Met oogkleppen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Met oogkleppen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:28

Zal eerst even een heel verhaal vertellen over hoe wat en waarom.

Vorig jaar ben ik verder gegaan met een paardje inrijden. Met hangen was hij zo in paniek geraakt dat hij degene die hing eraf gebokt heeft en haar getrapt heeft en degene die hem vasthield ook een knal verkocht heeft. Vervolgens is er iemand op hem gaan rijden die er een aantal keer afgebokt is en van zijn vrouw niet meer mocht en zelf ook niet meer verder wilde met dit paard. Toen ben ik er 's winters op gaan zitten. Ging naar mijn idee niet verkeerd, ben er op blijven zitten en heb de laatste keer ook los gereden. Hij loopt voor de wagen en daar heeft hij nu zelfvertrouwen opgebouwd en dat gaat goed. Hij is daarin heel erg gegroeid. Nu was de vraag om hem weer op te gaan pakken om de dingen, zoals buiging e.d. onder het zadel te gaan verbeteren. Vorige jaar vond hij bewegingen aan de zijkant aardig eng, maar met een paar keer oefenen ging dat beter. Om nu hem het vertrouwen te geven dat rijden normaal is, willen we hem met halve oogkleppen gaan rijden zodat hij in eerste instantie niet hoeft te panieken als er iets aan de zijkant van hem zit.
Ik ben druk bezig geweest met grondwerk en dit gaat goed. Het enige waar ik zelf tegen aanloop bij hem, is dat ik hem niet goed in kan schatten. Hij heeft bij 'enge' dingen nog niet naar mij uitgehaald, maar ik kan hem ook niet goed inschatten wanneer hij dat misschien wel zou gaan doen.
Hij lijkt een beetje autistisch. Veel dingen op dezelfde manier herhalen gaat goed, wil je wat anders dan moet je hem echt de tijd geven.

Nu is mijn vraag, zijn er meer mensen die met oogkleppen rijden, of hebben gereden? En zo ja hebben jullie daar voordeel bij gehad of juist niet? Zelf ben ik er nog niet uit of dit nou een goede oplossing is. Het zal niet voor altijd zo zijn want uiteindelijk willen we gewoon zonder oogkleppen rond kunnen hobbelen.

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

chocobroodje

Re: Met oogkleppen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:53

Je kunt het allicht eens proberen, wie weet is dat net wat het paard nodig heeft. Niet elk paard is hetzelfde, soms moet je iets heel anders proberen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:24

ik zou het gewoon eens proberen.
baat het niet schaadt het niet, ik zie er geen problemen in.

en zoals de post dat ze het vindt voor voor de wagen is natuurlijk ook onzin, je kunt het gebruiken wanneer jij dat zou willen :j dat is alleen maar weer een beeld zoals het hoort maar er zijn ook paarden die gement worden zonder oogkleppen en aan een gewoon trens bitje :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:42

Ik zou het ook gewoon proberen. Als je paard echt zo panisch is om dingen naast zich kan het net even dat beetje hulp geven dat nodig is om hem te leren dat het niet eng is als er iemand naast hem staat te prutsen (niet negatief bedoeld). Als ie er eenmaal aan gewend is kan je die oogkleppen ook weer af doen.

Zie het als correct gebruik van een hulpteugel die net even dat beetje extra vertrouwen kan geven, of je paard kan helpen iets te begrijpen. Die heb je in principe ook niet permanent nodig (hoewel velen daar anders over denken). Maar kunnen wel een hardnekkig probleem in korte tijd oplossen als de ruiter maar weet waarvoor die de hulpteugel gebruikt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:47

Ik heb ooit een tuiger onder het zadel beleerd en dan reed ik hem gewoon met zijn karrenhoofdstel. Dan vinden mensen dat ineens zielig....

Aan de andere kant heb ik een tweespan zonder oogkleppen gemend. Het is maar net wat een paard gewend is.

In principe ben ik voor oogkleploos omdat ze dan meer zien en minder snel in paniek raken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:14

Dit is meer iets voor RT-P.
Daarom van RT-D-->RT-P.

