steeds springt hij verkeerd in de galop aan op de rechterhan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

steeds springt hij verkeerd in de galop aan op de rechterhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:08

Na een half jaar uit de running geweest,ben ik nou eindelijk weer begonnen. Eerst uiteraard met longeren ;) Want hij heeft natuurlijk pit genoeg.,hij heeft altijd op de rechterhand al moeite gehad met de rechtergalop ,springt steeds verkeerd aan,zowel op de volte,de spieren zijn natuurlijk ook achteruit gegaan, Nadat ik er zolang met hem ben uit geweest,maar hoe maak je het rechterachterbeen weer sterker en hoe stimuleer je dat hij in de juiste galop aanspringt op de volte met longeren....het rijden komt nog... :o

tamary

Re: steeds springt hij verkeerd in de galop aan op de rechterhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:40

Mijn pony springt bij grondwerk soms overkruist als hij te weinig tijd krijgt om aan te springen.
Wat ik vanuit Parelli geleerd heb is dat als je zijwaarts beide kanten op even goed is, dat dan de galop dat ook is. Vanuit dat idee ben ik verder gegaan en ik zie de galop inderdaad flink verbeteren. Overkruist is nog zelden en rechtergalop (ook bij hem de moeilijke kant) kiest hij meer bij rechte stukken naast de fiets.
Onder het zadel ligt de fout bij mij.
Andere oefening die helpt is schouderbinnenwaarts en ook het bekende balkjes draven. Alle oefeningen eerst aan de hand doen, dan kan je makkelijker zien waar het fout gaat en het ruitergewicht zit niet in de weg.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:49

rechtrichten aan de hand. zijn binnen achterbeen activeren, dus deze goed onder laten treden

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:33

zorg dat hij rechtovereind loopt, zo min mogelijk stelling zo recht mogelijk

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 16:38

kan dit aan de longe? want longeer wel met touwtjes of pessoateugel...

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:40

pak haar eens aan de dubbele longe dan. Dan kun je de buitenkant misschien ook wat korter maken waardoor ze zowieso niet over de buitenschouder valt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 16:46

_Sylvester schreef:
pak haar eens aan de dubbele longe dan. Dan kun je de buitenkant misschien ook wat korter maken waardoor ze zowieso niet over de buitenschouder valt.

heb zelf nog nooit met een dubbele longe gewerkt,maar heb er wel een ;) maar als hij moeite heeft met de rechtergalop betekent toch dat hij het binnen rechterachterbeen zwak heeft? hoe kun je dat sterker maken dan eventueel

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:46

ik ben nou rijdend begonnen,en het probleem is er nog hij kan gene rechtergalop meer,springt verkeerd aan en de oren in de nek nog zowel onder het zadel als aan de longe...heeft dit met het achterbeen te maken?linksom is hij erg fijn te rijden en springt makkelijk aan in de galop en lekker ontspannen,hoor het graag tips welkom!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:09

Als het aan de longe niet lukt moet je het onder het zadel ook niet verwachten.
Geef hem genoeg tijd om aan te springen, overhaast reageren geeft ook verkeerd aanspringen/overkruisd gaan.

Blijf je last houden (ook zonder ruiter) laat dan een fysio, etc. langskomen, zeker ivm protest dat je aangeeft.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:42

tamary schreef:
Als het aan de longe niet lukt moet je het onder het zadel ook niet verwachten.
Geef hem genoeg tijd om aan te springen, overhaast reageren geeft ook verkeerd aanspringen/overkruisd gaan.

Blijf je last houden (ook zonder ruiter) laat dan een fysio, etc. langskomen, zeker ivm protest dat je aangeeft.

20 febr is de paardenkraker nog langs geweest voor hem,maar heb daarna nog weinig gedaan alleen rechtuit stappen,maar heb hem wel weer gemaild want lijkt me niet juist zo.. ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:43

Emaartje schreef:
_Sylvester schreef:

heb zelf nog nooit met een dubbele longe gewerkt,maar heb er wel een ;) maar als hij moeite heeft met de rechtergalop betekent toch dat hij het binnen rechterachterbeen zwak heeft? hoe kun je dat sterker maken dan eventueel

Als je gaat bedenken op welk achterbeen het paard eerst neerkomt na de galopsprong, bedenk je je dat dit niet het rechterachterbeen is maar het LINKERachterbeen! Het paard krijgt dus op zijn linkerachterbeen eerst de volledige massa.
Je kan de achterbenen trainen door veel overgangen te maken bijvoorbeeld, scherp aan je been maken etc.
Heb je geen les? Want diegene zou jou dit eigenlijk ook kunnen vertellen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:23

dus mijn paard heeft een zwak linkerachterbeen? en ga les nemen binnenkort...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:41

Dat hoor je mij niet zeggen, jij gaat er vanuit dat jou paard 1 zwak achterbeen heeft. Maak anders eens een filmpje en kijk dat na, dan kan je kijken hoe zijn achterbeen gebruik is :) Of wat voor fouten jij maakt.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:10

Achterhand kun je aan de longe goed trainen door hem heel veel overgangen zowel stap draf, als draf galop te laten maken.