Nieuwe topper, graag tips/commentaar! :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Nieuwe topper, graag tips/commentaar! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 22:59

Hallo bokkers. :)

Nav dit topic: [JITP] Mijn nieuwe "aanwinst" Patrick.

Ik heb er weer een nieuwe topper bij!
Alweer een oudje, maar maakt niet uit. Ik vind het leuk om ze nog een beetje op conditie te houden. :)
Patrick is een ruintje en vroeger Z2 dressuur en Z springen geweest.
Ik heb hem vorige zomer 2 maandjes gereden en toen gestopt wegens omstandigheden en ik wil hem nu weer een beetje gaan oppakken.
Ik rijd natuurlijk ook nog Goldie en die ben ik dan ook gewend. Elke keer harder willen en ik elke keer in moeten houden. Dat gevecht in het begin dat ze elke keer weer aan gaat, tegenover de altijd rustige, maar o zo sterke patrick.
Mensen denken altijd bij patrick, die Z heeft gelopen, dat ie het allemaal wel even doet. Maar dan stap je derop en valt het toch best wel tegen :D. Hij is verschrikkelijk sterk en maakt zich dan echt heel groot. Vandaag was de 2e keer dat ik er weer op zat sinds een jaar en hij volgde mijn hand niet zoals ik wilde, maar dat verwacht ik ook niet meteen. Hij was ook weer verschrikkelijk sterk vandaag, door de temperatuurswisseling. Daardoor ben ik geneigd om mijn binnenhand vast te zetten of daar het op te lossen met mijn binnenhand. Ik wet het, echt het foutste dat je op dat moment kunt doen maar hij maakt zich zo sterk dat op dat moment voor mijn gevoel even niks anders meer lijkt te helpen. Ik hoop dat ik dmv dit topic een boel tips en commentaar kan krijgen, zodat we weer een stapje in de goede richting kunnen. Want dit is uhm tja.. nog niks natuurlijk. :)

Ook ben ik veel bezig met halshouding, hij loopt graag heel hoog in zijn Z-houdinkje, wat ik dus NIET wil. Ik rijd lang en heel laag maar wel rond in, en pak hem na een kwartiertje steeds iets meer op. ;)

Naam: Pattrick, maar iedereen noemt het Patrick :)
Ras: Newforest
Niveau: Lager dan B.

Ik heb veel overgangen in draf gereden, daarom ook zoveel daffoto's om hem beetje los te krijgen en zodat ie misschien iets meer nog mijn hand ging volgen. En ohja, ik weet dat ie in de galop teveel uit elkaar valt, maar ik wil eerst dat Patrick een normale arbeidsgalop doet ipv heel verzameld en met heel weinig sprong. Dus eerst gas + sprong, rest komt later wel! :)

Paar pasjes wegdraven... ongecontroleerd, neusje er te ver uit. Wel fijn beengebruik.
Afbeelding

Kijk, hier begint het al wat te lijkt, fijne achterhandgebruik!
Afbeelding

Hmm, niet echt zoals ik hem graag wil zien maar ook niet superslecht. Ik zit wel als een zoutzak. :(
Afbeelding

Weer schakelen in draf, begint al meer te volgen maar nog te veel spanning en mag iets gecontroleerder. Om maar niks over mijn houding te zeggen.. ;(
Afbeelding

Valt teveel uit elkaar, mag iets meer beengebruik.
Afbeelding

Erg slechte foto, hel erg uitelkaar gevallen, neusje er tever uit, weinig sprong en ik zit weer eens geweldig. :n
Afbeelding

Al iets meer sprong maar neusje er nog teveel uit. Maakt niet uit, ben al blij als ie zijn achterhand meer onder de massa zet! :)
Afbeelding

Echt een slechte foto, ik steek mijn benen af, kom te ver uit het zadel, patje loopt te hoog in de hals.
Even om te zien waar ik dus aan wil werken, dat hoort er ook natuulijk bij! :)
Afbeelding

Commentaar is echt heel erg welkom, maar houd rekening mee, ik ben pas 14. Geen superruiter en patrick is echt niet de makkelijkste, ik heb veel pony's ingereden en tot ongeveer L niveau gereden, maar de meeste waren echt een stuk makkelijker dan Patrickje.

