Paard blijft aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mononiekje

Paard blijft aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 13:46

Hoooi,

Mijn verzorgpaardje is super lief. Heb al veel met haar bereikt en rijd haar nog niet zo lang. Ze heeft 2 jaar niet gereden dus we bouwen alles rustig op. Stap doet ze uitstekend. Super goed, maar met draven gaat het minder goed. Waneer ik met draven ook maar het kleinste beetje met mijn hak haar buik raak wil ze aanspringen in gallop dit doet ze ook in iedere bocht en het is lastig om haar rustig te houden. Zou er iets zijn dat ze pijn heeft of is het gewoon uitproberen wat ze doet. En wat zou ik eraan kunnen doen?

Monique

x_Quinta_x

Re: Paard blijft aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:03

Toen ik mijn paard pas had was het ook van dat. Ze was nog jong (4) en viel in wendingen fel naar binnen. Hoeken of voltes, sprong ze galop aan als ik haar met mijn binnenbeen wat meer in de wending wou rijden.
Nu doet ze het niet meer. Rust is erg belangrijk. Paardrijden doe je voornamelijk met de benen en als dat niet kan dan wordt het moeilijk.
Je paard geeft aan dat draven moeilijk is. Ik zou dan haar even laten galoperen als ze vanzelf aanspringt. Eventjes laten lopen (wel gecontroleerd en niet crossen) een beetje voltes rijden enz en dan terug draven.
Ook heb ik mijn paard geleerd om op een tik van het buitenbeen aan te galoperen. (Dit is gedaan om later de vliegende wissel makkelijker te begrijpen). Zolang hij die tik niet voelt, is het niet galoperen. En een tik van het binnenbeen is wat meer gebogenheid in het lijf of wat meer door de wending gaan.

mononiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:06

okee bedankt ik ga het straks eens proberen.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:05

Desensibiliseren, met van alles langs haar buik strijken tot plastic tassen oid aan toe.
Veel aanraken tot ze niet meer zo extreem reageert...

Koektrommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:15

Zodra paardje aangalloppert, versnellen en rond laten rennen, klinkt dom, maar gas erop. Laat maar rennen. Terug nemen, en doen wat je wilt doen, gallopeert ze wee aan, gas erbij en rondjassen. Gaan ze het vanzelf niet meer leuk vinden.

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:33

Zo'n kleine sporen geven en voor tegenhouden
Toch ontspannen en blijf zitten. Wanneer hij toch aanspringt ga dan stug vervelen en zo langzaam tot hij in draf valt.
Als geen van deze tips helpen zou ik toch een dierenarts bellen. Onderzoek kan nooit kwaad.