Een èchte puber of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Een èchte puber of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:14

Hallo mede bokkers ;)
Sinds 16 Januari zijn wij in het bezit van een geweldig leuke fjorden ruin, ik zal hem even 'voorstellen'
Naam: Co
Roepnaam: Cootje
Leeftijd: 3,5
Ras: Fjord
Afstamming: V-Kventin
VM-Hayo

Het is een heerlijk ding, maar zeker geen slome fjord en heeft zeer mooie gangen, hij is goed in-gereden, Je kan er in de wei zo eventjes op klimmen, blijft gewoon door eten..

Hij is in de veel voorkomende hap-fase, alles is in zijn ogen eet/hap-baar, zowel ook zijn eigen been :P
Hij is niet bang voor de zweep, want toen we die eventjes binnen zijn bereik hadden achter gelaten hij de zweep alweer in zijn mond..

Met rijden ging het ook erg goed, heb ookal 70cm met hem gesprongen, ging allemaal goed.
Maar nu sinds een paar dagen geleden begint hij bij het aan galoperen te bokken, en nee dan niet eventjes een vreugde bokje, maar echt zo een als dit (even zoeken:)
Afbeelding (andere pony, maar om te laten zien hoe hoog,
En dat telkens weer. en als ik dan een zweepje aan neem gaat hij er als een idioot van door.
Ik ben niet bang, maar als hij me er echt een paar keer af gooit, ik wil hem wel verder kunnen rijden, en trainen.
En als hij door heeft hoe hij me eraf kan gooien dan is het snel gedaan, nogmaals ik ben niet bang om te vallen, maar ze hebben snel genoeg trucjes om je eraf te gooien, en dan? moet ik dan maar telkens er op blijven gaan, om er vervolgens weer afgegooid te worden, of een bijrijder zoeken ofzo die hem wèl aan kan, dit is wel een optie, maar ik zou hem graag zèlf willen trainen, en niet het door iemand anders laten doen.
Hij weet dat ik gewoon minder sterk ben als mijn moeder, want bij mij blijft hij maar door gaan, en bij haar is het na een paar keer steigeren wel afgelopen... (Hij steigert overigens ook bij mij)

En mijn vraag is, is het de puber tijd (hij is pas 3,5) of zou het ook iets anders kunnen zijn?

En hebben jullie misschien tips, voordat het ècht 'uit de hand loopt'...

Bedankt voor het lezen!!
En hopelijk zitten er een paar goede tips tussen!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:26

Ik denk dat het allemaal een beetje te snel gaat voor je pony.
En voor springen is hij zeker veel te jong.
Verder zie ik dat je met sporen rijdt, ook daar is hij veel te jong voor.
Is je zadel wel goed op maat? Want hij groeit nu nog, dus misschien heeft hij daar last van.
Ik zou eerst mijn zadel laten checken en eventueel zijn rug.
Als dat is uitgesloten, dan zou ik hem eerst even rust geven en dan weer rustig beginnen, zonder sporen en het liefst met begeleiding van een instructeur.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:29

Misschien houd je hem te veel vast met aanspringen en het rijden zelf? Geef hem wat meer teugel en laat hem los van voren dat hij echt op zijn eigen benen aanspringt in galop ;)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:34

Als ik je verhaal lees gaan er een paar dingen door mijn hoofd heen. allereerst het spoorgebruik ik vind dat je daar gewoon mee kan rijden mits je ze goed gebruikt. Mijn paard is bijna 4 (volgende maand) en die rijd ik ook met sporen.

Springen zou ik rustig aan doen lekker balkjes draven en af en toe(een keer in de zoveel weken) een klein sprongetje maar houd het bij ''puppie'' training en ga geen 70 cm springen.

Verder heb je een jong paard dat je nu aan het trainen bent zijn spieropbouw gaat veranderen en krijgt dus spieren ook waar je zadel ligt. Met een jong paard moet je regelmatig je zadel laten checken (tussen de 3 en 6 maanden zeker). Als je zadel niet goed ligt en drukt kan hij zo vervelend gaan reageren (het doet hem namelijk zeer of het zit niet prettig). Als je je zadel niet laat na checken word het van kwaad tot erger en gaat zn rug vastzitten, en krijgt je paard rug en schouder problemen, wat steeds erger word want hij gaat een houding zoeken waar hij zich het prettigst in voeld (nek gaat vast zitten, noem maar op).

