Stil staan tijdens het rijden.,!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chiron_

Stil staan tijdens het rijden.,!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:15

Hallooo!!
Hier komt mijn probleem
Mijn verzorg pony houd heel erg van buiten rijden in het park op de zandvlakte in het bos.
Maar ik wil hem ook wel is in de bak rijden want dat vind ik ook belangrijk!

Stappen gaat goed, Zodra ik ga draven gaat de batterij uit en gaat hij op rust staan!
(dit heeft niks met pijn ofzo te maken)
Ik vind het niet nodig om hem dan een harde tik te geven. want er moeten ook andere manieren zijn.
Wie weet er een hoe ik mijn pony weer aan het lopen krijg op een vriendelijke manier?
(ook aansporen etc. heeft geen zin.)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

xx mariska

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:21

Ik heb het zelfde gehad maar ik denk niet dat je dat vanaf hier kan zeggen want ieder paard staat om iets anders stil.
Ik zelf rijd met sporen en een zweepje. Omdat dit voor hem duidelijker en fijner is omdat ik met sporen een keer rustig aandruk en hij snapt het terwijl zonder sporen moet je behoorlijk aansporen.

Maar zo ie zo les nemen.
En verder kan je proberen vaker te gaan longeeren en laten reageeren op je stemhulpen, zo kan je gewoon je stemhulpen geven.

aeolusnr1

Re: Stil staan tijdens het rijden.,!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:29

Als je je paardje geen harde tik wil geven, geef jezelf er dan maar ééntje, en goed doormeppen dan he.
De fout moet je idd zoeken bij de ruiter begeleider, maar dat wil niet zeggen dat je nooit eens hard moet zijn, jij moet de leider zijn en blijven, dus moet je soms ook wel eens fisiek uit de hoek durven te komen.
Als je dat nooit wil of kan doen kan je ook nooit een goede leider zijn of worden.
Werk aan jezelf en je paardje zal met meer plezier gaan meewerken.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:00

FemkeRoosje : les neem ik regelmatig en met sproen wil ik echt niet rijden. Dat vind ik zelf ook niet fijn.

aeolusnr1 : :j Ik geef me paard ook niet de schuld, ik wil alleen meerdere manieren horen om hem wel te laten lopen inplaats van hem gelijk en harde tik te geven, Je hebt gelijk dat is soms ook wel nodig Maar ik weet dat er ook nog andere manieren zijn en die wil ik graag weten,

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:19

Hoe oud is die pony?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:36

Ehrentusch_ : Hij is 6 jaar.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:53

Wel je pony is net 1 jaartje ouder dan mijn paard, en ik heb hetzelfde met hem meegemaakt (en soms nog)
alleen doet de mijne het op straat.. hij gaat doodgraag wandelen, maar niet als er geen ander paard is. nu wil ik toch graag eens tot het einde van de straat met hem stappen als ontspanning na het rijden..

je pony is ook nog relatief jong, dus dit moet echt snel verholpen worden, anders kan het blijven duren of gewoon erger worden..
probeer je er op voorhand van bewust te zijn dat hij gaat stilstaan en rij hem in stap al goed vooruit (als zijn hoofd daardoor niet onder is, tja dan is dat maar zo,, dat is niet zo belangrijk). als je in draf gaat moet je proberen van je echt bewust te zijn van het probleem en hem geen kans te geven om stil te staan, blijf je been ertegen houden en als hij toch stopt, mag je hem echt eens een tikje geven hoor, hij zal er niet van in 2 breken.. (je moet hem natuurlijk geen mep van jewelste geven..)

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:01

Oke dankjwel ik ga het vrijdag gelijk proberen!

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:02

helemaal eens met Ehrentusch_

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:14

Ow leuk, is eigenlijk de eerste keer dat ik op zo'n dingen reageer en daar dan ook terug antwoord op krijg XD

ik vind dat je beter kan voorkomen, ik straf mn paard ook niet zo graag hij heeft al genoeg slagen gehad in zn jonge leventje :(, vandaar

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:17

Ach, Nou ik weet zeker dat ie het bij jou dan beter heeft!

ik snap dat ook niet al die harden tikken, er zijn zat andere manieren

netzoals jij hebt mijn pen afgepakt ik ga je nu slaan.
wat je dus beter kan doen is : zou ik alstjeblieft mijn pen terug morgen.

