Dewi @ stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Dewi @ stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 17:01

Niet veel spectakel maar vond het wel voldoende zo samen voor het eerst los in de bak.

Dewi is een bijna 6 jarige nrps pony. Ik rij haar bitloos omdat ze een soort van schiefel op haar kaak heeft en het bit dus nooit recht zal leggen.

Niveau zadelmak?
we werken aan leren begrijpen van de hulpen.

Omdat ze nog niet goed aan het been is en dus weinig drang naar voor heeft is mijn houding wel slecht.
Ik voelde het al maar laat me nog teveel leiden door mijn oude gewoontes.

Ik zou mijn knieën er meer aan mogen houden (al lukt dat niet met dit zadel zonder nog kortere beugels te nemen.
Meer rechterop.
Niet aansporen met mijn hak.
Trotser op mijn pony zitten.
Misschien zweepje erbij?
Opzoek naar een ander zadel *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

filmpje 1
filmpje 2

Jaimylover13

Re: Dewi @ stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:03

wat een leuk paardje zeg!

je noemt de punten zelf al,,

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:12

Ja inderdaad. je punten noem je al :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:12

aanvulling is altijd welkom. Ik ben niet alwetend.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:17

wat een leuk pony'tje!!
ik vind je pony wel errug langzaam lopen hoor...ze valt nog net niet om. ga dr eerst is voorwaarts rijden, zweepje erbij..laat dr reageren op je been. Dan kan je ook balkjes gaan lopen want ze tilt nu dr been wel iets hoger op maar t is bij lange na niet actief.
succes!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:23

helemaal mee eens, maar zo voor de eerste keer durfte ik er niet geen zweepje bij (vandaar ook mijn mooie vraagteken). Die balkjes was de afsluiting, ze lagen er zo mooi en hadden er van de week aan de hand en aan de longe er al mee gewerkt. Na 10x erlangs kon ik het niet meer laten :+
Daarna lange teugels gegeven en na een half rondje afgestapt en nog een even ernaast gelopen.

Jullie denken dus dat een zweepje haar kan ondersteunen?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:28

Als je niet constant been gaat geven zal je pony beter op het been gaan reageren. Hij mag van mij wel een stuk actiever mogen, nou zou je hem bij wijzen van spreken moeten duwen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:29

daar lijkt het wel op idd (het liefst zou ik het paard dragen ipv dat die mij draagt geloof ik).

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:35

ik denk dat je er best een zweepje bij kan pakken hoor, gewoon rsutig opbouwen en niet gelijk een harde mep mee geven. Heb je filmpjes nogmaals bekeken en denk dat je beter 1 a 2keer hard kan bijdrijven dan wat je nu doet. Je bent eigenlijk iets te voorzichtig door telkens zachtjes bij te drijven, daar moet je zoiezo mee oppassen want anders gaat ze op een gegeven moment helemaal niet meer op je been reageren omdat jij constant aan het bijdrijven bent.
Succes ermee~!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:39

dan liever een zweepje. Ik schop geen paarden. Als ik vroeger billenkoek kreeg, was dat op mijn billen en niet in mijn ribben, lijkt me dus voor een paard ook niet super.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:44

nee ik bedoel niet schoppen, gewoon normaal bijdrijven! wat je nu doet lijkt meer op aaien...daarom dat ik zei 'hard bijdrijven' want alles is al hard in vergelijking met dit. ik heb niks gezegd over schoppen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:48

oh gelukkig
misschien morgen weer even 10 minuutjes ofzo en dan zweepje erbij en anders volgende week (helaas niemand die er de andere ochtenden bij kan staan en ga niet alleen rijden, je weet maar nooit).

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:51

Ze zal eerst de link moeten leggen tussen jou beenhulpen en dat ze voorwaarts moet.. Eerst met zweep.. en dat langzaam afbouwen zodat ze het op jou been oppakt! :D

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:57

Naast wat hiervoor al is gezegd over dat je pony wat actiever mag zijn, mag je er zelf ook wel iets actiever op zitten. Rechtop, ellebogen naast je lichaam, handen dragen en je benen hoeven niet steeds tegen de pony aan te liggen.

