Fries Wiepkje (BeartxTsjerk) 1e keer @ HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Fries Wiepkje (BeartxTsjerk) 1e keer @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:10

Hoi,

Ik vond het eindelijk wel weer eens tijd worden om een topic te openen op HAW.
Momenteel ben ik bezig met 3 jarige fries Wiepkje te beleren. Wiepkje is het eerste veulen van mijn verzorgpaard Jetske (TsjerkxDjurre) en eigenlijk net zo leuk als haar moeder.
Wiepkje meet momenteel ongeveer 1.64m.

Ik ben begin januari rustig aan begonnen met longeren en haar aan van alles en nog wat laten wennen.
De eerste keer dat ik op Wiepkje klom was ergens tussen half en eind februari. Ik stapte op en ze reageerde alsof ze niks anders gewend was, terwijl het normaal gesproken een pittige tante is.
Ik heb denk ik een keer of 4/5 op haar gezeten voordat ik voor het eerst een stukje los ging.
Vandaag heb ik voor de 3e keer los gereden met haar.

Het gas en de rem zitten er al redelijk goed op en het stuur begint steeds meer bevestigd te raken, al is het soms wel lastig om daar naar te luisteren :+ .
Maar ik ben SUPER trots op mn stoere meid :D ! Ze doet het super goed!

Eigen commentaar:
* Houding (heb mn beugels expres te kort, zodat ik meer houvast heb, mocht ze gek gaan doen. Hierdoor ga ik wel wat meer naar voren zitten en trek ik sneller mn hakken op. Ook kan ik op de een of andere manier door de bodyprotector niet lekker recht zitten)
* Handen op de goeie plek houden

Ik ben nu echt nog bezig met de gangen en het stuur bevestigd te krijgen, dus totaal nog niet met de houding van Wiepkje. Het trainen van de juiste spieren doe ik momenteel alleen nog aan de longe. Als Wiepkje zelf lekker ontspant en gaat nageven ben ik dr natuurlijk wel blij mee, maar vraag er niet om!

De foto's:

Afbeelding
lekker warm lopen op eigen beentjes aan de longe

Afbeelding
Andere kant op, dr heerlijk lekkere ruime draf

Afbeelding
En we stijgen bijna op :P

Afbeelding
En we zitten weer.. Lekker relaxt paard

Afbeelding
Nog even vast. Achter in de bak vind ze érg spannend!

Afbeelding
Wat meer ruimte en lekker ontspannen

Afbeelding
En we kunnen weer los :D

Afbeelding
Toen schoot mn paard ineens onder me vandaan.. Vervolgens lag ik na een scherpe bocht BIJNA op de grond.. Maar ze kan wel lekker ruim lopen :9

Afbeelding
Maar ontspannen stappen kan wel gewoon

Afbeelding
Andere kant op, proberen paard op de hoefslag te duwen.

Afbeelding
Gespannen drafje, maar wel weer ontzettend ruim

Afbeelding
Na t rijden aan de hand uitstappen. Mn lieverd en ik <3

Afbeelding
Lekker koppie!

Dat was het weer.
Commentaar is natuurlijk altijd welkom, maar goed onderbouwt heb ik er het meeste aan.

Groetjes Imke.

Iriscope

Re: Fries Wiepkje (BeartxTsjerk) 1e keer @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:13

Knap paard is het!
Ik zou even een halstertouwtje oid om haar nek doen en die er ook bij pakken. Teugels nog lekker lang laten.
Nu schiet ze weg en hang jij gelijk in haar mond, een bokriempje aan je zadel zou ook nog wel een optie zijn!

Leuk dier, veel succes nog!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:02

Mooi paardje hoor! Ruime gangen inderdaad, ze zal later vast goed de middendraf kunnen ;) Slim dat je met een BP rijdt!
Train je ook wel eens met de pessoa? Heel goed als je dat doet, dat stimuleert het over de rug lopen goed. Als ze schrikt inderdaad niet gaan hangen. Dan krijgt ze een negatieve ervaring.
Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:07

ziet er goed uit! en wat eerder is gezegt, even een touw om der hals doen of een bokriempje aan het zadel zodat je niet als ze weg schiet en haar mond zit te trekken.
komt vast en zeker goed ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:06

ziet er prima uit voor de eerste paar keren!

Alleen lijkt het op de fotos alsof je constant aan het drijven bent.
kan natuurlijk een moment opname zijn, maar houd er rekening mee dat je je paard nu nog lekker ligt aan het been kan maken.

Een bokriempje lijkt mij ook niet verkeerd, op de weg-schiet foto zie je waarom....

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:04

Bedankt voor jullie reacties :) !

Een bokriempje of touw om de nek is misschien idd een goed idee. Gelukkig schiet ze eigenlijk bijna nooit weg en kan ik het redelijk goed aanvoelen als ze aanspant met gevolg dat ze weg schiet. Dus het in de mond hangen zoals op 1 van deze foto's te zien is gebeurt eigenlijk nooit. Maar zal in het vervolg toch zorgen dat het helemaal niet meer gebeurt.

@Arianna1983: longeren met pessoa doe ik eigenlijk niet. Ik longeer haar met touwtjes op de Lammert Haanstra manier. Zelf heb ik hier nooit een cursus in gehad, ook geen boeken gelezen, maar de eigenaar van stal heeft dit wel gedaan en heeft me deze manier geleerd. Pessoa wil ik wel een keer uit proberen, kijken hoe ze daar op reageert.

@kehdra: Het lijkt misschien zo dat ik constant zit te drijven omdat ik mn beugels erg kort heb zitten voor de stevigheid en daardoor trek ik mn hakken wat op. Ik rijd voornamelijk nog op stem commando's, gecombineerd met beenhulpen. Wiepkje is een paard dat niet moe te krijgen is en altijd lekker doorloopt. Constant aandrijven is dus niet eens nodig ;) !

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:14

Verder niemand meer met adviezen voor mij en Wiepkje?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:07

Het ziet er al goed uit Imke! Volgens mij gaat't beleren heel fijn en rustig. Ze ljikt nog wel wat gespannen? :) Word vast een leuk rijpaard!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:56

Thanks Ies!
Ik doe het idd lekker rustig aan met dr, ze is pas net 3, dus haast hebben we niet. Als ze er klaar voor is gaan we lekker lessen en ons voorbereiden om wedstrijden te gaan rijden, maar alles op een tempo dat Wiepkje aan kan, ik vraag niet meer van haar dan dat. Ik weet wel zeker dat het een fijn rijpaard gaat worden :P !

Echt gespannen is ze niet. Eerder wat kijkerig.. Ze blijft merendeel lekker ontspannen, lang en laag lopen. Helaas geen goeie fotograaf op dit moment om de echt goeie momenten op de foto vast te leggen :P !

Lidy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:07

lekker ontspannen en je hakken wat naar beneden (:

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:22

ziet er lekker ontspannen uit!!!
denk dat dit wel goed zit;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:30

ik denk ook dat het wel goed gaat, misschien soms iets meer ontspannen, maar voor zo'n groen paardje echt heel erg goed!

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:49

ziet er leuk uit!
misschien is een boktouwtje iets?
als hy dan wegschiet ofzo dan hoef je niet gelijk zo aan de teugels te trekken :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:08

Aan mn houding werken is lastig met veel te korte beugels, dus hakken uitdrukken enzo is erg lastig, al probeer ik het wel zoveel mogelijk.

En ontspanning vanuit Wiepkje komt regelmatig, maar ze is erg kijkerig en er is veel te zien bij ons in de bak. Vind ik op dit moment nog niet erg, laat haar eerst maar wennen aan iemand op de rug die been- en teugelhulpen geeft, laat haar maar even lekker op eigen benen leren lopen. De ontspanning train ik momenteel nog wel minimaal 1x per week aan de longe en komt er vanzelf onder het zadel ook wel :) !

@ Roxannelove: Over het bokriempje heb ik al gezegd dat ik dat voortaan ook ga gebruiken ;) !