teugelcontact houden terwijl paard hoofd hoog houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

teugelcontact houden terwijl paard hoofd hoog houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:41

Sinds kort rijd ik een vierjarige fries bij, dit gaat eigenlijk telkens een stapje beter. Aangezien hij nog niet lang onder zadel is vindt hij nog van alles eng. Met als gevolg dat hij vaak erg hoog met zn hoofd loopt. Soms durft hij al een paar stappen wat meer te ontspannen wat resulteert in een lagere en langere hoofd/halshouding, om bij het minste of geringste zn hoofd weer in de lucht te gooien. Dat geeft allemaal niet, maar zit een beetje met de teugelvoering: zorg ik dat ik constant zacht contact houd, ookal loopt hij erg hoog, of moet ik m met meer teugelvrijheid tot ontspanning bewegen? Belonen jullie met de stem als het paard wat ontspant of leidt dit alleen maar af?

aeolusnr1

Re: teugelcontact houden terwijl paard hoofd hoog houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:40

Tja zo van op afstand zonder het te zien is dat moeilijk om advies te geven.
Maar als je de teugels met contact houdt met zo'n hoge houding, dan leer je hem net hetgeen je niet wil, dus je bent verkeerd bezig nu.
Een jong paard inrijden moet je heel correct doen, doe je het verkeerd of met te weinig aandacht dan kan je nadien gaan corrigeren, en das altijd vele malen moeilijker.
Neem les, liefst privéles dus.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:24

zelf zou ik mijn teugels op maat laten en zorgen dat mijn handen gewoon mee bewegen zegmaar, zodat je hem niet in de weg zit. Maar ik heb verder geen ervaring met paarden inrijden ..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 08:38

@aeolus: ik heb eerder het gevoel dat een paard sneller zijn hoofd hoog blijft houden als daar tegenover staat dat er geen teugelcontact is....Daar komt natuurlijk bij dat ik hem met weinig contact moeilijk kan corrigeren als hij eens opzij springt, wat nogal eens gebeurt. In stap gaat het trouwens steeds beter en durft hij al goed neerwaarts, zodra we gaan draven gaat zijn hoofd weer in de lucht...
Binnenkort krijg ik ook les, moet samen met instructrice even een gaatje vinden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:45

Ik heb ook friezen gereden. Ik probeerde zelf een ieniminie contact te houden met de mond, ook al gingen ze omhoog (vaak in combi met achter de teugel). Ze moeten leren dat ze niet bang hoeven te zijn voor je hand, daarnaast is het gezien hun bouw voor hun natuurlijk 'makkelijk' om front te maken en op te krullen, je moet er echt heel scherp op zijn dat je bij het minste geringste contact ook mee geeft. Natuurlijk in combinatie met een actieve achterhand.

Ik wisselde bij de jonkies dus nogal veel van handhouding, puur gericht op het meegeven. Je moet er voor waken dat je niet continu je teugels aan het verlengen en inhalen bent namelijk, dat rommelt te veel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:52

Bedankt Iris!!! Daar kan ik wat mee. Het is voor mij idd de eerste fries die ik rijd en ik had nooit gedacht dat het zo anders zou zijn dan mijn andere paard. Vooralsnog heb ik er pas vier keer opgezeten, dus ik moet nog leren om m beter aan te voelen. Ik hoop dat we de paar ontspannen drafpassen steeds meer uit kunnen breiden. Vooralsnog zijn we gewoon bezig met voorwaarts en aan het been, ik houd lichtjes contact, waar hij hij zijn hoofd ook houdt en geef mee als hij neerwaarts gaat. Ik zal idd niet met de teugellengte rommelen tijdens het rijden, bedankt voor de tip!

Misschien kun jij ook een tip geven voor het volgende, galopperen aan de longe gaat goed, dan springt hij feilloos aan, tot nu toe heb ik onder zadel met hem pas een keer gegaloppeerd, hij sprong goed aan maar sprong daarna over om vervolgens weer terug te springen. Dit deed hij eerst aan de longe ook. Zou het komen doordat hij nog zoekende is met de balans? Ik heb hem gewoon doorlaten galopperen, want hij reageerde immers wel op de hulp. Ik vond het wel even prima voor een eerste galopje...

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:04

Loopt hij ook aan de longe zo hoog?

Een Fries heeft vaak een iets minder sterke ruglijn van nature en als hij het vooral doet als je erop zit kan het ook zijn dat je wat te 'zwaar' zit.
Ik zou een constant en licht contact met de mond houden en zelf goed in balans en 'licht' gaan zitten. Die rug wordt pas sterker als hij hem ook gebruikt en dat lukt niet met de oren in de stratosfeer bij wijze van spreken dan.

Goed les nemen, zeker met een jong paard, is natuurlijk het beste omdat zelfs de meest ervaren ruiter zich een beginner kan voelen op een groen paard.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:59

Lente77 schreef:
Goed les nemen, zeker met een jong paard, is natuurlijk het beste omdat zelfs de meest ervaren ruiter zich een beginner kan voelen op een groen paard.

hihihi en zo is het maar net! aan de les wordt gewerkt, dat moet nog even overlegd worden met de eigenaresse.

Om op je vraag terug te komen: aan de longe doet hij het niet, dan durft hij al lang en laag, maar moet ik er bij zeggen, dat hij eerst ook aan de longe vrij hoog liep. Toen hij wat sterker/ rustiger werd ging hij al snel meer zakken en sinds een poosje longeer ik hem af en toe met touwtjes. Ik heb een goede balans, ook als hij eens opzij springt, maar hoe kan ik dat licht zitten bewerkstelligen? Kortere beugels en ietsjes verlicht oid?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:32

Ow het is heel anders rijden dan een gewone KWPN-er (bijvoorbeeld). Ik vind het iedere keer weer behoorlijk omschakelen, vooral als je weer vanaf een fries naar een KWPN-er gaat heb je echt het idee dat zn nek eraf gevallen is. :+ Ik vond het echt een wereld van verschil, vooral omdat bijna alle jonge friezen die ik reed in het begin de neiging hadden om in een soort krul met veel front te marcheren.

Veel gewicht in je handen zorgt dan voor een krul, losgooien voor idem. Je moet ze echt naar je zeer zachte hand toerijden. Je merkt natuurlijk dat je naar mate het paard meer ervaring en bespiering kreeg, je m in 'iedere gewenste hoogte' in kan stellen.

Dat galloperen is inderdaad puur een balansprobleem. Sprong ie op beide kanten over? Of heeft ie 1 moeilijke kant?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:01

Ik weet nog niet zeker of hij op beide richtingen overspringt, omdat ik nu pas een keer gegaloppeerd heb en dat was op de rechterhand. Ik had misschien ook even de andere hand moeten proberen, maar wilde stoppen op een moment dat hij nog redelijk ontspannen was...
Mijn andere bijrijdpaard is een nrps'er van 1.72m die z2 gelopen heeft. Alle knoppen zitten er op en ik heb veel van m geleerd, als ik dan weer op de groene 1.63m fries stap, denk ik idd, jeetje, wat heb ik veel teugel in mn hand... :D En voor mn gevoel hobbelt het veel meer...Maar hij doet erg zijn best, en we gaan elke keer wat vooruit!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:14

Ik vind een hulpteugel bij het rijden nu echt niet nodig, het is nog een erg jong dier dat zn balans moet vinden. Zolang hij nog gewoon vooruit gaat vind ik dat niet aan de orde. Longeren doe ik wel met touwtjes, zo nu en dan....