En hij is natuurlijk op een leeftijd dat je ze wel eens achter het behang kan plakken (heb ik ook met mijn paard haha). dominantie en grenzen verleggen hoord er bij pak het gewoon goed aan, maar kijk eerst of het niet aan je tuigage ligt en natuurlijk je eigen rijstijl (je kan uit je enthousiasme je paard overvragen waardoor hij te moe word en het werk niet meer leuk vind)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:00

Ik heb weinig aan te vullen op mijn voorgangers.
Afgaand op je verhaal ben ik ook van mening dat je je pony overvraagt. Het is nogal wat, wat jullie allemaal van hem verwachten op zó´n jonge leeftijd!
Je zadel laten checken is sowieso een belangrijke tip, en verder zou ik nog eens goed overdenken wat je op 3,5 jarige leeftijd van je pony wilt vragen!

@ Electra; de TS geeft aan dat de foto's van een andere pony zijn. :)
Het kan dus best zijn dat de TS zonder sporen rijdt.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:55

Electra63 schreef:
Ik denk dat het allemaal een beetje te snel gaat voor je pony.
En voor springen is hij zeker veel te jong.
Verder zie ik dat je met sporen rijdt, ook daar is hij veel te jong voor.
Is je zadel wel goed op maat? Want hij groeit nu nog, dus misschien heeft hij daar last van.
Ik zou eerst mijn zadel laten checken en eventueel zijn rug.
Als dat is uitgesloten, dan zou ik hem eerst even rust geven en dan weer rustig beginnen, zonder sporen en het liefst met begeleiding van een instructeur.

Nogmaals. dat plaatje ben ik niet, dit was een plaatje om te laten zien hoe hoog hij bokt....

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:57

En ik laat het van hem ook af hangen wat we gaan springen, ik doe eerst natuurlijk balkjes stappen/draven, en daarna een klein sprongetje van zo'n 20 cm.
En het was gewoon een enkele hindernis, geen parcourtje ofzo..
Na een paar keer (4 keer ofzo) was hij ook klaar. (alleen natuurlijk wel goed uitstappen en draven...)

Anoniem

Re: Een èchte puber of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:01

Hoe vaak rijden jullie met je pony, en hoe lang per keer?
Ik vind het namelijk klinken alsof hij best vaak gereden wordt, jullie springen er al 70 cm mee, en hij is pas 3,5.

Ik ben het met de bovenstaande reacties eens dat het misschien gewoon te snel gaat voor hem. Neem eens een maandje pauze, rijd minder lang en minder vaak en laat hem een beetje tot rust komen.
Ik neem aan dat jullie je zadel en zijn gebit hebben laten controleren?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:04

De bokkende Fjord op de foto, is de Fjord 'Sjolvir' - van Sjolvir hier op Bokt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:05

heeft hij nergens last van? ik bedoel spieren ed? mss eens na laten kijken door een fysio of chiropractor en cranio therapeut? Past het zadel wel goed?
Als alles in orde is, dan is het mss wel gewoon uitproberen...

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:10

Met betrekking tot het probleem, ga ik mee met de vraag: Hoe vaak en hoe lang rijden jullie?
Hoe veel grondwerk doe je?
Ik zou namelijk eerst op de grond eens zorgen dat het paard weet en accepteerd dat -jij- de leider bent. Ik heb het met mijn bolletje ook gezien, al was zij puber-af. Ze had met haar 7 nog maar een paar keer een zadel opgehad.

Nu gaan de zaken een stuk beter. :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 16:59

in principe is de bedoeling om te rijden een halfuur, maar omdat hij telkens boijft bokken wordt het soms langer, omdat ik niet ga stoppen wanneer hij aan het bokken is.
He ligt ii, niet aan zadel/hoofdstel, heb er ook met alleen halster en touw op gezeten, en ook toen begon hij te bokken.
Ook hebben we aan het begin nergens last van gehad ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:57

VVDD > RT-P

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:41

Nogmaals de vraag: Hoe veel grondwerk doe je met hem? Daar heb je namelijk geen antwoord op gegeven. Hiermee bedoel ik niet alleen longeren, maar ook freestyle, VD etc.

Het kan ook aan zijn rug liggen. Als hij bijvoorbeeld een knobbeltje heeft, en ook zonder zadel plaats jij druk op dat knobbeltje door erop te gaan zitten, blijf je het probleem hebben, omdat het aan zijn -rug- ligt, niet aan het zadel. Laat zijn rug daarom toch nakijken.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:46

doet hij het ook aan de longe als je aanspring in de galop?