Een paard dat niet stil wil staan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Een paard dat niet stil wil staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:38

Hoi,

Nadat ik veel topics over halthouden heb doorgelezen, kom ik er nog steeds niet uit.
Sinds 2 jaar bezit ik een merrie, een fijn voorwaarts maar erg sterk paard.
Heb er met de dressuur vrijwel geen problemen mee, ze doet alles zoals het gevraagd wordt.

Behalve....Halthouden.
Vooral vanwege een groot gebrek aan geduld, en een overdosis eigenwijsheid.
Nou goed, aan het begin geen probleem. Geprobeerd met héél veel geduld om haar tot stilstand te krijgen, echt op alle mogelijke manieren.
Tegen de kant stil zetten, eindeloos lang wachten tot ze eindelijk maar stil staat, het hielp allemaal echt niet.
Na 2 jaar was mijn geduld dan toch echt een keer op, en toen hebben we het geprobeerd met de slof. (Wel gewoon vriendelijk gebruik.) Ja, ze stond stil.
Ik wilde dit echt 1 malig houden, dus de volgende keren was het gewoon weer zonder slof.
Een tijdje heeft ze stil gestaan, maar wel elke keer met de neus de lucht in.
Later begon het ook weer dat ze echt niet stil wilde staan, en ik onmacht had doordat zij haar hoofd in de lucht gooit.
Een tijd dacht ik dat het aan de aanleuning lag, maar tijdens andere oefeningen loopt ze fijn door haar rug, en heeft met andere overgangen ook geen moeite. En ook in een springparcours bij het groeten kan ze ineens heel netjes stil staan..

Heb er op wedstrijden nooit zoveel aandacht aan besteed, dan maar 1 keer een 4. Nu gaan we een klasse hoger en zal het toch wel fijn zijn dat zoiets simpels ook gewoon kan. :)

De vraag is dus eigenlijk heel simpel, hoe los ik dit op?
Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn paard tot stilstand krijg, zonder dat ze het hoofd omhoog gooit, en als ze dan al stilstaat dat ze dat dan ook nog langer dan 2 seconden volhoudt...?

janebo1

Re: Een paard dat niet stil wil staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:40

Als ik dit zo lees, rijd jij echt op je teugels.
Probeer het is met je zit, eerst van galop terug naar draf dan dan draf naar stap terug rijden met je zit. ( niet in 1 dag)
Als dit allemaal goed gaat kan je hem denk ik makkelijk laten stilstaan op je zit

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:41

Nee ik rijd haar gewoon met mijn zit, als ik aan de teugels zit maakt ze zich sterk dus dat kan zoiezo niet. :)
Andere overgangen terug kan ze ook aan de lange teugel, en ze reageert voor een groot deel ook wel op de stem.

kellyvdh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:45

Om te beginnen kun je oefenen met een muur/rand. Hierdoor is het paard meer opgesloten, zet hem bijvoorbeeld met zijn hoofd in de hoek eens stil, dit wil vaak helpen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:27

Heb ik al beschreven in de beginpost, werkt niet.
Heb dat een paar maanden volgehouden, dan gaat het 1 of 2 keer goed en dan is het weer gedaan met het braaf stilstaan.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:35

ben het deels wel eens met janebo, meer op je zit rijden. Je zegt dat je dat al doet....maasr dan kan ik niet begrijpen waarom je je druk maakt dat ze haar hoofd in de lucht gooit. Wanneer jij haar iets dieper instelt en dan terug rijdt op je zit, zal ze niet haar hoofd in de lucht gooien(behalve wanneer ze gaat loeren, maar dan is het gewoon oefenen oefenen oefenen), wanneer je je handen niet optijd ontspant zal ze voor in verzet komen ja.
Dus...Eerst oefenen terug vanuit galop draf enzo. Dan proberen met je zit heel rustig te stappen(niet alleen langzaam maar vooral rustige passen) probeer dit uit te bouwen naar halthouden. EN vooral: optijd je hand openen!! Paard krijg je niet stil met je handen!!! en anders toch echt het schot of de hoek...en dan oefenen oefenen oefenen

Succes!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:50

Ja maar dat is het nou juist.
Overgangen terug is ze super makkelijk te rijden, niet tegen de hand, gewoon netjes. Alleen altijd dat halthouden, verzamelde stap is ook geen probleem, maar zodra ze door krijgt dat ze stil moet staan dan gaat dat hoofd in de lucht. Alles is dan opeens zo interessant dat ze er na moet kijken, sneller moet lopen, en alles doet om er onderuit te komen.
Ze heeft het dan wel weer door als ik af wil stappen, maar ook dan gaat het halthouden niet zoals het eigenlijk moet.

Goed dan zit er denk ik niks anders op dan haar tegen de kant aan stil zetten en dat zo steeds verder uit bouwen denk ik?

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:05

Heey,
men paardje wouw ook nooit echt stil staan,
bij het groeten nog altijd niet , maar nu doet ze het wel gewoon op hoefslag of
als ik achterwaarts vraag staat ze altijd wel even stil
kheb haar dit geleerd door heel lang te stappen en dan lichtjes terug nemen tot dat je stilstaat
niet in een roef dat is niet aan te raden,
en dit blijven herhalen.
en met dat hoofd omhoog doen, probeer anders eens met bijzetteugels?
heb ook een tijdje ze af en toe om gehad omdat mijn paardje haar neus in de lucht stak
bij overgangen en nu met bijzetteugels( vriendelijke manier!!) te gebruiken gaat dit zeer goed..

Veel succes !

janebo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:43

en als je aan de hand stapt, en der dan laat stil staan lukt dat wel?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:01

Dat verschilt, als ze bijvoorbeeld net uit de trailer komt of voor het rijden dan kost me dat moeite.
Maar na het rijden volgt ze me als een hondje, als ik ren dan doet zij dat ook, en zo ook met stilstaan..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:03

Heeft ze misschien voor de kar gelopen?

Hier ook een merrie die daar moeite mee had, loopt ook voor de kar. Blijkt dus dat zij het stopteken heel anders heelft geleerd. Namelijk jehanden sluiten.

Ook maak ik haar vaak van te voren wat moe, zodat ze geduldig kan stil staan, had precies hetzelfde als jou.

En hoe is het aan de grond? Stopt ze dan ook?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:13

Nee ze is tot haar 7e fokmerrie geweest, heeft hier pas echt het rijden geleerd. De basis zat er al wel een beetje in, maar met halthouden zijn ze volgens mij niet echt serieus bezig geweest, het was vooral dat ze eerst voorwaarts moest blijven.

Wat ze aan de grond doet staat in mijn vorige post beschreven. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:37

Je zegt zelf dat je paardje een beetje in verzet gaat wanneer je de teugels iets harder gaat aannemen.
Je paard is dus niet nageeflijk , hij moet leren zijn dat het verkeerd is te willen vluchten in de hoogte.