Onze topper.. komt boven alle verwachtingen uit!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magictwist

Onze topper.. komt boven alle verwachtingen uit!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:37

halloo!! :D

wij hebben 2 welsh moutian pony's.. ze zijn nu nog 4 jaar (bijna 5).. vorig jaar zijn ze voor het eerst onder het zadel geweest een paar keer, dit ging vrij heftig :o Luuk was vrij braaf maar Beau was zoals verwacht erg heet en schrikkerig..

maar nu zijn we weer begonnen.. ik stap zelf op Luuk, deze bolle man is zeer sterk en kan het makkelijk aan, anders zou ik het ook zeker niet doen... vandaar dat ik er ook voor koos om voor beau een ander meisje te zoeken die kan rijden.. want ik kan echt niet op hem. toen ben ik bij Anouk gekomen.. en meisje van bijna 10 jaar... rijd een jaartje ongeveer.. ze moet nog ontzettend veel leren maar heeft wel precies wat we zoeken voor beau... hele nette en vooral stille zit.. heel veel rust. en niet bang...

zo zijn we begonnen.. de verwachtingen waren simpel.. aangezien beau best wel een pittig mannetje is en hij zogenaamd ooooveral bang voor is.. hadden we ook niks anders dan een stress kop verwacht met het inrijden..

maar nee hoor... Beau komt boven een ieder van onze verwachtingen uit..

dag 1 kwam anouk kijken bij beau, beetje poetsen kennis maken enz.. leek goed te klikken!
dag 2 Anouk en ik ging Beau lekker longeren en als laatst mocht ze er op!!... ( alleen stappen aan de hand )
dag 3 aan de longeer lijn gestapt en gedraafd en stukje gegalopperd (hier zijn de foto's van !! )
dag 4 (gister) heeft Anouk op beau gezeten en zijn we een rondje gaan lopen door het bos ( we konden de bak nog niet in ).. natuurlijk had ik hem gewoon vast, maar zelfs voor een bal en iemand met een schep was meneertje niet eens bang!! ..toen we de bak in konden had ik besloten dat ze maar gewoon mocht blijven zitten, normaal longeren we eerst goed met elastiek enz enz. en dan mag ze er op... nu vond ik het niet zinvol Anouk weer af te laten stappen en dan weer op te stappen.. dus zijn we gelijk gaan longeren en ik heb het elastiek vrijwel helemaal los gehouden...

whaauuww.. wat was hij braaf.. ging echt zo goed!! ... daarna heb ik haar los laten uit stappen in de bak en heeft ze zelfs nog een stukje los gedaaft!!..

jeeh wat ben ik trots op die 2!! ... gaat echt zo fantastisch goed!!

zo dat was een lang verhaal... nu de foto's!! ... dit was dus de 2de keer dat Anouk op Beau zat.. wat zijn ze gek op elkaar!! :D <3

1) hier loopt beautje nog veel te diep .. dat doet hij eigenlijk aan het begin steeds voornamelijk in stap.. en dat word later beter... ( anouk trekt hem niet diep en het elastiek zit ook niet strak) dit rijden we er weer uit;)
Afbeelding

2) hier hetzelfde als hier boven, verder wilt beau continu naar buiten hangen met zijn hoofd... ook hier werken we aan!
Afbeelding

3) word hier allemaal al beter... leuk stel!! :D
Afbeelding

4) Drafje!! (eerste keer zo aan de longe)
Afbeelding

5) I love it <3
Afbeelding

6) braferds!! :D
Afbeelding

7) lief stel he!!
Afbeelding

nou dat waren de foto's.. natuurlijk mag je commentaar geven.. maar hou het vriendelijk en opbouwend.. we beginnen net.

Groetjes, Nikita, Anouk en Beau :D

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:39

verliefd op foto 5 !! :o

<3

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:41

Mag ik vragen waarom een elastiek, op elke foto waar de pony zijn hoofd in een goede houding (voor zover dat gaat met een hulpteugel) houdt, zit de elastiek strak, als hij te diep loopt dan is de elastiek los... Ik snap niet hoe dit kan bijdragen aan een goede basis...

