Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Denk dat er in elke bak, wel of geen heg wel spoken zitten.
Als je goed technisch gaat trainen en het paard jou daar in ook gaat geloven dan pas kom je langs die spoken.
Maak er geen drama van en probeer het niet op te lossen met zweep of sporen, het probleem ligt echt vaak bij de ruiter.
Probeer van te voren eens wat los en grondwerk te doen, op een andere plek, loop dan naar de bak met spoken en ga daar ook rustig verder, bedenk ik dat als je zelf in die hoek denkt hij ziet spoken dat het paard dat dus ook gaat zien,ga ook niet naar die hoek kijken, want met die gedachten en het kijken gaan de spieren in jou lichaam zich spannen en daar reageert het paard weer op, wees een leider die hij kan geloven en geen onzekeren leider, want daar heeft het paard niets aan.
Dus werk aan jezelf.
Sassol schreef:Hier nog zo eentje hoor, staat al 4 jaar op dezelfde pensionstalling, maar die ene bak met de heg.... tja, er lopen ook wel eens kippen dus ik snap het ook wel.
In het begin wil ze er inderdaad niet goed langs, dan kan ik haar met strakke teugel er wel langs sturen, maar dan heb je de kans dat ze er alsnog ineens vandoor schiet, omdat ze toch echt dacht dat dat ene blaadje ritselde.
Wat bij ons juist goed werkt, is teugels ontspannen houden, vooruit blijven kijken, corrigeren met been, niet met teugel en gewoon doen alsof je gek bent. In stap er langs en halverwege aandraven, en andersom, daarna 'gewoon' erlangs draven.
Houdt het paardje toevallig ook van springen? Dat werkt bij de mijne namelijk ook, aan de niet enge kant een sprong zetten, dan met lang teugeltje langs de heg, en weer op de sprong af.
Dan is ze meer op het springen gefocussed, dan op het enge heggetje.
Sowieso, moet je doel niet zijn om langs die heg te kunnen, ook niet op de heg fixeren, jij wilt gewoon je figuurtjes rijden en corrigeert even kort (dus ook niet in blijven hangen) en rijdt dan gewoon weer verder.