Mogen we niet meer blij zijn met ons paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gaellehtc

Mogen we niet meer blij zijn met ons paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:02

Volg regelmatig discusssie over het wel en wee van ruiter en paard. Wat me opvalt , is dat we blijkbaar aan heel wat regels moeten voldoen om verantwoord met ons paard om te gaan.
Wat als ik mijn paard nu leer snoepjes uit mijn hand te pakken, linksaf te gaan als ik aan de rechterteugel trek. ......

Is plezier met en genieten van jouw paard niet veel belangrijker dan zoals het eigenlijk zou moeten.....
Wat maakt het uit als er niet het optimale uit het paard gehaald wordt, als ruiter en paard heel gelukkig zijn samen...?

itsmi

Re: Mogen we niet meer blij zijn met ons paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:04

Op zich heb je natuurlijk wel gelijk, maar ook de paardenwereld moet in de "hand" gehouden worden..

Het is natuurlijk niet handig (om maar bij jouw voorbeelden te blijven) dat jij je paard leert naar rechts te gaan als je aan de linkerteugel trekt. Best lastig verkopen, als je hem dan wil verkopen!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:06

Zolang het dierenwelzijn als het mensenwelzijn niet in het gedrang komt, is er natuurlijk niets aan de hand....

Feit is vaak dat als, zoals jij het beschrijft je de "normale" omgangsvormen met je paard niet hanteert, je binnen no-time een "probleem" topic gaat openen :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:10

Tja, itssmi ik ga mijn paard geen dingen niet leren, omdat ik het paard eventueel wil weer wil/moet gaan verkopen over een x aantal jaar....beetje rare redenering

Ik vind ook lol met je knol het belangrijkste hoor. Die van mij eet snoepjes uit mijn hand, krijgt op 'voetje' een snoepje en loopt soms met zijn been in de lucht te schooien. Ze rent soms (met mij) de andere kant op en ze peert hem er weleens tussenuit als je aan het afzadelen bent en dan mag je pony gaan zoeken bij de kuilbaal. Nou en??? Wij hebben lol samen, lachen om onze domme dingen, hebben rare (aangeleerde) gewoontes, pony is lekker vrolijk en we klooien gewoon lekker aan samen. Prima toch :D. Ik hoef voor niemand verantwoordelijkheid af te leggen :)

Het probleem is alleen dat lol met je knol vaak uitgevoerd in het feit dat het lol voor de ruiter is, maar geen lol meer voor je knol. Dat vind ik ook niet kunnen.

Maar lekker aanklooien met je paardje is toch heerlijk. Je paardje zo begrijpen dat je aan zijn oor al ziet wat hij/zij gaat uitspoken en dan je pony met zijn oortjes naar voren zijn plannetje ziet uitvoeren jij lachend erachter aan om het gewoon nog een keer (dit keer wel zoals het hoort :P) uit te voeren. Nou prima toch :D. Ik hoef niet zo'n steriel braaf paard dat niks durft uit te spoken of als een robot functioneert....nah, daar koop ik geen pony voor :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:10

Dat komt ook denk ik omdat veel paarden een verknipt gedrag krijgen van zogenaamd leuke dingen.
Neem als voorbeeld dat snoep geven.
Hoeveel paarden staan er niet tegen hun box aan te schoppen zodra ze de eigenaar zien? En als die eigenaar niet snel genoeg komt rammen ze zowat de deur eruit, of trekken de zakken van je jas?
Dus plezier ja maar denk eens aan de gevolgen die na een tijdje niet zo leuk meer zijn.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:12

Zap je verwoord het zoals ik erover denk! Geniet van je paard zoals hij is en laat je zeker geen dingen wijs maken door je omgeving waar je zelf niet achter staat ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:13

Zap, ik zou mij daar dus wel aan ergeren en ook als het mijn paard niet is. Ik sta op een grote pensionstal en stel je voor wat een zooitje en hoe gevaarlijk het zou worden als alle paarden maar deden wat ze leuk vinden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:14

Nou nou, verknipt gedrag...pfff. Ja het gebeurt, maar het gebeurt lang niet bij alle paarden..vaak alleen hoor je in dit geval juist de gevallen waarin het niet goed gaat.

En natuurlijk zijn er een aantal paarden/eigenaren die er niet goed mee omgaan en het dus escaleert. Maar dat is lang niet bij alle paarden/alle eigenaren zo.

