Ik heb een kwpn-merrie van zes jaar. Op driejarige leeftijd is ze zadelmak gemaakt en verder heeft ze stilgestaan wegens een OCD-operatie en daarbij komende complicaties. Ik heb haar nu een jaar en vanaf vorige zomer ben ik rustig aan begonnen haar weer wat te laten werken. Dit gaat allemaal erg goed en ik ben geen problemen tegengekomen. Sinds drie weken zijn we toe aan het rijden, maar dit vormt een probleem. Zodra ik zit, rent ze er al vandoor. Nu moet ik zeggen dat ze een erg loperig paard is en altijd graag hard wil. Ze doet dit dus ook wanneer ik met haar vanaf de grond werk (loswerken, longeren, grondwerk ed). Het lijkt alsof ze eerst haar energie kwijt moet en hier heb ik geen problemen mee, dus laat ik haar gaan. Als ik haar longeer, is het na een tiental rondjes over en krijg ik haar met haar aandacht bij mij zodat we rustig kunnen werken, maar onder het zadel lukt het me niet om haar rustig te krijgen. Ze springt vrijwel meteen aan in galop en gaat eerst erg hard. Na een rondje of drie begin ik haar wat te vragen en contact met haar te maken en dan krijg ik haar terug tot een ronde, redelijk ontspannen galop. Maar zodra ik weer wil draven, valt ze terug in een enorm snelle draf en wil ze het liefst weer aangalopperen. Ik laat dit niet toe, maar ik krijg haar draf absoluut niet rustig. Als ik dan een aantal rondjes heb gedraafd, laat ik haar weer aangalopperen in een rustig galopje. Dit gaat hardstikke goed, ik heb het idee dat ze het heerlijk vindt om te galopperen. Ik kan haar dan rustig laag en rond rijden en ze wordt dan heel ontspannen. Het probleem zit hem dus na de galop. Haar draf is niet ontspannen te krijgen en ik krijg haar al helemaal niet terug naar stap. Als ik haar vanuit draf terug wil zetten gaat haar hoofd omhoog en wordt ze weer rennerig. Ik probeer in draf veel achtjes en voltes te rijden om haar aandacht en ontspanning te krijgen, maar het lukt me maar niet om een ontspannen draf en stap te krijgen.
ik weet dat het een lang verhaal is, maar heeft iemand alsjeblieft tips voor me?
ps: ze is dus nog zo goed als groen
ilsse
Geplaatst: 25-03-10 10:00
Even een stipje; ben wel benieuwd.
Laatst bijgewerkt door ilsse op 25-03-10 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
CM_
Geplaatst: 25-03-10 10:01
Neem een goede instructie in de hand, en laat deze het paard eerst een tijdje doorrijden.
Doordat je zelf wss niet genoeg ervaring hebt, leer je nu het paard verkeerde dingen aan.
Het paard laten lopen als ze er vandoor gaat is geen juiste wijze van opvoeden...
het maakt niet uit of ik haar voor het rijden longeer, ze wil het liefst galopperen. In galop krijg ik haar dus rustig maar niet in draf of in stap. Ik zal eens proberen een filmpje te maken
Heb je al geprobeerd om haar te laten galopperen tot ze uiteindelijk zelf begin terug te komen? Ik heb ook een merrie gereden die dit deed, meteen aanspringen in galop en maar gaan en hoe meer je ze bij je wou houden, hoe meer ze wilde lopen. Ik heb haar enkele keren gereden en gewoon elke keer blijven galopperen (maar wel aan goed door de rug laten komen in galop) tot ze het zelf moe begon te worden en uiteindelijk ging ze zelf in draf (duurde soms wel 10minuten voor ze zelf naar draf wilde gaan maar het werkte wel...)
nathalya
Geplaatst: 25-03-10 14:55
Zelf zou ik haar zowiezo van te voren goed longeren. Het liefst met bijzet of evt touwtjes die je makkelijk kunt bevestigen. Probeer om tijdens het longeren het tempo goed onder controle te krijgen. Wanneer je het vanaf de grond onder controle hebt kun je het uit bouwen en het onder het zadel gaan proberen. Wanneer mijn paard wil gaan rennen gaat hij terug naar stap, gaat hij echt heel hard gaat hij naar halt. Dit doe ik op een teugel hulp ( op trainingsweek bij academy Bartels geleerd dat je eerder de handrem moet gebruiken) Wanneer hij niet reageert mag ik dus ook best een keer doorvragen aan de voorkant. Wanneer hij dan ontspannen halthoudt moet hij volledig nageven en stap ik weg. Wanneer het een ontspannen stap is draaf ik rustig weg en rij ik veel terug. Als ik voel dat het een ontspannen draf is rij ik weer wat naar voren en zo blijf ik bij het begin beginnen...
