Nivonne (kwpn) @ WORK (*met filmpje*)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marisjuuuuuh

Nivonne (kwpn) @ WORK (*met filmpje*)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:46

Heeee :)!

Vandaag voor de eerste keer in de buitenbak gereden met Nivonne.
Nivonne heb ik net 2 weken en dus is het allemaal nog wat wennen aan elkaar.
Nivonne heeft bij haar vorige eigenaar Z in de dressuur gelopen.
Ze is een kwpn merrie van 15 jaar oud.

Ik kom van een zeer moeilijke pony af, waar ik niet met mijn benen aan kon komen.
Hierdoor rij ik af en toe wat met mijn benen van haar buik af, ben hier hard mee bezig.
Wil volgend jaar proberen om officiële wedstrijden te gaan rijden, ga nu gewoon de komende tijd wat onderlinge wedstrijden mee rijden.

Jammer genoeg maar een paar foto's..

Hou het wel netjes :o :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=6CJO-afNISA
Laatst bijgewerkt door Marisjuuuuuh op 27-03-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Nivonne (kwpn) @ WORK (*met filmpje*)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:49

Je moet je OP even veranderen. Wat je niveau is, wat je doelen zijn etc.
Verder is het jammer dat alle rijfoto's van schuin/voren zijn genomen. Ik vind dat je in het filmpje vrij streng bent met je binnenhand. Heb je enig idee waarom ze zo met haar staart zwiept?

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:54

dat was ook het eerste wat mij opviel! dat paard lijkt nieeet blij, omdat hij zo gigantisch met z'n staart zwiept.. sorry dat ik het zo moet zeggen.
verder ziet je rijstijl er wel netjes uit.
Laatst bijgewerkt door Taj_Mahal op 27-03-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:54

Heb het aangepast, met haar staart zwiepen doet ze altijd al.. Dit deed ze ook bij haar vorige eigenaar..
Waarom ze zo met haar staat zwiept heb ik geen idee van, haar oren staan vrijwel altijd gewoon naar voren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:55

Heb je haar tanden/rug etc al eens na laten kijken want dit lijkt me niet normaal...

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:56

Tanden niet (gaan we volgende week naar laten kijken), verder is ze helemaal goed gekeurd door de dierenarts vorige maand.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:57

Oh ok! :) Goed dat er al naar gekeken is!

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:57

toch vind ik het er niet helemaal lekker eruit zien, kan natuurlijk een gewoonte zijn van dat paard. maar aan het eind van het filmpje is ook te zien dat hij wegspringt, waarom is dat?

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:01

Het is inderdaad een gewoonte van haar..
Komt omdat diegene die achter aan het springen is aardig gek aan het doen was (de heletijd tijdens het rijden).
Daarna had ik haar gelijk weer onder controle.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:03

okee, tja dan is er weinig aan te doen denk ik, dat staartzwiepen :P vind het verder een erg mooi paard trouwens! ;)

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:04

Ja verder is er niets aan te doen, ze is helemaal goed verklaard door de dierenarts vorige maand.
Als ze niet blij zou zijn dan stonden haar oren ook wel anders, ze staan vrijwel altijd naar voren.. Soms even een keer naar achteren als er een paard te dicht langs haar komt.

Dankjee :)
Ze is ook erg mooi, en vooral ook erg lief een aanhankelijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:06

Je zit scheef! Je knikt in in je rechterheup en daar zou het staartzwiepen best eens vandaan kunnen komen.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:07

Zoals vermeld bij mijn tekst, deed ze dit ook bij haar vorige eigenaar.

Scheef zitten klopt geloof ik niet, aangezien mijn intructrice hier nooit iets van zegt, en er nooit iemand over hoor.
Kan ook er aan liggen hoe de foto genomen is, de foto's zijn namelijk niet van voren genomen.. maar schuin.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:16

Binnenteugel, LOS LOS LOS LOS! Mijn eerste reactie bij het zien van het filmpje..
Die heb je helemaal niet nodig.. :n Met je buitenteugel houd je je paard recht, die houd je eraan, that's it. Af en toe eens een kneepje met je binnen of buitenteugel, maar niet door blijven gaan. Zo verliest je hulp scherpte.. Of je paard nu *kneep*, *kneep*, *kneep* voelt of een keertje *kneep*. Het effect bij een keer *kneep* zal een stuk groter zijn.

Durf los te laten, niet constant aan de teugels zitten. Als je paard doet wat er gevraagd wordt meteen stoppen met de hulp geven. Rij scherp, niet vaag! Bij een goed gereden paard kan het soms 2 rondes duren voordat je een keertje een kneepje moet geven, geef je paard de tijd om uit te voeren wat er wordt gevraagd.

Dat staartzwiepen, ik denk dat dat al een stuk minder wordt als je haar meer ontspannen aan het lopen krijgt. Je hebt haar wel in de krul, maar niet ontspannen.. Wat grotendeels komt door je eigen storingen in de hulp, werk daar aan! Je paard kan prachtig wijken, maar je binnenhand verstoord het hele plaatje! Zonde!

