Slecht aan het been en hard in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmsje

Slecht aan het been en hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:50

De pony waar ik op rijd is slecht tot heel slecht aan het been.
Ze is ook heel erg hard in de mond.
Ze is een tijd gereden door iemand anders die dacht dat sporen waren om er mee in te prikken.. :(
En ze werd altijd aan de teugel getrokken inplaats van er naar toe werken..
Heeft iemand misschien tips hoe ik er aan kan werken dat dit beter word?

Pebble

Re: Slecht aan het been en hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:52

Mij lijkt les nemen het verstandigste :)

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:54

Pebble schreef:

De 2 die les geven bij ons op stal zijn echt waardeloos, die zijn juist van het zagen. :+
Volgens mij is het best lastig om iemand te vinden die goed les geeft en kijkt naar wat het paard nodig heeft.

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:56

Emmsje schreef:
Pebble schreef:

De 2 die les geven bij ons op stal zijn echt waardeloos, die zijn juist van het zagen. :+
Volgens mij is het best lastig om iemand te vinden die goed les geeft en kijkt naar wat het paard nodig heeft.

Ai, ja dat is niet goed... misschien eens in de gouden gids kijken of marktplaats? Daar staan ook instructeurs in :)

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:58

UHmm. das moeilijk misschien een spoortje bij het rijden en een keer met bijzet teugeltjes longeren zo dat hij lekker los wordt?
Ook een appeltje voor het rijden (wel voor je pony dan) kan erg helpen dan gaat hij lekker schuimen en lekker knabbelen op het bitje :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:10

Misschien eens terug maar de basis gaan en b.v eens bitloos werken.
Veel grondwerk en met lichaamstaal werken,

kellyvdh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:41

Les nemen is natuurlijk altijd van belang. Daarnaast is het van belang dat je je pony goed voorwaarts rijdt, dan komt de nageefelijkheid vanzelf. Probeer altijd van de teugels af te blijven, en in ieder geval niet terug te gaan trekken, hierdoor los je het niet op...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:05

Heel consequent voorwaarts rijden, bij geen reactie op je beenhulp geef je een iets duidelijker beenhulp in combinatie met een tikje achter je kuit. Bij reactie belonen met je stem en overgang terug maken en opnieuw proberen. Probeer altijd weer uit te gaan van de lichtere hulp. Als je aan het draven bent en je merkt dat hij weer terug valt in tempo gelijk weer actief naar voren rijden. Het zal even duren voordat het kwartje valt maar na een tijdje zal hij meer voorwaarts blijven. Geen sporen, gewoon alleen met een zweepje rijden. Let op dat je niet te snel gaat bij tikken, eerst je beenhulp en bij geen reactie kun je je zweep gebruiken. Niet slaan, achter je kuit een tik in combi met een duidelijke beenhulp is voldoende. Hou altijd gewoon contact, probeer je buitenhand er goed bij te houden en je binnenhand zelf los te laten, des noods doe je heel bewust bij iedere letter in de bak je binnenhand even langs de hals laten zodat je die echt los laat als je dat moeilijk vind. Zelf niet gaan zitten trekken, vragen oid. Gewoon een stille hand en hand naar voren als je voorwaarts wilt anders geef je tegenstrijdige hulpen.

Wat betreft de harde mond, dat komt waarschijnlijk doordat hij zo terug valt in tempo, niet aan het been is en daarbij dus zijn achterhand niet goed onderplaatst en zijn rug vast houd. Zodra je een paar weken verder bent en hij al veel actiever loopt zul je merken dat hij vanzelf naar beneden komt en dus heel licht in de hand wordt juist. Hou je hand gewoon altijd stil, het voorwaartse is veel belangrijker. Als dat namelijk opgelost is komt de aanleuning vanzelf. Een paard wat zijn achterhand goed onderbrengt laat vervolgens zijn rug los, en wanneer een paard zijn rug helemaal los laat kan hij zijn hoofd niet meer omhoog houden, en zakt hij dus vanzelf :) op dat moment blijf je die achterhand activeren en krijg je een fijn contact met de mond en zal hij in aanleuning blijven.

Succes ermee :) natuurlijk is les nemen ook heel belangrijk, zoek dan iemand anders die les kan geven daar. Maar je kan zonder instructie ook al een heel eind komen :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:46

Ik wil me volledig aansluiten bij Deniece.
Een paard is een gewoontedier. Hij heeft nu de gewoonte niet te reageren, je moet dit veranderen. Dit kan alleen door veel herhalen én zeer consequent zijn.

Emmsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:47

deniece schreef:
Heel consequent voorwaarts rijden, bij geen reactie op je beenhulp geef je een iets duidelijker beenhulp in combinatie met een tikje achter je kuit. Bij reactie belonen met je stem en overgang terug maken en opnieuw proberen. Probeer altijd weer uit te gaan van de lichtere hulp. Als je aan het draven bent en je merkt dat hij weer terug valt in tempo gelijk weer actief naar voren rijden. Het zal even duren voordat het kwartje valt maar na een tijdje zal hij meer voorwaarts blijven. Geen sporen, gewoon alleen met een zweepje rijden. Let op dat je niet te snel gaat bij tikken, eerst je beenhulp en bij geen reactie kun je je zweep gebruiken. Niet slaan, achter je kuit een tik in combi met een duidelijke beenhulp is voldoende. Hou altijd gewoon contact, probeer je buitenhand er goed bij te houden en je binnenhand zelf los te laten, des noods doe je heel bewust bij iedere letter in de bak je binnenhand even langs de hals laten zodat je die echt los laat als je dat moeilijk vind. Zelf niet gaan zitten trekken, vragen oid. Gewoon een stille hand en hand naar voren als je voorwaarts wilt anders geef je tegenstrijdige hulpen.

