Problemen met het bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maureen_85

Problemen met het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:52

Ik heb een 5 jarige merrie (zelf gefokt). Ik heb haar zelf ingereden en merkte destijds al dat ze erg heftig reageerde op het bit (ogen op standje half 7, niet willen lopen, als ze loopt net of ze dronken is en duidelijk niet op haar gemak met een bit in). Ik heb het bit er direct uitgehaald en een bitloos hoofdstel aangeschaft. Ik heb haar verder dan ook bitloos ingereden, een jong paard moet immers vooruit.

Nu ben ik wat verder en ben vorig jaar begonnen met bit te rijden op advies van mijn instructrice. Opzich ging dat wel goed, maar vond haar soms nog wel erg onrustig. Alleen nu rijd ik sinds kort weer na de winterstop en is ze weer erg onrustig met haar hoofd / mond en knarst ze ook. Het knarsen doet ze alleen juist als ze zich ontspant.. Aan de tanden kan het niet liggen, dierenarts is laatst geweest en heeft een wolfskies verwijderd.. Ik ging er dus ook vanuit dat ze niet meer zou knarsen etc. Naast dit heeft ze ook wat rode bultjes/puntjes in haar mond rond de plaats waar het bit ligt. Is ze soms allergisch voor metaal? Ik ben begonnen met een K&K bitje en heb er nu een simpel metalen dubbelgebroken bitje in.

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil natuurlijk niet dat ze last heeft van het bit. In principe wil ik best verder met bitloos rijden, maar zie het dan ook niet echt gebeuren om wedstrijden te gaan rijden. Of de bitloze rubrieken moeten tussen de 'gewone' rubrieken gehouden worden. Weet iemand hoe dit zit?

Voor mij staat het welzijn van mijn paard voorop, dus als echt duidelijk is dat ze een bit gewoon niet verdraagt komt er natuurlijk geen bit meer in. iemand tips / ideeen?

maureen_85

Re: Problemen met het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:58

Momenteel rijd ik voornamelijk dressuurmatig en ben ik erg voorzichtig en rustig met mijn handen. Daar ligt de oorzaak in ieder geval zeker niet.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:34

Niemand?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:05

Ja hoor. Een paardengebitsverzorger laten komen die eerst de mond nakijkt en je kan adviseren.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:08

Ja, de dierenarts is al geweest en het enige waar ze last van had was een wolfskies en die is verwijderd (iets wat een gebitsverzorger niet eens mag).
Ik ging er ook vanuit dat de problemen daarom ook niet terug zouden komen maar ze blijft dus onrustig met het bit in.
Misschien weet jij wat de rode bultjes kunnen betekenen?
Ze schuurt vaak ook met de binnenkant van haar mond /lip tegen mij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:10

zit er nikkel in je bit? klinkt namelijk als een nikkel allegie.. en dat jeukt dus verklaart een hoop

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:15

aan nikkel was ik ook aan het denken...
dit kan idd allergische reacties uitlokken. Ik ben ook voorstander voor de aurigan bitten of koper bevattende, maar deze zijn vaak een legering van veel meer.
Verchroomde bitten bevatten geloof ik ook nikkel om de chroomlaag te doen "pakken".
misschien eens een RVS-bit proberen...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:16

misschien vergezocht maar ik dacht ook direct allergie. Misschien eens een appelbit of te wel happy mouth proberen die heb je in allerlei varianten.
Rubber zou ik niet gaan proberen dit kan erg gaan schuren en voelt dan branderig.

Mijn ruin is ook erg gevoelig en reageerd wat heftiger op het bewegelijke van sommige bitten heb er nu een africhtsstang in en deze accepteerd hij super, ikw il een happymouth flexi stang proberen deze is dubbelgebroken maar door een kabel door het bit niet zo bewegelijk als een normaal dubelgebroken bit

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:24

ik heb een RVS bitje... Ja ik weet het ook niet, heb ook een aurigan bit van K&K gebruikt, maar dat verschilde eigenlijk niet echt. Ben juist op een RVS overgestapt omdat ze destijds daar beter op reageerde.

