Ik kan echt niet wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Ik kan echt niet wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:51

Ten eerste hallo iedereen!

Ik heb een probleempje, eigenlijk al heel erg lang. Ik kan namelijk voor geen meter wijken.
Ik heb een super werkwillig paard, de beste instructrice die maar bedenken zou kunnen en nog wil het niet lukken.

Al toen ik nog op de manege reed had ik echt moeite met wijken... Het lukte zo heel af en toe als ik op een wat jonger
dier zat.. Toen boeide het me eigenlijk niet zo veel dus verder niet op gelet.

Maar nu wil ik het dus echt gaan meepakken.. Bij mijn bijrijdpaardje (die gewend is om te wijken) gaan we schuin (over schouder weg vallen) bij mijn eigen paardje eigenlijk ook, tenzij ik haar echt recht houd dan gaat ze dus niet opzij op mijn been.
Als ik haar dan actief wil maken op eenzijdige druk is de ontspanning helemaal weg en gaat ze alleen nog harder!

Wat een beetje lukt is de volte openen en sluiten..
Bij het wijken ga ik zelf ook wat teveel naar die kant hangen, en op de een of andere manier zit het gewicht van mijn paard dus af en toe aan de binnenkant ipv aan de buitenkant. Nu mocht ik laatst een keer 'het gevoel' van wijken eventjes voelen op het paard van mijn instructrice wat supergaaf was en dat hielp wel, want toen kreeg ik echt door dat je bij de wending al binnenbeen moest geven en dan meegaan als het ware. Maar tsja.. Dat is een paard wat het helemaal kan en het zelfs doet met mijn knullige hulpen..

Dus als jullie het zo lezen, hebben jullie nog tips voor mij? Alle tips zijn welkom!
Maar ik heb dus wel les, waar ik het ook oefen maar misschien hebben jullie ook nog trucjes of tips :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:08

Mijn probleem was dat mn paard niet meer op mn hulpen wachtte, maar zelf al ging wijken.... :')
Ik los dat nu op om bij het inzetten van het wijken een flinke voorwaarts draf te rijden, dus tegen een middendraf aan, gewoon een paar keer op de ac lijn. Als dat goed gaat en paard is goed recht, dan vraag ik pas de stelling en leg ik mn binnenbeen aan voor het wijken. Twee passen is genoeg en dan weer rechtuit, met net zoveel impuls als bij het aanrijden. Begin met hele kleine stukjes en richt je blik op de overkant, dan blijf je automatisch recht zitten en zie je vanzelf of je paard zijwaarts gaat. Nu wijk ik twee passen, ga weer rechtuit en wijk dan de andere kant op. Ook kun je vanuit de volte de lange zijde op wijken, dan heb je al de juiste stelling en heb je misschien wat steun aan de bakrand...

Signe

Re: Ik kan echt niet wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:57

Misshcien wil je teveel doen bij het wijken? Probeer eerst eens een andere oefening zoals wending om de voorhand en achterhand vanuit stilstand. Als dat lukt de week erop eens proberen in stap de voorhand naast de hoefslag te krijgen ( schouderbinnenwaarts) en misschien eens de achterhand..
Probeer eens te wijken in stilstand, dus niet voorwaarts zijwaarts maar alleen zijwaarts door eigenlijk om en om de voorhand een pasje en de achterhand een pasje te verplaatsen. als dat allemaal lukt is wijken een makkie!
Ik ga er overigens vanuit dat je paardje wel deze commando`s beheerst1

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:28

Bedankt voor de tips, ik ga het proberen :D

@ dapperdier, ja ze weet wat eenzijdige kuitdruk inhoud, en beheerst het commando halfjes..

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:15

En als je tijdens het wijken gaat doorzitten, want als ik lichtrijdt, dan heb ik hetzelfde probleem, met doorzitten veel minder, tot niet.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:24

@kelly_Utah
Ja als ik ga doorzitten gaat het inderdaad beter..
Maar ze blijft zo wegvallen over die schouder en bij het begrenzen is de ontspanning helemaal weg! Dan gaat haar koppie omhoog en gaat ze harder