Bruce de hengst (Freestyle x Renovo) zadelmak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linneketeut

Bruce de hengst (Freestyle x Renovo) zadelmak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:45

Dit zijn foto's van Bruce en mij. Het gaat de goede kant op.

Bruce is een 4-jarige hengst van Freestyle. Moederskant is gelders, MV is Renovo.
Al sinds de zomer vorig jaar zijn ze bezig geweest om Bruce zadelmak te maken. In oktober kon je er op zitten, en dat was het dan. In november kon je er ook mee stappen, en in de maanden die volgenden ook draven, en later ook galloperen. (allemaal aan een longeerlijn.) Dit werd toen allemaal door iemand anders gedaan, maar vanwege verhuizing moest ze er mee stoppen en heb ik het overgenomen.
Ik ben er nu dus 3 weken mee bezig, en het gaat de goede kant op. Sinds vorige week rijd ik het laatste kwartier/halfuur zonder longerlijn.

Met het opstappen heeft Bruce wel eens zijn nukken. De eerste 10 passen is hij dan ook héél gespannen. Maar daarna loopt hij als een trein.
Hij kent vrijwel niets, geen stelling, geen buiging, geen wending, maar ik moet zeggen dat hij het al een klein beetje begint te snappen.
Nouja ik zou zeggen kijk de foto's en je ziet wat ik bedoel.

Het begin, hier begon hij te bokken, en toen stopte m'n moeder met foto's maken want ze wilde het niet missen als ik er af zou vallen :z
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan loopt hij in een keer weer ontspannen, zoals het hoort.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Mogamba1997

Re: Bruce de hengst (Freestyle x Renovo) zadelmak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:50

ziet er goed uit!
maar je zit wel wat te veel naar voren!!

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:11

Ziet er al erg goed uit voor zo'n jong paardje! +:)+ Alleen je mag je armen wel iets meer bij elkaar houden ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:15

Wat een mooie kleur *D

Je zadel ligt wel wat te ver naar voren. Op foto 10 is dat goed te zien. Hij hoort eigenlijk áchter de schouderbladen. Maar wellicht dit door het bokken gebeurd :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:17

mooi dier! nog wel wat ielig, maar dat komt vast wel goed.

zou hem wel iets meer lucht geven aan de voorkant, lijkt me dat je al vrij veel contact neemt. ik zou hem eerst meer op eigen benen laten lopen en dan wat losser van voor

Anneee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:22

ziet er al goed uit!
probeer alleen wel je ellebogen aan je lichaam te houden, en je handen wat dichter bij elkaar.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:22

Leuk paardje! Maar nog wel erg iel inderdaad! Nog een tijdje weg zetten zou niet verkeerd voor hem zijn. En anders erg rustig met hem verder werken.
Je zit er echt heerlijk ontspannen op! Maar denk om het zadel, ligt net wat te ver naar voren.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:28

leuk beestje lindy, maar hij mag idd wel nog iets losser van voren. laat hem lekker zelf zoeken, als hij meer van voor kan ontspannen zal hij in zn hele lijf meer ontspannen ;)

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:25

Mooi paard. Ik zou alleen wat minder naar beneden proberen te rijden met zijn hoofd.
Eerst gewoon lekker voorwaarts van achteruit en handen goed naar voren om hem de
ruimte te geven om ook echt voorwaarts te lopen. Hoofd gaat dan vanzelf naar beneden
omdat hij tegen je hand aan loopt.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:39

Wat een mooie diepe kleur! Mooi beestje. Volgens mij heeft ie inderdaad een Gelders kontje :D

Het valt me op de je overal je tenen naar buiten hebt gedraaid en je hakken tegen hem aan hebt. Als je je hakken los hebt, kan het ook zijn dat hij wat minder gespannen wordt.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:11

Wat een prachtig dier! :D

Het commentaar is al gegeven, vooral je ellebogen zou je wat meer aan je lichaam kunnen houden en je tenen wat meer naar binnen kunnen draaien.
Succes!

