middendraf..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lawrence123

middendraf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 09:11

wat zijn nou de juiste methodes eb hulpen om een middendraf te trainen bij een loperig paard?
Sb wijken en een stukje traver zit er al op maar middendraf is echt een probleem. Ze knalt op de voorhand en valt in me handen.

nu ben ik een paar keer vanuit sb overgestoken van de ene lange zijde naar de andere emn dan gaat het 1 pas goed en dan knalt ze weer op de voorhand en gaat versnellen. met het gevolg dat ik haar kwijt ben.

misschien dat ik ook niet helemaal de juiste hulpen geef, ik ben ook bezig met aan andere intructrice omdat ik er simpel weg niet veel verder mee kom..

Lielle

Re: middendraf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:14

eerst je loperigheid onder controle krijgen zodat ze echt leert te wachten. Heel veel schakelen, schijnovergangen en wachtoefeningen, zodat ze op het achterbeen leert blijven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:16

op de volte versnellen en weer terugnemen, en dat kleine stukjes en niet gelijk een lange kant,

op de volte bijvoorbeeld twee passen vooruit en weer terug, loopt ze mischien al onder je uit maar neem je haar weer terugg in de rust en gaat weer een pasje naar voren en zo blijf je lekker bezig, dit natuurlijk geen half uur lang doen

en verder veel terug rijden naar JOU tempo. kan de eerste tijd ongemakkelijk zitten maar je ziet dat als ze dit onder controle krijgt haar houding beter word en je zit ook

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:27

Steeds kleine pasjes proberen te verruimen, ze zal nu toch geen hele middendraf kunnen lopen dat moet je opbouwen. Ik heb het ook welleens gehad bij een paard en wat mijn fout dan was is dat ik mijn hande heel ver na voor stak en dus de aanleuning kwijt was, ik dacht dan dat ze het wel zou doen. Maar ik leerde toen dat ik mijn handen gewoon op mijn plek moest houden en niet strakker op losser moest houden! succes

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 09:44

denk idd dat ik meer moet schakelen. het probleem alleen daar ook is dat ze erg tegen me hand in komt. ook als ik lichtjes vraag, ze weet wat komt en drukt de rug weg en gaat tegen me hand in, en wil wegrennen.

aan de longe kan ik haar tempo op stem regelen, soms werkt een stemhulp wel bij haar als ik merk dat ze drukker wordt. maar echt het tempo goed regelen met stemhulpen lukt met het rijden niet.

Het gekke is dat als ze echt aan het werk moet en op moet letten zoals bij bv sb of wijken ze veel relaxter is.

meestal stap ik eerst los beetje lange teugel en gewoon ff laten lopen. dan rij ik haar in stap vwnw en doe kleine stukjes schouder voor. dan draaf ik rustig aan nog steeds vwnw ze heeft dan momenten dat ze erg gaat rennen en op de binnenschouder valt. als ik dan sb rij of ga wijken ontspant ze weer en heeft ze haar aandacht weer bij mij. daarna kan ik vaak wel weer een aantal simpele oefeningen zoals een volte of iets doen.

Mja verruimen in draf blijft ze wat stressig onder.
in de galop echter is ze weer super makkelijk en is het verruimen ed geen enkel probleem

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:52

wat je ook kunt doen is eerst terug schakelen in draf, en van daaruit verruimen naar je arbeidsdraf. Dan kun je het loperige wsl makkelijker beheersen.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:53

ik wil om dat te voorkomen vaak mn paard na het afwenden op de diagonaal eerst even op de rem zetten (bijna stilstaand draven) en vervolgens alsnog middendraf doen, dan is ie in ieder geval op de achterhand! succes ;)

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:03

inderdaad voor het naar voren gaan, eerst even wat terug nemen, op de achterhand laten komen, dan van voren lichte druk, niet teveel ruimte gven anders duikt ze gelijk weer op de voorhand.
en langzaam opbouwen, eerst een paar passen en dan langzaam uitbouwen.
succes!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:05

veel leren schakelen.
zoek je rust in je draf en vanuit daar pas proberen te verruimen.
weer terug nemen als die weer loperig word.
en zo steeds kleine stukjes

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:23

Veel overgangen rijden om de achterhand sterker te maken. Bij de middendraf maar een paar passen wegrijden en dit steeds meer uitbouwen.

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:20

heel veel kleine stukjes schakelen.

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:17

Wat bij mijn paard heel goed werkt is als het waren aan de voorkant tegehouden door je handen als het ware vast te zetten en dan ondertussen je kuiten aandrukken. Misschien werkt het alleen bij mijn paard maar je kan het altijd proberen.

Wybertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:12

jndekoning schreef:
Wat bij mijn paard heel goed werkt is als het waren aan de voorkant tegehouden door je handen als het ware vast te zetten en dan ondertussen je kuiten aandrukken. Misschien werkt het alleen bij mijn paard maar je kan het altijd proberen.

Dit werkte bij mijn ex-verzorgpaard ook altijd ;)