Ik zal jullie eerst even wat basis info geven. Ziranda is (officieel) 6 jaar en al 3 jaar in mijn bezit, ze is een Eastwind (v. Ed king hill NH) x Larome en ze is momenteel zo'n 1.58m hoog. Ik heb haar zelf beleerd.
Ziranda is niet gemakkelijk met rijden, ze is ontzettend gevoelig in haar mond en voor je zit, dus alles wat je verkeerd doet wordt metteen afgestraft doordat er weer spanning optreedt of ze in protest gaat, dit is een hele goede leer school voor mij maar maakt het me absoluut niet makkelijk en vergt heel veel geduld van mijn kant. Gelukkig hebben ik en ziranda een hele goede band en maken we het altijd weer goed als 1 van ons het geduld verliest

De eerste 2 jaar heb ik heel rustig aan gedaan met haar en zijn we niet heel serieus bezig geweest, vorig jaar ben ik haar wat meer op gaan pakken en zijn we tegen een aantal problemen aan gelopen, het grootste probleem was dat ze scheef was. Begin januari dit jaar heb ik er een fysio/osteopaat bij gehad en die heeft haar weer mooi los gemaakt, helaas heb ik toen nog 2 maanden eigenlijk niet kunnen rijden vanwege de strenge vorst. Ik heb haar nu dus pas net weer een beetje opgepakt.
Momenteel zijn we nu dus vooral bezig met de basis, af en toe neem ik een paar pasjes zijwaarts mee, wat ze heel goed oppakt. Ik merk zelf veel verschil met het rijden van nu en van het rijden voordat de osteopaat was geweest. Ook ben ik zelf nog erg veel bezig met mijn houding (recht op zitten, handen op gelijke hoogte houden, benen op dezelfde plaats houden), die naar mijn mening al een stuk beter is geworden. Ik rij geen wedstrijden, maar wil dit in de toekomst wel graag gaan doen.
Een probleem waar ik veel tegen aan loop is dat ziranda zodra het moeilijk wordt steeds aan springt in galop, ze doet dit vanuit een hele rustige draf dus er is geen aankondiging waardoor ik het moeilijk vind haar voor te zijn. Ze doet het vooral wanneer ik bijvoorbeeld een volte inzet en op momenten dat ik probeer haar meer op het achter been te krijgen. Misschien tips hiervoor?
Verder weet ik niet zo goed wat ik nog meer moet vertellen dus hier de foto's:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Moet hier even bij zeggen dat ik haar even liet gaan omdat ze druk was, ik zit hier dus in de verlichte zit.
12.

En lekker uitstappen

Groetjes Hilde
Maar ik ben allang blij dat ik nu rechter op zit in plaats van helemaal naar voren gekantelt.