Ziranda, het rijden weer oppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ziranda, het rijden weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:45

Hallo,

Ik zal jullie eerst even wat basis info geven. Ziranda is (officieel) 6 jaar en al 3 jaar in mijn bezit, ze is een Eastwind (v. Ed king hill NH) x Larome en ze is momenteel zo'n 1.58m hoog. Ik heb haar zelf beleerd.
Ziranda is niet gemakkelijk met rijden, ze is ontzettend gevoelig in haar mond en voor je zit, dus alles wat je verkeerd doet wordt metteen afgestraft doordat er weer spanning optreedt of ze in protest gaat, dit is een hele goede leer school voor mij maar maakt het me absoluut niet makkelijk en vergt heel veel geduld van mijn kant. Gelukkig hebben ik en ziranda een hele goede band en maken we het altijd weer goed als 1 van ons het geduld verliest :)
De eerste 2 jaar heb ik heel rustig aan gedaan met haar en zijn we niet heel serieus bezig geweest, vorig jaar ben ik haar wat meer op gaan pakken en zijn we tegen een aantal problemen aan gelopen, het grootste probleem was dat ze scheef was. Begin januari dit jaar heb ik er een fysio/osteopaat bij gehad en die heeft haar weer mooi los gemaakt, helaas heb ik toen nog 2 maanden eigenlijk niet kunnen rijden vanwege de strenge vorst. Ik heb haar nu dus pas net weer een beetje opgepakt.
Momenteel zijn we nu dus vooral bezig met de basis, af en toe neem ik een paar pasjes zijwaarts mee, wat ze heel goed oppakt. Ik merk zelf veel verschil met het rijden van nu en van het rijden voordat de osteopaat was geweest. Ook ben ik zelf nog erg veel bezig met mijn houding (recht op zitten, handen op gelijke hoogte houden, benen op dezelfde plaats houden), die naar mijn mening al een stuk beter is geworden. Ik rij geen wedstrijden, maar wil dit in de toekomst wel graag gaan doen.
Een probleem waar ik veel tegen aan loop is dat ziranda zodra het moeilijk wordt steeds aan springt in galop, ze doet dit vanuit een hele rustige draf dus er is geen aankondiging waardoor ik het moeilijk vind haar voor te zijn. Ze doet het vooral wanneer ik bijvoorbeeld een volte inzet en op momenten dat ik probeer haar meer op het achter been te krijgen. Misschien tips hiervoor?
Verder weet ik niet zo goed wat ik nog meer moet vertellen dus hier de foto's:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
Moet hier even bij zeggen dat ik haar even liet gaan omdat ze druk was, ik zit hier dus in de verlichte zit.

12.
Afbeelding
En lekker uitstappen :)

Groetjes Hilde

ambre

Re: Ziranda, het rijden weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:48

Galop ziet er fijn uit,geen wonder dat ze daar voor kiest.
Let op dat je niet op houd met rijden als ze aangaloppeerd,zo beloon je het aangalopperen juist.
Haal je hulp pas weg wanneer je hebt wat je hebben wilt.
Ik geef altijd juist nog een keer been als ze dit doen.
Mooi dier en je ziet helemaal niet dat ze niet zo groot is!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:54

Dankje :) Veel mensen zeggen inderdaad dat ze veel groter oogt.
Zodra ze in galop springt los ik dit altijd op door haar rustig weer terug te nemen in draf, ik probeer altijd zo snel mogelijk te reageren. De galop vind ze inderdaad heel makkelijk dus dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze daar haar uitvlucht in kiest.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:08

Ik snap dat je haar terug neemt maar bekijk het eens zo:
Jij vraagt iets van je paard (voorwaarts of zijwaarts) en je paard galoppeerd aan.
Jij haalt vervolgens je hulp weg en gaat draven.Zo wordt het paard eigenlijk beloond voor de verkeerde reactie van jouw hulp.
Als jij meer voorwaarts wil dan moet ze ook voorwaarts,ook al galopperd ze aan.Geef dan maar gas in de galop.
Je zult zien dat het helpt!Succes!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 22:09

