Paard wil alleen achter stalmaatje aan in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Paard wil alleen achter stalmaatje aan in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 13:44

Ik ben sinds kort over gestapt naar een andere fries om te berijden ( zelfde eigenaar)
Anke is een 9 jarige merrie die ingereden is, iets doorgereden en verder ook niet echt meer.
Ze heeft nu 4 jaar stilgestaan en ik ben haar nu aan het oppakken :D

Ik neem haar nu ook mee naar les op de manege. Ik rijd samen met mijn zus in deze les en zij rijd op een andere fries van dezelfde eigenaar. Paarden staan dus bijelkaar.
Anke trekt erg naar het ander paard toe, natuulijk te begrijpen alles is nieuw en spannend en ze wil graag bij haar maatje in de buurt blijven.
Ik ben er wel gelijk de eerste keer erg consuqent in geweest en als ze achter haar maatje in de bak aan wilde gelijk de andere kant op sturen.
In het begin raakte ze ook lichtelijk in paniek als bv haar maatje al op de poetsplaats stond en ik nog moest afstijgen, dit is gelukkig al verbeterd.
Alleen met het rijden nog totaal niet.
Ze wil alleen maar achter het ander paard aan. Staat het ander paard stil dan wil mevrouw ook niet verder, ziet ze haar maatje in de verte dan schiet ze er in een snelle sprint achteraan en maakt zich er sterk etc :+
Ook met bepaalde oefeningen als haar maatje toevallig voor haar rijd, houd ik haar haast niet en als ik het toe laat kruipt ze letterlijk tegen het andere paard aan.
Als ik gewoon bij huis rijd en haar maatje staat op stal dan is er niets aan de hand, ze wil er niet naar toe ofzo.

Wie heeft er tips voor mij???

Alvast bedankt

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:55

Misschien moet ze gewoon nog heel erg aan je wennen.. te begrijpen.. probeer wel van het begin af aan ervoor te zorgen, dat ze niet alsmaar achter de andere pony aan loopt..

X.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 15:14

Niemand gebruikbare tips?

Isabonny

Re: Paard wil alleen achter stalmaatje aan in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:21

Ik heb het vroeger met mijn pony meegemaakt. Die nam ook altijd een sprintje doro de bak tot bijna in de kont van zijn weigenootje.

Enige wat wij hebben gedaan, is een tijdlang niet meer in de zelfde les rijden. Toen wilde ze zich eerst een ander slachtoffer uitkiezen om achteraan te lopen, maar uiteindelijk was ze toch beter in de hand te houden.
Het hielp ook wel dat we haar een stuk minder zijn gaan voeren, waardoor ze niet meer zo'n opgewonden standje was.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 17:27

Ok.

Denk niet dat het aan voer ligt, helaas niet de mogelijkheid om in een andere les te gaan rijden.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:08

Misschien helpt het als je haar eerst achter haar maatje laat lopen, dan er naast en als dat goed gaat een volte of een meter, twee meter ernaast en dat je weer naast haar uitkomt, dan voor haar gaan rijden en het zo met vertrouwen, maar wel eerst in de buurt van haar stalgenootje opbouwen.

Ik heb het gevoel dat het nu te abrupt voor haar gaat en ze zo geen zelfvertrouwen kan opbouwen.
Wat ook kan is dat ze eerst meer vertrouwen en een band vanaf de grond met jou opbouwt en van daaruit weer gaat rijden met het stalmaatje.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:34

Ik heb dit ook gehad met mijn paard.. die rende achter ons andere paard aan.. Later achter alle paarden :(
Op een gegeven moment werd het zo erg dat hij er vandoor ging erachteraan :+ ....
Maar wat wij moesten doen: Echt gewoon niet toegeven als hij erachteraan wou!! en hij scheurde er met een noodgang erachteraan...
Ook als hij dus ergens achter bleef "plakken'... been geven en dan moest hij erop een gegeven moment wel langs.. (wel doen bij een paard die dus niet slaat).....
Dus gewoon doorrijden en hem bezig houden!! zodat hij niet eens de tijd heeft om zulke acties te gaan bedenken!!
Beetje vage uitleg, geloof ik :+ ... maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel!!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:44

Ja ik snap je hoor :D
Ik kreeg idd ook van mijn instructeur mee om vooral niet toe te geven maar gelijk consuqent te zijn.
Omdat als ik het nu zal toe laten het straks alleen maar moelijker wordt om er uit te krijgen.
Ik zal je tips donderdag in werking zetten :+

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:56

Ja, in het begin kregen we (mijn zus en ik) het niet voor elkaar om hem erachter weg te krijgen (omdat we hem dus niet doorreden, maar probeerde weg te sturen).. en toen werd het ook steeds erger!!
Ben ook een aantal keer tegen andere mensen in de bak gereden,,, en op een gegeven moment als je tegen elkaar inreed.. (dus beide andere kant op).. sprong hij voor dat andere paard >;) ... Dan zat je er dus ook tegen aan,,, gewoon gevaarlijk dus...
Succes verder!! Hoop dat mijn tips werken!! Bij mijn paard heeft het geholpen :) !!