net beleerd paard laat je er niet meer af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

net beleerd paard laat je er niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:27

Cash is net beleerd en nu zo'n 3x per week 10 minuutjes per keer onder het zadel.
hij is ontzettend braaf en het gas en het stuur zijn geinstalleerd. ook remmen van galop naar draf en van draf naar stap is geen probleem.
het probleem is dat hij absoluut niet stil wil staan en aan gezien hij nog zo kort onder het zadel is vinden we het ook geen slim plan om in de bek te gaan hangen (niet dat hij dat accepteerd, hij komt dan steil omhoog)
op dit moment rijden we hem van de bak de stal in en stappen daar af, dit is de methode die voor hem het minste stress oplevert maar ja, is natuurlijk niet heel handig om dat altijd te doen.

ook als iemand hem vast houd komt hij in protest en gaat hij omhoog. we hebben ook al geprobeerd om in het stappen steeds even halt te houden en dan weer weg te stappen, maar hij wil gewoon echt niet halthouden...

ik heb veel ervaring met jonge paarden, maar zie nu toch echt even geen oplossing, jullie nog tips?

Mallow

Re: net beleerd paard laat je er niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:28

Heb je enig idee waarom hij omhoog komt? Stress? Angst? Joligheid?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:29

Lissy denk dat dit gewoon een kwestie van heel veel oefenen is. Misschien ipv rijden een dagje op en af stappen oefenen?

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:29

Hem ergens mee afleiden van het feit dat jij eraf stapt, een snoepje of een emmer eten of zoiets? Niet dat ik voorstander ben van alles met eten op te lossen, maar dwang werkt blijkbaar niet als hij omhoog gaat...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:30

Heb je al geprobeerd om aan de hand het 'ho'-knopje erop te installeren?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:30

Dan zijn er toch een paar structurele fouten gemaakt in het beleerproces....desensibilisatie niet goed genoeg verlopen, of te snel te veel gedaan. Ook al doe je het langzaam, het moest waarschijnlijk bij deze NOG langzamer..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:32

MysticTinker schreef:
Heb je al geprobeerd om aan de hand het 'ho'-knopje erop te installeren?

Iphi schreef:
Hem ergens mee afleiden van het feit dat jij eraf stapt, een snoepje of een emmer eten of zoiets? Niet dat ik voorstander ben van alles met eten op te lossen, maar dwang werkt blijkbaar niet als hij omhoog gaat...

Deze 2 dingen wilde ik ook vragen en aanhalen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:33

Kan hij wel stilstaan als je er naast staat? Anders dat eerst goed aanleren.

Vaak helpt het om voor het opstappen even aan het paard te duwen (zachtjes!) zodat hij zijn gewicht goed over de vier benen verdeeld en het weg stappen uit onbalans niet meer nodig is.

Ook pas opstappen als hij compleet stilstaat! Dus telkens terugzetten en belonen als hij stilstaat voor je ietsjes verder gaat. Dan is vasthouden niet nodig.

Ook voor het afstappen even (rustig!) heen en weer schuiven in het zadel (voorzichtig de druk op linker en dan op rechter beugel zetten) zodat hij het gewicht goed over vier benen verdeeld helpt laten stil staan bij het afstappen.

marielle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:34

vooral rustig blijven geef ze even wat tijd en probeer heel erg langzaam met hem te gaan stappen zodat die leerd te wachten, en dan weer voorwaarts weg stappen op een gegeven moment willen ze stil staan. dit komt wel goed en iemand hem wat brokjes laten geven bij het af-op stappen werkt vaak ook

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:35

Een stukje basis-opleiding gemist vrees ik.

Heb je hem aan de dubbele lijnen gewerkt? Daarmee kun je hem op een rustige en veilige manier leren stilstaan, in het begin met zijn neus richting de bakrand, en ook voor het leren sturen is dat een fijn hulpmiddel. En ik werk dan in eerste instantie niet op een bit maar op een Dually halster. Daarna kun je hem aan de dubbele lijnen beter "bitwijs" en nagevelijk maken, zodat hij niet in paniek schiet bij druk op het bit. Als je geen ervaring heb met dubbele lijnen, zoek dan best iemand die je daarbij kan helpen...

En als laatste: reageert hij op het afstappen op zich, of staat hij gewoon niet stil? Hoe is hij met opstappen? Kan hij om me iets dat over zijn rug ineens in het blikveld van zijn andere oog verschijnt? (been dat overzwaait)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:37

aan de hand werkt het ho knopje perfect, zowel aan het halster als aan het hoofdstel. dus in de basisopleiding zit echt geen fout. als hij aan de hand niet netjes kon stilstaan waren we er echt niet op gaan zitten ;)

het lijkt wel op hij denkt: er zit iemand op mijn rug, dus moet ik lopen

opstappen gaat heel goed, voor we opstappen trekken we aan beide kanten even flink aan de beugel zodat hij went aan het idee dat er iemand aan hem hangt. daar doet hij dan ook niets op.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:38

stilstaan kan heel stressvol zijn, een paard dat in beweging is kan 'vluchten' al is het maar heel langzaam... als je hem dwingt stil te staan kan dat als iets heel engs worden gezien. hoe gaat het opstappen? dan moet hij ook stil staan neem ik aan?

