Dood voor het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:14

Hoi,

Mijn paard reageert nergens op qua been. Hij is liever lui dan moe, als het aan hem ligt gaan we nog geen kilometer per uur. Met het instappen begint het al: als ik hem actief wil laten lopen en been geef, zwaait hij een keer met z'n staart en dat is het. In draf sloft hij enorm, hij tilt zijn achterbenen ook niet op. Het kost héél veel moeite om hem actiever te maken, ik moet echt kwaad worden en mijn zweep gebruiken en dit wil ik niet. Hier wordt paard ook niet blij van: hij geeft een bok naar de zweep, gooit zijn hoofd in de lucht en valt niet meer te sturen. Meestal loopt hij na drie kwartier pas goed op tempo, als hij lekker warm is en zweet, maar dan nog steeds met moeite. Maar ik ga ook geen anderhalf uur rijden als hij na drie kwartier al hijgt als een gek.
Het ligt vast niet alleen aan het paard, ik zal vast onbewust signalen geven ofzo. Mijn houding is ook niet perfect. Maar het is echt frustrerend als ik het hele uur boos op Andy moet zijn omdat hij niet doorloopt, dat we daardoor 'ruzie' krijgen terwijl dat helemaal niet eerlijk tegenover hem is ;( Ik vind het niks als ik hem een tik moet geven, maar anders reageert hij echt niet. Ik zou heel graag een andere oplossing voor mijn probleem willen vinden.
Daarom mijn vraag: weten jullie oefeningen ofzo die ik kan doen om mn paard alert voor het been te maken? Overgangen rijden probeer ik al veel te doen, dan krijg ik wel hetzelfde verhaal: niet reageren, en als ik erg streng wordt, hoofd in de lucht en rennen maar. Na een tijdje wordt het wel beter, maarja, het gaat al een tijd zo. Zweep weg? Of juist zweep er wél bij? Ik probeer nu één keer been, gelijk een tik. Dit helpt wel wat, maar misschien heeft iemand anders een betere oplossing?

Dit is overigens alleen zo in de bak. Ik denk dat hij het saai vind. Ik ga sowieso na elke keer rijden een kwartiertje buiten uitstappen. In de zomer ga ik vaak naar het bos en in het weekend ga ik ook wel eens buiten rijden. Maar ik kan niet alleen naar buiten met hem (hij vind het heel eng en wil de poort niet uit, hiermee oefen ik al) en in de bak rijden is natuurlijk nodig voor dressuur.

Op dit moment heb ik geen les. Ik heb wel altijd les gehad, in de winter niet, toen heb ik ook nauwelijks gereden. Ik heb er nu geen tijd en geld voor, na mijn examens zal ik wel weer les gaan nemen.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand tips voor me heeft :)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:22

Ik heb dit met mijn paard ook gehad. Maar dat kwam omdat ik teveel bezig was met het mooie plaatje, dus "netjes" aan de teugel. Netjes is tussen haakjes omdat het dus dr alsnog niet uitziet en ook geen functie heeft als je paard niet doorloopt.

Het eerste wat ik heb gedaan is voorkant laten voor wat het is en haar eerst aan het lopen krijgen. Consequent zijn, drijven, geen reactie, tikje dr bij. Heel veel overgangen halt-stap-draf en weer terug. Ook heel veel schijnovergangen, dus in draf bijna stappen en dan weer been erbij om lekker vlot weg te draven. Als je paard weer aan het been is dan pas weer met de voorkant bezig gaan. Liever kop in de lucht en aan het been dan andersom. Die volgorde is nml veel logischer en makkelijker op te lossen!

