Ik weet het niet meer?????!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claire_devon

Ik weet het niet meer?????!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:18

Ik heb mijn pony nu ongeveer een jaar.
In de omgang is het een hele lieve pony, die niemand kwaad doet.
Alleen met rijden heb ik nogal problemen.
Hij wil nooit lopen en het gaat allemaal heel traag.
Het lijkt wel alsof hij er moeite mee heeft. In het begin dacht ik dat hij geen conditie had maar dat zou hij nou ondertussen toch wel moeten hebben. Ik probeer het zo vaak maar word iedere keer teleur gesteld.
Nou heb ik een idee dat ze me gewoon een hele oude pony verkocht hebben want niemand kan mij de leeftijd ongeveer zeggen. Zou hij te oud zijn voor te rijden? Hopelijk kunnen jullie me hier mee helpen want ik weet het echt niet meer.
|(

juval

Re: Ik weet het niet meer?????!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:23

misschien eens een dierenarts laten kijken of je pony niets mankeert, die kan als het goed is ook bij benadering zeggen hoe oud je pony is.

hoeveel voer krijgt hij? misschien helpt het om wat haver bij te voeren dat hij wat meer energie krijgt (niet te veel!!)

wat zegt je instructrice van het gedrag van je pony?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:28

Mijn paard was eerder ook nooit voorwaarts. Nu ik het afgelopen jaar veel in het bos geweest ben (heuvelig bij ons in de omgeving) bemerk ik dat haar conditie behoorlijk verbeterd is. Ook het rijden in de bak vind zij nu een stuk leuker. Er is nu veel meer afwisseling in het rijden dan een paar jaar terug waardoor zij nmi behoorlijk afgestomd was. Afwisseling, regelmaat in combinatie met voer zou het toch moeten kunnen verbeteren lijkt mij.
succes.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:29

Zoals hierboven gezegd zou ik als ik jouw was ook kijken om de dierenarts erbij te halen.
Misschien is het wel een lichamelijk probleem.
Maar het is niet als je paard oud zou zijn dat hij niet meer te berijden is.
Mijn eerste paardje was 32 en nog in goede conditie en ik reed haar nog heel vaak. :)
wel is ze toen gestorven aan koliek jammergenoeg

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:32

Hoe is je pony als hij buiten staat? Beweegt hij dan wel veel? Dan zou het probleem bij het rijden kunnen liggen anders is het een algemeen probleem. Longeren als een geprobeerd?

claire_devon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:40

longeren kan hij niet.. Dit heb ik al eens geprobeerd. In de wei is hij erg rustig en staat liever stil dan dat hij iets doet. Ik geef hem gewoon brokken, hooi enz. Donderdag heb ik een nieuw zadel gekocht en die man zei dat hij toch al erg oud was dus daarom dat ik het me afvroeg of het daar aan lag. Hij is ook in alles echt super traag. Toen ik heb pas had is de da langs geweest en zei dat hij niks mankeerde.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:41

Daar gaan we weer met het meest geschreven antwoord...heb je les en wat zegt je instructrice/teur ervan??
Het kan zo maar zijn dat je zelf de pony te veel tegenhoud met aanleuning of zit.
Dan weten we niet hoe vaak je rijd en wat de pony aan krachtvoer krijgt per dag, ook daar kan het probleem zitten.
Vooral wat oudere pony's hebben soms een extraatje nodig wat krachtvoer betreft.
Hij kan ook een vitamine tekort hebben en dan helpt een spuit weer., wormen ook nog een!
Speelt hij veel als hij buiten staat, of word hij opgejaagd en krijgt hij weinig rust..ook daar kan de energie naar toe gaan.
Je snapt het al...er kunnen zo veel dingen meespelen waarom je paard lusteloos is met rijden dat het heel moeilijk word om zo even een oplossing te bedenken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:41

wat voor pony is het? heb je een foto?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:57

Gister had ik les en de pony waar ik op rijd is ook heel langzaam, aan het einde van de les gingen we met losse teugel draven, toen ging ik veel ontspannender zitten en de pony ging ook veel ontspannender lopen en ineens liep ze veel sneller, ik hoefde niet steeds meer aan te drijven omdat ze anders zou gaan stappen, ze liep gewoon zelf. Misschien kan je dit ook proberen?

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:01

hoe oud een pony is is aan de tanden tot een bepaalde leeftijd wel te zien.
misschien kan iemand in de buurt daar eens naar kijken.
en vaak als het een hele oude pony is kan je het wek zien aan de bouw en hoe die bijvoorbeeld verranderd in kleru witte haren op het hoofd bijvoorbeeld

gr hennie

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:57

Heey,
sommige paarden hebbe gewoon in hun gene dat ze traag lopen..
of moeilijk vooruit te krijgen zijn...
Ga anders eens met hem op het veld eens galoperen?
misschien gaat hij dit leuk vinden..
en gaat gij in da bak ook meer vooruit gaan...
+ laat de dierenarts anders ook een checken...
groetjes

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:02

Het hoeft niet per se zo te zijn dat je paard oud is maar als je het echt vertrouwd kun je altijd de dierenarts naar zijn tanden laten kijken om zijn leeftijd te bepalen. Nu kan je pony natuurlijk ook vreselijk zijn net als mijn pony was toen hij zelfs 4 jaar oud was. Veel overgangen rijden en als je paar niet wil reageren op je been gelijk een tik met de zweep erbij op zijn kont, en geen aai maar een echte tik.