Een jong paard, wordt 4 en is op 3,5 jarige leeftijd beleerd. Is 4 weken bereden en daarna per longeerlijn bijgehouden. Weinig mee gereden.
Nu loopt het paard zichtbaar onregelmatig met linksachter. Zowel linksom, als rechtsom op de volte aan de longeerlijn. Paard loopt dan over haar tempo, in een redelijk zware bak en is wat gespannen. Op het harde rechtuit en onder het zadel is het stukken minder, maar wel zichtbaar. Paard heeft onder de kogel boven de kroon van het been een verdikking, welke hard is, maar niet gevoelig. Is geen spat of bult, gewoon over de gehele bovenkant loopt het. Dit is op hetzelfde been. Paard heeft dit altijd gehad.
Paard is al eens nagekeken door een dierenarts, maar deze heeft aangegeven dat het puur het gebrek aan kracht is, waardoor de onregelmatigheid ontstaat. Paard is echter niet op de foto geweest, dus puur ter beoordeling klinisch. Nu is de merrie 1.70m en heeft altijd in de opfok gelopen.
In mijn ogen, hoort een jong paard wat nog jong is en weinig heeft gedaan, niet onregelmatig te lopen. Paard doet het dus al langer, maar heeft tijdens het beleren geen onregelmatigheid vertoond (onder het zadel).
Nu is mijn vraag; is het reeel dat met een tekort aan kracht, een paard continue en langere tijd met 1 been onregelmatig loopt? En zo ja; is dit met training, dus spieropbouw op te lossen?
Wij hebben ook zo'n paard op stal gehad, die is naar de fysio en osteopaat geweest. Het paard was ook onregelmatig, alles is nagekeken, door meerdere zadelmakers, de laatste kwam erachter dat de boom van het zadel gebroken was.... En daar werd al minsten een half jaar mee rondgereden, want ja alles was gecontroleerd en het lag aan kracht... Het paard knapte al op toen er een goed zadel op lag, maar bleef een tijdje korter met zijn enen been dan het andere...
Uiteindelijk loopt het paard nu met veel balans en even krachtig door de bak Al blijven kortere bochten nog erg lastig voor hem
Ik zou eerst het zekere voor het onzekere nemen en hem op de foto zetten.
CM_
Geplaatst: 30-03-10 12:02
Wat je omschrijft klinkt als een overhoef. Hoeven ze niet kreupel aan te lopen, maar is wel bewegingsbeperkend.
Ik zou eerst wat foto's laten schieten alvorens verder te emmeren met het dier.
Bramasole
Geplaatst: 30-03-10 12:03
Is de smid erbij geweest? Dat zou ik eerst doen en als daar niets uitkomt röntgenfoto's laten schieten. Weet je meteen waar je aan toe bent.
polly2
Geplaatst: 30-03-10 12:04
Als wat je beschrijft een verdikking langs de hele kroonrand is, dan denk ik ook aan een overhoef. Ik zou er even foto's van laten maken. Dan weet je het zeker.
edmar
Geplaatst: 30-03-10 12:04
Opladen en naar de kliniek hem op de foto laten zetten want een jong paard hoort niet onregelmatig te lopen. Je kan beter hem/haar eerst door de medische molen halaen voordat je ermee verder gaat
Ni_en_ke
Geplaatst: 30-03-10 12:19
Mijn vorige paardje (3,5j.)had een vergelijkbaar iets... Hij was alleen nog niet bereden maar er lag wel al, regelmatig een zadel op. Dit was allemaal geen probleem... Eerst was hij goedgekeurd door DA, alleen klinisch. Om de spieren wat op te bouwen waren we veel aan het longeren, zo'n 5 keer per week, de andere dagen lekker buiten spelen. Op den duur leek hij wat onregelmatig te lopen maar het was niet echt goed zichtbaar, de ene persoon zag het met longeren op beide zijdes, de andere helemaal niet. Wanneer hij in een rechte lijn liep of met draven op het harde was er helemaal niks te zien. Ik heb er meerdere personen bij laten komen. Wat bleek, was dat hij een verdikking in zijn kootje had aan zijn linkerbeen (een hard bobbeltje). Dit was gewoon een vergroeing. Door het longeren waarbij hij dus kleine voltes liep, op de linkerhand, was er voortdurend wrijving over deze vergroeing waardoor het pijn ging doen. Na een dag rust, of voor het werken had hij helemaal nergens last van als je er op drukte of wat dan ook. Ook geen warm been o.i.d. Hij staat nu gewoon weer lekker op het land bij de vorige eigenaren (kom er regelmatig). De artsen hebben gezegt dat buitenritjes geen probleem voor hem zullen zijn omdat je dan niet de hele tijd voltes rijdt. dit gaat hij nu dus lekker doen!
Het zit tussen de hoge en de lage overhoef in. Dus weet niet precies of dit dus ook onder een overhoef valt. Verder wordt het paard nu inderdaad veel gelongeerd, zelden bereden. Bij het beleren heeft ze geen onregelmatigheid vertoond, dit heb ik nog nagevraagd
Maar een overhoef; mocht het dit zijn, dat zou dan toch ook bij de klinische keuring naar boven gekomen zijn?
Ataxie zou kunnen, maar paard vertoont geen "dronken" gedrag, liep onder het zadel niet slingerend en droeg de staart omhoog. Dus dat heb ik eigenlijk even laten vallen.
Zowiezo is het een optie om dit paard op de foto te gaan zetten.