Niet altijd spreken over uiterste, er is ook een middenweg en juist daar heeft ts het imo over.

[edit] Kohtje, ik vind dat je zeer overdrijfd. Het is geen zooitje ongeregeld en er is ook helemaal niemand die last heeft van mijn paard/ons. Waar zit het probleem? Denk je nu werkelijk dat ik mijn pony door de stal laat struinen als er nog 10 paarden vast staan? Nee, natuurlijk niet. Dat bedoel ik dus, een pony niet 'steriel' (om het maar even een naampje te geven dat in mij op komt) opvoeden wil niet zeggen dat hij/zij niet luisterd! En daarbij dat de eigenaar 'dom' is ofzo. Mijn pony luisterd perfect hoor, echt waar en staat netjes vast als er andere zijn en loopt netjes mee als er andere zijn (en dat voetje dat ze optilt, daar heeft niemand last van ;) ). Maar als er niemand is, nou dan gaan wij een beetje klooien hoor, kijken of ze ook los bij me blijft staan (ja, soms wel, soms niet... :+ ), even kijken of ik er zonder zadel/zonder hoofdstel ook een rondje op kan rijden (tja, soms wel soms niet :+ ) en als er niemand op stal is dan kan ze ook wel zelf naar dr stal toe lopen (kuilbaal).

Echt, daar heeft niemand (!) last van :)

Moraal van het verhaal: lol met je knol staat niet gelijk met ergenis/onopgevoede paarden ;). Beetje relativeren mensen, ik heb mijn knol voor mijn lol en ik zorg dat het ook mijn lol blijft.
Laatst bijgewerkt door zap op 25-03-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:18

Wat de een vind kunnen vind de ander niet.
Ik vind paarden die regelmatig weg lopen of bedelen om snoep niet kunnen maar had wel veel lol met mijn paard.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:20

Kohtje, ik vind het wel grappig om je reactie te lezen. Het wordt zo wel veel meer dan dat het is. Jij hebt het over regelmatig, ik over weleens (een heel verschil ;) )

[edit] mag mijn lol met mijn knol ergens anders liggen? Daarbij beloon ik mijn pony heus niet als hij aan het bedelen ofzo is, maar ze doet het wel. Haar daarvoor straffen vind ik niet nodig (en er is ook niemand die er last van heeft) en ik moet er stiekem wel om lachen (ze kijkt er zo lief bij :D)

Daarbij durf ik het nog wel een stukje verder te stellen. Juist doordat ik af en toe lekker lijp met mijn knol kan doen is het wel het paardje op stal waar je alles mee kan doen!! Ze is van karakter best heel fel, maar juist omdat we af en toe gekke ingevingen hebben, is ze wel heel makkelijk in de omgang geworden (juist ook voor andere) en vindt ze alles leuk, maar vooral niet zo schrikkerig en gestressed meer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:24

Ja weglopen een keer kan ik ook om lachen.
Maar paarden die de deur eruit schoppen als ze geen snoepje krijgen :n

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:26

Ja, dat gaat ook zeker te ver en is belachelijk :)

Daarom zeg ik ook, relativeer! Het is niet het één of het ander, het kan er ook tussenin ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 01:40

Als ze bij mij op stal zouden meelopen denk ik dat ik niet meer op bokt moest komen. :')
Ben happy met mijn peerd(en) en ze hebben hun eigen dingetjes die ik respecteer. Het zijn hun persoonlijkheden en niemand die mij gaat vertellen wat ik hen mag toe laten en wat niet. Alstie ze wil heropvoeden zal die eerst een goed bod moeten doen. :D Dan voed degene ze op zoals hij of zij dat wil. Zolang ze bij mij op stal staan en ik eigenaar ben bepaal ik wat mijn paard mag en wat niet.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 01:45

Zolang het op een manier gaat dat ruiter en paard elkaar respecteren is het IMO prima. Je hoeft geen Z ruiter te worden, omdat je paard het zo goed kan.. Dan kan je best recreatief ruiter zijn.

Maar dat zeg is.. Als er maar met respect omgegaan wordt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 02:26

Ik ben het wel met kohtje eens. Ik ben heel blij met mijn paard en dat wil ik graag zo houden. Daarom doe ik geen dingen die probleemgedrag zouden kunnen veroorzaken, zoals snoepjes geven, leren steigeren, 'spelen' en dat soort dingen.
Het is allemaal leuk op dat moment zelf, maar het kan zulke vervelende gevolgen hebben op de langere termijn.

