Linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:01

Voor ik met mijn verhaal begin: Jullie hoeven niet te zeggen dat ik les moet nemen, want ik begin volgende week of over twee weken. De afspraak is gemaakt. Ik wil alleen wat voorbereiding.

Hoi. :) Ik zit al een tijdje met een probleem. Vanaf het eerste moment dat we Marene hadden had ze al problemen met de linkergalop. Echter alleen onder het zadel, want los of aan de longeerlijn doet deze niet onder aan de rechtergalop. Ik heb al veel dingen geprobeerd, maar op dit moment ligt het echt even stil. Ik wil niets proberen waarvan ik weet dat het toch niet lukt. Af en toe springt ze goed aan maar dat is dan echt toeval. Verder loopt ze heerlijk los op links en inbuigen en voltes zijn geen probleem. Rechtsom gaat het ook super goed. Daarom vind ik het ook zo raar. Hebben jullie misschien tips? Ik wil namelijk alvast een beetje beginnen voordat ik met les hiermee verder ga. :)

Alvast bedankt!

Afwezig

Re: Linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:09

Wat misschien kan helpen is zeker in een hoek aanspringen. Je hulp duidelijk geven. En veel stelling in een hoek. Zodra ze het braaf doet. Duidelijk belonen. Maar doet ze het fout meteen terug nemen, en bijvoorbeel nee zeggen. Ik weet niet wat voor een termen jij gebruikt. Maar praten helpt :) En veel belonen is goed :=

Een paard heeft altijd een makkelijke en een moeilijke kant :)

Succes met het probleem :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:12

Voordat je aan gaat springen de binnenteugel een stukje korter pakken dan de buitenteugel, vervolgens til je je binnenhand een flink stuk op, daarbij doe je ook je hand naar voren maar wel met verbinding. in ieder geval NIET je hand naar achteren halen. Het gaat er namelijk om om de binnenschouder vrij te maken want die moet omhoog kunnen springen om aan te galopperen. Vervolgens geef je de galophulpen zonder je hand naar beneden of naar achteren te doen.

Dit werkt bij ELK paard(ook paarden die al jaren niet in linker-of rechtergalop hebben gekund), en is slechts een tijdelijke oplossing, maar als je een aantal keer aangegaloppeerd bent heb je het 'truukje' ook niet meer nodig want dan wordt het paard vanzelf losser en snapt hij beter wat je bedoelt.

Dit is dus slechts bedoeld om het paard tijdelijk de extra schoudervrijheid te geven die hij op dit moment nog nodig heeft om aan te kunnen springen.

Wat ik veel zie is dat ruiters alle galophulpen die ze kennen in een emmer doen, en dan op het moment dat ze gaan aangalopperen, kieperen ze die emmer boven het paard leeg. Waardoor er veeeel te veel gedaan wordt, te veel stelling, te veel beenhulpen, te veel tegenhouden op de binnenhand, de buitenschouder niet opsluiten etc. Dus de HULPEN(die bedoeld zijn om het paard te HELPEN snappen wat er bedoeld wordt, doen dan meer kwaad dan goed want het paard kan er geen chocola meer van maken en wordt zelfs gedwongen om verkeerd aan te springen omdat hij belemmerd wordt zijn binnenschouder op te laten springen.

Blijf dus gewoon stil zitten, maak die binnenschouder vrij en hou de buitenschouder opgesloten. Dan heel rustig de beenhulp geven zonder die binnenhand terug te trekken en zonder de buitenteugel los te laten schieten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:17

als mijn paard moeite heeft om in de juiste galop aan te springen overdrijf ik ook mijn hulpen, buitenbeen ver achter de singel, meer stelling en binnenhand desnoods ietsje hoger. Ook eerste een volte 10m rijden kan helpen, dan heb je meer tijd dan in de hoek om je stelling en beenligging goed te hebben.
Als dit echt niet helpt, moet ik van mijn instructrice soms juist even buitenstelling nemen (wel juiste been ligging!) omdat een paard met weinig balans vaak op de binnenschouder valt bij teel stelling, door eventjes lichte buitenstelling te vragen komt de binnenschouder vrij, dat is m'n instructrices redenering, en deze helpt bij mijn paard wel (mijn been ligging moet gewoon juist zijn voor de gewenste galop)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:18