Nu is mijn paard heel goed aan het been...(soms een beetje te goed nou maar daarvoor hebben we les he :P)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:32

Ik had dit probleem ook. Het was zo erg geworden dat hij gewoon niet meer in draf of galop ging op mijn beenhulpen. Ik denk dat het bij mij kwam doordat ik teveel aan de voorkant zat. Gas geven met de rem erop. Hij snapte het gewoon niet meer. Ik ben van instructrice veranderd en zij zag het direct. Eerst voren loslaten en aan het voorwaarts werken. Heel consequent een tik geven met de zweep als hij niet op het been reageert. Eerst heb ik ook heel veel de zweep moeten gebruiken en dat vond ik ook niet leuk maar nu luistert hij beter, ligt zijn tempo hoger en hoef ik dus minder bij te tikken met de zweep.
Ik nam ook eigenlijk met te weinig reactie genoegen. Doordat ik daar begeleiding bij heb leer ik ook wanneer er genoeg reactie is en wanneer hij nog een tik moet krijgen. Ook erg belangrijk dat je 1 keer drijft met je been, benen afsteken en dan tik met de zweep. Blijf niet bezig met been geven en houd die benen er ook niet aan steeds. Tenen naar binnen en hakken uitdrukken.
Dus eigenlijk hetzelfde als Corine ;)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:38

Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind het niet fijn als mijn paard met z'n hoofd in de lucht loopt, dan krijg je echt zo'n giraffebeeld :') dit lijkt me namelijk ook niet erg goed zijn rug? Is het dan niet erg als hij echt met zijn hals gestrekt de lucht in loopt? Want dat doet hij als ik (schijn)overgangen wil rijden. Ik kan natuurlijk daarna ook wel daarmee aan de slag, maar ben bang dat het nog een hele tijd gaat duren voordat hij goed aan het been is :P
Teveel aan de voorkant zitten. Houden jullie de teugels op maat, maar vragen verder niets aan de voorkant?
Tenen uitdrukken is ook een probleem bij mij. Andy gooit best hoog op, waardoor mijn benen gaan bewegen en ik hem steeds 'aandrijf'. Ik weet niet hoe erg het is, ik heb zelf het gevoel dat het wel meevalt en ik let er nu constant op. Ik weet ook niet op welke lengte ik de beugels moet nemen, kan ik ze beter een gaatje korter of langer doen als mijn benen veel bewegen?

Sorry voor mijn vragen, ik wil mijn paard gewoon niet dwars zitten en omdat ik nu even geen les kan hebben, is het extra moeilijk :P Ik heb wat aan iedere tip nu.

Toen ik Andy kocht heb ik trouwens te horen gekregen dat hij al 8 maanden ingereden was... Ik heb vandaag op internet een reactie gelezen waarin gezegd werd dat hij pas DRIE maanden ingereden was. Dit vind ik wel heel erg dat dit mij niet verteld is. Hierdoor ben ik hem misschien wel vanaf het begin verkeerd gaan berijden. Ik ging er natuurlijk vanuit dat hij al een stuk langer ingereden was en al wat meer kon... Dit is mij toen ook verteld ;(

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

xKatjj schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind het niet fijn als mijn paard met z'n hoofd in de lucht loopt, dan krijg je echt zo'n giraffebeeld :') dit lijkt me namelijk ook niet erg goed zijn rug? Is het dan niet erg als hij echt met zijn hals gestrekt de lucht in loopt? Want dat doet hij als ik (schijn)overgangen wil rijden. Ik kan natuurlijk daarna ook wel daarmee aan de slag, maar ben bang dat het nog een hele tijd gaat duren voordat hij goed aan het been is :P
Teveel aan de voorkant zitten. Houden jullie de teugels op maat, maar vragen verder niets aan de voorkant?

Giraffe ziet er niet uit inderdaad, maar als je doorgaat hoe je nu bezig bent gaat het nooit veranderen. Volgens mij is wat je nu doet even slecht voor zijn rug als dat hij met zijn kop in de lucht loopt. Als hij zometeen lekker aan het been is en lekker loopt dan komt ie vanzelf wel naar beneden, dan hoef je (als het goed is) niets te vragen. Dus gewoon teugels op maat en eerst dat tempo regelen. Als hij goed aan het been is komt de rest wel.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:53

Okee, bedankt :)
Ik ga nu slapen dus lees eventuele reacties morgen wel.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:03

