Linkergalop wil niet lukken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emiliee_8

Linkergalop wil niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 19:33

Ik heb lang getwijfeld of ik het erop zou zetten, maar wie weten komen er goede tips uit.

Ik zit dus met het volgende probleem:
Mijn paard is nu bijna 5 jaar , en 1 jaar onder zadel.
We hebben een lange tijd uitgelegen met rijden door het weer en andere omstandigheden.
Voor de winter kreeg ik les en door het weer kon ik niet meer op verplaatsing,
nu ben ik weer even alleen aan het rijden en binnen 2 weken beginnen de lessen opnieuw.
We hebben altijd het galop probleem gehad maar met lessen ging dat vooruit.
Inmiddels kunnen we langs rechts al heel wat rondjes beheerst uitgaloperen,
maar links wil niet lukken, soms springt ze aan maar na 2 passen is het uit en soms lukt het gewoon niet,
net of de handrem erop staat.
Ze heeft vroeger wel een graashoefje gehad maar de hoefsmid heeft dit weggewerkt.
Ik heb al van alles geprobeerd , nieuw zadel aangezien ze in vrijheid wel links als rechts galopeerd,
in de hoek proberen aan te springen,been verder achter de singel, een balk leggen en daar galop over aanspringen, op een open veld ... maar niets blijkt te lukken.Ik hoor jullie al denken : en wat zegt je instructeur hier over : wel die helpt mij ermee en het gaat al beter dan
in het begin maar nu ik alleen rijd wil ik wel ook eens iets anders proberen dus nu vroeg ik mij af of iemand misschien tips heeft?

Groetjes
Ekuh

Emiliee_8

Re: Linkergalop wil niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:24

Niemand die tips heeft ?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:40

Misschien helpt het om haar juist naar buiten te stellen voor het aanspringen. Soms helpt dat.

Verder zou ik de rechter galop even laten zitten. Als je die maar blijft doorontwikkelen en de linker galop blijft achter, dan zal het steeds moeilijker worden.

Succes ermee.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:44

Probeer wat minder stelling te houden met het aanspringen, goed je buitenbeen eraan en even moeite doen om je paard in galop te houden. gebruik eventueel een zweepje, waarmee je hem aantikt als hij in draf dreigt te vallen. ben even niet bezig met sturen, maar met langere tijd galloperen. dan komt de verzameling en controle vanzelf. je mag daarbij best streng zijn, je kunt het ze beter even goed en consequent aanleren, dan dat ze overeen paar maanden nog met je spelen.
succes ermee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:47

Is je paard misschien scheef? Elk paard is van nature links of rechtshandig net als wij (vandaar ook een graashoefje). Door met je paard rechtrichtende buigoefeningen te doen, maak je hem aan beide kanten even buigzaam. De galop moet dan vanzelf gaan. Vroeghurrr reden ze pas de galop nadat het sterk genoeg was om de piaff te kunnen :D

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 12:57

Dankje voor de tips , ga ik zeker proberen

@Jennyxx: Ik merk wel dat ze aan 1 kant hangt aan de teugel(rechts) , geen idee of dit er ook mee te maken heeft.
Maar ik vind het dan raar dat wanneer ze in vrijheid galopeerd ze aan beide kanten goed loopt, dit is ook zo aan de longe.
Aan die beugoefeningen ga ik zeker eens beginnen.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:09

Op een grote volte bijna tot geen stelling vragen anders drukt
ze de buitenschouder teveel naar buiten en op het verkeerde been gaan lichtrijden en vanuit het lichtrijden proberen aan te springen in galop

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:50

ekuh schreef:
Dankje voor de tips , ga ik zeker proberen

@Jennyxx: Ik merk wel dat ze aan 1 kant hangt aan de teugel(rechts) , geen idee of dit er ook mee te maken heeft.
Maar ik vind het dan raar dat wanneer ze in vrijheid galopeerd ze aan beide kanten goed loopt, dit is ook zo aan de longe.
Aan die beugoefeningen ga ik zeker eens beginnen.

Inderdaad aan 1 kant het bit vasthouden is 1 van de symptomen! Een paard zonder ruiter op zijn rug heeft een heel andere balans. Zonder ruitergewicht is het makkelijker voor een paard. Kijk anders eens op paardenbegrijpen.nl daar wordt veel uitgelegd, bijvoorbeeld over de verschillende soorten scheefheden en de gevolgen daarvan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 07:56

Neem les in het rechtrichten, leer de basis zijgangen en galopeer gewoon de komende tijd dan niet, richt het eerst recht in stap en daarna draf en over een paar maanden dan weer eens de galop proberen.
Het is een balans probleem en vaak ook een technisch probleem maar daar zal jij aan moeten gaan werken.