Als je nog wat wilt weten hoor ik het hoor, zit soms ook met dit problleem haha! Vooral in de buitenbak
aeolusnr1
Het gedrag dat je nu noemt, ben je er zelf nu aan het intrainen. Je bent dus net het verkeerde gedrag aan het aanleren, zoek een goede instructeur of paardentrainer en doe dit samen. Heel waarschijnlijk is ook de basis er nog niet juist ingereden en juist aangeleerd, dit kan je echt nooit zo op je eentje, zoek hulp.
als je zelf vind dat je paard nog groen is, weinig kent en pas opgepakt wordt, dan moet je nog niet met galop bezig zijn.
Ik heb bij elke pony of paard dat net "zadelmak" was altijd eerst enkele keren alleen stap en een beetje draf gedaan, maar vooral geconcentreerd sturen en overgangen halt-stap, stap-halt, stap-draf en draf-stap. Pas als ze dit begrijpen, neem ik op het einde enkele galopaansprongen mee... ik zou ook goede instructie zoeken, jou paard loopt weg voor iets en dat moet je eerst uitpluizen...
_Sylvester
Geplaatst: 26-03-10 16:39
ontzettend veel laten wachten. Gaat ze lopen, opvangen TOT ze wacht en zo elke keer tot je er helemaal gek en gestoord van wordt.
kaatjemuts
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland
Geplaatst: 26-03-10 19:00
ik heb met mijn 6jr merrie hetzelfde probleem, alleen gallopeert ze wel rustig. Ik ben al een tijdje aan t knoeien en het leek of t steeds erger werd. Op een bepaald moment heb ik haar, in overleg met mijn instructrice, gewoon n paar streepjes sedalin gegeven voor t rijden. Dat hielp wel, maar ik had t idee dat ik om het probleem heen liep.
Ik denk (hoop) dat ik nu een oplossing heb gevonden; Ik longeer haar voor t rijden gewoon met een touwtje, zodat ze de juiste ontspanning en beweging heeft gehad, ze mag dan ook uitgebreid galloperen. Mijn paard wordt dus ook totaal niet rustiger door longeren, maar dan is ze tenminste ontspannen geweest en is ze goed aan de stemhulpen. Dan ga ik erop en probeer veel tegen haar te praten (lage ontspannen toon), net alsof ik nog aan t longeren ben. Ik rij veel voltes en andere figuren om haar af te leiden. Met wachtoefeningen wordt ze link, daar is die van mij veel te heet voor. ik breng t dan ook ietsjes rustiger, gewoon kleine schakelingen in tempo. Ik laat haar niet galoperen. als ze in galop valt, mag ze een paar sprongen galop en dan weer rustig terug naar de draf. Het aanspringen in galop straf ik niet af en als ze terug gaat in draf beloon ik haar uitbundig. De galop zet ik nu gewoon een tijdje aan de kant. Ze wordt er, net als jouw paard wel ontspannen van, maar de draf is daarna een drama. Het wordt gewoon een obsessie van haar om in de galop aan te springen... Ik straf t, 'per ongeluk', aanspringen dus niet af! maar galopeer verder niet meer. Eerst ontspanning in de stap en draf, daarna komt de rest wel. Dit werkt dus allemaal wel voor mijn paard, ik merk nu (eindelijk) een verbetering, maar je moet wel ellenlang geduld hebben. Als je boos/gespannen bent/wordt, dan wordt t allemaal alleen maar erger. Voor mij is een zeer goede les (heb totaal geen geduld) en ik leer dan ook heel veel van haar.
Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt. het is voor mij ook nieuw en ik ben dan ook al vaak mijzelf tegengekomen met haar....