[RT-P] race monster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biesje

[RT-P] race monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 23:42

hoi,

Ik zal even mijn probleem met mijn paardjes uitleggen.
Ik heb een karandasj x jasper die maar 1 ding wil de laatste tijd hard galoperen.
zo dra ik op stap wil ze alleen maar hard.
de ene dag niet andere dag wel. maar als ik dus zoon dag heb weet ik niet wat ik er mee moet.
als ik het tegen wil houden gaat ze met der kont van de hoefslag en der neus in het hek.
als ik haar dan recht probeer te rijden springt ze aan in galop.
Ik heb morgen mijn 2de B dressuur proefje en ze vertoont dit gedrag nu al een week. Ze is van zich zelf heel erg loperig maar dan doe ik even galopje en dan gaat het allemaal een stuk makkelijker. maar deze week niet.
zodra ik in gelop ga duurt het bijna 10 minuten voor ze uit zichzelf terug komt. maar dan wil ze iedere hoek of iedere volte weer aanspringen. als ik dit tegen hou wordt ze heet als ik der laat gaan, gaan we weer 10 min. zo kan ze heel lang door gaan.
morgen zal ze op wedstrijd wel erg onder de indruk zijn van haar omgeving (is pas de 2de keer van huis) dus daar maak ik me niet zo druk om. het is meer dat ik thuis niet weet hoe ik dit moet oplossen.
Ik rij haar zowiezo 5 keer per week en ze gaat ieder dag naar buiten en zelfs dan gaat ze uit der dak.
ze moet dit jaar 6 worden dus ze is nog wel jong en ze is ook nog geen jaar onder het zadel.
heeft iemand tips voor mij of kent iemand dit probleem?
ik hoor het graag.

ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.

Juangi

Re: [RT-P] race monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:46

Hoelang staat ze buiten? Zou haar zo lang mogelijk buiten laten, vooral in een groep. Ook zou ik minder krachtvoer gaan geven en haar van te voren longeren. Of van te voren losgooien.

Heb je les?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 23:50

van longeren wordt ze ook heet.

ik heb normaal gesproken iedere week les, maar van de winter niet kunnen rijden door de vorst wij hebben alleen een buitenbak.
nu heeft hij weinig tijd dus lukt steeds niet ik hoop over 2 weken weer les te hebben

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 09:56

niemand?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:10

Misschien wat meer aan de techniek werken, zodat je paard bij jou wil blijven.
Vaak gaan ze rennen om iets, ga dat eerst een uitzoeken.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 10:20

alleen mijn techniek is niet veranderd in de laatste 2 weken

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:22

Wat voor een voer krijgt hij?

Ook zou ik hem een keer flink doorpakken, wil hij galopperen.. best, maar dan blijft hij galopperen, tot jij zegt dat hij terug mag.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 10:25

pavo basic 2x 0,5 kilo

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:14

ZusJacobs schreef:

Ook zou ik hem een keer flink doorpakken, wil hij galopperen.. best, maar dan blijft hij galopperen, tot jij zegt dat hij terug mag.

Lijkt me eerst logisch dat ze even kijkt of het nergens aan ligt , meestal ligt het dus wel ergens aan en heel vaak zelfs aan de ruiter.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:42

midgie schreef:
ZusJacobs schreef:

Lijkt me eerst logisch dat ze even kijkt of het nergens aan ligt , meestal ligt het dus wel ergens aan en heel vaak zelfs aan de ruiter.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je weet of je zadel niet past of wel, of wat er dan ook is..
Maar idd. dat zou niet kunnen..