Ik ben geen gevorderde ruiter maar ik herken wel je probleem. Dat optillen van die hakken dus ook. Ik dacht zelf dat het verbeterd was totdat ik iemand een stukje liet filmen. Dat filmpje uitgebreid bekeken en wat blijkt: ik ging bij elke keer opstaan uit het zadel op mijn tenen staan om me dus vanaf mijn tenen uit het zadel te drukken ipv vanaf de knie (merkte ik nog beter door te gaan lichtrijden in stap). Dit was 3 weken geleden. Soms tik ik gewoon 2 of 3 keer door met de zweep in draf tot hij in galop is. Liever teveel reactie dan te weinig. Als ik daarna nog eens been geeft reageert hij wel!
ik heb nu 3 lessen gehad. Eerste les had ik de teugels ongeveer 10 cm langer dan als ik echt op contact wil rijden. Hij liep dus ook met zijn hoofd in de lucht maar ging na een tijdje vanzelf omlaag en soms ook contact zoeken. je kunt je paard toch niet fatsoenlijk nageeflijk krijgen als hij niet voorwaarts is. Nu treed hij blijkbaar ook niet goed onder en dat is ook niet goed voor de rug. Dus als hij eerst omhoog loopt met zijn hoofd maakt dat denk ik niks uit.
Mijn paard was na de eerste les al voorwaartser(zondag heb ik hem zelfs direct op de hulp van stap in galop gekregen). Dan kun je langzaam aan eens van voor gaan beginnen. Maar niet meteen als je opstapt. eerst even lekker voorwaarts losrijden een kwartiertje en dan probeer je hem pas op te pakken.
Ik heb trouwens ook nog eens het probleem dat aangezien mijn hakken niet zijn uitgedrukt, mijn balans niet goed is, ik mijn handen dus niet stil heb en ik dus mijn paard hinder. Dus eerst eens goed aan je houding en aan het voorwaarts rijden werken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:07

Wat mij helpt met het rijden is op het juiste moment been geven. Dus niet op het moment dat zijn binnenachterbeen de grond raakt het binnenbeen eraan. Maar juist als hij zijn binnen achter been optilt, binnen been geven. Dan kan je paard het been juist nog verder naar voor plaatsen. Probeer dit eerst in stap, daarna in draf. Des noods zegt iemand wanneer je been moet geven om het gevoel te krijgen.
Met de voorkant moet je bijna niet bezig zijn. Alleen lichte spanning op de teugel houden en je binnenhand iets meer druk zodat hij recht is. Verder mag je best een tikje geven met de zweep. Niet hard, maar meer als aanwijzing van hé je reageert niet op mijn been.
Begin bij het begin, dus niet alles tegelijk :P, les nemen dus en oefenen. Ik ben er ook nog lang niet ;)

midgie

Re: Dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:46

Denk dat je heel veel dingen los moet laten, vooral je ongeduld,
Accepteer het paard zijn basis tempo en ga daar mee aan het werk,
Ga aan het werk aan de techniek van het rechtrichten en weten wat je aan het doen ben, zorg dat de achterhand getraind gaat worden doormiddel van de zijgangen.
Als jij je paard goed technisch traint en ook de theorie ervan begrijp, waarom je paard sloom is dan zal je paard steeds beter en mooier gaan lopen.
Leer het verschil tussen voorwaarts en tempo .
Gebruik je zweep vooral niet als gaspendaal, maar om het paard voorwaartser te krijgen en dan zal het tempo ook beter worden.
Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl daar staan heel veel nuttige info om je paard technisch goed te trainen.
Leer ook dat je geen ruzie moet krijgen met het paard , dat heeft geen zin dan zal hij nooit voor je willen lopen, want wie gelooft nu een leider die steeds maar ruzie zoekt en op je scheld en je ook nog meppen met de zweep verkoopt,
Het probleem ligt echt bij jezelf, ga daar aan werken dan zal je paard echt met je mee gaan doen,
Ik spreek uit ervaring, geloof me met boosheid los je nooit iets op bij een dier , trouwens ook bij een mens niet, wees consequent , maar wel op een eerlijke manier.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:18

bedankt voor jullie reacties, ik zal er wat mee doen.