ik zou beginnen met je paard aan alllerlei soorten aanraking te laten wennen vanaf de grond. dus bijv met verschillende voorwerpen overal op zijn lijf aanraken, daarna weer gaan hangen en als hij stil staat jezelf er af laten glijden als beloning. dit evt koppelen aan een snoepje en een dikke knuffel. dat je van zijn rug af gaat moet hij gaan koppelen aan een leuke ervaring.
als dat nou echt niet wil lukken kun je het ook zo proberen:
je kan evt aanleren dat hij heel langzaam stapt en er dan afstappen. is wel handig om daar een comando aan te koppelen zodat hij leert dat het niet eng is als je er af gaat. dit kun je dan uitbouwen naar stilstaan tijdens het afstappen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:40

Lissy gewoon een dagje op en af stappen en dan er weer op.. en er weer af.. en er weer op en er weer af.. Vanaf de rechtekant kan je het zelfde doen, we leven tenslotte niet meer in de middeleeuwen met een zwaard aan ons been.. Erg grappig om je paard te zien denken wat doe je nou?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:51

Mijn paard had ook dit probleem, maar dan met op-en afstappen :Y)

Mijn paard is het zo geleerd:

Heb je 2 springbalkjes?

Je kan deze dan in de hoek leggen, een op de lange zijde en een op de korte zijde, een vierkantje heb je dan met een opening van ongeveer een meter.
Vervolgens stap je door die opening en parkeer je hem met zijn achterkant naar het springbalkje en met de neus naar de bakrand/omheining als deze er is (anders 4 balken gebruiken).
Je zet hem dus als ware in de hoek (ingeparkeerd), vervolgens kun dan zo afstappen, geen een paard die in zijn achteruit over het balkje gaat ;)

En natuurlijk vaak herhalen....

Succes!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:52

we hebben een binnenbaan, dus bakrand is geen probleem :D we hebben ook al geprobeerd om hem in de hoek te parkeren, maar dan vlucht hij weg omdat hij het idee heeft dat ie dan opgesloten zit.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:53

die van mij heeft dat ook altijd gedaan. en doet het nu nog steeds. en die is helemaal nagekeken

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:54

Ik ken ook een paard die achterwaarts over balkjes ging. :)
Niet voor dit probleem, maar als je die los liet springen en ze stopte, dan stapte ze achtewaarts over de galopbalk weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:57

Clickertraining misschien een idee? Stilstaan = klik + snoepje :) Dan hebben ze het snel door. Ik zou ook niet steeds proberen af te stappen, maar gewoon heel vaak onderweg halthouden, klikje, en weer verder. Dan wordt het halthouden leuk :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:59

Dat zou ik dan eerder eerst met snoepje doen, zonder klik. Pas later als je wilt de klik er aan verbinden.
Hang met stappen in zijn nek en laat hem het snoepje pakken. Dat kan eigenlijk alleen maar vanuit stand, of erg langzame stap. En dan laat je hem met de tijd steeds wat langer wachten op dat snoepje, zodat hij echt even stilstaat. En stilstaan zo toch wel erg leuk is. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:04

LiSSy schreef:
we hebben een binnenbaan, dus bakrand is geen probleem :D we hebben ook al geprobeerd om hem in de hoek te parkeren, maar dan vlucht hij weg omdat hij het idee heeft dat ie dan opgesloten zit.

Je moet hem ook niet onder druk in de hoek laten staan ;-)
desnoods parkeer je hem een beetje schuin erin, en dus niet pal met zijn neus tegen de bakrand aan.

Stap eerst in het vierkantje, sta een paar seconden stil, beloon en stap er weer uit.
Vervolgens weer erin, herhalen belonen en weer eruit, net zolang totdat hij die hoek niet meer associeert met spanning of dwang.
Je kan ook iemand los laten staan (dus niet vasthouden) voor het balkje aan de lange zijde.
Laat de handeling niet te lang duren, dit gaat vanzelf beter als hij eraan gewend raakt dat er niets aan de hand is.

Ik ken enkele springruiters die deze methode hanteren, bij mijn paard heeft Fried van Stiphout hem dat aangeleerd!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 24-03-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:05

Ik zou het niet met snoep of eten oplossen, daar hou je de rest van zijn leven last van.

Heel veel geduld en een niet bange ruiter is het toverwoord. Iemand ernaast om halt te laten houden en laat hem maar gek doen totdat ie normaal stil staat. Dan belonen en afstijgen. Dat kan even heel stressvol zijn maar hij zal er toch doorheen moeten...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:07

Natuurlijk hou je daar niet altijd last van. Ik heb paarden ook met snoepjes over de "enge" grens getrokken als alleen geduld net niet genoeg was. En geen 1 die er last van heeft gehouden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:08

Die van mij krijgt elke keer bij het opstappen twee snoepjes, bij mn rechter knie en mn linker, om de hals even te rekken. Nooit last van gehad hoor, dat gaat prima, en hij blijft altijd netjes stilstaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:10

Ik ben gewoon geen fan van belonen met snoep, daar kun je hele vervelende opdringerige paarden van krijgen. Wij hebben er 1 op stal die gewoon onder het rijden, maakt niet uit vanuit welke gang stil gaat staan omdat ie een snoepje wilt.

Paard moet vertrouwen krijgen op de persoon zelf, niet doormiddel van een snoepje.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:12

Dat is 2 keer er consequent in doorrijden en het is over.
Ik ben het met je eens dat hij de persoon moet gaan vertrouwen, maar soms kun je ze wel paaien met wat lekkers. En zo ook al voordat je aan de teugels komt, een paard toch leren halthouden. Gecombineerd met stem, om daar later alleen op terug te vallen.