Laat los en geef alleen kneepjes waarneer het ook daadwerkelijk nodig is, zo stompt je paard af!

Dit klinkt misschien heel rot, maar zo bedoel ik het echt niet!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:17

Nou nee hoor...je zit echt scheef!
Kijk maar eens goed naar de foto's, zeker op de foto dat je aan het wijken bent is het heel duidelijk te zien dat je inknikt.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:56

ziet er goed uit ! let wel op dat je niet scheef gaat zitten
ik vraag me ook af waarom je paard zo ernorm met zijn staart tekeer gaat..
mischien last van zijn rug ?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:31

Hannah_Menno schreef:
Je moet je OP even veranderen. Wat je niveau is, wat je doelen zijn etc.
Verder is het jammer dat alle rijfoto's van schuin/voren zijn genomen. Ik vind dat je in het filmpje vrij streng bent met je binnenhand. Heb je enig idee waarom ze zo met haar staart zwiept?

sommige paarden zwiepen wat meer met hun staarten... Niet zo een paniek en raar commentaar erover..

** Zoals al eerder gezegd was.. je binnenhand :P
Succes verder ;)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:36

CalvinenGino schreef:
sommige paarden zwiepen wat meer met hun staarten...

hoebedoel je "wat meer" ?
mijn paard doet dit nooit, alleen als ik hem een tik geef op zijn kont.. dan hoor je een keer zijn staart zwiepen of als hij last heeft van vliegen
maar meestal is het niet een goed teken hoor !

Ilse_Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:42

Ziet er goed uit.
Wat al gezegd is, inderdaad een wat strenge binnenhand. Probeer daar wel aan te werken, want het is zonde als dat dit mooie plaatje verpest.
Wat betreft het staart zwiepen.. Daar hoef je toch niet meteeen iets ergs achter te zoeken? Niet ieder paard is gelijk.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:07

Ik vind jullie een leuke combinatie.

Let op bij je wijken dat je je paard eerst rechtsteld als je de bocht omgaat en haar niet al in de wendig voor je been opzij zet. Zo valt ze meer over haar schouder. Dus eerst afwenden, 2-3 passen rechtstellen en dan pas opzij gaan.

Het staartzwiepen vind ik ook wat "zorgelijk". Sommige paarden doen het uit gewoonte inmiddels, maar denk dat het toch verstandig is om haar even na te laten kijken (en bij een keuring van de DA word niet gekeken naar bv vastzittende spieren of iets dergelijks)

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:01

Met mijn rechter hand weet ik al.
Word aan gewerkt, dit komt doordat ik meer kracht in rechts ben en dus ook rechtshandig ben.
linksom is dit veel minder.

En met die staart doet ze altijd, het is gewoon een gewoonte van haar.

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:23

Het ziet er mooi uit (;
Alleen zou je je binnehand niet zo vast mogen houden...
maar je paardje loopt heeel netjes ! ;)
Veel succes verder!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:33

Het ziet goed uit hoor! Bij ons op stal staat ook een paard die constant met haar staart zwiept en slaat! Er is niets mis met haar of haar ruiters rijstijl; is gewoon een tic geworden. Verder vindt ik het netjes omdat je bewust bent dat je nu met een ander paard bezig bent! Ik heb hetzelfde probleem met mijn paardjes, mijn verzorgpaard kan ook geen been aan zijn buik verdragen en stormt steeds weg als hij teugel krijgt dus ik moet me op mijn andere paard steeds concentreren op juist het loslaten en ontspannen en dat zie ik in jou rijstijl ook terug! Jullie zijn een mooie combi maar je bent gewoon anders gewent door de tijd heen dus iets afleren kost ook weer tijd. Ik zou zeggen geef haar iets meer teugelvrijheid en geniet! Ze doet haar best.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 16:05

Ja, klopt het is een slechte gewoonte geworden, ik heb mijn vorig paardje zo'n dikke 1,5 jaar gehad.
En kon nooit aan haar buik komen, ja teugels wat langer ben ik mee bezig. Maar ze was aardig fris en wil dan zo af en toe wat onder mij weg lopen.

Met mijn binnenhand en soms scheef zitten zijn we mee bezig, word aan gewerkt.
En ja die staart is gewoon een gewoonte geworden van haar, haar oren staan vrijwel altijd naar voren.. Dus ik zelf heb bij het staartzwiepen geen idee van; dat ze niet blij is enzo.

Dankje voor commentaar

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:43

nanoeh schreef:
CalvinenGino schreef:
sommige paarden zwiepen wat meer met hun staarten...

hoebedoel je "wat meer" ?
mijn paard doet dit nooit, alleen als ik hem een tik geef op zijn kont.. dan hoor je een keer zijn staart zwiepen of als hij last heeft van vliegen
maar meestal is het niet een goed teken hoor !

die van mij zwiept ook met de staart als ik been geef, is gewoon reactie op het been, maar geen irritatie.. En aangezien je een constante druk op je been moet hebben doet hij idd wat meer zwiepen met zijn staart..

maar als je paard echt geirriteerd is en het dus "geen goed teken" is, waarop blijft het dan met staart zwiepen?