Dat heeft imo niets te maken met het niveau waarop je rijdt. Je wilt gewoon een paard dat prettig is in de omgang. Ik wel tenminste. Ik vind dat heel belangrijk en ik ga dat niet op het spel zetten.
Het is ook niet eerlijk tegenover je paard om hem eerst wangedrag aan te leren en vervolgens hem daarvoor te bestraffen om het weer af te leren.

Natuurlijk weet je nooit of iets nou echt kwaad kan, en hoe vaak je iets kunt doen voordat het negatieve gevolgen gaat hebben, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Voorbeeldje: Ik heb zelf de fout gemaakt om mijn paard lekker met zijn hoofd tegen mij aan te laten schuren. "Ach, laat hem maar, vindt ie lekker" dacht ik dan. Maar nu zit ik wel met de gebakken peren. Hij duwt me om de haverklap om, plet me tegen het hek, enz. enz. Hij bedoelt het niet kwaad, hij wil gewoon schuren. Maar nu moet ik hem elke keer een klap geven om het weer af te leren. Dat was niet nodig geweest als ik het gewoon nooit had toegestaan. Niet eerlijk van mij dus. Ik probeer dit soort fouten zo min mogelijk te maken, juist voor het plezier van mijzelf en van mijn paard.

TS, ik denk dat dat is waar mensen je voor proberen te waarschuwen. Het heeft naar mijn idee niks te maken met het niet mogen genieten van je paard. In tegendeel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 02:33

Als snoepjes geven probleemgedrag veroorzaakt zit er iets goed fout in jouw verhouding met je paard... Misschien iets om over na te denken. :D

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 02:48

Ik heb ongelooflijk veel lol met mijn knol. Wij maken samen alleen buitenritten en dan ook echt samen. Als mevrouw wil galloperen dan mag dat, als ik dat ook wil, als ze is uitgerend dan stoppen we (meestal :D ) Als madam even wil grazen dan grazen we. En als ze vind dat er wel weer een drafje af kan dan draven we. Maar als ik iets niet wil gebeurd het niet. Soms heb ik mijn zakken vol snoepjes en krijgt ze die zelfs onder het rijden, en soms niet.
Laatst kwam ik aan het eind van een kilometers lange route voor een slagboom te staan. Ik vond dat we daar wel overheen konden springen, zij vond van niet }> . Toen ik afstapte en over de slagboom heen stapte om te kijken of deze open kon sprong ze me accuut achterna, dan kom ik dus niet meer bij van het lachen. :D

Maar als puntje bij paaltje komt ben ik de baas en dat weet ze heel goed

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 02:52

Ayasha schreef:
Als snoepjes geven probleemgedrag veroorzaakt zit er iets goed fout in jouw verhouding met je paard... Misschien iets om over na te denken. :D

Je ziet helaas veel te vaak dat mensen dun paard veel snoepjes ed geven, waardoor het paard gaat bedelen. Dit kan natuurlijk in lichte mate, maar kan ook steeds verergeren. dan zie ik dit echt wel als probleem gedrag.
Mijn paard krijgt alleen wat lekkers (emmertje wortelen oid) na het rijden/longeren ed. Dit weet zij.
(dit zeg ik nu niet, om te laten zien hoe geweldig ik ben)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 03:01

Die van mij krijgt ook snoepjes, hangt beetje van af, alsk binnen kom krijt ze soms wat, soms niet. (nu bv niet want de snoepjes zijn op en "madame haar smaak" is nog niet terug binnen in de winkel. Ding vreet enkel appelsnoepjes :') ) maar die bedelt niet omdat ze weet dat ze dat niet moet doen met me ;) Krijgt ze wat is dat prima voor der, krijgt ze niets weet ze ook dat ze niet moet zeuren. En dat gaat zo met elk paard dat ik "onder mijn hoede" krijg. Heb met nog geen enkele problemen gehad. :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 03:05

Ayasha schreef:
Die van mij krijgt ook snoepjes, hangt beetje van af, alsk binnen kom krijt ze soms wat, soms niet. (nu bv niet want de snoepjes zijn op en "madame haar smaak" is nog niet terug binnen in de winkel. Ding vreet enkel appelsnoepjes :') ) maar die bedelt niet omdat ze weet dat ze dat niet moet doen met me ;) Krijgt ze wat is dat prima voor der, krijgt ze niets weet ze ook dat ze niet moet zeuren. En dat gaat zo met elk paard dat ik "onder mijn hoede" krijg. Heb met nog geen enkele problemen gehad. :D