Waarom hulpen die al niet werken, ook nog eens gaan overdrijven? Wat is daar precies het nut van?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:23

je binnenteugel korter nemen en je hand hoger zetten is ook overdrijven in de wetenschap dat je slechts een kleine halve ophouding nodig hebt, dus gewoon een kwestie van uitdrukking ;)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:24

Omdat het dan duidelijk wordt? :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:24

petitparis schreef:
je binnenteugel korter nemen en je hand hoger zetten is ook overdrijven in de wetenschap dat je slechts een kleine halve ophouding nodig hebt, dus gewoon een kwestie van uitdrukking ;)

Ehm nee want die hulp is nog niet geprobeerd. Julie hebben het over het overdrijven van de galophulpen. En als blijkt dat die al een poos niet werken dan heeft overdrijven ervan dus geen zin.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:25

Annekeee schreef:
Omdat het dan duidelijk wordt? :)

Als ik jou in het Russisch iets uitleg en jij kijkt me aan met een blik van ???????

Snap je het dan wel als ik harder Russisch ga schreeuwen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:26

ik heb dan ook gezegd ik overdrijf mijn hulpen, ik heb niet gezegd alleen de galophulpen. Ikzelf doe dit ook slechts 1 of 2x, want of het helpt niet en heeft het geen zin of mijn paard z'n kwartje valt en is het daarna niet meer nodig

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:28

Iedereen rijd op een andere manier. Als mijn paard iets niet snap overdrijf ik de hulp en dan beloon ik hem... op ten duur snapt hij het.
En het werkt goed :) De TS vraagt toch naar onze ervaringen? Jij hebt waarschijnlijk andere ervaringen dan mij ;)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:30

Mijn zusje haar pony doet het ook!
echt vervelend.
Ja het is waar dat elk paard/pony een goede en een minder goede kant heeft,
maar dit probleem heeft daar echt niets mee te maken volgens mij.

Bij ons gaat het dus zo:
de pony buigt links gemakkelijk in, maar rechts wil hij altijd naar buiten stellen.
Nu zou je denken dat hij daardoor net gemakkelijker links anspringt omdat hij links stelling heeft, maar het is dus net andersom. :?

Hij doet het ook af en toe goed, maar meestal niet.
Links landen na de sprong doet hij dan weer wel.

Ik ga dit topic eventjes volgen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:32

Het is geen kwestie van kwartje valt, het is een kwestie van de goede deuren openzetten en de overige deuren dicht houden, zodat het lichaam van het paard in staat wordt gesteld goed aan te springen. Je blokkeert zelf ergens iets waardoor hij dat dus niet kan. Ik las net ook dat iemand zei: NEE zeggen als hij het niet goed doet.

Waarom? JIJ doet iets niet goed, paard kan niet anders dan verkeerd aanspringen. Dit heeft NIETS te maken met niet willen, dus afstraffen is wel zo iets doms, je creeert hiermee alleen maar meer stress.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:36

Annekeee schreef:
Iedereen rijd op een andere manier. Als mijn paard iets niet snap overdrijf ik de hulp en dan beloon ik hem... op ten duur snapt hij het.
En het werkt goed :) De TS vraagt toch naar onze ervaringen? Jij hebt waarschijnlijk andere ervaringen dan mij ;)

Het gaat alleen niet om snappen, dat is mijn punt. :)

Als je hem de mogelijkheden geeft, springt hij goed aan. Doe je dat niet dan kan hij niet anders dan verkeerd aanspringen. Dus snappen heeft daar niets mee te maken. Kunnen wel. En natuurlijk mag je je ervaringen opschrijven, echter is het mijn dagelijks werk, al jarenlang, om met dit soort 'problemen' te werken en door de jaren heen heb ik veel mensen met dit probleem in de baan gekregen die er met deze oplossing binnen 1 les vanaf waren. Vandaar dat ik er hier even dieper op doorga.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:40

Ik begrijp het... ik ben zelf pas 17 jaar en jij hebt zeker meer ervaring dan mij. Maar mijn fries heeft het vroeger ook gedaan. Vandaag dit :)

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:24

zorgen dat het gewicht goed verdeeld is en dat ze met de schouder neit naar buiten/binnen komt. Ze moet goed recht overeind lopen. Soms wil een stukje contrastelling helpen.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:32