@ midgie: ik snap dat het probleem bij mezelf ligt. Ik ben erg ongeduldig en dit moet ik idd van me af zetten, het is ook niet eerlijk voor het paard. Als ik merk dat ik geirriteerd begin te raken ga ik ook gewoon een tijdje stappen of ga ik eraf, dit vind ik gewoon niet eerlijk voor Andy. Zijgangen ga ik nog niet mee bezig, ik denk niet dat we hier al klaar voor zijn. Ik zal de site eens bekijken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:36

Zijgangen zijn juist de basis voor het paard, du sik zou daar zeker mee aan de gang gaan.

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:14

midgie schreef:
Zijgangen zijn juist de basis voor het paard, du sik zou daar zeker mee aan de gang gaan.

Dit moet je absoluut niet doen als je paard niet voorwaarts is. Eerst je paard goed voorwaarts laten lopen. Zijgangen moeten ook goed voorwaarts worden gereden en als je dat nu in een te langzaam tempo aanleert moet je dat later weer gaan oplossen.

Gewoon eerst je paard goed voorwaarts rijden en dan later met behulp van een instructeur/instructrice andere oefeningen gaan proberen niet zelf gaan rotzooien en al helemaal niet als je paard er nog niet aan toe is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:27

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe is je eigen houding? Zit je actief of als een ´zoutzak´?
Als je weg wilt rijden, ga actief zitten, voorwaarts denken, hoofd omhoog en weg. Beloon alle kleine stukjes extra activiteit, dan is hij het beste paard in de wereld.
Ga ook eens korter rijden, een half uurtje ipv 3 kwartier en zorg dat het echt leuk voor hem wordt. Of ga eens na een buitenritje alsnog even aan de gang in de bak.

Sommige paarden hebben ook heel erg bevestiging van de ruiter nodig, als je dat in je zit en houding niet kan geven, geef het dan wel doormiddel van je stem. Doet die het goed, belonen, belonen, belonen. Die stukjes kan je steeds meer gaan uitbouwen van 2 passen naar de hele bak rond.

Hoe is hij met longeren? Is hij dan wel actief?

Owh, en laat voorlopig de voorkant met rust. Hij kan pas nagevelijk lopen wanneer hij actief achter is. Hoe meer jij er voor aan zit, hoe minder er achter gebeurd.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:10

RianneH schreef:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe is je eigen houding? Zit je actief of als een ´zoutzak´?
Als je weg wilt rijden, ga actief zitten, voorwaarts denken, hoofd omhoog en weg. Beloon alle kleine stukjes extra activiteit, dan is hij het beste paard in de wereld.
Ga ook eens korter rijden, een half uurtje ipv 3 kwartier en zorg dat het echt leuk voor hem wordt. Of ga eens na een buitenritje alsnog even aan de gang in de bak.

Sommige paarden hebben ook heel erg bevestiging van de ruiter nodig, als je dat in je zit en houding niet kan geven, geef het dan wel doormiddel van je stem. Doet die het goed, belonen, belonen, belonen. Die stukjes kan je steeds meer gaan uitbouwen van 2 passen naar de hele bak rond.

Hoe is hij met longeren? Is hij dan wel actief?

Owh, en laat voorlopig de voorkant met rust. Hij kan pas nagevelijk lopen wanneer hij actief achter is. Hoe meer jij er voor aan zit, hoe minder er achter gebeurd.

Mijn houding is niet perfect, maar ik werk eraan. Mijn grootste probleem zijn mijn voeten: ik heb de neiging om mijn voeten af te steken en mezelf via mijn tenen omhoog te duwen ipv mijn knieën. Hier werk ik hard aan.
De laatste tijd rijd ik ongeveer een half uurtje excl. uitstappen, dit omdat Andy 3 maanden geen beweging heeft gehad (bevroren bak) en we het weer rustig opbouwen. Ik ben vooral bezig met het actief rijden in draf, veel figuren maken om het leuk voor hem te houden, ook niet bestaande figuren. Ik hou echter het gevoel dat Andy het niet leuk vind in de bak, wat ik ook probeer.
Als het me lukt hem voorwaarts te laten lopen en mijn doel is een rondje, dan lukt het ook maar met heel veel moeite. Het is alleen niet de bedoeling dat het 1 rondje is, maar constant :P Maar dit ga ik rustig opbouwen.
Ik longeer eigenlijk nooit. Ik heb alleen het gevoel dat hij het niet leuk vind als ik er in de bak opzit, als ik grondwerk doe of hem even uit laat rennen vind hij het wel heel leuk. Buiten eropzitten is dan wel weer heel leuk :P