Daar zit inderdaad wat in, ik ga het eens proberen :) Bedankt voor je tip!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:17

Ik vind het er echt heel fijn uitzien :) mooi paardje is het ook.
Ik sluit me aan bij Ambre, als ze zo graag wil, overnemen en dan nog maar een stukje doorlaten galopperen, of meer schakelen in de galop.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:18

Heb zelf ook met dit probleem gezeten. Ik ben gewoon door blijven oefenen en heb dat aanspringen genegeert. En in de galop ben ik gaan doen wat ik eingelijk in draf wou doen. Later kwam het besef dat het in draf wat makkelijker was en toen ging het gewoon goed.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:35

Roo_19 schreef:
Heb zelf ook met dit probleem gezeten. Ik ben gewoon door blijven oefenen en heb dat aanspringen genegeert. En in de galop ben ik gaan doen wat ik eingelijk in draf wou doen. Later kwam het besef dat het in draf wat makkelijker was en toen ging het gewoon goed.

Dat bedoel ik...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:39

Ziet er fijn uit zeg!
Aangalopperen wordt vanzelf minder als de draf sterker wordt, met de tips hierboven kun je in de tussentijd aan de slag.
Gaat helemaal goedkomen, leuke combinatie. :)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:10

Leuk paardje ze toont inderdaad een stuk groter dan 1.58 !
Vind jullie ook een leuke combinatie om te zien
De tip van Ambre daar ga ik helemaal in mee, als ze aangaloppeerd gewoon in galop aan het werk zetten
Rijd zelf op dit moment een 10 jarige race kees, die dit ook probeerd en ook ik kreeg de tip
van gewoon aan het werk zetten en dan pas terug nemen, moet zeggen het helpt tot nog toe vrij goed
Gaat bij jou ook vast goed komen en verder vind ik het rijden er netjes uit zien

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:49

Leuk paard en leuke combinatie (:
Het is wel zonde dat je zoveel naar beneden kijkt, daardoor gaan je schouders ook mee naar voren. Schouders naar achter, rug recht en als je echt wil kijken, dan alleen met je ogen! Maar beter nog: gewoon vooruit! En je tenen iets meer naar buiten draaien.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:52

ambre schreef:
Ik snap dat je haar terug neemt maar bekijk het eens zo:
Jij vraagt iets van je paard (voorwaarts of zijwaarts) en je paard galoppeerd aan.
Jij haalt vervolgens je hulp weg en gaat draven.Zo wordt het paard eigenlijk beloond voor de verkeerde reactie van jouw hulp.
Als jij meer voorwaarts wil dan moet ze ook voorwaarts,ook al galopperd ze aan.Geef dan maar gas in de galop.
Je zult zien dat het helpt!Succes!

Helemaal mee eens, dat wou ik ook aangeven. Wat je wil is reactie van achter uit naar je hand toe, als je stopt met voorwaarts rijden in de galop heb je niet wat je wou: een voorwaartse reactie. Meestal denk je dan " galop = harder dan draf" maar is dus niet perse voorwaartser! Inderdaad, gasgeven tot je wel reactie op je been hebt. Fijn paard hoor, ziet er al goed uit verder!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:04

Dank jullie wel voor de reacties :)
@ paardenbloemp: Ik moet inderdaad leren om voor me uit te kijken, ze is gewoon veel te mooi ;) Maar ik ben allang blij dat ik nu rechter op zit in plaats van helemaal naar voren gekantelt.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:12

Dan moet je deze maar verkopen he, hier is nog wel een stalletje vrij... hehe. Nee, maar de meeste mensen kijken wel naar beneden, ik zelf ook wel eens. Alleen probeer jezelf aan te leren dat je zelfs als je naar beneden kijkt, je schouders naar achter doet. Dat geeft gelijk al een ander beeld.