NicoleHorses

Re: Nieuwe topper, graag tips/commentaar! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:09

ik vind het er aardig uitzien hoor! :D

leuke pony, denk idd wel om je houding! :)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 23:13

Dankje, ja klopt mijn houdin is echt érg slecht. Maar Patrick loopt zóóó anders dan Goldie, moet hem echt nog leren uitzitten. Ben sowieso ookal geen vzh-zadel gewend, dus ook dat ik al wennen. Maar mijn handen zijn ech erg.
Heb je gelijk in! :)

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:13

Hey meid, ik denk dat je zelf heel goed doorhebt waar er nog aan gewerkt moet worden. Heel goed dat je je paardje eerst iets lager en langer wilt instellen en lekker over de rug wilt laten lopen. Ik vind dat er al echt leuke stukjes te zien zijn!

Over je houding: Op zich zit je best netjes, maar het lijkt soms alsof je je schouders heel erg optrekt, dus dan zit je al niet meer ontspannen... En denk erom dat je altijd netjes rechtop en recht boven je paard blijft zitten!

Ga zo door, dan komt het vast helemaal goed! Succes

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:31

Minjon :+:

vind het er al best netjes uitzien, er valt hier en daar nog
wel wat aan te werken, maar dit gaat zeker lukken.

Ik zie dat je op best wel veel momentjes dat je pianohandjes hebt. en let ook even op je voeten!

verder, vind ik patrick ook niet verkeerd lopen hoor.
je krijgt hem vanzelf lang en laag. jullie komen erwel!

:+:

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:33

Echt een leukerd :+:
Ziet er al heel netjes uit..
Maar soms inderdaad wat op je houding letten, rug recht, schouders naar achter enz.

Ziet er al wel super uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 07:30

Probeer eens wat positiever te zijn, voor de 2de keer sinds lange tijd dat je deze rijd en dat je een andere pony bent gewend, vind ik dit zeker niet slecht!

Je geeft zelf al goed aan waar je aan wil werken, gas is inderdaad altijd het belangrijkste, en vanuit daar kan je lengte gaan zoeken aan de voorkant. Het schakelen wat je doet is prima!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:51

Wat ziet dat er ontzettend leuk uit zeg!

Je geeft de punten zelf al aan waar je op moet letten.

Ga zo door :+:

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 09:27

Dankjewel allemaal! :)

De reacties zijn veel positiever dan vewacht, haha.
Ja ik ga echt proberen om op mijn houding te letten, dan maak ik volgende week (ik mag alleen vrij- zat- zondag wegens school) nieuwe foto's laten maken om te kijken of er verandering in zit! :)

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:51

Wat een gave knol min! <3
hij kan wel lopen zeg, je kunt er denk nog veel uit kan halen.
je eigen punten zeg je al!
Verder is het netjes hoor :D

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 11:28

Ja ik denk ook dat er nog wel wat uit te halen valt! :)
En ik neen ongeveer 1x in de 2 weken priveles.
Hopelijk leer ik ook nog veel van hem, hij kan het allemaal nog wel alleen ik moet de knopjes nog vinden en als ik ze vind zijn ze beetje verroest en moet ik ze weer goed krijgen. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:49

ik vind het er ook al aardig uitzien, het commentaar geef je zelf al & ik vind het heel goed van je dat je niet alleen je goeie foto's plaatst! ;)
vind wel dat je een beetje streng bent voor jezelf met het commentaar, haha, alles komt wel! :)
veel succes/plezier nog met hem! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:27

Ziet er leuk uit Minjon :)
Je moet indd wel wat op je houding letten, zoals al gezegt is :)
Het komt wel goed met jullie, toppers :+:

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:08

Ziet er al best leuk uit hoor! Bij elke foto geef je zelf al de puntjes van kritiek aan, je ziet het zelf dus wel :) Weet je ook waar je aan kunt werken maar zeker niet slecht hoor!