Ik ga nu naar hem toe, ik zal jullie tips opvolgen en kijken hoe het gaat :)
Ik kan evt volgende week ook wel een filmpje maken als jullie dat willen, dit zal pas na maandag worden, omdat er dan pas iemand mee kan gaan die kan filmen/foto's maken. Dan kunnen jullie commentaar geven, ook op mijn houding, want ik denk dat het probleem ook grotendeels bij mij ligt. Het ligt nooit helemaal aan het paard, misschien zit ik hem onbewust wel in de weg ofzo.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:13

Oh nog een vraagje, bij het instappen laat ik hem meestal aan de lange teugel in zijn eigen tempo rondstappen (langzaam dus). Kan ik dit beter anders doen en gelijk voorwaarts stappen? Moet ik de teugels gelijk opnemen? Ik doe dit meestal 5/10 minuten en dan pak ik de teugels op, ga voorwaarts stappen en figuren rijden.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:20

Herkenbaar probleem.. Vooral dat niet in 1 keer reageren op been en je eigen houding..

Vind het zelf ook heel moeilijk, maar ik probeer wel consequent te zijn :) Been is reactie.
Ben er zelf de laatste tijd ook meer mee bezig. Erg moeilijk! Leef met je mee :o

Ik zie niks verkeerds aan met een langere teugel instappen, maar wel op het tempo die jij verwacht :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:26

Daarover verschillen volgens mij de meningen. Ik laat ze altijd eerst een paar rondjes warm stappen in hun eigen houding en tempo en ga daarna pas aan het werk.
Sommige mensen gaan direct licht aan het werk en bouwen dat tijdens het rijden op.

Werken niet leuk vinden vind ik altijd een beetje een lastig punt. Natuurlijk mag een paard (netzoals wijzelf) iets niet leuk vinden, maar hij hoort wel te luisteren naar de commando´s die jij geeft. Het is aan jou de taak om het leuk te maken en hem zo te trainen dat hij het aan kan.
Conditieopbouw is ook iets waar je rekening mee moet houden. Als hij kwa bespiering en conditie niet kan wat jij vraagt, dan zal het ook nooit leuk worden. Rij je hem iedere keer ´in het zweet´ of lees ik dat verkeerd?

Ik zou ook meer gaan longeren. Zo zit jij hem niet tegen met jouw houding en kan je goed werken aan de conditie. Let wel, niet zomaar rond slingeren, echt actief longeren.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:28

RianneH ik bedoel ook meer dat ie wel actief rondstapt en niet bijna omvalt :=

Maar misschien een keer balkjes gaan lopen? Wie weet vind ie dat heel leuk, het is afwisseling en hij leert wel z'n voeten op te tillen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:30

Owh, sorry, bedoelde het niet op jouw reactie. Die had ik nog niet gelezen, was op laatste stukje van ts.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:31

Ow haha naja met instappen en uitstappen mag ie in mijn ogen wel gewoon actief lopen. Niet dat ie bijna omvalt zeg maar :=

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:33

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met een paard wat liever lui dan moe is. Wat voor mij nog wel eens werkt (ik weet niet hoe je bak is) is een op de lange zijde in galop in verlichte zit en gas geven. Niet denken aan die voorkant maar gaan met die banaan. Ik moet zeggen dat mijn (verzorg)paard dat even moeilijk vind, maar er daarna echt van kan genieten. Uiteindelijk gaan we luid briesend door de baan. Daarna is hij (helaas even) heerlijk actief. Nu moet ik zeggen dat hij sowieso wel geneigd is om als hij iets moeilijk vind in de galop aan te springen, maar dan wel op de plaats.