Maar naast dat is ze sowieso erg onrustig met het bit in. Met bitloze hoofdstel loopt ze echt heel veel meer ontspannen..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:24

Ik gebruik meestal het meest simpele bitje wat er te vinden is en vaak ook goedkoop. Deze zijn vaak licht in gewicht. Daarnaast zou ik idd Aurigan proberen dit smaakt beter voor het paard.

Ik heb idd de ervaring met koper en nikkel dat paarden dat niet zo lekker vinden.

En wat als je een snoepje of pepermuntje geeft nadat het bit in is?. Dit ivm smaak.

Als ze idd bultjes heeft aan de binnenkant dan heb je kant op een allergie zou dat eerst na laten kijken.

Zou het paard ondanks alles zo veelzijdig mogelijk trainen. Mocht je hem ooit gaan verkopen moet een bit ook te verdragen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:26

probeer anders eens een week (of 2) bitloos te rijden. en kijken of de butjes dan minder/over zijn. Zo niet ligt het wss niet aan het bit maar iets anders.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:38

Ja, dat heb ik weleens geprobeerd maar volgens mij zaten ze er toen ook nog. Zal het nog een keer testen en eens foto's maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:43

maureen_85 schreef:
Ja, dat heb ik weleens geprobeerd maar volgens mij zaten ze er toen ook nog. Zal het nog een keer testen en eens foto's maken.

Anders zou ik toch even een DA laten komen. Want mss heeft een een allergie voor het voer dat je haar geeft of iets anders?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:46

Ja, daar heb je gelijk in. Ze is verder kerngezond hoor en ze lijkt er verder niet veel last van te hebben. Als de DA komt laat ik hem er even naar kijken.. Als ik erachter kom zal ik het hier ook even laten weten.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:48

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 02:01

Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? Heb je kritisch gekeken naar waar het bit in de mond van je paard hangt? De standaardrimpeltjes werken dus lang niet altijd, en als het bit te dicht op de kiezen hangt... worden ze niet prettiger van nee :=
Zoja, heb je kritisch naar de dikte van je bit gekeken?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:00

Ja het een middelmaat bitje, niet zo'n dikke maar ook niet een te dunne.
Het ligt ook zeker weten goed in de mond.

Las trouwens net dat paarden geen allergie hebben voor een RVS bit dus dat kan het niet zijn.
Maar ik denk dat ik maar gewoon zonder bit moet gaan rijden, wat is nou belangrijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:10

maureen_85 schreef:
Ja het een middelmaat bitje, niet zo'n dikke maar ook niet een te dunne.
Het ligt ook zeker weten goed in de mond.

Las trouwens net dat paarden geen allergie hebben voor een RVS bit dus dat kan het niet zijn.
Maar ik denk dat ik maar gewoon zonder bit moet gaan rijden, wat is nou belangrijker?

bitloos kun je ook wedstrijden rijden! dus als dat je ambitie's zijn. is bitloos ook een optie. Verder zou ik toch even een DA laten kijken. Want roode vlekjes is niet gezond. En ik blijf denken aan een allergie, Misschien niet voor het bit. Maar voor het voer dat je hem voort.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:15

Ja maar ik voer nu ook ander voer als eerst, zal eerst eens checken of ze ze nog wel heeft, lukt me echt bijna niet bij haar in de mond te kijken...

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:17

een rubber bedekt bit wil nog wel eens helpen, mnisschien heeft ze last van haar tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:22

_Sylvester schreef:
een rubber bedekt bit wil nog wel eens helpen, mnisschien heeft ze last van haar tanden.

Rubber brand heel erg. Dus lijkt mij dat geen goed idee. En dan kun je weer temaken krijgen met een latex/rubber allergie

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 16:27

Zoals ik al aangaf is ze al behandeld voor haar tanden, ze is nog wel aan het wisselen dus dat zal ik ook nog even afwachten tot die tijd rijdt ik haar bitloos

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:30

Maureen, als je paard wellicht een erg dikke tong en erg weinig ruimte heeft kán een middelmaat bit nog te dik zijn. En niet flauw bedoeld, maar je zegt dat je bijna niet in haar mond mag komen, dus hoe heb je dan kunnen beoordelen of haar bit écht op de goede plek voor dít paard hangt?
En nogmaals de vraag die je niet beantwoorde: Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd??