Bijna 5-jarig Femme Fatale de Mars aan het werk (L1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frieke84

Bijna 5-jarig Femme Fatale de Mars aan het werk (L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 08:04

Dit is de eerste keer dat ik een fototopic open op Bokt van Femme. We stellen ons dus even voor.

Naam: Femme Fatale de Mars
Geboortedatum: 8 mei 2005
Afstamming: Cartier van de Heffinck x Lacapo

Niveau: L1

We zijn afgelopen weekend voor het eerst L1 gestart (we gaan niet zo vaak op wedstrijd) en behaalden een 6de plaats (punten hebben jullie niet zoveel aan, ik start in België en hier werken we met een ander systeem dan in Nederland), waarmee ik heel erg tevreden was.
Momenteel werken we vooral aan:
- nog snellere reactie op het been
- af en toe al ietsje hoger instellen, met daarbij wel voldoende afwisseling
- we beginnen de zijgangen er ook al eens bij te nemen

Problemen:
- in de zijgangen durft Femme iets over haar schouder weg te vallen
- in galop gaat de achterhand vaak iets naar binnen (is te zien op het filmpje)

Femme is een bijzonder werkwillig paard. We rijden nu zo'n 3 à 4 keer per week, meestal zo'n 30 minuten, of wat langer als we les hebben.
Net omdat ze zo werkwillig en soepel , doe ik vaak te weinig tijdens het rijden. Ik moet zelf eigenlijk iets gedisciplineerder gaan rijden en alles netter gaan afwerken. Meestal ben ik te snel tevreden. Sinds begin dit jaar neem ik wel weer wekelijks les, waardoor ik wel weer heel wat vooruitgang merk en zelf ook wat meer discipline aan de dag kan leggen als ik alleen rijd.

Ikzelf moet goed opletten dat ik mijn handen voldoende sluit en mijn teugels niet steeds door mijn handen laat glijden.
Ik heb al geruime tijd last van mijn bekken/heup (onlangs werd vastgesteld dat het bekkeninstabiliteit is), waardoor ik in mijn heup iets inknik naar rechts. Mijn rechterbeen ging ook een eigen leventje leiden. Daarom heb ik een tweetal weken terug mijn beugels 1 gaatje korter gedaan en ik merk dat ik zo wel gemakkelijker zit (en minder pijn heb). Ik hoop dat ik mijn beugels op termijn wel weer langer kan gaan maken, want ik vind het nu niet zo mooi ogen.

Commentaar is welkom, maar liefst opbouwend.

Ready for take off
Afbeelding

Instappen
Afbeelding

Draven
Afbeelding

Handen gelijk houden
Afbeelding

Voor je kijken
Afbeelding

Hier had ze iets gezien
Afbeelding

Niet zo goed over de rug, maar wel een mooi achterbeengebruik
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet ook leren op mijn kont te blijven zitten in galop
Afbeelding

Afbeelding

Een pasje wijken, zelf wel recht boven mijn paard blijven zitten.
Afbeelding

http://i187.photobucket.com/albums/x245 ... ars/52.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x245 ... ars/51.jpg

Zitten blijven!
Afbeelding

En uitdraven ...
Afbeelding

Ik heb ook nog een filmpje.
Bij het wijken valt ze op het laatst wat weg over haar schouder en ik merk dat ze in galop haar achterhand wat naar binnen plaatst.
http://www.youtube.com/watch?v=PEexlxzsyOA

Dashke

Re: Bijna 5-jarig Femme Fatale de Mars aan het werk (L1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:10

Ik vind dat het niet slecht oogt hoor! Heel gelijkmatig vind ik. Probeer enkel ook voor je te kijken ipv naar je paard ;). Goed bezig!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:11

Wat een mooi paard heb je! En dat dekje kleurt er wel heel bijzonder bij.

Je geeft zelf al een aantal punten aan.
Maar wat mij opvalt is dat er constante druk is op de bovenbenen die klemmen, daardoor druk jij jezelf uit het zadel.

Ga eens echt op je zitbeen knobbels zitten, maar voel wel de druk op je beugels (doen alsof je staat)

Wat ik moelijk vind om te zien.. maar vermoed dat er een spanning plaats vind in in je bovenlijf.. Met name je schouders.

Denk dat alle beweegbare delen in je lijf schroefjes zijn.. Deze mogen niet te vast zitten, maar ook niet te los.
(enkels, knieen, heupgewricht, polsen, elleboog, nek)

Succes!

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 08:30

Annebe, ik laat inderdaad niet voldoende los in mijn lichaam, maar ik denk eerder dat het vanuit mijn bekken komt (zie ook de problemen die ik omschreven heb in mijn openingspost).
Zitten op Femme is al niet eenvoudig omdat ze erg ruim loopt. Als ik een goede dag heb (en mijn bekken/heup dus losser kan laten) zit ik ook al meteen veel beter.

Maar ik moet inderdaad ook mijn bovenbenen losser laten, dat heb je goed gezien.
Alleen heb ik dan het probleem dat ik dan wat achteruit schuif in mijn zadel en niet meer in het diepste punt van het zadel zit. (tips daarvoor zijn welkom!)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:39

Past het zadel wel voor jou.
Iets waar te weinig mensen rekening meehouden.

Zo ja.. Kijk eens wat het doet als jij je bekken iets meer kantelt.
Maar let wel op voor je rug!

