Draver Demi aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Draver Demi aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:09

Hooi,

Na lang twijfelen toch een topic geopend..
Ik zou graag wat tips en opbouwend commentaar willen ;).

[***] is een dravermerrie van 8 jaar jong, en kan zich behoorlijk sterk maken.
Het is een paard met een echte eigenwil, maar ook gevoelig.
Ze wil wel voor je werken, maar vind het echt ontzettend lastig.
Maar ondanks alles, ben ik enorm trots op haar, en op wat ze heeft bereikt en gáát bereiken.

[***] vind het erg lastig om te ontspannen, en je zult zien dat dit ook nog niet optimaal is.
Ik rij veel overgangen, en ben lekker aan het schakelen in het tempo.
Door middel van deze oefeneningen, probeer ik de achterhand goed onder de massa te krijgen.
[***] moet nog leren wat meer balans te krijgen, en de aanleuning moet ook beter.
Ook ben ik bezig met middendraf, wat ze nog erg lastig vind, en met de gebroken lijnen.
Dit zal je ook op het filmpje zien, echt dramatisch. :o
Ik zelf moet echt aan mn houding denken.
Rechtop zitten, maar het belangrijkste : Ontspannen.
Mn handen loslaten, en niet vasthouden, en [***] mag ook wel wat vaker beloont worden :)

filmpjes
1. draven

2. galop links

3. galop rechts

foto's
4. draf
Afbeelding

5. draf
Afbeelding

6. draf
Afbeelding

15 April hebben we ons Bdebuut.
Ik ben echt heel benieuwd hoe dat gaat lopen, heb er zin in :)
Liefs, Lindi en [***].

Leinearthur

Re: Draver Demi aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:13

Ziet er netjes uit hoor lindi! :))
Setje staat mooi bij je lekkere paardje.
B debuut gaat zeker lukken!

Demi is soms best wel onrustig met der hoofdje hea?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:15

Ziet er wel goed uit , alleen ik vind je binnenhand soms wat streng vooral te zien bij filmpje galop links.
Ook vind ik der erg onrustig met haar hoofd ? Maar ik denk dat dat komt omdat ze het nog wat moeilijk vind ofniet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:15

leine, Jaa vooral in draf..
Komt omdat ze het het heel lastig !
Het gaat nu al een stuk beter :)

Lizzylover, ja klopt.
Mijn binnehand is indd veels te streng,
ben er na het zien van de filmpjes ook veel meer aan het opletten.
Ze is indd onrustig met dr hoofd, komt indd doordat ze het lastig vindt.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:35

lin! :)

Ziet er zeker niet verkeerd uit!
Ze is inderdaad lonrustig met der hoofd maar gewoon vriendelijk vragen en ontspannen, dan word dat vast steeds minder!
Verder vind ik je draf tempo wat hoog . Of het ligt aan mij :P maar langzaam lichtrijden, dan zulle je figuren ook rustiger en beter gaan :) door rustiger om te sturen
Hopelijk heb je er wat aan!
Verder erg vooruitgegaan! Ga zo door & succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:38

ja klopt, op een gegeven moment probeer ik middendraf een beetje te vragen, maar kreeg ik dr niet zo goed meer terug :=
En ik vind het altijd lastig om het juiste tempo te vinden :o!
Bedankt voor je tips :)

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:47

Daar is Demi!

Ik vind dat je echt te veel beweegt met je handen als je lichtrij zie je aan je handen wanneer je staat en zit en denk dat ze daarom niet constant nagefelijk loopt, weet niet of dat in stap ook zo is?

Probeer eens aan de longeerlijn je handen aan het zadel te zetten en zo steeds hoger zodat je je handen stil leert houden, lijkt me ook een stuk fijner voor Demi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:48

In stap is ze wel altijd nagefelijk ja.
Hoe bedoel je dat met die longeerlijn :) ?

