Appaloosa Karlijn @ Les.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Appaloosa Karlijn @ Les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:03

Hallo.

Ik heb vandaag mijn les een keer laten filmen want een filmpje zegt toch altijd meer dan een paar foto's. Karlijn ik (en Natasha andere verzorgster van Karlijn) zijn momenteel uit een heel diep dal aan het klimmen. Ik kon op een gegeven moment niet meer normaal op Karlijn rijden zonder dat ze haar hoofd ontzettend hoog hield en 1 hoek in rende. We hebben toen hulp ingeschakeld van Marcel van Woertman die haar een week heeft gereden en ons nu les geeft en dit gaat echt super. We hebben nu 2 weken les van hem (dus 3 weken geleden reed hij haar een weekje). Het verzet van Karlijn komt voornamelijk omdat ze heel erg scheef is, ze is rechts kort waardoor ze linksom niet wil buigen.

Nou goed in de filmpjes hoor je (als je het kunt horen althans xD) het vaak genoeg: Mijn handen moet ik hoger houden en niet vast bij het zadel zetten en verdorie is een keer rechtop houden in plaats van die stomme pianohandjes. Ik moet mijn kuiten aangesloten houden (dit gaat al beter) rechtop zitten en meer in het zadel gaan zitten in de draf en galop. Daarbij moet ik haar meer op de buitenteugel sturen. Nou goed de rest van het commentaar laat ik lekker aan jullie over. Karlijn en ik rijden nog niet echt een niveau, we zijn al lang blij dat we de bak weer doorkomen.

Ow en ja ik kon niet kiezen wat ik nu wel en niet zou laten zien heb wel geselecteerd uit 30min film maar heb alsnog aardig poosje film volgens mij haha. Je kunt uiteraard filmpjes overslaan of stukjes kijken ofzo xD

Stap.
Afbeelding

Draf, even Karlijn's grapje in de hoek vergeten. Ze vind het grappig die hoek in te rennen als ik niet op let, nou daar heeft ze me dus weer duidelijk op gewezen.
Afbeelding

Draf met wat schijnovergangen en wat schakelen in tempo.
Afbeelding

Galop, in het begin viel ze even over de buitenschouder weg x) Was ik dus te laat in het midden valt ze in draf met het opvangen was niet erg want ze reageerde wel, daarna moest het aanspringen een paar keer overnieuw.
Afbeelding

Galop andere hand met leuk grapje omdat ik te weinig druk op mijn buiten teugel heb en aan het einde wat laten zakken. Op 2:18 grijp ik een beetje lomp in maar moet even voorkomen dat ik weer die hoek in vlieg.
Afbeelding

Nou ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden. Ik zit me in ieder geval al lekker te irriteren aan mijn houding (confronterend altijd filmpjes).
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 27-03-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Natalie1993

Re: Appaloosa Karlijn @ Les.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:05

Zitten echt supergoede stukken tussen. :j
En met les kom je er wel. :D

Karlijn is trouwens een lekker ding, haha. :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:11

Dankje, we komen nu gelukkig weer aan rijden toe. Ze wordt ook weer wat slanker na de winterstop haha, nu moet ze nog even haar buikje aan gaan spannen zodat ze niet zo'n hangbuik heeft.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:24

Wat een knappe merrie, ze kan lekker lopen. Ik was even gaan spieken in jouw profiel om te kijken hoe oud Karlijn is want aan het rijden te oordelen leek het echt een jonkie met bijbehorende problemen. Ik herken zoveel!!!! Met een jong paard wisselen slechte stukken en goede stukken elkaar echt af. Ik vind wel dat je keurig rustig blijft ondanks de soms wat onstuimige acties richting haar favoriete hoek ;)
En wat betreft je houding, volgens mij gaat het rijden van een jong paard vaak ten koste van je houding. Dit komt echt wel weer helemaal goed als zij ook wat meer balans heeft, wees dus niet te streng voor jezelf.
Commentaar vind ik moeilijk om te geven want vanaf de "grond" is het altijd makkelijk maar om te zorgen dat mijn reactie niet wordt verwijderd moet je inderdaad werken aan de pianohandjes. Veel plezier, jullie zijn een leuke combinatie.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:10

Dankje, ik merkte dat op het paard dat ik hiervoor een tijdje heb gereden (watosca) ik veel netter kon zitten dan op Karlijn gewoon omdat ik nog met zoveel dingen bezig ben op Karlijn x).