IK ben je stukje vergeten te lezen over je bekken.
Een beugelriem een gaatje korter maken is iets wat ik je adviseer om echt niet te doen, daarmee kom jij schreef op je paard te zitten, de druk veranderd en het einde is zoek!
Je kunt beter dat been af en toe uit de beugel laten en langer laten worden in je heupkolom.
Voel dat je dit kan manipuleren (korter en langer maken)

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:25

Ziet er goed uit en een erg mooi paard! Dat van die handen heb ik ook last van :Y) Misschien kan je bij een vaste letter in de bak steeds even aan je handen denken (werkt bij mij iig wel ;) )

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:48

Vind dat je een bijzonder leuk paard hebt en jullie vormen een hele leuke combinatie.
Wat me opvalt zijn je handen, je houdt ze een beetje ver uit elkaar.
Naar mijn idee mogen je teugels iets korter en je handen iets hoger.
Maar misschien is dat moeilijk want ik heb het idee dat ze voor zo nu en dan wat zwaar is?
Vind je netjes zitten, maar misschien kun je iets meer ontspannen gaan zitten en je benen wat losser laten hangen, maar misschien is dat niet mogelijk met bekkeninstabiliteit.

Verder weinig aan te merken, ga zo door, het ziet er echt heel goed, ontspannen en vriendelijk uit. :j

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:52

Annebe, volgende week komt er een MSFC langs om het zadel te bekijken. Ze bekijkt het ook even terwijl ik aan het rijden ben. Ik veronderstel dat zij me daarin dan wel verder zal kunnen adviseren.

Reegle, goed idee van die vaste bakletter! Wedden dat ik die letter dan onbewust ga vermijden ;)

Ulfreino, teugels moeten inderdaad korter, maar ik hield ze vroeger nóg langer. Ze is niet zwaar in de hand, integendeel ik kan haar met heel licht contact rijden (meestal).
Benen moeten meer ontspannen, daar heb je gelijk in, maar zoals ik al aan Annebe vertelde, heb ik dan het gevoel dat ik achteruitschuif in mijn zadel.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:12

Hoop dat ze alleen naar het zadel kijkt en niet naar je zit en houding <LOL>
Op hun logo zit de ruiter al in de verkeerde stand.. Toch jammer!

Ella89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:10

Je hebt best een mooie houding alleen let er wel op dat je je handen niet te breed plaatst. Niet naar je mooie paard kijken maar voor je uit.
En wat je zelf al zijn, proberen te blijven zitten in de galop.
Wat lijkt jou paard toch onwijs op die van mij, grappig.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:27

Oei, bekkeninstabiliteit is vervelend, maar niet onoverkomelijk! Ik zie op de foto's dat je je rug heel hol trekt, dat in combinatie met je knijpende bovenbenen zorgt ervoor dat je voorover valt en uit het zadel wipt. Doe eens wat bekkenoefeningen, kantel ze heen en weer, en voel dan het punt waarop je je rug recht hebt, en niet hol (of bol). Dit kun je gewoon op de keukenstoel doen, speel met je evenwicht daarin, en dan zul je vanzelf merken dat je het punt weet te vinden waarbij je je rug mooi recht houdt! Die bekken kantelingen is ook goed voor de instabiliteit trouwens!

Verder no comments, behalve dan dat je een knap dier onder je kont hebt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:31

Ik heb ook het idee dat je niet goed in je zadel past.

Je zit er totaal niet lekker in heb ik het idee.

Citaat:
Niet zo goed over de rug, maar wel een mooi achterbeengebruik

Dit kan dus niet, geen ruggebruik wil zeggen geen goed achterbeen gebruik.
Want wanneer gebruikt een paard zijn achterbeen goed?
Juist ja, wanneer paard over de rug loopt, want pas dan kan paard achterbeen meer onder de massa plaatsen ;)

Dus met die opmerking ben ik het niet eens.

Wel zie je halverwege de fotoserie dat paard/pony iets meer over de rug gaat lopen en fijner word in haar lijf.

Maar laat je zadel eens goed nakijken en dan met name jouw manier van zitten erin, ik heb het idee dat je in een onnatuurlijke houding geduwt word vanuit de zitting/lepel.

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 08:43

CM_: Ik volg je redenering, maar toch vind ik dat ze op die foto haar achterbeen best netjes onder de massa plaatst.
Of zie ik dingen die er niet zijn? ;)

Straks komt er dus iemand naar het zadel kijken. Ik ben eens benieuwd wat die persoon er van vindt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:15

Fijn paard zeg. Hij loopt heel gemakkelijk. Als ik naar je kijk, dan zou ik zeggen, ga er ook net zo gemakkelijk opzitten. Dan is dat voor je paard nog fijner. Je maakt het jezelf te moeilijk. Zit daardoor wat te strak en te veel naar voren. Daarmee duw je je paard wat op de voorhand en dat is jammer, want dat doet je paard van nature niet zo volgens mij. Daarnaast mag je been hier en daar wat actiever om hem wat beter over de rug te krijgen. Dan wordt de aanleuning ook stiller. Maar in ieder geval eerst maar eens lekker, voor je gevoel wat achterover, in je zadel gaan zitten. ;)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:26

Hee leuk paardje, leuke combinatie jullie!
Ik krijg soms het idee dat je je ongemerkt dat uit je zadel duwt.. probeer echt lang ontspannen te gaan zitten! Verder ziet het er keurig uit!