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:36

Leuk paard! Mag alleen nog wel iets dieper. zoals op de laatste foto. Heb het idee dat hij er nèt niet door is. Maar dat komt allemaal vast nog wel! Ik vind m echt heeel mooi :D wees maar trots op m!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:25

Heel leuk dier zo te zien! en die nukken, ach misschien gaat dat nog over :) , verder je handen wat meer bij elkaar houden, het is nu af en toe alsof je iemand gaat knuffelen :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:32

Knap hoor, met zo'n jong ding al zo kunnen sturen en zo. Wel heb ik het idee dat je iets teveel vasthoudt van voren, kan dat komen doordat hij af en toe een bok geeft? Dan zou ik als tip mee willen geven een halstertouw of beugelriem om zijn hals te doen, zodat je daar houvast aan kunt hebben als hij bokt. Dan stoor je hem niet in zijn mond, dat gebeurt vaak onbewust toch...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:39

Leuk paard, wel wat iel nog. Is er een reden voor dat je zo lang de tijd hebt genomen voor het zadelmak maken? Ik vind hem wel erg gespannen overkomen en je lijkt er ook wat gespannen op te zitten. Probeer (zeker in het begin) wat relaxter te gaan zitten, gewoon lekker ontspannen naar voren rijden. Veel plezier met je paard verder!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:50

Leuk paardje heb je :) Op de latere foto's zie je inderdaad al een stuk meer ontspanning!

Vind het alleen wel een verschrikkelijk enge omheining met dat prikkeldraad voor om een paardenbak.. Zeker bij zo'n onstuimig jong paard..

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:48

Bedankt voor de leuke reacties en de tips!
Met sommige tips ben ik het echt mee eens, met een paar ook echt niet. Maar ieder doet het op z´n eigen manier.
Maar hier een kleine toelichting van mij

@ Jennyxx: Ik leg altijd mijn zadel zo ver naar voren.
Uit ervaring weet ik dat als het te ver naar voren ligt het wel naar achter schuift,
maar dat als het te ver naar achter ligt het niet naar voren schuift.
En het zadel is een beetje aan de grote kant, of Bruce is gewoon te smal, laat ik het zo zeggen :P.
Vandaar ook al dat bontje er onder

@ LiSSy: Ik steek regelmatig mijn handen mee naar voren om te kijken waar hij dan met zijn hoofd heen gaat,
meestal wel naar beneden, maar ik moet wel contact blijven houden en ophoudinkjes maken om hem aan het werk te houden,
want hij moet wel nageven, anders wordt hij weer gespannen en krijgen we weer zo'n boksessie.

@ Monster_tos: Nouja hij is nu 4, heeft 4 jaar niet veel hoeven doen maar hij wordt gewoon niet dikker. Krijgt gewoon volle pond
te eten enzo. Maar hij staat ook geen minuut stil, zet je hem in de wei gaat hij op en neer rennen, en zet je hem op stal dan
ook :P. Maar dat komt ook wel vooral omdat hij hengst is. Ik rij hem ook niet zo heel vaak, en ook meestal niet zo lang.
Maar wat spieren zouden hem inderdaad goed doen :P.

@ kippiekipp: Nouja, hij loopt eerlijk gezegd zelf al met z'n hoofd naar beneden als hij moe wordt.
Ik ben hem constant naar voren aan het rijden, maak af en toe wat ophoudinkjes en meneer doet het al, of het niets voorstelt.
En ik probeer hem met zijn neus over de grond te krijgen zodat hij zijn rug wat los moet laten.

@ paardebloemp: Mijn hakken zijn inderdaad aangedrukt maar dat kan ook komen door het drijven. Heb de laatste 5 minuten
voor het eerst een zweepje erbij gepakt. In het begin hoef ik niet te drijven inderdaad, want dan vliegt hij al. Maar op het
moment dat hij begint te ontspannen is hij ook minder voorwaarts, maarja hij kent de hulpen ook nog niet zo goed he.

@ ingeb0rg: Ja mijn handen zet ik bewust wat breder, ik ben namelijk al snel geneigd om m'n handen hoog te houden. En bij een
jong paard is het toch makkelijker om ze naar beneden te rijden als je je handen ook iets breder zet. Maar ik ben er niets bang
voor dat mijn handen niet meer omhoog zullen gaan, want ik houd ongeveer op ieder paard altijd mijn handen te hoog :P.

@ kleinvosje: Dat idee heb ik zelf toch niet zo. Maar hij begint al te bokken vanaf de eerste pas die hij zet dus.. Maar soms
sprint hij maar een keer weg en is het al weer klaar. Maar een band om z'n nek is mij altijd afgeraden, omdat als je valt kun je
beter meteen vallen dan val je nog met de beweging mee en dus mninder hard. Als je eerst al half aan die band hangt en je valt dan
dan komt dat meestal niet zo fijn uit. Wel pak ik altijd als hij gaat bokken of een beetje gaat stuiteren een pluk manen vast,
zodat ik hem zeker niet hinder in z'n mond.

