Lastig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

Lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:08

Hey

Sinds een maand hebben wij een tinker merrie van 4,5 jaar oud. Ongeveer een half jaar onder het zadel en dit enkel buiten. De bak is ze dus niet gewend...
Nu..de eerste keren dat ik haar reed waren dus buiten, over velden, wegen, bossen niks deerde haar. Heerlijk ontspannen rijden. Ook in groep. Ze had wel 0.00 conditie omdat ze toen alweer 3 maanden stil had gestaan.
In de bak zijn we rustig aan aan het oefenen. Ik rijd haar 1 maal per week een half uurtje in de bak, drie keer per week 20 min longe stap/draf en 1 keer per week buiten (max half uur stap draf)

Het probleem zit hem nu ineens vooral in het buiten rijden. Zo rustig als ze was zo een dribbel is het nu. Ze dribbelt constant, spant zich steeds en beweegt constant ruw met haar hoofd. Ze is nog steeds nergens bang van maar is gewoon constant onrustig. Van de week zijn we een kwartiertje om wezen stappen en ze was zeiknat!! Gewoon van het stappen en zich opjagen.
Ze gaat er niet vandoor of zo. Wel gaat ze, wanneer we ergens stil staan, lopen klieren. Springt ze ineens met vier benen de lucht in, dreigt om te steigeren of rent ineens achteruit. Ik probeer het allemaal te negeren en in mijn achterhoofd te houden dat ze nog jong is maar simpel is dat niet....
Heeft iemand tips? Wanneer je overigens gaat draven houdt ze hier direct mee op en is ze super voorwaarts. Ook eenmaal handgalop geprobeerd en ook daar blijft ze heerlijk onder je.

In de bak gaat het redelijk. Ze snapt stap, draf en galop (laatste doen we nog niet wil haar niet overbelasten) maar steeds haar hoofd recht omhoog. Af en toe net een IJslander die in Tolt wil springen als je draaft. Niet makkelijk te sturen met de benen en wil eigenlijk het liefst zo min mogelijk met mijn handen doen. (overigens is het geen rasechte tinker wat uiteraard al een mengeling is...er is echter niets bekend van haar verleden verder dan 2 jaar terug)
Misschien moet ik meer terug gaan. Meer longe werk...eventueel met elastiek zodat ze haar rug leert ontspannen? Alhoewel ze aan de longe vrij voorwaarts neerwaarts loopt.

Verder is ze gewoon super braaf! In omgang, met onze vier kids maar ook vind ze het geweldig als men gek met haar doet. (mijn man is een clownsact aan het voorbereiden voor het ponykamp....ze vindt het geen probleem als hij erop en af springt, op haar kont gaat staan, onder haar buik door kruipt en achterste voren op der gaat liggen enz)

midgie

Re: Lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:52

Is toch een kwestie van vertrouwen, je hebt haar nog maar 1 mnd , misschien wat meer gewoon gaan wandelen samen en veel los en grondwerk doen, veel leuke dingen doen en heel veel belonen , het negatieve gedrag niet al te veel aandacht aan schenken,
Neem eens een jaar de tijd zou ik zeggen met een nieuw paard, 1 mnd is niks, kun je nog geen wederzijdse band op gebouwd hebben,
Neem ook les , ze is ook nog erg jong natuurlijk en nog niet zolang onder het zadel, dus eigenlijk nog een puppie wat erg groen is,
Kan wel de stap,draf en galop, maar is het technisch ook in orde?
Vaak geeft dat ook problemen met de buiten ritten, leer in de bak goed technisch rijden, dus echt snappen waar je mee bezig ben, dan zal het buiten uiteindelijk ook veel makkelijker gaan.

TinkerTwink

Re: Lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:41

hoi,
Bedankt voor de reactie.
Buiten, zolang ze voorwaarts mag gaat ze eigenlijk heel goed. Lekker regelmatig ronde rug enz. Maar in de bak absoluut niet. (zijn ze ook eerlijk in geweest heeft ze nooit gedaan)

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:59

Het is een kwestie van geduld, na een tijd oefenen komt het wel goed ;)
Aan de hand oefenen met stemgeluid is ook een goede training.