Umay Utopia (v. Opan) bitloos @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Umay Utopia (v. Opan) bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:08

Na tijden trek ik de stoute schoenen aan en maak ik hier ook eens een topic aan....
Ben oprecht benieuwd :D

Umay is nu 9 jarige ruin met een verhaal ;) . Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt op 4 jarige leeftijd en hij heeft tot zijn 5de wat lichte training en buitenritjes gelopen. Mijn vader heeft uiteindelijk enkele wedstrijden L springen gestart toen het noodlot toesloeg en hij door onbekende redenen een dubbele peesblessure opliep. %)

Dit is dik 2 jaar geleden. In de kliniek schreven ze boxrust en medicijnen voor, na 6 maanden volgde de controle en de VA was duidelijk in zijn diagnose. Er was geen verbetering, Umay werd volledig afgekeurd, grasmaaier zou misschien wel haalbaar zijn, dan nogmaals 6 maanden boxrust en ijzers eronder met wiggen....
Mijn vader was in dubio wat met het paard te doen, ik dacht er een paar dagen over en nam hem mee, in plaats van wiggen haalde ik de ijzers eronder uit en zette hem in een 7 koppige kudde op een bergachtige weide.... we zien wel....

2 jaar later loopt hij prima en lijkt er geen probleem meer te zijn. omdat ik lang alleen gestapt hebt en Umay lastig was op het bit, heb ik nooit meer een bit erin gehangen... Dressuurmatig lijkt dit ook best redelijk te gaan, hoewel hij soms de neiging heeft te gaan hangen, daarbij dendert hij graag door op de voorhand. Ik ben nog op zoek naar een andere optoming wat misschien een beter resultaat geeft...

Op het moment probeer ik hem vooral te gymnastiseren, en daarbij niet achter de hand te laten duiken en op de voorhand te vallen, mijn handen zijn wat hoog, maar op deze manier rijden en af en toe een ophouding houdt hem het beste bij de les en niet te diep. Hij is erg lang, bijelkaar rijden kost soms wat moeite, hij is wat slap en onbespierd nog van 2 jaar niets doen. Ik rij hem dan ook maar zo'n 20 min in de bak en voor de rest vooral buiten.

Ik heb de neiging mijn hakken wat op te trekken soms, en voor het mooie zou ik mijn handen wat lager en wat meer voor me mogen dragen. En voor me kijken.... maar ik vind hem zo mooi := De cap is natuurlijk mijn eigen keus, ik ken de gevaren hiervan.

1. even rustig losstappen, het is een beetje een diesel :+
Afbeelding

2. Leuk die pianohandjes :=
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. teugels zouden toch echt wat korten mogen en mijn handen meer voor me en ik blijf maar kijken of zijn hoofd er nog aan zit..
Afbeelding

5. Galop
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Toen echt doorrijden er nog niet inzat hebben we veel andere dingen gedaan zoals spelen met zeil e.d. dit is het resultaat daarvan. na het rijden nog even een beetje spelen...
Afbeelding

8. pootjes geven ook ;)
Afbeelding

Brand los, ik ben benieuwd...

Anoniem

Re: Umay Utopia (v. Opan) bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:17

Persoonlijk vind ik hem erg hangerig maar dat vind ik vaker met bitloos.
En je handen ja, maar dat zie je zelf al ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:19

Ik vind je erg streng met je teugels, probeer het neusje eruit te krijgen.. Hij loopt nu constant achter de loodlijn.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:20

Joolien schreef:

Bedankt voor je reactie.. en ja je hebt gelijk hij is inderdaad wat hangerig, helaas is hij dat met bit ook en slaat dan daarnaast ook nog met zijn hoofd slaan. Ik ben pas een week of 3 wat serieuzer aan het rijden in de bak, en het gaat inmiddels stukje bij beetje beter. Ik ben er van overtuigd dat ik dat hangerige ook bitloos eruit krijg, evt. wel misschien met een andere optoming... even zoeken nog :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:23

Wat fijn dat ie het weer doet, en wat een knapperd (4 witte benen, wauw!)

Ik vind hem ook een beetje hangerig, maar in verband met het twee jaar stilstaan rijd je dat er natuurlijk niet zo een twee drie uit. Mijn complimenten hoor, ik vind het er lekker ontspannen uitzien! Inderdaad mag je de teugels een stuk korter nemen, maar dat geef je zelf ook aan. Let er ook op dat je je rug niet te hol maakt.
Leuk ook dat je manieren hebt gevonden om het voor je paard leuk en uitdagend te houden!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:28

Joolien schreef:

Klopt wat je zegt dat je dat veel met bitloos ziet. Lijkt wel of ze nu gaan trekken aan de teugels op de neus.
Als je goed les en hulp hebt is er geen verschil tussen bit en bitloos.