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:51

Dat iemand haar gewoon aan de longeerlijn heeft en dat jij erop zit en je teugels lang kan laten en leren je handen stil te houden, dus te gaan lichtrijden terwijl je je zadel vast heb.
Zo steeds hoger en met kortere teugel :j
en natuurlijk wel rechtop he :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:51

Aah zo, ik snap het !
jaa of dat ik een plukje manenvastpak :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 01:20

Ik denk dat haar aanleuning al een stuk beter wordt als jij je handen stil houdt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:57

Probeer eerst zelf te ontspannen. Je zit redelijk gespannen. Laat je handen lekker los, En laat die hoofdhouding nog even zitten. Zodra jij helemaal ontspannen rijd zal jou paard dit ook doen. Verder handen stil en "los" houden. En meer werken aan het recht richten en het sterker maken van de achterhand. Begin lekker met SV in stap. Erg goede oefening. Heeft voor mijn draver erg geholpen. Zelf doe ik AR rijden. Maar dat moet je aanspreken. Maar voor met mijn draver ben ik door middel van AR in een half jaar al meer voorruit gegaan dan in het jaar daar voor.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:36

Hee lin! <3

Je bent erg onrustig met je handen, veel kneepjes en gedoe.
Deem moet uit ontspanning naar beneden komen, dus zonde kneepjes maar op je been. Gewoon even oefenen op je zit, misschien een zitles? Dan zit je een stúk ontspannender en dan worden je handen vanzelf ook rustiger.

Succes met je B-debuut! :D
Xxx

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:43

Probeer zelf te ontspannen en rechtop te zitten. Je paard is zo te zien erg braaf, maar het zit hem erin dat jullie allebei te onrustig zijn. Jij met je handen en je houding en je paard met zijn hals/hoofdhouding. Probeer je paard voorwaarts te blijven rijden dan heb je straks ook iets om terug te rijden. Zoals ik het nu zie zit je teveel terug te werken met je handen. Hou je handen stil en je paard zal ook sneller ontspannen.
Neemt niet weg dat ik het er over het algemeen al redelijk goed uit vind zien. Dat B-debuut komt vast goed!

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:39

Ik vind je drafgedeelte er nog niet eens echt storend uit zien, behalve dat die wat constanter in de aanleuning mag lopen, misschien een keer een slofje er aan doen dat die weet dat die niet elke keer met zijn hoofd omhoog mag. Bij je 1e gebroken lijn kun je goed zien dat je bij de x je buitenbeen afsteekt waardoor die zijn kont helemaal wegdraait, dus je moet hem met je buitenbeen daar goed begrenzen. Anders eerst de gebroken lijn wat minder haaks rijden. Vooral in de linkergalop ben je veels te streng met je binnenhand, terwijl je juist iets meer moet doorkomen met je buitenhand, probeer hem iets meer recht te stellen op de volte zodat die vanuit je binnenbeen je buitenhand op gaat zoeken. Succes ermee!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:43

Marsmars: ik zou er dan JUIST geen slof aan doen, dan gebruikt je hem naar mijn idee op de verkeerde manier ;)
Nageeflijkheid = ontspanning.
De slof op die manier = dwingen = spanning.

Maar dat is in my opinion.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:51

Minjon: Soms helpt het wel en valt het kwartje wat sneller dat ze daar moeten blijven, wanneer je de slof op de juiste manier gebruikt kom je juist sneller tot ontspanning komen en over de rug rijden. Maar je moet idd wel met een slof kunnen rijden wil je het gewenste effect ermee bereiken. Een slof leidt niet per definitie tot spanning, als dat wel zo is kan je imo niet met een slof rijden.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:54

Sorry, ik hebhet verkeerd uitgelegd. Maar ik denk dat op déze manier een slof spanning verwekt. Paard vind het moeilijk, daarom spanning. En als je er dan een slof omgooit is imo nog meer spanning. Ik ben het nini_roosje eens dat het misschien beter is om die hoofd/hals houding even te laten zitten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:57

gebruik je binnenbeen wat actiever. Echt om je binnenbeen heen rijden, lang binnenbeen maken. Vooral op de voltes erg makkelijk, dan kann je hand ook vriendelijker worden.

