erg naar buiten zitten, binnen been eraan en buiten teugel aanhouden.
Het lukte steeds beter, maar het kan ook zijn dat je paard niet soepel of stijf is in de rug.
Bij mij lag het aan dat hij heel erg stijf was in de voorbenen

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:49

Buitenteugel oppakken en op zijn plek houden, dus niet het hele hoofd mee naar buiten nemen en denk aan je binnenbeen, daarmee duw je hem zeg maar naar je buitentuigel toe.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:56

Misschien steun je onbewust meer op je binnenbeen. Deed ik ook en het paardje wat ik reed, sneed daardoor ook altijd de bocht af.
Nu ik er goed op let, is het stukken minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:58

Leren rijden? als het paard afsnijd doe jij iets fout

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:08

Probeer ook in de hoeken echt te sturen. Vaak laat de ruiter het paard de hoeken door 'vallen' omdat het paard zelf die bocht wel maakt. En natuurlijk gaat een paard dan afsnijden. Als jij blijft sturen, ook in de bochten, dan snijdt je paard ook veel minder af.