Spanning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliesz

Spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:15

Hallo Bokkers!

Ik rijd sinds enkele maanden een ontzettend leuk paard bij, ze is nu ongeveer 7 jaar. En het is de laatste tijd opzich heel erg goed gegaan, alleen loop ik steeds tegen een probleem aan. Aangezien we een tijdje niet meer hadden gereden i.v.m de sneeuw zijn we sinds kort weer lekker bezig, ik heb alleen een buitenbak ter beschikking. Mevrouw staat hier al 3 jaar maar de heg naast de bak.. die blijft doodeng.

Zo eng, dat ze er niet of nauwelijks langs wilt, zo heeft ze natuurlijk ook haar goede dagen en dan lukt het wel na een aantal keer vol spanning erlangs. Normaliter rijd ik nooit met zweep maar had het nu toch maar geprobeerd omdat ik als resultaat natuurlijk wil dat ze er langs gaat, zonder zweep of sporen gaat ze alleen maar zijwaards of vertikt ze het gewoon. het resultaat met zweep was is dat ze er langs ging, vervolgens er vandoor ging en mij eraf bokte. Dit is natuurlijk niet echt heel bevordelijk voor de spanning tijdens het rijden.

Wat ik nu probeer is veel stelling naar binnen, veel overgangen, figuren, tempowisselingen, zodat ze op mij gaat letten ipv alles om haar heen, helaas helpt dit nog niet altijd en vraag ik mij af of iemand van jullie nog tips heeft. Aangezien het gewoon niet leuk is om op een constant gespannen paard te zitten, die wegvliegt of er niet langs wilt. als ik eenmaal aan de andere kant van de bak ben ontspant ze maar moet op mijn hoede blijven omdat ze steeds alles eng vind.

* Overigens staat ze in de paddock ook naast die heg, en komt ze er elke dag langs dus zou je denken dat ze er toch wel aan gewend zou zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:53

Denk dat er in elke bak, wel of geen heg wel spoken zitten.
Als je goed technisch gaat trainen en het paard jou daar in ook gaat geloven dan pas kom je langs die spoken.
Maak er geen drama van en probeer het niet op te lossen met zweep of sporen, het probleem ligt echt vaak bij de ruiter.

Probeer van te voren eens wat los en grondwerk te doen, op een andere plek, loop dan naar de bak met spoken en ga daar ook rustig verder, bedenk ik dat als je zelf in die hoek denkt hij ziet spoken dat het paard dat dus ook gaat zien,ga ook niet naar die hoek kijken, want met die gedachten en het kijken gaan de spieren in jou lichaam zich spannen en daar reageert het paard weer op, wees een leider die hij kan geloven en geen onzekeren leider, want daar heeft het paard niets aan.
Dus werk aan jezelf.

Eliesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 10:29

midgie schreef:
Denk dat er in elke bak, wel of geen heg wel spoken zitten.
Als je goed technisch gaat trainen en het paard jou daar in ook gaat geloven dan pas kom je langs die spoken.
Maak er geen drama van en probeer het niet op te lossen met zweep of sporen, het probleem ligt echt vaak bij de ruiter.

Probeer van te voren eens wat los en grondwerk te doen, op een andere plek, loop dan naar de bak met spoken en ga daar ook rustig verder, bedenk ik dat als je zelf in die hoek denkt hij ziet spoken dat het paard dat dus ook gaat zien,ga ook niet naar die hoek kijken, want met die gedachten en het kijken gaan de spieren in jou lichaam zich spannen en daar reageert het paard weer op, wees een leider die hij kan geloven en geen onzekeren leider, want daar heeft het paard niets aan.
Dus werk aan jezelf.