Zolang 'jou' paarden maar weten waar ze aan toe zijn. Ik heb zo'n hekel aan dei bedelende dieren dei constant je aandacht trekken om een snoepje te krijgen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 05:25

Dit vind ik nou zo'n grappige discussie. Want wie zegt nou wat normaal gedrag is, in de omgang met je paard en wat niet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:07

gaellehtc schreef:
Volg regelmatig discusssie over het wel en wee van ruiter en paard. Wat me opvalt , is dat we blijkbaar aan heel wat regels moeten voldoen om verantwoord met ons paard om te gaan.
Wat als ik mijn paard nu leer snoepjes uit mijn hand te pakken, linksaf te gaan als ik aan de rechterteugel trek. ......

Is plezier met en genieten van jouw paard niet veel belangrijker dan zoals het eigenlijk zou moeten.....
Wat maakt het uit als er niet het optimale uit het paard gehaald wordt, als ruiter en paard heel gelukkig zijn samen...?

Plezier en genieten met paard is natuurlijk gewenst, maar om dan fout te werk te gaan?
Stel u eens voor dat wij dan kinderen gaan leren met rood over te steken, eerst rechts kijken en dan links kijken bij het oversteken. Als de kinderen maar met plezier naar "school" gaan en buiten spelen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:14

itsmi schreef:
Op zich heb je natuurlijk wel gelijk, maar ook de paardenwereld moet in de "hand" gehouden worden..

Het is natuurlijk niet handig (om maar bij jouw voorbeelden te blijven) dat jij je paard leert naar rechts te gaan als je aan de linkerteugel trekt. Best lastig verkopen, als je hem dan wil verkopen!

Verkopen, het is toch een vriendje voor het leven, niet een 'ding' wat je even op marktplaats zet.

En idd, mensen zouden veel meer moeten genieten, dan zich te houden aan bepaalde regeltjes en constant denken wat anderen vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:15

Tja het is niet voor niks lol MET je knol toch? :D
Ik spook de gekste dingen uit, met zijn tweeën erop, zonder zadel en tuig erop en dan maar hopen, lange buitenritten en dan onderweg je paard ergenst vastknuppen en gaan pauzeren, of gewoon met vriendinnen doelloos rondhobbelen en lol hebben als je achterstevoren probeert te galoperen. Dwars door de binnenstad rijden voor een ijsje te halen is ook al normaalste zaak van de wereld. Of kijken of je paard je volgt, wat dan niet het geval is bv maar waar niemand last van heeft.

Heb nog nooit ongelukken gehad op deze manier, en paardjes worden er ontzettend makkelijk van. :)
Al ga ik bovenop zijn kont staan (wat ik ook graag doe :+ ) dan gaatie rustig door met eten van de baal hooi waar hij in de tussentijd naar toe was gelopen.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 08:58

Ik hoor heel veel zinnige dingen voorbij komen.

Met de voorbeelden van het aanleren van 'verkeerd' gedrag, bedoelde ik te vragen wie er nu verantwoordelijk is voor de opvoeding van het paard. Wie bepaalt wat iemand zijn paard nu wel of niet mag leren.

Wie bepaalt dat we ons paard zo lang op stal mogen/moeten zetten. Het enige wat hij daar heeft, zijn de maaltijden , de aandacht van degene die komt uitmesten en hem eruit komt halen. Gelukkig paard is als hij ook contact met soortgenoten heeft

Zou lol met je knol dan voor ons zijn of ook voor het paard of voor beide

Ik heb volgens mij niet beweerd dat plezier hebben met jouw paard ook gevaarlijke situaties op zou leveren of ergernis naar een ander toe

Is dat wat we wel en niet goed vinden van paard en anderen niet gespiegeld aan onze eigen normen en opvattingen...

Waarom doen sommigen zo moeilijk? Bang controle te verliezen?

Ik ben trots op mijn paarden, ze hebben allemaal zo hun eigen hebbelijkheden, zijn ondanks dat ik regelmatig 'opvoedkundige en verantwoorde ' regels overschrijd, zeer vriendelijke, hanteerbare en meestal zeer gediciplineerde paarden.

En als we dan toch als mens denken.... is het af en toe niet heel erg leuk om iets te doen wat niet mag...?