fries kan 1 kant galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

fries kan 1 kant galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 14:28

Hoi,

Ik weet dat friezen soms moeite hebben met galop. Mijn fries kan 1 kant op galoppeeren. als ik nu de andere hand probeer, gaat ze gelijk afwenden en midde door de bak heen. iemand tips?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:29

ik zelf heb die van mij het zo geleerd duw hem de hoek in neem veel stelling en ik zei er altijd galop bij en deed vervolgens op de volte galoperen dit werkte bij de mijne

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:29

Heel veel oefenen.

Heb je les?

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 14:32

upendo schreef:
Heel veel oefenen.

Heb je les?

ik krijg binnenkort les, op het moment heeft mijn paard stalrust i.v.m een enorm gat in zijn been (getrapt door een ander paard). maandag gaan de hechtingen eruit en kan dus woensdag weer beginnen met rijden, voor galop moet ik nog tot donderdag wachten.

xelle

Re: fries kan 1 kant galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:17

Misschien kan je het oefenen met iemand erop aan de longe?!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:20

Neem dressuurles. veel oefenen en niet zomaar opgeven. maar wel zoveel mogelijk onder begeleiding.

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:51

Vooral veel aan de longeerlijn oefenen en veel overgangen draf - galop laten maken, zodat ie sterker wordt aan zijn moeilijke kant..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:53

les nemen.
vooral friezen hebben moeite met de galop. mijne heb ik in het bos leren galoperen daar hoeven ze niet telkens de bocht om. en lekker hun balans vinden op de rechte paden. en ook allebei de kanten galop meenemen.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:39

Neem een paar lessen. :D

Als je in omgeving Apeldoorn woont, kan ik je wel een keertje helpen? Heb zelf ook een fries die eerst heel lastig galoppeerde, en nu makkelijk :D

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:19

Hallo,

Mijn fries vond de gallop ook erg moeilijk toen ik hem net had.
Ik ben op buitenrit gaan oefenen lekker op lange stukken galloperen met een ander paard voorop!!!

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:53

mijn fjord vond dit ook moeilijk, wat ik gedaan heb is de kant nemen die ze wel goed kon en tijdens buitenritten de andere kant. De galop gaat steeds beter buiten heeft ze er geen moeite meer mee en in de bak nog maar af en toe

MeganCB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:38

Les nemen is altijd goed.. Je moet gewoon niet op geven en als je aan z'n 'slechte' kant aanspringt moet je volhouden en hem als het echt nodig is omtrekken en door blijven gaan. Moet je maar is met een instructeur overleggen... succes!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:45

Ten eerste: neem les van een goede instructeur.

Dat terzijde. Wat doet het paard als je hem aan de longe laat galopperen, zonder ruiter? Als hij het aan de longe goed doet en onder het zadel niet, heb je grote kans dat het waarschijnlijk aan jezelf ligt. En dan heb je een goede instructeur nodig om je te helpen dat probleem op te lossen.

Ik zou sowieso dat galopperen op zijn slechte kant eerst veel aan de longe oefenen, zonder dat iemand hem rijdt. Laat hem rustig zonder de eventuele belemmering van een ruiter zijn balans vinden in galop. Zo heb ik het ook gedaan met een Fries die aanvankelijk amper een rondje rondkwam in galop. Nu gaat het stukken beter.

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:03

Dit los je op met les en veel oefenen. De friezen bij ons op stal worden veel gelongeerd en hierbij oefenen we al op galop. Gelukkig hebben ze er ook weinig moeite mee.
Een tip is ga eens op het verkeerde been lichtrijden en spring dan eens aan in de galop. Dan zit je vreemd genoeg bijna altijd in de goede galop. Het is wel niet te officiele weg maar als je ze dat op die manier aan kan leren waarom niet..

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:24

Bij ons op stal had 1 van de friezen dat ook. Ze hebben het haar aangeleerd door over een balkje aan te galloperen. een paar passen galop en meteen zelf terugnemen, voordat ze wat anders kon bedenken zoals afwenden of zelf een overgang terug te maken naar draf.

Bij haar heeft dit erg veel geholpen en die fries kan nu gewoon op beide kanten galopperen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:03

Doorzetten of iemand daar neer zetten dat je pony niet de andere kant op kan lopen?

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:00

ikke20 schreef:
les nemen.
vooral friezen hebben moeite met de galop. mijne heb ik in het bos leren galoperen daar hoeven ze niet telkens de bocht om. en lekker hun balans vinden op de rechte paden. en ook allebei de kanten galop meenemen.

Dit heb ik ook gedaan, daarna in de bak had ik hetzelfde probleem als jij hebt. Ik heb hem gewoon constant op de volte bij C of A laten galloperen net zolang tot ik hem daar volledig onder controle had. Toen ging ik het proberen op de volte bij E B, hier heb je namelijk geen steun meer van de bakrand. Als ook dit lukt gaat de hele bak rond daarna vaak ook goed.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:02

Wil je niet bang maken, maar als je paard het aan de longe aan 1 kant ook niet doet/snapt, zou ik er een fysio oid bij halen om te kijken of alles wel op zijn plaats zit in zijn lijffie.

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:23

eerst proberen aan de longee het goed te krijgen en daarna er pas op om het te proberen