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:19

de ostheopaat is pas geweest, zadel ligt goed en tanden zijn ook goed.
het is wel bekend dat het vaker voor komt bij deze afstamming

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:27

nou er is gister een zadelmaakster bij mijn zadel weze kijken.
ze heeft hem van voor een beetje op moeten vullen.
Ik heb net echt super gereden.
Ik heb jullie adviezen gebruikt.
iedere keer als ze onder me uit rende heb ik een flinke galop in gezet en pas gestopt als ik het genoeg vond (ze viel wel een paar keer terug maar gewoon weer aangesprongen)
daarna echt super gereden.
voelt echt goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:39

ZusJacobs schreef:

Dat is een potentieel gevaarlijk advies, er zijn paarden die de galop langer volhouden dan de ruiter en in het ergste geval langer dan hun hart aankan.
Gelukkig heeft TS niet zo'n paard en is het goed gegaan, maar het is niet iets dat je zomaar altijd kunt toepassen.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:50

ik weet wel zeker dat mijn paardje langer door kan gaan dan ik.
alleen liet ik haar altijd "haar gang" gaan in galop en bapaalde ik niet wanneer we weer gingen draven.
dit heb ik nu wel gedaan en dat beviel goed.
ik rij gelukkig niet door tot ze helemaal leeg is dan kan je er niks meer mee en heb je verder niet gewerkt.
(ze moet nog leren dat ik bepaal waneer we hard gaan denk ik).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:10

biesje schreef:
ik weet wel zeker dat mijn paardje langer door kan gaan dan ik.
alleen liet ik haar altijd "haar gang" gaan in galop en bapaalde ik niet wanneer we weer gingen draven.
dit heb ik nu wel gedaan en dat beviel goed.
ik rij gelukkig niet door tot ze helemaal leeg is dan kan je er niks meer mee en heb je verder niet gewerkt.
(ze moet nog leren dat ik bepaal waneer we hard gaan denk ik).

Heel goed, je hebt goed door wat van belang is, dat is inderdaad dat JIJ bepaalt of, wanneer en hoe lang er hard gegaan wordt. +:)+

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:21

het heeft wel even geduurt hoor. ben veel te blij met mijn paardje dat ik haar der gang liet gaan haha

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:15

Dat dit probleem pas de laatste twee weken opspeelt kan natuurlijk ook komen door het veranderende weer: alle paarden die ik ken zijn momenteel een beetje 'fris' door de opkomende lente.
Ik denk inderdaad dat je veel op kunt lossen door zelf te bepalen wanneer je terug gaat, en dat wanneer je paard aanspringt zonder dat je het vroeg, dat je dan vervolgens het initiatief weer overneemt. Dus niet meteen op de rem trappen, maar juist nog extra aansporen, zodat het lijkt alsof het jouw idee was om te gaan galoperen. Dat hoeft maar een half rondje, daarna terugnemen naar draf. Klinkt alsof het al veel beter ging!

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 19:32

ja klopt ging echt al veel rustiger dan afgelopen week.
ze zette haar achterhand er ook veel beter onder.
ik kan helaas pas zaterdag weer rijden dat vind ik dan wel erg jammer, maar verheug me nu al op zaterdag

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:14

nou ik heb gister weer gereden en het ging echt super goed weer was echt heel blij.
ze wilde wel weer iedere keer aanspringen dus ik gedaan maar toen zij terug viel liet ik haar weer aanspringen (vond ze trouwens niet leuk hahaha kreeg voor het eerst haar achterhand 5 cm van de grond).
daarna viel ze heel erg op de korte zijde naar binnen en daaruit proberen te rennen. dus was ging ik doen schouder binnenwaarts lopen. dit vond ze ook niet leuk dus deed ze het niet meer hahaha (ze is nog geen jaar onder het zadel en we starten B dus schouderbinnenwaarts is best moeilijk).
hierna liep ze echt super ik voelde haar achterhand groeien en ging mooi verruimen (door dat dribbelen kan ze heel kort worden)
na het rijden was ze goed bezweet in haar lies.
betekend volgens bij dat ze goed heeft gewekt.
nou in ieder geval ik was dik tervreden (jammer dat ik moest stoppen :D)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:42

Goed dat je ze door hebt!!
Haha, paardje zal niet weten wat haar overkomt :D

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:03

haha nee ik denk ook dat ik daarom ook een 'bokje' kreeg haaha moest er welom lachen

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:10