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:35

niet misschien eraan gedacht... Dat paardje misschien pijn heeft?
Zou niet voor niets soms zo reageren?

Misschien eens kijken, door een kraker, en tandarts...? Misschien ligt het zadel niet goed.. Of heb je hier aan nagekeken?

Nou succes ermee verder ;) Gaat wel goed komen..

Mooi paardje trouwens ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:02

Uiteraard hebben we aan de optie pijn gedacht en Marcel heeft verteld dat er buiten haar scheefheid hoogstwaarschijnlijk weinig aan de hand is met Karlijn. Karlijn geeft namelijk heel duidelijk aan wanneer ze iets niet grappig vind. Daarbij zie ik op de filmpjes ook geen paard met pijn maar een jong paard dat sinds drie weken weer echt in training is, scheef is en gebrek aan evenwicht en een ruiter die daarmee leert om te gaan. En ze reageert inderdaad niet voor niets zo, ze reageert zo wanneer ze rechts moet oprekken en dat vind ze niet fijn, wanneer ik haar zoals Marcel me nu leert, meer op rechts rijdt in plaats van op links zit te hannesen zakt ze er zo in (zie je ook gebeuren in de filmpjes).

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:40

Ik vind het er netjes uitzien. Ga dus gewoon lekker op deze weg door. Misschien dat je aan de hand wat oefeningen kan doen om haar op te rekken en haar meer in balans te maken. Dat is in stap en dan kan ze er ook rustig over nadenken zonder gelijk weg te vluchten.
Ik vind je houding prima. Ondanks wegvluchtacties zit je toch niet overdreven gespannen en probeer je haar weer wel lucht te geven.
Juntos heeft in het begin ook gehad dat hij een bepaalde hoek (uitgang :D ) inschoot. Ik heb het me toen zelf gemakkelijk gemaakt door ruim van tevoren al af te wenden zodat ik niets steeds in die hoek stil kwam te staan. Uiteindelijk is het gewoon over gegaan maar het had ook wel te maken met scheefheid of een minder sterk been.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 12:16

Ik heb ook hele goede hoop als je ziet hoe hard ze nu vooruit gaat in maar 3 weken. Ik neem die hoek ook niet helemaal diep maar als ik bij de B bijvoorbeeld al afwend maak ik het mezelf alleen maar moeilijker want dan rent ze er nog harder heen. Althans nu inmiddels niet meer, als ik het 1x voor ben dan weet ze het weer en dan probeert ze het af en toe nog wel eens maar ach, dat vind ik niet zo erg. Ze verteld er natuurlijk ook mee dat ze het moeilijk vind en gebruikt die hoek als uitvlucht.

Samanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:12

Marcel Woertman, die ken ik!
Hij heeft bij mij op stal gestaan! Ik wist helemaal niet dat hij les geeft??.. Hij heeft er toch helemaal geen diploma's voor?
Zelf rijd hij ook niet eens zo goed..

Maar je hebt wel een leuk paard hoor!! Ziet er lief uit.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:28

Ik vind het wel goed van je dat je begeleiding hebt gezocht. En knap dat je dit na twee weken hebt bereikt. Zolang je je paard niet in de weg zit, hoef je op je groene paard echt nog geen schoonheidsprijsje voor je zit te winnen hoor, al vind ik dat je er wel netjes opzit :) (alleen je lijkt streng in je hand)
Als ze scheef is, waarom laat je haar dan niet recht zetten?? Een goede fysio kan daar toch wel het een en ander aan helpen. Een scheef paard recht dwingen, lijkt mij toch echt niet zo prettig voor haar voelen. Verder heb ik het idee dat je vrij veel met je handen wilt oplossen en ze een gevoelige mond heeft. Dat hoofd omhoog gooien heeft mijn pony ook gedaan, ze had toen een gevoelige rug en mond. Mijn oplossingen: Een jaar met Barefootzadel gereden, heel erg zacht in de mond, absoluut niets afdingen, maar wachten tot ze het voor mij wilde doen en opstappen met een opstapje :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:34

