Nadat ik veel topics over halthouden heb doorgelezen, kom ik er nog steeds niet uit.
Sinds 2 jaar bezit ik een merrie, een fijn voorwaarts maar erg sterk paard.
Heb er met de dressuur vrijwel geen problemen mee, ze doet alles zoals het gevraagd wordt.
Behalve....Halthouden.
Vooral vanwege een groot gebrek aan geduld, en een overdosis eigenwijsheid.
Nou goed, aan het begin geen probleem. Geprobeerd met héél veel geduld om haar tot stilstand te krijgen, echt op alle mogelijke manieren.
Tegen de kant stil zetten, eindeloos lang wachten tot ze eindelijk maar stil staat, het hielp allemaal echt niet.
Na 2 jaar was mijn geduld dan toch echt een keer op, en toen hebben we het geprobeerd met de slof. (Wel gewoon vriendelijk gebruik.) Ja, ze stond stil.
Ik wilde dit echt 1 malig houden, dus de volgende keren was het gewoon weer zonder slof.
Een tijdje heeft ze stil gestaan, maar wel elke keer met de neus de lucht in.
Later begon het ook weer dat ze echt niet stil wilde staan, en ik onmacht had doordat zij haar hoofd in de lucht gooit.
Een tijd dacht ik dat het aan de aanleuning lag, maar tijdens andere oefeningen loopt ze fijn door haar rug, en heeft met andere overgangen ook geen moeite. En ook in een springparcours bij het groeten kan ze ineens heel netjes stil staan..
Heb er op wedstrijden nooit zoveel aandacht aan besteed, dan maar 1 keer een 4. Nu gaan we een klasse hoger en zal het toch wel fijn zijn dat zoiets simpels ook gewoon kan.

De vraag is dus eigenlijk heel simpel, hoe los ik dit op?
Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn paard tot stilstand krijg, zonder dat ze het hoofd omhoog gooit, en als ze dan al stilstaat dat ze dat dan ook nog langer dan 2 seconden volhoudt...?