Zijgangen moet ik persoonlijk niet aan beginnen, dat gaat moeizaam en wordt het niets. Als het wat is, heeft hij het snel door en schiet dan op een andere manier in verzet.

In het dagelijks leven is het een paard wat liever lui dan moe is. Niet echt uit zichzelf voorwaarts, los of aan de longe moeilijk tot echte actie te krijgen. Buiten is het tempo beter te regelen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:35

Opzich is die van mij niet eens dood voor het been, maar het is meer dat ik onrustig zit, en hij uiteindelijk niet goed meer reageerd op 1 keer been.. Mijn houding is echt bagger..

Wil graag een keer naar een trainingsweekend oid. Met een schriktraining en zitlessen :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:35

Ik denk dat er een verschil is tussen doorlopen en actief lopen. Of laat ik het zo zeggen, bijna omvallen, doorlopen en actief lopen zijn drie verschillende momenten voor mij.
Natuurlijk moeten ze met instappen wel doorbewegen, anders warmen de spieren nooit op. Maar een paard dat in het werken zelf al niet actief is, vind ik niet dat je die met instappen al actief moet rijden. Gezien de activiteit een punt is waaraan je tijdens het rijden moet werken, zal dat betekenen dat vanaf het moment dat je erop stapt je al aan het werk bent. Persoonlijk vind ik het fijner om ze eerst een paar rondjes op te warmen en dan pas aan het werk te gaan.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:43

midgie schreef:
Het probleem ligt echt bij jezelf, ga daar aan werken dan zal je paard echt met je mee gaan doen, Ik spreek uit ervaring, geloof me met boosheid los je nooit iets op bij een dier , trouwens ook bij een mens niet, wees consequent , maar wel op een eerlijke manier.
Ik ben dit niet geheel met je eens Ria, dat het probleem geheel bij jezelf ligt. Je geeft zelf eerder aan dat je het basistempo van je paard moet leren kennen en accepteren. Daar ben ik het wel me eens :) Maar het ene paard vindt het ene nu eenmaal leuker dan het andere. Ken je Dancer nog? Mijn pony HAAT het om in de bak te lopen, hij vindt er echt geen zak aan. Hij sloft, loopt niet door, moet hem echt aanschoppen soms. Ga je vervolgens met hem naar het bos, moet ik er bijna een stang inhangen omdat ie te hard gaat.
Het verschil ligt hem erin dat je paard ook kan aangeven dat hij het niet leuk vindt wat hij aan het doen is. Dat hij geen dressuurpaard wil zijn, maar liever een springpaard, of een bospaard.
En hoe is zijn zadel? Past zijn zadel goed? Heb je er een zadelmaker naar laten kijken? En zijn gezondheid? Heeft hij vitamines genoeg? Misschien is ie wel gewoon heel erg moe.
Probeer eens verder te kijken dan puur alleen het rijden, en probeer te leren zien dat je paard je misschien iets duidelijk wil maken. Als jij hem aandrijft en hij zwaait met zijn staart, vindt hij dat niet prettig. Zit er iets inwendig in de weg?

Succes met het uitzoeken en het samen leren! :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:44

Ik zou beginnen met 2 x in de week longeren, dan tijdens het longeren lekker laten galloperen.
Hierdoor wordt de achterhand versterkt.
Ook tijdens het rijden in galop kleine voltes rijden, is zwaar maar wel erg goed voor zijn achterwerk :j

Gewoon je zweepje erbij houden, conseqeunt zijn, niet luisteren is een goede tik, gaat hij aan de ren dan weer rustig in draf terug nemen en daarvanuit meteen een middendrafje inzetten.
Korte kleine stukjes oefenen, misschien wel 2 a 3 passen, reageer hij niet DIRECT de zweep er bij.
Het is ff jammer, maar hoe sneller je hem aan het been heb hoe beter en hoe minder de zweep etc nog nodig is.
Overgangen en schijnovergangen gaan rijden en vooral maar kleine stukjes!!
Je heb hem gewoon echt zelf dood voor het been gemaakt :j door niet conseqent genoeg te zijn.