Kasmir schreef:
Ik heb ook hele goede hoop als je ziet hoe hard ze nu vooruit gaat in maar 3 weken. Ik neem die hoek ook niet helemaal diep maar als ik bij de B bijvoorbeeld al afwend maak ik het mezelf alleen maar moeilijker want dan rent ze er nog harder heen. Althans nu inmiddels niet meer, als ik het 1x voor ben dan weet ze het weer en dan probeert ze het af en toe nog wel eens maar ach, dat vind ik niet zo erg. Ze verteld er natuurlijk ook mee dat ze het moeilijk vind en gebruikt die hoek als uitvlucht.

Zweepje tegen de buitenschouder?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:41

Samanta schreef:
Marcel Woertman, die ken ik!
Hij heeft bij mij op stal gestaan! Ik wist helemaal niet dat hij les geeft??.. Hij heeft er toch helemaal geen diploma's voor?
Zelf rijd hij ook niet eens zo goed..

Maar je hebt wel een leuk paard hoor!! Ziet er lief uit.

tja...over de kwaliteit van lesgeven laat ik mij maar niet uit.
Heel leuk paard heb je!
Er zitten goede momenten tussen....maar doe alsjeblieft iets aan je handen...je hebt alles behalve een zachte hand.
Ik vermoed dat dat 1 van de oorzaken is van de spanning bij je paard.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:38

Ik heb mijn filmpjes eens zitten bestuderen maar die harde hand vind ik persoonlijk wel meevallen. Als zij omhoog tegen mijn hand komt dan sluit ik die mét been en wanneer zij weer zakt dan sta ik weer toe. Ik heb wel gewoon overal contact met de mond ja, maar ik denk dat als je een paard in constante aanleuning zou zien mijn hand niet zou opvallen. Af en toe zet ik haar er wel wat strenger doorheen, als ze naar de koeien of naar de mensen aan de bakrand aan het koekeloeren is bijvoorbeeld maar dat gaat wel samen met been. Enkel op 0:33 van het 2e draf filmpje die langezijde ben ik te lomp met mijn hand maar als ze er dan weer inzakt sta ik ook weer toe.

Heel veel paarden zijn trouwens scheef, wij zijn haar dan ook niet met geweld aan het rechtrijden ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt? Een Fysio kan weinig beleven aan een korte en een lange spier, dat moet rustig recht getraind worden. Naast het zadel kunnen we wel wat rekken, onder het zadel maken we bijvoorbeeld veel slangenvoltes of gewoon op de hoefslag een beetje laten 'slingeren' zodat ze telkens op het andere voorbeen wordt gezet en rechts een klein beetje moet rekken en dan weer terug. In galop zie je trouwens heel erg dat ze rechts kort is, dan buigt ze heel erg rechts in (krijg het amper recht).

Ik heb inderdaad geen zin in een discussie over Marcel, daar kun je pas over oordelen als je er les van hebt gehad. En al zit iemand achterstevoren op zijn paard en komt hij het B niet door, als die mij dan zo goed kan helpen als Marcel dat heeft gedaan dan vind ik dat prima. Niet alleen kom ik de bak weer rond, ik heb ook weer plezier in het rijden met Karlijn en vind het niet erg meer als ze een keer wegspringt oid. Voorheen zakt ik er strakgespannen op en had ik diep respect voor haar, vond ik haar eng en dat is weg. Alleen daarom ben ik hem al dankbaar, Karlijn en ik maken weer lol samen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:41