Lijkt me bij een paard die wel WIL maar waarbij nog veel gewoonweg niet LUKt (en veel misschien nog wel eng vind) een betere leermomenten dan wanneer je, stiekem of zelfs per ongeluk, net iets teveel buiten je zit om probeert te bereiken.

Ben wel onder de indruk van haar galop. Heb zelf ook ervaring met dravers, en heb (zelfs bij ongetrainde) dravers vaak een matige tot net geen voldoende galop gezien. Ze zijn toch vaak voor het draverswerk gefokt en dat wil soms wat problemen geven in de galop. Qua lichaamsbouw dan.. *hoop niet dat ik nu vele draverseigenaren heb beledigd, want ja ik was ook zo'n eigenaar*...
Laatst bijgewerkt door Anomien op 21-03-10 11:03, in het totaal 3 keer bewerkt

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:58

Ik zeg ook niet dat ze met een slof moet rijden maar gaf het alleen maar aan als tip om eens te proberen, werkt het niet dan merk je dat snel genoeg en haal je hem er weer af.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:11

liindii schreef:
ja klopt, op een gegeven moment probeer ik middendraf een beetje te vragen, maar kreeg ik dr niet zo goed meer terug :=

wanneer je vraagt.. mag je nooit terug rijden. Tenminste neit in dit stadium. Er moet GAS op wanneer je vraagt. Dat is nagevelijkheid vragen met de handrem erop, volgens mijn instructeur. Denk dat je paardje druk voelde en in combi met het terug rijden zich uit balans voelde en daarom zich niet terug liet rijden. Het gewicht zit al op de voorhand in combi dat door het aan de teugel lopen het zwaartepunt nog meer naar voren komt. Ze heeft het gevoel naar voren de kukkelen...dan liet ik mij ook niet terug rijden.
(zo wat leg ik dit krom uit... in ieder geval bedoel ik dus dat het balansspelletje nog niet lekker loopt en daar kan ze zelf nog weinig aan doen)

Probeer eens gas te geven en DAARNA zachtjes, heel zachtjes iets vragen (niet andersom). En houd dat eens vol. Hierdoor krijgt je het paard van voren ontspannender en komt het meer van achteren. En meer van dit paard uit.. en dat lijkt mij ontspannender werken en een goede bevestiging voor het paard. (ook zo af en toe dat nagevelijk gewoon laten zitten wanneer het soms niet wil..werk eerst aan je balans)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:27

Door je hand zo laag vast te zetten komt je paard niet naar beneden op de juiste manier.
Het tempo moet omlaag, zo kunnen de passen worden afgemaakt en kan er op de juiste manier van achteren naar voren worden gewerkt. Ook dan zal er ontspanning komen en kan je paard gaan zakken van voren.
Door op deze manier in te werken met je handen op het bit heeft het bit op de verkeerde plek in de mond zijn inwerking, namelijk op de zachte lagen van de mond ipv de mondhoek.
Je paard wordt daardoor ook onrustig in het hoofd.
Probeer je handen hoger te houden en ter hoogte van de schoft, hierdoor kan je ook makkelijker de bewegingen volgen en als je paard dan aanbiedt om te zakken kan je daar makkelijker in meegaan.

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:45

Knert schreef:
liindii schreef:

wanneer je vraagt.. mag je nooit terug rijden. Tenminste neit in dit stadium. Er moet GAS op wanneer je vraagt. Dat is nagevelijkheid vragen met de handrem erop, volgens mijn instructeur. Denk dat je paardje druk voelde en in combi met het terug rijden zich uit balans voelde en daarom zich niet terug liet rijden. Het gewicht zit al op de voorhand in combi dat door het aan de teugel lopen het zwaartepunt nog meer naar voren komt. Ze heeft het gevoel naar voren de kukkelen...dan liet ik mij ook niet terug rijden.
(zo wat leg ik dit krom uit... in ieder geval bedoel ik dus dat het balansspelletje nog niet lekker loopt en daar kan ze zelf nog weinig aan doen)