Nog inspringend op wat ze hierboven zeggen: het helpt inderdaad om als jij vooruit wilt en zij in de galop springt, gewoon in de galop voorwaarts te rijden. Al is het maar een klein stukje. Mijn paard deed het eerst ook en ik loste het op jouw manier op. Terugnemen zorgt er alleen maar voor de de drang naar voren verminderd. Het voorwaarts in de galop (als ze daar zelf in springt) helpt waarschijnlijk al heel snel.

Heb je btw een Fryso zadel?

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:14

ik vind het er goed uit zien, zeker in galop mooi ontspannen, let wel idd op naar het naar beneden kyken

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:01

wat zijn jullie een leuk stel,, foto 7 is echt super netjes,

maar zijn je beugels nou net een beetje te lang of lijkt dat zo??

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:45

Hee vind het er netjes uitzien..
Maar probeer je handen goed rechtop te houden!
Je zou wel wat meer mogen ontspannen en voor je uti kijken..
maar daar heeft menig ruiter wel last van ;)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:51

@ paardenbloemp: Nee het is een rossner montreal

@ jaimylover13: Ik vind ze precies goed, als ik ze een gaatje korter doe heb ik het idee dat ik te ver over de kniewrong heen kom.

picodupalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:20

ambre schreef:
Galop ziet er fijn uit,geen wonder dat ze daar voor kiest.
Let op dat je niet op houd met rijden als ze aangaloppeerd,zo beloon je het aangalopperen juist.
Haal je hulp pas weg wanneer je hebt wat je hebben wilt.
Ik geef altijd juist nog een keer been als ze dit doen.
Mooi dier en je ziet helemaal niet dat ze niet zo groot is!

Helemaal mee eens! Ga verder met de oefening ook al gaat ze zelf in een andere gang lopen... Wanneer ze terug wil of langzamer gaat lopen toch nog even in het tempo laten lopen waar zij juist voor gekozen heeft...

picodupalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:31

Om even mijn reactie af te maken ;)

Hoe de foto's op mij overkomen:
Ik zie een rennerig paard, wat eigenlijk het bit niet wil aannemen. De teugels hangen eigenlijk constant in boogjes. Duidelijk is de galop haar beste kant en als ik jou was zou ik daar lekker van af blijven... Niks aan veranderen!

Let heel erg op je eigen houding, ga op je billen zitten en daadwerkelijk echt op je billen! Kijk naar voren, maak je schouders en rug recht. Span je buikspieren aan! (hoe kan je anders van je paard verwachten dat zij dat wel doet!)

Wat ik denk dat jou heel erg veel gaat helpen (aangezien je ook heel erg kijkt naar wat je paard doet /je eigen houding e.d.). Laat iemand haar aan de longeerlijn vasthouden. Gewoon stappen... Houd je teugels normaal vast en ga zitten in het zadel. VOEL wat je paard onder je doet.. Wanneer tilt het zijn achterbenen op, zijn voorbenen. Wat doet het met zijn hoofd. Drukt het zijn rug weg of juist omhoog... Wordt bewust wat je paard doet en ga veel verzamelingsoefeningen doen... Daarmee bedoel ik, houd je paard onder je. Ga zitten en sluit je paard onder je op. Laat je paard in het zelfdelfde tempo lopen maar laat het ruimere passen maken, normale en juist weer minder ruimte inlaten nemen. Probeer je paard hier te laten stuiteren. Geen platte voorwaardse reactie maar een beetje een skippybal effect (bewegingen die de lucht in gaan!)...

Succes iig!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:09

@ picodupalis: Ze was inderdaad wat druk op die dag maar dat ze het bit niet aan wil nemen ben ik niet helemaal met je eens. Ze had daar in het begin erg moeite mee maar doet dat op dit moment juist heel goed, sinds de osteopaat is geweest krijg ik haar veel beter op 2 teugels en heb ik juist het gevoel dat ze het bit heel goed aan neemt.
Ik moet inderdaad wel wat beter leren zitten, ik ben geneigt heel snel mee te gaan in haar bewegingen waardoor ze wel eens wat onder me vandaan loopt, maar hier ben ik heel druk mee aan het werk en dat gaat steeds beter. Verder bedankt voor je tips!