Wat betreft de harde mond, dat komt waarschijnlijk doordat hij zo terug valt in tempo, niet aan het been is en daarbij dus zijn achterhand niet goed onderplaatst en zijn rug vast houd. Zodra je een paar weken verder bent en hij al veel actiever loopt zul je merken dat hij vanzelf naar beneden komt en dus heel licht in de hand wordt juist. Hou je hand gewoon altijd stil, het voorwaartse is veel belangrijker. Als dat namelijk opgelost is komt de aanleuning vanzelf. Een paard wat zijn achterhand goed onderbrengt laat vervolgens zijn rug los, en wanneer een paard zijn rug helemaal los laat kan hij zijn hoofd niet meer omhoog houden, en zakt hij dus vanzelf :) op dat moment blijf je die achterhand activeren en krijg je een fijn contact met de mond en zal hij in aanleuning blijven.

Succes ermee :) natuurlijk is les nemen ook heel belangrijk, zoek dan iemand anders die les kan geven daar. Maar je kan zonder instructie ook al een heel eind komen :)

Hier heb ik wel wat aan!
Wat je zegt over dat ze haar rug vast houd, klopt helemaal.. en ze zakt soms in galop door haar achterbenen..
Ze struikelt ook best vaak over haar voorbenen, dus ik zie regelmatig het zand van dichtbij.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:53

Dan geef ik als extra advies: balkjes lopen. Begin ermee aan de longe of evt los (Ik doe bijna altijd los met mijn paard) en begin met 1 balkje. Later kun je varieren in aantal en afstanden en evt hoogtes. Sinds ik dit doe met mijn paard zie ik zijn rug verbeteren (hij is altijd met te krap zadel gereden) en wordt zijn beenaktie ook veel beter. De eerste keer was echt stap-stap-kloink-kloink... paard was helemaal vergeten dat ie achterbenen had. Inmiddels tikt ie de balken bijna niet meer aan, bahalve bij een nieuwe iefening zoals vandaag voor het eerst 4 balken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:55

Balkjes in combinatie met een dubbele longe zijn goed voor het loslaten in de rug. Met de dubbele lijn kan je je paard beter over de rug krijgen, en wat spelen met de hoofd-halshouding en met de balkjes moeten ze loslaten. Je ziet je paard echt los worden in de rug.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:59

Je kunt niet gasgeven en remmen tegelijk. Begin eerst maar eens met het voorwaarts rijden met de hals op lengte eventueel zelfs zonder enige vorm van contact met de mond. Een paard moet eerst looplust krijgen. Heb je de looplust voor elkaar dan kun je gaan denken richting verzameling. Zorg er wel altijd voor dat je lengte in de hals behoudt, anders loop je binnen de kortste keren weer tegen dezelfde problemen aan.

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:55

Om je paard beter aan het been te krijgen moet je zorgen dat je zeer consequent bent. Geef een kuithulp, reageert die niet, nog een iets hardere kuithulp, reageert die dan nog niet een tik erbij. Zo moet je dit blijven volhouden totdat je paar uiteindelijk wel gelijk reageert op je been. Voor het probleem van het hard in de mond zijn, kun je denk ik alleen oplossen door er een scherper bitje in te doen en zelf heel langzaam gaan afbouwen met de sterkte van hulpen met je hand.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:13

@ jndekoning; scherper bit in doen? Ja dat is echt een goede oplossing := :n

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:21

Wat een handig topic :j
Ik heb namelijk zelf hetzelfde probleem, doordat mijn pony verkeerd is ingereden is ;(
Vooral dit:

deniece schreef:

Vind ik echt een handig stuk
erg goede uitleg*\o/*

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:02

jndekoning schreef:
Om je paard beter aan het been te krijgen moet je zorgen dat je zeer consequent bent. Geef een kuithulp, reageert die niet, nog een iets hardere kuithulp, reageert die dan nog niet een tik erbij. Zo moet je dit blijven volhouden totdat je paar uiteindelijk wel gelijk reageert op je been. Voor het probleem van het hard in de mond zijn, kun je denk ik alleen oplossen door er een scherper bitje in te doen en zelf heel langzaam gaan afbouwen met de sterkte van hulpen met je hand.

Een grotere onzin heb ik nog niet gehoord.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:31

@ LJB; haha echt he := ik dacht ook al hoe kun je in hemelsnaam aanraden een scherper bit erin te doen, kun je hem daarna nooit meer op trensje rijden....

@ Mijnponynero; dankje ;) ik zal je even een pb sturen, weet wel een handig boek voor je :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:37

ik sluit me ook aan bij deniece

eerst moet je je pony voorwaarts en aan het been krijgen, en beginnen rechtrichten. van zodra je pony z'n achterhand meer gaat onder treden en draagkracht heeft, dan pas zal je pony lichter in de hand worden. (mede door beter ruggebruik etc)
Veel succes (ook met eventuele zoektocht naar goede instructie)