Slaan en tikken geven is niet de juiste manier
denk ook niet dat daar mee een goede band opbouwd met je paard,

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:24

Misschien hangt het ook af van paard tot paard... mijn paard valt op 2 manieren aan te pakken, zacht en hard, het werkt alle 2, maar ik verkies de zachte. ik heb wel al gemerkt dat ik soms teveel respect heb voor hem, terwijl hij dat eigenlijk niet heeft voor mij. als hij opeens als een gek begint te stijgeren en te bokken kan ik wachten tot hij stopt en dan doorrijden.. maar daar heeft hij dan niks uit geleerd. mijn lesgever heeft er eens mee gereden omdat ik bijna niet meer durvde, en dan moet het al de moeite zijn, en die gaf hem een paar flinke meppen enja.. toen was het wel gedaan voor een paar weken :p

je moet zowiso eerst zacht proberen vind ik, dan kan je nog zien

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:26

:j ben ik het mee-eens!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:03

marissie170 schreef:

Verschil is dat paarden in de natuur elkaar ook een mep geven als iets hen niet zint ;)
Het is meppen of gemept worden daar! Die kunnen niet redeneren en onderhandelen met elkaar zoals mensen.
Nou wil ik daarmee niet zeggen dat je je paard moet slaan maar je moet wel duidelijk maken als iets wel of niet kan.
Een tik is duidelijker dan 100x gaan stilstaan, 20x met je benen porren en dan nog geen reactie krijgen.
Uiteindelijk hebben zowel jij als je paard hier meer plezier aan want volgens mij is hij op het moment liever lui dan moe en weet dat hij bij jou toch niet aan het werk hoeft.

Mag ik vragen hoe je hem nu überhaupt aan het werk krijgt als hij direct gaat stil staan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:50

Klinkt hard maar zelf leren hoe een paard goed technisch te rijden,
Het probleem ligt namelijk niet bij het paard, maar bij de ruiter, meppen heeft geen zin en de vergelijking met de natuur ook niet.
Een goeie leider hoeft maar een subtiele aanwijzing te geven en nooit te meppen want dan daalt hij in rang, alleen lager geplaatste in een kudde maken steeds weer ruzie,
Dus wees een eerlijke consequent ruiter/leider die met geduld en zonder meppen aan de gang gaat en vooral ook de theoretische kant van het verhaal eens doorneemt.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:33

blondies schreef:
marissie170 schreef:

Verschil is dat paarden in de natuur elkaar ook een mep geven als iets hen niet zint ;)
Het is meppen of gemept worden daar! Die kunnen niet redeneren en onderhandelen met elkaar zoals mensen.
Nou wil ik daarmee niet zeggen dat je je paard moet slaan maar je moet wel duidelijk maken als iets wel of niet kan.
Een tik is duidelijker dan 100x gaan stilstaan, 20x met je benen porren en dan nog geen reactie krijgen.
Uiteindelijk hebben zowel jij als je paard hier meer plezier aan want volgens mij is hij op het moment liever lui dan moe en weet dat hij bij jou toch niet aan het werk hoeft.

Mag ik vragen hoe je hem nu überhaupt aan het werk krijgt als hij direct gaat stil staan?

Nu geef ik hem een tik.
maar jullie snappen het niet want voor de 10de x ik krijg hem dan ook wel aan het lopen met een tik, Maar ik weet dar er andere manieren zijn en die wil ik graag weten!!
Laatst bijgewerkt door Scum op 17-04-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Size verwijderderd, ook leesbaar met normale letters

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:17

Hihi het was niet aanvallend bedoeld.
Heb je nog geen 10x zien schrijven dat je hem aan het lopen krijgt met tik ;) Je schrijft in je eerste post alleen dat je hem niet wilt aantikken en dat hij niet loopt ook al spoor je veel aan.
Het was dus een vrij normale vraag.
Als ik had geweten dat je hem nu ENKEL met een tik aan kan sporen had ik ook ander advies gegeven want dat is niet de bedoeling ervan! Het is een corrigerend iets om iets duidelijk te maken, niet om als standaard hulp te gebruiken.