Wel erg leuke pony en alles lijkt vriendelijk te gebeuren behalve dan die elastiek...

magictwist

Re: Onze topper.. komt boven alle verwachtingen uit!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:51

dat het elastiek strak lijkt te staan zal waarschijnlijk zo tekenen door het feit (is op de foto niet zo goed te zien) dat beau naar buiten hangt (waar we dus aan werken) ... ik controleer het elastiek regelmatig.. omdat ik er inderdaad ook wel is het vind lijken of hij te straks vind... als beau zijn hoofd volledig omhoog gooit zit het elatiek strak..

als hij het me zijn hoofd op de juiste plaat loopt is het elastiek gewoon los (het hangt misschien niet volledig maar zoals ik al zei tekent dit omdat hij naar buiten kijkt) ..

ik snap dat je zo reageerd... dat was mijn eerste reactie ook.. maar na het te controleren (ook door andere mensen) is het vooral door het naar buiten hangen/kijken

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:57

* op de foto's is trouwens niet te zijn dat het elastiek te strak zit.. je kan er uit halen dat het elastiek niet hangt.. maar als ik er dan aan voelde stond er totaal geen spanning op.. het trekt niet in zijn mond!! ... omdat het zo goed gaat heeft hij gister ook zonder elastiek gelopen... ging hartstikke goed!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:57

Wat is de toegevoegde waarde van het elastiek? Dat ontgaat me een beetje ;) Wel een leuke combinatie zo. Haar rijbroekje kleurt zelfs bij de pony.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 12:00

jaah klopt van die rijbroek.. is trouwens niet express gedaanXD :P ..

de waarde van het elastiek is.. dat Beau heel snel afgeleid is.. met zijn hoofd dan enorm hoog gaat lopen en zich aan spant.. hiermee zijn we begonnen en hij loopt 10 keer beter.. hij is ontspanne ook in zijn rug en is gewoon bij de les en let op Anouk en niet op alles om hem heen...

nu dat zo goed gaat is het elastiek dus er af.. wat nu dus ook echt prima gaat!!

wij hebben wel een doel bereikt.. dat hij laag zou lopen.. en zich zo ontspannen in zijn rug en op zou letten.. dit is gelukt.. nu gaan we verder zonder elastiek wat tot nu toe dus super goed gaat!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:04

Wat een leuke combi 8-)
Het nut van het elastiek ontgaat mij ook wel een beetje. Kon dit niet met een martingaal opgelost worden dan, tijdelijk?
Maar ik lees dat ze inmiddels zonder rijden en dat dat goed gaat. Geweldig! Laat je snel weer foto's van ze zien?

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 12:06

ineke2 .. inderdaad.. ik ben ook blij dat het nu zonder elastiek gaat... daar gaat mijn voorkeur natuurlijk ook naar uit.. toch ben ik blij dat we het die 2/3 keer zo hebben gedaan.. want het gaat nu echt beter!! ..

uiteraard komen er snel weer foto's!! :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:10

Goed dat het elastiek eraf is...Vaak "train" je paarden met zo'n elastiek vaak in hangen en sterk worden. Vooral zo'n jong dier moet eerst op eigen benen leren lopen en zijn balans vinden.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:12

Wat een knappe vent! :)
En wat een super leuke combinatie die 2 :+:

Rijtechnisch kan ik weinig zeggen voor iemand die nog maar kort rijdt en een pony die alles nog moet leren! ;)

Succes! :D

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 12:55

aukelizzy.. ik ben het er zeker mee eens wat je zegt... die paardje is natuurlijk ook al wel een heletijd aan de longerlijn geweest en ook opbouwend.. toen zijn we meer van hem gaan vragen ... omlaag dus en het sterker worden in zijn rug.. met elastiek.. en nu zijn we dus hier.. gelukkig nu zonder elastiek...

maar het is dus niet zo dat we hem gelijk eerste keer aan de longe aan de elastiek hebben gezet hoor :P .. daar is wel een tijdje over heen gegaan ;) ..

Amigo_ bedankt voor je reactie!! :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:44

Dat de elastiek te kort líjkt? Hij staat al strak wanneer het paard nog niet op de loodlijn is laat staan dat dat dier er voor kan gaan... Enkel ontspannen als hij haast met de kin op de borst loopt. Echt, die elastiek moet veel losser.. Laat hem eerst zelf zijn balans enz vinden en ga dan pas met aanleuning klooien. :) Eerst moet ie op eigen benen leren lopen, dan pas al de rest.