@ liesje1986: Ze dachten dat hij heel vast zat rechtsom volgens mij. Rechtsom sprong hij ook altijd weg enzo. En ik denk dat
het gewoon wat meer tijd nodig heeft gehad voordat ze er vertrouwen in hadden. In het begin hebben ze ook heel vaak alleen maar
gestapt, gestapt en gestapt. En als degene die hem vast had aan de andere kant ging lopen begon hij al te stuiteren.
Volgens mij heeft het gewoon heel lang geduurd ook voordat het paard er zelf vertrouwen in had en zich kon ontspannen.
Op de laatste paar foto's loopt hij zeker ontspannen, want dan springt hij nergens meer voor weg of niets. Zelf probeer ik ook
zoveel mogelijk te ontspannen, vooral als ik opstap. Ik adem al een paar keer diep in en uit. Maar hij is zo gespannen dat als ik
zelf begin te praten hij al begint te stuiteren. Omdat ik dan waarschijnlijk een of andere spier aanspan ofzo. En als hij dan
ontspant (meestal na 2 min. , deze keer waren het er 10 :P)dan kan ik gewoon alles doen, praten, bewegen, met m'n armen
zwaaien noem maar op.

@ viefdepief: Daar heb je helemaal gelijk in. Maar de bak is niet van mezelf, en het paard ook niet, dus ik heb er eigenlijk
vrij weinig over te zeggen. En het hek ik 2,5 meter ofzo, dus Bruce moet wel héél hoog springen wil hij de prikkeldraad raken.
Maar het is natuurlijk veiliger als het er gewoon niet hangt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:02

Okee, een pluk manen is ook goed, het zou jammer zijn als zo'n mooi dier per ongeluk een ruk in zijn mond krijgt als je dreigt te vallen. Ik baseerde mijn opmerking op wat ik vanaf de foto's zag...!

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:39

Mooie (koffie?) vos ..
wat me gelijk opviel is dat je ellebogen nogal ver van je lichaam afstaan .. je hebt hier ookal op gereageerd, maar probeer dan je handen net boven het zadel te houden.. als je het zadel dan niet meer voelt .. weet je dat je te hoog zit ;)
ook heb je ze vrij breed .. en je armen zijn niet heel ontspannen .. Logisch op een jong paard :D

Jullie kunnen zeer ver komen! Ga zo door .. :)

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:52

Leuk paard! Ziet er goed uit, gaat vast helemaal goed komen. Over het zadel, ik zou hem echt verder naar achteren leggen. Spant hij niet doordat het zadel te ver naar voren ligt? Misschien schuift hij later naar achteren, waardoor hij wel ontspannen loopt?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:37

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er op dat het niet de bedoeling is om in herhaling te vallen bij.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:14

Hé wat leuk, een Freestyle! Die zie je toch niet vaak langs komen! Hij lijkt eigenlijk in niets op mijn merrie, alleen het wat ielig gebouwd misschien. Dit komt zeker nog hoor, mijn merrie werd pas heel laat gespierd.

Het meeste commentaar is al gegeven, probeer mee te gaan zitten met de bewegingen van je paard. Je lijkt soms wat 'vooruit' te lopen op zijn ritme. Gaat helemaal goed komen! :)

melaniecr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:42

Je armen zitten veels te veel van je lichaam af.
en met lichtrijden moet je omhoog niet naar voren...

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:55

Oeh, wat een donder!
maar voor de zekerheid een bodyprotector?

Je zadel ligt inderdaad wat naar voren.. past deze wel goed? (hij lijkt wat smal)
Probeer hem goed recht te richten!

Zie dat zo wel goedkomen! rustig doorgaan! Lekker de spieren erin straks!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:59

leuk paardje,

je hebt hem lekker aan het lopen

maar je paard hoeft ook niet hoog te springen om bij het prikkeldraad te komen maar hij zal jou er maar eens afwippen en zo hoog dat jij er wel in terecht komt, heb het zelf bijna helaas meegemaakt, sindsdien rijd ik geen paarden meer in waarvan de bak niet goed op orde is, dit moeten ze eerste op orde hebben gemaakt wil ik daarin gaan rijden.