paard wat op buitenrit steeds stijgert en omdraait enz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandraaaa

paard wat op buitenrit steeds stijgert en omdraait enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:01

hoi,

Als ik met mijn paard buiten ga rijden, (hij is verkeersmak! van het zomer/gedeelte winter was er niks mis) heeft hij op sommige punten dat hij in een rap tempo al steigerend gaat omdraaien.

Het is net of heeft hij er dan geen zin meer in. Soms begint het al op het erf..
Stijgeren,vliegens vlug omdraaien.. etc.
Als hij dit doet, zet ik hem gewoon weer naar het pad waar ik heen wil.
Af en toe is mijn stem verheffen genoeg, maar vaak ook niet. En moet ik hem op een andere manier laten zien wie de baas is. (zweep heb ik overigens wel mee, af en toe moet die dan ook worden gebruikt.).
vaak lukt het me ook wel om na 5 min van het erf te komen.

Op buitenrit zelf, doet hij het bij bijna elke kruispunt, ingang van pad/uitgang van het pad etc.
terwijl je er misschien net langs bent geweest. Het is net wat zijn zin op het moment is.

Hij is niet bang, hij draait gewoon ineens al stijgerend om.

Nu zijn we op het punt gekomen, dat hij hierna dus echt niet verder meer wil.
je blijft aan de gang, stijgeren/ronddraaien etc.
Ook na een kwartier doorzetten, lukt het niet. Een harde aanpak werkt niet, zachte aanpak niet.. ben totaal geen bange ruiter, en zet hem ook wel op zijn plek als het moet.
Soms kan het nog helpen dat iemand hem vasthoudt, maar vaak ook niet. Meestal moet diegene dan uitkijken of hij niet over je heen walst.
Ook met een ander paard, doet hij het.. hij loopt niet achter het andere paard aan. Maar doet rustig zijn eigen..

Nu heb ik al een aantal keer geprobeerd, om zonder zadel gewoon met hem te lopen bij die punten langs. Ook dan doet hij hetzelfde. Hij walst alleen niet over mij heen. Voor mij heeft hij wel respect, voor een ander enorm minder.
Ook met een andere ruiter erop hebben we het geprobeerd, dan is hij helemaal niet te houden, en gaat hij er echt vandoor.

Nu is mijn vraag, na vanalles te hebben geprobeerd.. of iemand hier ook nog een andere oplossing voor heeft. Want na vele dingen te hebben geprobeerd, ben ik nu toch echt wel zat.

Zadel/rug etc is trouwens allemaal al gecheckt.

chrisje_83

Re: paard wat op buitenrit steeds stijgert en omdraait enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:56

Geduld en consequentheid.

Zelf reed ik de moeder van de pony die ik nu rijd. Zij wilde in haar eentje absoluut niet het terrein af. Uiteindelijk heb ik het zo gedaan, gewoon rustig blijven en blijven zitten hielp niet, haar erdoorheen willen "slaan" hielp niet, elke keer terugdraaien hielp niet. Uiteindelijk ging ik er dan af. Liep een stukje ernaast tot ik merkte dat ze ging ontspannen. Daarna steeg ik weer op en reed ik verder alsof er niets aan de hand was. In het begin was dit elke 100 meter bijna zo. Na een half jaar was opeens het kwartje gevallen en kon ik zonder geklooi naar buiten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:01

ik heb ook zo n paard voor iemand moeten rijden,
en inderdaad gedult en consuquent blijven.

als hij bij mijn steigerde had ik me teugels zo dat hij niet op kon draaien door de druk op zijn mond
stond hij weer dan gaf ik hem been, en speelde ik wat naar links en naar rechts met me teugels.

uiteindelijk soms naar een half uur ging hij vooruit.

denk 6 keer zo buiten moeten rijden en daarna nooit meer last van gehad. deed dit daarna bij de eigenaar wel weer maar dat ligt dan puur aan het uitproberen.

wat doet je paard als je met een ander paardje gaat?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:38

ik lees mee, heb hetzelfde probleem met mijn paard. gisteren bijna in de sloot beland..paard kon nog net de berm op komen..

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:30

bedankt voor de tips..
Het is dus vooral doorzetten waar ik nu ook mee bezig ben.

Met een ander paard erbij doet hij precies hetzelfde. Hij vindt het blijkbaar niet erg om alleen te blijven. :)

Nou ik ga straks met goeie moed weer proberen.. en dan zien we wel!

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:43

ik heb een handelstal en rij ook veel paarden en ook krijg ik veel paarden die dit doen.

wat ik doe is het gewoon negeren paarden reageren ook weer op de reacktie van de ruiter wat ik doe is gewoon belonen als het paard stopt en door loopt dat werkt tot nu bij het beste succes gr sharon

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:05

Negeren, door blijven zetten en af en toe belonen als hij iets goed doet

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:42

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn paard, had dit ook op het forum gezet. Vorige week zijn we door het geklier zelfs op straat gevallen, omdat haar ijzers gleden op het wegdek.
Het is bij mij nu zelfs zo erg geworden, dat ze sinds de laatste buitenrit, nu ook al in de bak een probleem maakt !
Wat doe ik wanneer ik in de bak rijd? Negeren, streng, zacht en boos - ligt er aan wat ze doet. Zodra ze langs haar 'angst moment' loopt direct belonen door middel van teugels losser.

Wat betreft het buitenrijden heeft mijn trainer gezegd dat ze even de kluts kwijt is, we rijden nl al een jaar lang buiten, zelfs in de winter ! Ze draaide om, steigerde, altijd een probleem bij opritten, zelfs samen met andere paarden en nu, sindskort slaat ze ook nog op hol!
Tip voor mij is - weer gaan wandelen, voorlopig met 2 mensen. eentje rechts en ik links. Lopen naar de plekken waar je ellende kan krijgen. Het enige wat het paard moet doen, is bij je blijven, en dan bouw je langzaam weer vertrouwen op!
Succes!