Als je het eerste filmpje bekijkt (het begin), dan zie je haar hoofd steeds omhooggaan. Je doet je zweepje in de andere hand en ze houdt haar hoofd stil :) Niet echt een harde hand, maar wel wat streng. Maar dat is persoonlijk en daarbij zie ik je niet in het echt.
Je oefeningen zijn uiteraard goed, maar het scheve zou toch ook door een of andere blokkering kunnen komen? (Als ze bijvoorbeeld een keer is gevallen) Ik weet natuurlijk niet wat voor mensen je ernaar hebt laten kijken, maar ik geloof eigenlijk niet dat een fysio er niets mee kan.
Veel plezier met Karlijn! =)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:04

Of de lesmethode van je instructie werkt, geen idee.. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en elk paard is anders. ;)

Maar er vallen me een paar punten op. Wat een tempo (draf) loopt jouw paard. Met zo'n hoog tempo rij je je paard juist zelf uit elkaar. Hij lijkt wel continu in middendraf te zitten. En dan rij ej een schijnovergang terug, zie je je paard ook netjes compacter worden. En net op het moment dat hij luistert en terugkomt in tempo tot stap toe, rij je hem onvoorbereid naar voren en zie je gelijk zijn lijf lang wordne en rug weggedrukt worden.

Let op je tempo, rijd je paard bij elkaar en bereid vooral (schijn)overgangen voor. En wees verder kritisch voor jezelf hoor, ondanks dat het een stuk beter gaat dan 3 weken terug waarschijnlijk. Ook al hoop en wil je van niet, je hebt toch echt wel een strenge hand. Je zet je handen aardig vast en ik vermoed dat je timing ook net je paard tegenwerkt. Dat is niet erg en daar kan je aan werken :) Als je het tenminste ook bij jezelf zoekt en niet alleen op de scheefheid van je paard wilt gooien.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:31

O O O dat heeft mijn 4 jarige ook gedaan zooo erg. Ik voel echt met je mee. Die van mij klapte het hoofd eruit en rende dan naar de bakrad, zodat ik lekker met mijn been aan een paal werd gespietst :( Ik werd er op den duur haast bang van maar de stsukken dat ze het niet deed gingen zooo goed... Dilemma.
Voor mijzelf heb ik het opgelost (per toeval) door van de winter te verhuizen naar een stal met binnenbak waar mijn benen dus geen gevaar liepen :D En dan een kwestie van doorpakken en niet toegeven. Vaak is het ook een balans probleem. Ik denk dat je ngoed bezig bent., Zou misschien iets resoluter doorkomen met je been als ze haar hoofd omhoog knalt. Been = voorwaarts = nageven (maar ze moeten het eerst snappen ;))

Sucecs, Ik hoop dat de staart nog eens een beetje aangroeit... :)

Edit: ik zou dit mooie hoge tempo voorlopig aanhouden tot de aanleuning bevestigd is. Maar das mijn mening... Met name mhoo de balans

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:35

Ik heb met verbazing de filmpjes bekeken :?
Waar is de losheid en swung?

Paard loopt onregelmatig en helemaal scheef ( en dan bedoel ik niet de natuurlijke scheefheid)
lijkt ook wel een probleem in zijn mond te hebben (waneer is er voor het laatst een (goede) tandarts bij geweest?
De rug is erg strak staart hangt helemaal stil (past het zadel wel ?)
Het paard geeft duidelijk pijn aan!

De amazone doet erg haar best maar werkt het paard met de hand en zit tegen
De instructeur staat les te geven aan een paard die duidelijk flinke lichamelijke problemen heeft

Laat dit paard zijn spieren en wervels eens nakijken en behandelen!
Daarna kun je het paard rechtrichten en trainen op eerlijke basis

http://www.paardensymmetrie.nl/Paardens ... /Home.html
http://www.happy-athlete.nl
http://www.paardenbegrijpen.nl

Succes!

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:12

leuk paardje en ik denk dat het veel better gaat met lessen ik zeg niet dat ik goed kan paardrijden ik men en zo