Draaft hij/zij wel aan de longe? Anders kun je eerst terug gaan naar longeerwerk met stemhulpen en kijken hoe hij/zij hierop reageert

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:22

hej maris,

Spet is gewoon eigenwijs.
Als je hem de baas bent doet hij dat niet..
je MOET streng bij m zijn want hij neemt je gewoon in de zeik..
Wat zegt karin als hij dit doet?
of wat zegt Esther (bij haar les je toch?) alstie dit doet?
ben je zelf wel steeds bij de les met het rijden? (niet teveel afgeleid door met andere kennissen te rijden waardoor t lachen/gieren/brullen wordt ;)) is niet erg hoor maar daardoor let je niet volledig op je paardje (spetter) waardoor hij je in de maling gaat nemen.. ;)
succes met de draak ! ;)

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:27

Hahah ja zeker!
karin : gewoon tik geven
esther ook, ik heb bij haar een lesje wanneer ik het nodig vind en wanneer ik er weer geld genoeg voor heb :o
ik hou me hoofdt er wel bij en zoms is het ook wel lachen met de meiden maar ik blijf ook wel opletten.
dankje ik ga vrijdag even in de bak rijden en dan hem even goed aanpakken ;)
maar allemaal alvast bedankt

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:29

inderdaad.. gewoon aanpakken!! ;)
streng zijn en misschien moet je doorkomen met je zweep.. maar als je dat paar keer laat weten, weet hij dat jij de baas bent en dat hij naar je moet luisteren..
dan is het ineens over want dan denktie: oohjee mariska op mn rug.. ik moet luisteren. en dan zal 1 corrigerende tik misschien gnoeg zijn op dat moment.
maar met lief voor m zijn kom je er niet meis ;)
veel plezier met rijden vrijdag!!!
komt vast wel goed ;)

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:32

Ik denk dat aanpakken alleen niet gaat helpen. Je schrijft dat je les neemt als je het nodig vind of als je er geld voor hebt.
Les vind ik in zulke gevallen hoognodig en daar moet je geld voor vrijmaken anders moet je gewoon weg niet rijden.
Misschien erg harde reactie van mij maar je moet hier niet zelf mee aan modderen met een jong paard van 6 jaar. Hij moet nog van alles leren en dat kun je niet zonder les. Zelfs een ZZ amazone heeft nog les omdat je jezelf altijd kunt verbeteren.

Veel succes en plezier nog met het paardje

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:33

@ Chantal : oke dankje en ik moet inderdaad wel leren wat harder te zijn heb je helemaal gelijk in! :o Het komt ook wel goed!
dankje jij ook met rijden op amber! :D

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:39

als je geen les kan nemen omdat je geen geld heb kan je er ook geen geld voor opzij zetten..
ze is niet het enige meisje die op dit paardje rijdt en het is ook niet dr eigen paardje..
en als je geen geld heb en je kan op deze manier een andere oplossingen vinden is het toch goed voor haar..
iedereen weet dat mensen op ZZ niveau nog steeds lessen maar die mensen hebben er geld voor om te lessen en wedstrijden te rijden etc.
en met buitenrijden doet hij dit niet omdat hij dat gewoonweg leuker vind..
het is puur in de maling nemen en daar moet je een oplossing voor hebben..
ze wil niet met de zweep doorkomen omdat ze het zielig vind en dat er een andere oplossing voor moet zijn..
als je dan een instructrice hebt die vind dat je met de zweep moet doorkomen en jij wil dat niet..
wat heeft dat lessen dan uberhaupt ook voor zin?

@maris:
Geen dank.. je kan me ook altijd om hulp vragen als je wil ;) (wel ff vantevoren zodat ik rekening kan houden qua tijd ;))
en met amber komt wel goed ;)
misschien dat je anders wanneer je geld heb bij Astrid lesje mag volgen van Karin? misschien dat Astrid iets anders weet?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:51

`goed gesproken :D

is goed, als ik je nodig hebt hoor je het wel! Zodra ik weer geld heb wil ik indd weer een lesje volgen zal dan indd nog wel even kijken bij wie ik dat lesje dan neem.

en indd spettertje vind het buiten heerlijk! en inde bak neemt hij je gewoon in de maling. Ik ga er aan werken op strenger te worden. heb dat trouwens ook nodig bij die kleine Beauty haha!

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:20

Vandaag naar buiten gegaan morgen in de bak.

toch een slecht besluit.
Ben er erg hard afgevallen.
Spetter was gewoon rustig
maar met galloperen ging ie er vandoor en gekke sprongen maken
met gevolg (zat zonder zadel) dat ik in de teugels bleef hangen en over de grond gesleurd werd.
Nu erg last van me schouder pols + duim
Maarja Morgen toch nog maar weer gewoon in de bak rijden met bodyprotector :+ :=