Filmpje Royal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

Filmpje Royal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:40

Na lang proberen, is het me dan eindelijk gelukt om een filmpje te uploaden :+
Ik had dit filmpje ook al geplaatst in ITP, maar daar krijg ik natuurlijk niet echt commentaar enzo, en dat kan ik natuurlijk wel gebruiken :D Vandaar dat ik hem hier ook nog eventjes plaats =]

Even wat info;
- Naam paard: Royal
- Schofthoogte paard: ong. 1.75
- Wij rijden op niveau: F7a (FNRS)

Puntjes waar we nog aan moeten werken:
- Handhouding
- Minder in stoelzit en benen stilhouden (vooral met doorzitten, want Royal gooit oo zo hoog op!)
- Meer op achterhand rijden en niet achter de loodlijn!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en welke tips jullie me kunnen meegeven :D

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=vzo0wRlT ... tube_gdata

Commentaar mag natuurlijk, maar wel een beetje aardig?! :o
En houden jullie er ook rekening mee dat Royal niet mijn paard is, maar een manegepaard? Ik kan niet vaak oefenen met Royal, ik rijdt gemiddeld 2 keer per maand op hem

M_Vainqueur

Re: Filmpje Royal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:46

Jeetje, dat ziet er heel netjes uit! Vooral vergeleken met veel mensen die officieel starten!!! Complimenten!
Ik vind het paardje netjes lopen, jij zit er ook helemaal niet slecht op! Probeer echt te denken dat je zo lang mogelijk bent! En doorzitten is gewoon oefenen oefenen oefenen!
Enige commentaar wat ik kan geven is, is dat je impuls mist. Probeer hem wat vlotter aan je been te krijgen zodat je niet steeds met je benen hoeft te schoppen. Zodat wanneer jij zegt vooruit, dat die dan ook echt vooruit gaat, hierdoor zal het totaalplaatje er wat vlotter uitzien en zal er veel meer impuls zijn te zien. Want het paardje en jij hebben het allebei in je!!
Succes!!

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:13

Het valt inderdaad op dat je je paard een beetje naar voren schopt.
Gebruik zonodig een zweep om bij te tikken ;)
Ik vind het er heel god uitzien, heel netjes gereden!
Je benen mogen iets naar achter gelegd worden, maar dat vermeldde je zelf ook al :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:48

Ik vind het er zeer mooi en netjes uitzien ! ook zeer mooi paard trouwens, enkel je benen mogen wat stiller liggen, je kan je paard ook aansporen door gewoon te knijpen met je benen, ik begrijp dat het niet altijd even gemakkelijk is, maar als je er even op let dat het gewoon niet zo erg opvalt, want naar mijn idee schop je niet echt, maar het zijn vooral je benen die door het aansporen wat uitzwiepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:52

Ziet er zeer goed uit, je paard loopt zeer netjes recht over de hoefslag, jij zit op een manegepaard met manegezadel hier een proef neer te zetten waar veel mensen nog wat van kunnen opsteken, ben benieuwd waar je zou komen met een eigen- of leasepaard waar je twee of drie keer in de week op rijd, petje af hoor.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:28

Bedankt voor alle reacties en tips! :D
Er mag inderdaad wel wat meer tempo in! In de lessen (als ik op Royal mag rijden, maar ook op andere paarden) ben ik hier veel mee aan het oefenen!
Tijdens wedstrijden houdt ik Royal nog een beetje 'sloom'. Dit omdat hij anders tijdens wedstrijden (als hij alleen in de rijbaan is) nogal eens wil "ontploffen" als hij te wakker is! Ik ben er namelijk al 2x behoorlijk hard afgevallen.. :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:28

Hmm ik vind hem nog niet zo fijn van achteren naar voren gereden, paard is sloom, en loopt naar mijn idee wat met een valse knik, laat hem iets losser en meer eraan rijden...

Je zit er wel keurig op zeg :D

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:18

Ik zou ook graag wat meer van achter naar voren zien.
Verder snap ik niet dat manege paarden met sporen worden gereden.

Je hebt wel nette houding. :)

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 13:26

Bedankt voor jullie reacties! :D
In mijn berichtje hierboven staat de reden waarom ik hem nog wat 'inhou' ;) Daarom is hij wat sloom en daarvan is het gevolg weer dat hij meer op de voorhand loopt!
Ook is Royal geen paard dat super 'goed' naar hulpen luisterd, vandaar dat ik met sporen rijdt, om af en toe mijn hulp een beetje te versterken! :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:26

Van een paard inhouden worden ze alleen maar vervelender over het algemeen, dus die reden vind ik een niet zo'n slimme gekozen reden...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:27

Ook een paard wat rustig moet lopen van zijn ruiter kan actief zijn en op de achterhand, alleen je zult er dan wel eerst aan moeten rijen...

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:31

@__PSM__; Ik begrijp wat je bedoelt en normaal tijdens de lessen doe ik dit natuurlijk ook! Dan rij ik veel overgangen en tempo wisselingen, waardoor het paard goed aan mijn been komt en hierdoor wordt hij actiever op zijn achterhand.
Royal staat er om bekend, dat hij gek gaat doen als je hem "te wakker" maakt! En aangezien ik er de vorige 2x hard ben afgevallen, hield ik het hier iets rustiger ;) Aankomende zondag heb ik weer een wedstrijd op Royal, en ga hier weer proberen om hem iets actiever te krijgen ;)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:33

Niet aanvallend aan ts bedoeld hoor, maar ik vind het wel vreemd dat ze mensen op een manegepaard laten rijden met sporen. Vind ik niet de juiste oplossing en een afstraffing voor een beest dat alles zo doet.

Ik vind het knap dat je zo`n proef rijdt met een paard waar je eigenlijk zo weinig op rijdt. Op zich vind ik dat je het wel netjes doet, maar ik denk dat het nog veel beter kan! Hier mijn commentaar. En het is aardig bedoeld :D Ik denk dat je nog een onafhankelijke zit moet ontwikkelen, die heb je voor zover ik het kan zien namelijk niet. Je benen, armen, kont, rug, alles moet onafhankelijk van elkaar hulpen kunnen geven. Ik zie nog te veel dat je benen meegaan met de beweging van de rest van je lichaam. Daarom geef je ook zoveel been denk ik. Door op die manier been te geven, heb je absoluut niets aan een spoor. Je knieën moeten er ook wat meer aan, je ellebogen langs je lichaam en echt op je kont gaan zitten. Ik heb het idee dat je je niet genoeg laat meenemen door het paard, maar dat jij hem wilt meenemen. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar misschien kun je iemand vragen die een braaf paard aan de longe houdt, zodat jij je zit kunt oefenen? Lekker ontspannen op je kont gaan zitten, niets met je benen doen (laat dat maar over aan degene die de longe vasthoudt) en dat een paar keer.

Veel succes zondag!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:39

Vind je reden om sporen te gebruiken niet goed.
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, niet om je paard continu voorwaards mee te houden.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:29

Bedankt voor de tips enzo :D Ik snap dat het als hulp bedoelt is hoor :j Hier kan ik namelijk wat mee :D

@johanna_; ik heb hier nergens geschreven dat ik mijn sporen gebruik om mijn paard voorwaarts te houden?! Ik schreef; "om af en toe mijn hulp een beetje te versterken".. Hiermee bedoel ik idd hoe jij het nu omschrijft "te verfijnen", niet om mijn paard voorwaards mee te houden ;)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:09

Channiiiej schreef:
Bedankt voor de tips enzo :D Ik snap dat het als hulp bedoelt is hoor :j Hier kan ik namelijk wat mee :D

@johanna_; ik heb hier nergens geschreven dat ik mijn sporen gebruik om mijn paard voorwaarts te houden?! Ik schreef; "om af en toe mijn hulp een beetje te versterken".. Hiermee bedoel ik idd hoe jij het nu omschrijft "te verfijnen", niet om mijn paard voorwaards mee te houden ;)

Oke, dan heb ik het verkeerd begrepen. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:20

Wat een ophef weer over een paar sporen! Hemel het zullen vast geen scherpe sporen zijn, en waarom mag een manege paard niet worden gereden met sporen??
Meid je zit er keurig op en het is een heel net gereden proef.
Dat hij wat actiever mag is duidelijk, maar het ziet er fijn ontspannen uit.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 13:13

Bedankt voor de reacties weer :D
@johanna_; Kan gebeuren ;)

@Aerdenhout1; ik snap inderdaad ook niet waarom een manegepaard niet met sporen gereden zou mogen worden! Zolang de sporen goed gebruikt worden (en daar wordt bij onze manege goed op gelet), lijkt het me geen probleem toch :D Bovendien heb ik behoorlijk "botte" sporen en staan ze naar beneden gericht ;)
Hij mag zeker wat actiever, dat ga ik zondag echt proberen :D

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:29

Waarom ze beter niet met sporen kunnen worden gereden is met veel manege paarden om dezelfde reden.
Er blijven altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan.
Hierdoor loop je snel het risico dat ze dus op de verkeerde manier word gebruikt.

Daarbij rijden er veel verschillende mensen op manege paarden.
Als er dan een paar tussen zitten die ze dus niet goed gebruiken, loop je het risico dat het paard doof aan je been word als je eens zonder sporen rijd.

Maar goed, dat is mijn mening.
Ben zelf tegen sporen tenzei je weet hoe je er mee om moet gaan, en op hoger niveau dressuur/spring rijd. En je ze echt nodig hebt om het fijne.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:12

@johanna_; Daar ben ik het zeker mee eens! Bij ons op de manege wordt er ook goed op gelet dat de mensen die met sporen rijden, dat op een verantwoordde manier doen =]
Even ter info; Op mijn oude manege, hebben ze zelfs een sporenproef. Deze proef moet je halen, voordat je met sporen mag rijden! Deze heb ik ook behaald :P
Verder kan ik je vertellen dat ik de sporen bij Royal echt nodig heb, om het fijne :j

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 19:49

Nog even een een paar foto's van Royal & mij;

Afbeelding

Afbeelding

En even een foto van Royal´s "ontploffingen", zodat jullie een idee hebben wat hij doet als hij alleen in de bak is! Op deze foto was het nog erg 'rustig' :P Soms kan ik ze echt niet uitzitten =O

Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:58

HIHI...wat een drakie!!!