Ik vind het heel goed dat je zo vriendelijk bent voor je pony, maar bedenk dat je daarnaast ook een leider moet zijn. Een paard voelt zich dan het prettigst en dan pas kun je aan het werk.. Je geeft zelf ook aan dat je bezig bent met het aanleren van de hulpen. Wees daar dan ook zeer duidelijk in! Ik denk inderdaad dat je er een zweepje bij kan pakken. Maar dan moet je wel zorgen dat je heel consequent zijn (met zowel been als zweep). Luistert ze niet naar je been, dan niet vaker dan 3 keer vragen en dan een tikje. Ik denk dat het voor een pony fijner is om een stil been te hebben, dat af en toe een lichte druk geeft en als hij niet luistert een tikje en een schopje, dan een constant geduw tegen zijn ribbenkast. Hij moet wel weten waar hij aan toe is, zeg maar. Moet je je voorstellen dat iemand jou steeds in je arm prikt met een vinger. Das toch ook om gek van te worden? Hoe lang ben je met haar bezig? (Aangezien ze 6 is en zadelmak)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:17

ehm we zijn afgelopen zomer begonnen. Toen werd ze erg dik en kwam er een veulen tussendoor we hebben er toen 2 keer opgezeten maar ze kon absoluut haar evenwicht niet houden. In september bevallen en toen vooral conditie getraint omdat ik geen halster om kon doen omdat ze haken had maar hoog drachtig kon ze niet gesedeert voor de tandarts dus toen veulen beetje zelfstandig was is ze naar de tandarts geweest, dat was in januari geloof ik, toen aan de hand gaan werken en longeren meer opgepakt en ook me als handpaard en naast de fiets.
Donderdag er zelf opgezeten met iemand ernaast die later vooruit liep en ik zelf halthouden en wegstappen ging oefenen. maar wel nog met haar in de buurt (ben geen schijterd hoor) gister mee geweest op buitenritje achter de andere aan (dan ben ik een stuk minder schijterd) en vandaag even in de bak.
Dus nog niet super veel mee gedaan.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:27

Dan is het nog wel erg vers. Wat is ze dan heerlijk ontspannen :) Daar wil je eerst zeker ook de nadruk op leggen? Helemaal mee eens, ben ik ook voor. Maar juist als het het begin is, zou ik wel erg oppassen met je been. Anders leert ze het direct al verkeerd aan en dat is zonde. Stemhulpen (die je ook bij grondwerk gebruikt) en klikken vind ik persoonlijk ook goede hulpen. Mijn paard verruimd zijn passen gelijk als ik hem een bepaald commando geeft. En in de stap naast het halthouden ook tempowisselingen doen, zodat ze alert blijft.

Veel succes! Ik ben benieuwd, wordt vast een heel leuke rijpony.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:32

nou wat betreft beenhulp is het opzich nog altijd wel goed gekomen al heeft haar moeder er ook een handje van dat al ze geen zin heeft ze zich gewoon afsluit voor alles. Gelukkig heb ik een leuk en passend ruitertje voor haar ze staat haar hinnikend op te wachten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:12

Vandaag eens met het dressuuzadel gereden. Meteen geëisd dat ze naar voor stapte en daar was ze het niet helemaal mee een:
http://stal-myrza.hyves.nl/album/403437 ... _state__=1
nog een foto van het stappen:
Afbeelding
En vervolgens te draf. Van beide kanten uit wat twijfelachtig maar toen besloot ik dat we het gewoon gingen doen. Heb haar wel de eerste rondjes zelf een beetje laten zoeken en vervolgens wat meer naar voor gereden.
Er is alleen een filmpje van het eerste stukje:
http://stal-myrza.hyves.nl/album/403437 ... _state__=3

Vervolgens wilde mijn verzorgmeisje ook nog even, zij verzorgt de moeder.
Van haar zit er nog wel een filmpje tussen waar ze al wat actieve loopt. Nu mag dewi een par dagen nadenken en zal ik za of zo weer op haar gaan rijden.
Afbeelding
http://94.100.118.226/909000001-9090500 ... _MSmV.jpeg
Afbeelding
http://94.100.114.134/909000001-9090500 ... _Pgw4.jpeg
http://stal-myrza.hyves.nl/album/403437 ... _state__=8
Afbeelding
http://94.100.118.45/909000001-90905000 ... _kyn1.jpeg
http://94.100.114.91/909000001-90905000 ... _rOwX.jpeg
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:17

ik heb er nog een veulen van, interesse? En verwacht nog een half zusje.