Nouja, de eigenaresse heeft er zelf ook last van dat ze dit gedrag vertoond en die is alles behalve gespannen, ze rijden nu samen M2, en ook bij haar doet ze dit. Ookal trek ik me er niets van aan en rij ik gewoon door ze wil er gewoon niet langs, en ookal blijf ik ontspannen en ben ik veel bezig om haar te laten concentreren ze blijft zich erop focusen. dit is niet alleen met rijden maar ook met erlangs lopen etc.

midgie

Re: Spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:20

Dan zal de eigenares hetzelfde moeten gaan doen, als het paard de eigenares al niet gelooft in een hoek met spoken, zit daar ook iets niet goed met de communicatie op dat moment, dat maakt dan niet uit of je M2 of wat voor klasse rijd, regens gebeurd er iest waardoor het paard op dat moment niet meer op de ruiter vertrouwd.

Sassol

Re: Spanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:09

Hier nog zo eentje hoor, staat al 4 jaar op dezelfde pensionstalling, maar die ene bak met de heg.... tja, er lopen ook wel eens kippen dus ik snap het ook wel.
In het begin wil ze er inderdaad niet goed langs, dan kan ik haar met strakke teugel er wel langs sturen, maar dan heb je de kans dat ze er alsnog ineens vandoor schiet, omdat ze toch echt dacht dat dat ene blaadje ritselde.

Wat bij ons juist goed werkt, is teugels ontspannen houden, vooruit blijven kijken, corrigeren met been, niet met teugel en gewoon doen alsof je gek bent. In stap er langs en halverwege aandraven, en andersom, daarna 'gewoon' erlangs draven.

Houdt het paardje toevallig ook van springen? Dat werkt bij de mijne namelijk ook, aan de niet enge kant een sprong zetten, dan met lang teugeltje langs de heg, en weer op de sprong af.

Dan is ze meer op het springen gefocussed, dan op het enge heggetje.

Sowieso, moet je doel niet zijn om langs die heg te kunnen, ook niet op de heg fixeren, jij wilt gewoon je figuurtjes rijden en corrigeert even kort (dus ook niet in blijven hangen) en rijdt dan gewoon weer verder.

Eliesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:21

Sassol schreef:
Hier nog zo eentje hoor, staat al 4 jaar op dezelfde pensionstalling, maar die ene bak met de heg.... tja, er lopen ook wel eens kippen dus ik snap het ook wel.
In het begin wil ze er inderdaad niet goed langs, dan kan ik haar met strakke teugel er wel langs sturen, maar dan heb je de kans dat ze er alsnog ineens vandoor schiet, omdat ze toch echt dacht dat dat ene blaadje ritselde.

Wat bij ons juist goed werkt, is teugels ontspannen houden, vooruit blijven kijken, corrigeren met been, niet met teugel en gewoon doen alsof je gek bent. In stap er langs en halverwege aandraven, en andersom, daarna 'gewoon' erlangs draven.

Houdt het paardje toevallig ook van springen? Dat werkt bij de mijne namelijk ook, aan de niet enge kant een sprong zetten, dan met lang teugeltje langs de heg, en weer op de sprong af.

Dan is ze meer op het springen gefocussed, dan op het enge heggetje.

Sowieso, moet je doel niet zijn om langs die heg te kunnen, ook niet op de heg fixeren, jij wilt gewoon je figuurtjes rijden en corrigeert even kort (dus ook niet in blijven hangen) en rijdt dan gewoon weer verder.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit met haar gesprongen, de eigenaresse wel eens maar niet zo vaak dus dat heeft ze ook nog niet helemaal onder de knie. dus dat doe ik dan liever als het allemaal wat meer ontspannen gaat. Zouden balkjes ook een optie kunnen zijn?

het is wel raar, want het ene moment is het alleen aan het begin eng, en ontspant ze uiteindelijk wel gewoon. maar zoals gister is er gewoon niets mee te doen, ze vliegt weg, gaat stil staan, of gaat keihard zijwaards naar de andere kant van de bak. en dan stuur ik haar wel weer terug, hou haar in of zet haar er langs, maar als ik er dan vervolgens weer langskomt is het weer precies het zelfde. ookal ben ik ondertussen met andere dingen bezig en moet ik er alleen maar langs. Als ik bijvoorbeeld een figuur rij waarbij ik daar recht op af ga is ze ook geneigd heel erg af te remmen en t liefst gelijk in dr achteruit.