Probeer eens gas te geven en DAARNA zachtjes, heel zachtjes iets vragen (niet andersom). En houd dat eens vol. Hierdoor krijgt je het paard van voren ontspannender en komt het meer van achteren. En meer van dit paard uit.. en dat lijkt mij ontspannender werken en een goede bevestiging voor het paard. (ook zo af en toe dat nagevelijk gewoon laten zitten wanneer het soms niet wil..werk eerst aan je balans)

Dit is precies hoe het ook mij is uitgelegd door mijn instructrice. Helemaal mee eens!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:55

ik vind het al heel knap van je dat je een topic durft te openen, omdat ik weet dat je jezelf er niet altijd even onzeker over voelde.
wat ik vooral veel zie is spanning en dat geef je zelf ook aan.
op bepaalde foto's lijk je heel streng met je handen, alsof je der echt tegen wil houden, misschien doe je niet met opzet maar misschien om tegen te houden?
ik vind het best lastig om op deze foto's & filmpjes commentaar te geven, omdat het andere keren natuurlijk anders kan gaan. ;)
vind dat ze op bepaalde momenten opzich wel lekker ontspannen loopt, maar dan zit & lijk jij heel gespannen waardoor voor mijn gevoel Demi dit ook word.
ik weet zeker dat het je gaat lukken & met je B-debuut ook!
veel succes lieverd!! :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:16

Nini_roosje,
Sorry wat betekent AR? :o
SV is Schoudervoor? Dat kent ze nog niet :o Maar ben wel bezig met binnenstelling en buitenstelling, zodat ze lekker los wordt ik dr hals. Ik zelf moet inderdaad veeeeel meer ontspannen, maar dat vind ik echt heel erg lastig. Ik ben echt druk bezig met mn handen.

Minjon,
[***] komt uit haarzelf gewoonweg niet naar beneden, dus ik help haar een beetje. Omdat ze met haar hoofd omhoog anders heel erg sterk wordt. Vandaar dat ik haar wat help met mijn benen en handen. En ik krijg ook priveles, dus dan wordt er ookwel aan mijn houding en zit gewerkt :) Dus een zitlesje hoeft nu nog niet echt naar mijn idee, want ben al wel veel vooruit gegaan met vergelijking tot wat het was. Iig wel bedankt voor je tips :).

jewey,
Grappig dat je het zegt, maar [***] is juist niet zo braaf. Op deze filmpjes wel, maar dat komt doordat het inrijden al geweest was. Dan is ze altijd vervelend, en ik denk dat daar mijn spanning ook vanuit komt. Dat ik bang ben dat ze weer iets gaat doen zeg maar. Ik ga echt goed met mijn houding en vooral handen aan het werk. Bedankt voor de tips :)

Marsmars,
Ik denk niet dat een slof tengoede komt, omdat ze heel erg springerig wordt als ze gedwongen wordt zeg maar. Ik los het eerlijk gezegd liever op zonder hulpteugels :o
Bedankt voor je tips van de galop, ik ga er echt aan werken.

Knert,
Dankje voor je compliment over haar galop, ze wordt nog steeds beter. In het begin kon ze echt niet galoperen.. maar nu is ze wel erg vooruit gegaan he :)
Ik ga indd ook veel letten op mijn been :)
Ik ga zo alles opschrijven, zodat ik het niet vergeet :)

Meggiemeg,
Als ik het tempo omlaag breng, wordt ze juist alleen maar nijdiger, ze loopt liever gewoon wat sneller, zo kan ik haar beter opvangen en ontspant ze meer als ze heel laag loopt.

Ayla
Nee ik doe het niet met opzet met mijn handen, maar dat is ook zeker een punt waar ik aan ga werken. Ik moet indd ook meer gaan ontspannen, en wie weet volgt [***] dan wel :)

Iedereen super bedankt voor alle tips en het commentaar, ik ga er ECHT aan werken :).
Ik vind het erg lastig, maar waar een wil is , is een weg :)