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:20

Ziet er al goed uit & je weet zelf al waar je aan moet werken ;) Je pony heb je ook al netjes aan het lopen. Misschien een tip: probeer eens een houding / zitlesje aan de longeerlijn, zodat je alleen maar op je eigen houding hoeft te letten :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:46

ziet er zeker niet verkeerd uit,
leuke combi probeer wat meer aan je zit te werken,
succes samen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:57

aaah dit ziet er toch leuk uit ? :)
misschien is de pony nu nog te "slim" dat je er nog niet alles kan uitrijden, maar je bent je bewust van je fouten en rijdt verder erg eerlijk :j

probeer zelf je bekken niet teveel te kantelen en je knie netjes tegen het zadel aan te houden.
onderbenen iets meer ontspannen en je schouders ook.
dan zit je net wat lekkerder en kom je meer mee in de beweging

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:53

Ziet er niet slecht uit hoor :)
Je bent je duidelijk bewust van de puntjes waaraan je moet werken, maar dat gaat zeker in orde komen denk ik !
Veel plezier nog samen !

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:09

dankjewel voor alle lieve reacties en tips! :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:28

Goed dat je kritisch bent op jezelf, maar je bent soms wel heeel kritisch hoor ;)

Probeer je pony net even dat laatste beetje extra te laten zakken, daarna kun je hem al vrij gauw oppakken. Tempo lijkt prima, lekker actief!

Foto 3 en 4 vind ik er wel netjes uitzien. Je zit zelf nog wat ongemakkelijk.

Probeer je bekken een beetje te kantelen en je schouders ontspannen te laten hangen ipv ze op te trekken, dat zal al een hoop schelen.

Ik vind het er netjes uitzien en je bent goed bezig dat je ziet wat goed gaat en wat er beter kan.

Succes met dit leuke beestje :)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:33

Dankje, hier heb ik echt wat aan!
Het klopt precies wat je zegt. Ik wil hem ook echt zo laag mogelijk hebben en hier had ik hem al iets mee opgepakt, dit was ongeveer het laatste kwartiertje.
Ik zal binnenkot nog een topic openen met ook het 1e kwartier erbij :j
Maar ik wil hem nog lager hebben dan dat ik hier heb, ookal heb ik hem opgepakt, heb je ook gelijk in!
Bekken kantelen, tjaa... dat is echt een héél groot stuikelblok voor mij. Ik denk er dan 6 minuutjes aan ofzo, en dan lukt het me ook nog wel maar dan verlies ik weer mijn concentratie op mijn bekken en dan trek ik ze weer op. :n

Misschien is het een idee dat ik Patrick vrijdag eerst even goed longeer zodat alle pit eruit is en dat ik dan zonder zadel erop ga aan de longe (neem ik vriendin wel mee) aan touwhalster dus zonder teugels zodat ik beetje beter leer zitten op hem? :)
Maar het rare is, ik die wel eens de laatste 10 minuten zonder zadel lekker uitdraven, galoperen en stappen.. en dan lukt het met wel hele goed stil en voor óntspannen te zitten, maar met zadel lukt het me gewoon écht (nog) niet...

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:38

Ik vind je houding echt niet slecht hoor. Ik zie dat je alleen in galop niet goed kunt blijven zitten.
Heel erg leuke pony, je moet er wel doorheen kunnen kijken vanwege zijn enorme berenvacht, maar ik denk dat hij er met zomervacht en bespiering helemaal super uitziet. Weet je trouwens zijn afstamming? Ik ken een NF merrie met precies zo'n kleur en de aftekening op het hoofd.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:41

Ik weet zijn afstamming niet maar ik zal het eens navragen voor je, ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd! :)
Ja ik noem hem nu ook zwerver haha, ik vind het net een zwerver zo met dat lelijke, onverzorgd uitziende lange haar :')

In de zomer issie zo: (let niet op de weinige bespiering + echt hele slecht foto, was 3e x erop vorige zomer, overigens 3 van de ongeveer 10x ofzo)

Afbeelding

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:50

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:59

wat een super leuk paardje,, maar denk om je gezicht ;( je rijdt op zo'n leuk paardje moet je wel een big smile on your face hebben ;)

en denk idd om je houding dat je recht blijft zitten