Zou het liefst het paard lekker ontspannen lang en laag zien lopen ipv dit.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:47

Prisca schreef:
Joolien schreef:

Klopt wat je zegt dat je dat veel met bitloos ziet. Lijkt wel of ze nu gaan trekken aan de teugels op de neus.
Als je goed les en hulp hebt is er geen verschil tussen bit en bitloos.

Zou het liefst het paard lekker ontspannen lang en laag zien lopen ipv dit.

Helaas vind ik met bitloos ook dat veel paarden maar wat op de voorhand denderen en maar wat rondsloffen, onder het motto ontspannen, wat ik ook niet bevordelijk vind voor het gestel van het dier.
In dit geval geef ik je gelijk hoor, het ziet er wat hangerig uitziet, en het dat ook is. Hij vind het moeilijk om op de achterhand te komen, laag en rond stap ik alleen los, om dat op de voorhand te vallen te voorkomen probeer ik hem wat omhoog te rijden. Hij heeft een 'geldingetje' om de neusriem, wat het voor hem wel wat gemakkelijker maakt om te hangen... de neusriem alleen vind ik persoonlijk wat scherp van dit hoofdstel. Dus zoals gezegd wil ik nog wat andere dingen uit proberen om dit gehang wat te voorkomen.
Les heb ik en hier wordt ook aan gewerkt :)

Bedankt voor de reacties...

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:36

leuk dat je bitloos rijdt ;)

tip ; probeer hem wat losser te laten af en toe , zie constante spanning zonder ontspanning

Misschien eens een side pull proberen?

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:51

ik denk als je hem helemaal los laat van voor en zijn achterhand actief houd,
maar wel op jou tempo laat lopen (jij gaat rustiger lichtrijden als hij te hand gaat en hij volgt jou tempo)
dan zal hij vanzelf minder hangerig worden,
en veel overgangen rijden zoals ik al zeg met je zit en even niet van voor aan de teugels komen doet wonderen.

ik heb bij mijn eigen paardje gemerkt dat dit super werkt, ik rij ondertussen zonder hoofdstel en hierdoor begint ze steeds meer kracht op te bouwen en gaat ze uit zichzelf al een paar pasjes verzamelen :D

wel super dat je hem bitloos rijdt omdat je hebt gemerkt dat hij het bit niet fijn vind!
ga zo door, jullie komen er zeker wel! :D

oh trouwens welk merk bitloos hoofdstel heb je?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:04

bedankt voor de reacties :)

Dit is een simpel kruislings hoofdstel van HH. Sidepull heb ik geprobeerd maar dat was helemaal feest... toen vond hij helemaal dat ik zijn hoofd best kon dragen. := Bosal en touwhalster heb ik ook geprobeerd, maar daar was ik met een paar minuten achter dat dat echt niet geschikt is voor dressuur en evt. later springen weer.

Als hij wat losser is (deze foto's zijn redelijk vroeg in de training genomen) zijn er al stukjes dat hij zelf meer draagt, maar hij is nog snel moe. Ik zou nog wel een kingekruist systeem willen proberen, of evt. een glucksrad. Helaas heb ik het geld niet op mijn rug groeien, dus ik hoop dat ik deze snel eens ergens kan lenen om te proberen.

Ik rij voor de fun ook wel eens op een halsring, maar hij begint dan de stofzuigeren en de achterhand raakt dan compleet zoek. Daar wil ik wel ooit nog eens naar toe, maar eerst sterker worden en doortrainen, dan denk ik dat dit ook wel beter gaat.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:08

Tja dan leer ik het nu anders. Ik moet hem juist erg los laten en dan lager vragen als hij maar loslaat en de spier van zijn hals ziet aanspannen. Om te voorkomen dat hij op de voorhand valt moet ik dan proberen hem iets door te laten stappen zonder de ontspanning kwijt te raken. Er staat absoluut geen druk op de teugels maar licht contact en vraag lager en meer. Als het goed is gaat het paard dan grotere passen maken en dus meer van achteren uit en dus ook meer vanuit de schouder stappen.
Ik heb op deze manier mijn paard afgelopen 2 maanden compleet zien veranderen. En dat gewoon met bit in als ik hem nu meer opricht blijft hij mooi los en nagevelijk.

Met omhoog vragen ga je dan juist weer spanning krijgen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:22

Laag rond, buiging etc, doe ik nog veel aan de kaptoom een aantal keren per week, en vaak voordat ik opstap.
Zijn bouw zit hem niet mee, hij is erg lang (deze foto's zijn flatteus := ) kruis wat hoog, hals laag aangezet. Zijn hals heffen kost hem al moeite in vrijheid. Hij lijkt soms wat atactisch achter.
Ik heb hem eerder lager gereden maar hij verliest compleet zijn achterhand duikt zo ongeveer de grond in. Dus sinds een paar weken rij ik hem wat hoger (nee geen uur) en dit gaat zoals gezegd steeds beter, korte stukjes. Dan komt er ook schwung in, en kantelt hij zijn bekken en begint te dragen. Met kleine beetjes ben ik tevreden. Het komt wel, er zit vooruitgang in.