Verder is het een erg leuke pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:48

Jeetje, ik vind het echt vreselijk om te zien. :oo
Les 1; Hoe vern**k ik de mond van mijn pony. :x
Ik snap niet waarom je deze foto's plaatst, en dan ook nog bij HAW.
Fijn dat het elastiek eraf is, maar imo had je beter een topic kunnen openen met foto's dáárvan.

Rijtechnisch commentaar:
- Handen rechtop
- Teugels minder strak

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:55

Naast het feit dat ik het okniet eens ben met je keuze voor het gebruik van het elastiek wil ik ook nog wat ander rijtechnisch commentaar toevoegen:
- Anouk moet haar handen iets meer naar voren doen en meer lengte in de teugels geven.
- Ze mag haar handen ook wel wat hoger houden.
- En ook zit ze veel te ver met haar voeten in de beugels. Als je pony dan een keer iets uithaalt is de kans groot dat haar voet erin blijft hangen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:58

Oej ik schrik er ook wel erg behoorklijk van, een pony wat nog groen is? en dan al zo opbinden, ik vind het alles behalve los uitzien, en al helemaal op zo'n groen ponytje, eraf die handel pony eerst balans laten krijgen en dat hij lekker voorwaarts loopt. laat hem lekker los van voren.

Maar ik vind het echt een super mooie pony

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:03

Leuke combinatie hoor!
Van mij mag het ook zonder elastiek. Al doet ie z'n hoofdje omhoog, beestje is jong en moet nog leren :) Komt wel goed als je het verder zo relaxed aanpakt!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:04

ik ga mee met bovenstaand commentaar van aurae_
en daarnaast een tipje: als je een pony aan het inrijden bent, laat dan iemand anders foto's maken. als de pony aan de kletter zou gaan, en jij 2 handen nodig hebt, wat zou je dan met de camera doen? meteen laten vallen doet niemand, en in die ene seconde dat je nadenkt over je camera kan er al een ongeluk gebeuren ;)

maar verder een leuke combinatie. ze moeten zeker nog veel oefenen, maar het wordt vast wel wat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:07

Ik zeg alleen maar: AUW!

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:03

hahaha wat zijn jullie allemaal grappig :P.. zo leuk... bokt.. oordeel op foto's ...

over anouk.. idd voeten verder uit de beugels.. zijn we mee bezig.. dat ze haar handen daar heeft is omdat daar het touwtje zit..

verder mogen jullie aaaallleeemmaaaaal Reacties van mij gaan terug lezen :D ... meneer heeft al belans... Beau loopt al ruim ene jaar aan de longe..... whaaa... moeilijk

arme arme arme pony :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:08

magictwist schreef:
hahaha wat zijn jullie allemaal grappig :P.. zo leuk... bokt.. oordeel op foto's ...
Daarvoor plaats je toch een topic? 8-)
Om de meningen van anderen te lezen?
Of is het juist jouw bedoeling om anderen het bloed onder de nagels te halen..

Met je laatste zin ben ik het trouwens wel eens. :))

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:08

magictwist schreef:
verder mogen jullie aaaallleeemmaaaaal Reacties van mij gaan terug lezen :D ... meneer heeft al belans... Beau loopt al ruim ene jaar aan de longe..... whaaa... moeilijk

Besef wel dat balans aan de longe (onbelast) voor een pony heel wat anders is dan de balans die hij weer moet vinden onder een groen ruitertje...Het is gewoon heel belangrijk dat hij iets meer ruimte krijgt. Hij heeft zijn hals nodig om zijn balans te vinden.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:09

jaah klopt.. vorige jaar is hij al begonnen met het beleren.. kende toen zijn balans al... en zoals ook al aangegeven.. loopt de pony al weer zonder elastiek!!

whahahaa

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:11

Dus toen liep hij ook al met ruiter?
En hij heeft dat onderhouden (dus niet 8 maanden op weide/zonder ruiter enz)

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:13

jup.. hij is nu bijna 5 toen is er al opgereden.. met zijn balans is niks mis... dat gaat gewoon prima... ze rijd ook los in de bak... ook gewoon goed balans!! ...