Tessje_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:38

Ik zou wel opletten, het kan namelijk zijn dat hij er erg angstig van wordt als hij niet ziet wat er aan zijn zijde gebeurt, terwijl hij wel iemand op zijn rug voelt.
Als hij hierdoor denkt dat hij wordt aangevallen maar zelf niks kan zien zal er paniek in de tent komen.

Ik wens je heel veel succes, welk besluit je ook neemt en hopelijk vind je een goede oplossing!

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:44

vraag me af waarom hij zo bang is, mischien kun je hem iets natuurlijks geven, heeft hij ergens een trauma van opgelopen of zo. denk eens aan bach bloesem, of een homeopaat voor ondersteuning. en zonder oogkleppen rijden lijkt mij beter.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 23:12

Datwaarom hij zo bang is kunnen we niet zo achterhalen. Het kan zijn doordat er als veulen vrij weinig met hem gedaan is. Alleen showen naast mammie als er mensen kwamen kijken. Toen hij verkocht was moest hij voor het eerst een halster op en meteen op de vrachtwagen. Voor de rest lijkt hij autistisch en alles wat niet in zijn plaatje past, is in eerste instantie eng. Ik zou het ook liever oplossen door zonder oogkleppen te rijden. Aan de andere kant is hij dat wel weer gewend vanuit het mennen. Hij is in principe 'gewend' dat er iets op zijn rug hobbelt van de laatste keren rijden. Waar ik zelf meer mee zit is als hij buiten zijn oogkleppen iets ziet, zodat het dan al helemaal eng is.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Homeopathische middeltjes zouden we ook nog kunnen proberen!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:05

Nee, nooit rijden met oogkleppen.
Hier is duidelijk iets niet goed gegaan.
Naar iemand toebrengen, die wel goed in kan rijden.
Niet zelf verder aan modderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:01

Johanna59 schreef:

Hoezo zou je nooit kunnen rijden met oogkleppen? :) Ben wel heel benieuwd naar je redenering.
Zelf zou ik inderdaad zeggen probeer het maar met oogkleppen, maar pas op dat het paard niet schrikt dat er ineens iemand op hem zit zonder dat hij dat gezien heeft.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:56

Ik denk niet dat wij aan het aanmodderen zijn eigenlijk...Degene van wie hij is heeft echt wel inzicht....en dat wegbrengen was juist het probleem...waarschijnlijk wordt het met hem daar niet beter van...

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:27

Ik zou het gewoon een keer proberen met oogkleppen

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:32

Een man die ik ken en ook moeilijke paarden beleert, rijdt 1 paard met van die super dikke bontjes om de bakstukken...dit paard is ook zo angstig. Het rijden gaat prima maar als ie die man in z'n ooghoeken ziet opstappen gaat het mis. Deze man heeft echt heel veel ervaring met jonge en moeilijke paarden dus hij weet ook wel wat hij doet, en met die bontjes gaat t eigenlijk prima, beetje hetzelfde als de oogkleppen eigenlijk.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:34

Johanna59 schreef:

Dat het paard al vanaf het begin angstig is wil niet meteen zeggen dat de TS niet goed in kan rijden,
En ik denk dat je wel kunt rijden met oogkleppen, het enige probleem is misschien dat je weer wat tijd
nodig zult hebben om het af te leren (mocht je dat van plan zijn) maar zoals eerder gezegt, baat het niet schaadt het niet :Y)

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:55

Hey hey

Ik heb ook met oogkleppen een paard ingewerkt zij is ook erg kijkerig en schrikt zelfs van een vlinder.
ik dacht dat het ook hielp om met oogkleppen te gaan rijden..
Hmm nee ik twijfel daarover want dan leert ze nooit om normaal te rijden en eigenlijk beloon ik haar angstige gedrag..

nu ben ik zonder oogkleppen aan de slag gegaan en schrik training gedaan en in de hoeke waar ze schrok steeds voltes gaan rijden en nu is het veel minder moet ik zeggen ik moest alleen veel geduld hebben.
alleen als er veel wind is dan is ze angstig

maar ik denk persoonlijk dat het is zijn tegendeel werkt omdat ze dan nooit leert om zonder te rijden

sucses