Wellicht zit je scheef (zonder het door te hebben) ik heb exact hetzelfde probleem gehad en dat lag volledig aan mijn zit. Verdeelde mijn gewicht niet goed over beide beugels en zat dus scheef

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 16:48

Allemaal bedankt voor de tips. Vandaag of morgen ga ik rijden, ik denk zo nog, dus dan ga ik kijken of het helpt. Als het niet helpt wacht ik gewoon op volgende week. :)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 08:52

Mindfields schreef:
Voordat je aan gaat springen de binnenteugel een stukje korter pakken dan de buitenteugel, vervolgens til je je binnenhand een flink stuk op, daarbij doe je ook je hand naar voren maar wel met verbinding. in ieder geval NIET je hand naar achteren halen. Het gaat er namelijk om om de binnenschouder vrij te maken want die moet omhoog kunnen springen om aan te galopperen. Vervolgens geef je de galophulpen zonder je hand naar beneden of naar achteren te doen.

Dit werkt bij ELK paard(ook paarden die al jaren niet in linker-of rechtergalop hebben gekund), en is slechts een tijdelijke oplossing, maar als je een aantal keer aangegaloppeerd bent heb je het 'truukje' ook niet meer nodig want dan wordt het paard vanzelf losser en snapt hij beter wat je bedoelt.

Dit is dus slechts bedoeld om het paard tijdelijk de extra schoudervrijheid te geven die hij op dit moment nog nodig heeft om aan te kunnen springen.

Wat ik veel zie is dat ruiters alle galophulpen die ze kennen in een emmer doen, en dan op het moment dat ze gaan aangalopperen, kieperen ze die emmer boven het paard leeg. Waardoor er veeeel te veel gedaan wordt, te veel stelling, te veel beenhulpen, te veel tegenhouden op de binnenhand, de buitenschouder niet opsluiten etc. Dus de HULPEN(die bedoeld zijn om het paard te HELPEN snappen wat er bedoeld wordt, doen dan meer kwaad dan goed want het paard kan er geen chocola meer van maken en wordt zelfs gedwongen om verkeerd aan te springen omdat hij belemmerd wordt zijn binnenschouder op te laten springen.

Blijf dus gewoon stil zitten, maak die binnenschouder vrij en hou de buitenschouder opgesloten. Dan heel rustig de beenhulp geven zonder die binnenhand terug te trekken en zonder de buitenteugel los te laten schieten.

Jij bent er zo van overtuigd dat ze de foute hulpen geeft?
Waarom lukt rechter galop dan wel terwijl ze dan gewoon dezelfde hulpen gebruikt? Dan hindert ze hem ineens niet meer?
En als het aan haar zou liggen, zou het op een andere pony ook moeilijk zijn om een bepaalde kant aan te springen in galop?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 09:35

arsiana_x schreef:
Mindfields schreef:

Jij bent er zo van overtuigd dat ze de foute hulpen geeft?
Waarom lukt rechter galop dan wel terwijl ze dan gewoon dezelfde hulpen gebruikt? Dan hindert ze hem ineens niet meer?
En als het aan haar zou liggen, zou het op een andere pony ook moeilijk zijn om een bepaalde kant aan te springen in galop?

Tja in principe gaat de rechtergalop gewoon super. Draf-galop is geen probleem en stap-galop ook niet. En linksom geef ik volgensmij toch wel dezelfde hulpen. Aanstaande woensdag hebben we privéles dus dan komt het probleem ook wel aan bod. :j

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:32

Ik weet niet of iemand dit al gezegt heeft,
maar je kan ook op een kleine volte aanspringen,
dat hielp bij mijn vorige verzorgpony wel goed.
En daarna kan je weer gewoon rechtuit natuurlijk

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:56

Ik zeg niet dat ze de verkeerde hulpen geeft. Dat hoeft het probleem ook niet te zijn. Echter heeft het paard er duidelijk meer moeite mee op deze kant en daarom moet je hem eerst helpen, waarna hij vanzelf losser wordt op die kant en de galop dus makkelijker lukt. Vandaag nog een pony in de les gehad die dit probleem ook heeft en was met bovenstaande oplossing dus ook weer zo opgelost.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:58

(als je met zweep rijd) werkt vaak bij mij ook een tikje op de buitenschouder..