Hand en been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Hand en been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:32

De laatste tijd ben ik erg bezig geweest met kijken wat de invloed is van het geven van de hulpen zoals ze in de boekjes geschreven zijn.

Zo ben ik erachter gekomen dat je been op de singel leggen best moeilijk is en het de balans van je eigen lichaam verstoord en zo dus die van het paard. Als je dan ook nog je andere been achter de singel moet doen om aan te springen in galop of een wending te rijden is het helemaal een en al spanning.

Zo ook met de hulpen van de handen, deze worden al een apart iets omschreven en als deze al correct zijn, dan zouden ze een logisch gevolg moeten zijn van het aannemen van een ander evenwicht/houding. Alleen deze veranderingen worden niet of nauwelijks omschreven, zo ook hier op bokt.

Wat doe je nu echt als je een wending rijdt, of een overgang. Hoe rij je nu precies een halve ophouding?

Ik ben beniuwd hoe jullie hierover denken. Denken jullie in hand en been (dus hand daar, been hier, etc) of is het meer een vloeiende beweging die ergens anders in je lichaam begint en die je ledematen dan volgen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:34

lailapri schreef:
De laatste tijd ben ik erg bezig geweest met kijken wat de invloed is van het geven van de hulpen zoals ze in de boekjes geschreven zijn.

Zo ben ik erachter gekomen dat je been op de singel leggen best moeilijk is en het de balans van je eigen lichaam verstoord en zo dus die van het paard. Als je dan ook nog je andere been achter de singel moet doen om aan te springen in galop of een wending te rijden is het helemaal een en al spanning.

Zo ook met de hulpen van de handen, deze worden al een apart iets omschreven en als deze al correct zijn, dan zouden ze een logisch gevolg moeten zijn van het aannemen van een ander evenwicht/houding. Alleen deze veranderingen worden niet of nauwelijks omschreven, zo ook hier op bokt.

Wat doe je nu echt als je een wending rijdt, of een overgang. Hoe rij je nu precies een halve ophouding?

Ik ben beniuwd hoe jullie hierover denken. Denken jullie in hand en been (dus hand daar, been hier, etc) of is het meer een vloeiende beweging die ergens anders in je lichaam begint en die je ledematen dan volgen.

Maar dat heb ik als kind wel moeten leren natuurlijk. En soms bij bijv aanspringen in galop moet ik er echt even goed bij nadenken en mijn benen goed leggen als het ware. Maar dat komt omdat mijn Fries wat lastig aanspringt en ik die hulpen dus echt goed en correct door moet geven. Moet zeggen dat met een boomloos zadel ik dat beter door kan geven. Onderschat dus de hulp van je zitbeentjes en bovenbeenspieren niet!

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:56

In het beginstadium van leren paardrijden, dan lijken deze hulpjes heel belangrijk.
Ook om voor jezelf kunnen uit te maken welk been waar moet liggen om welke reactie te kunnen verkrijgen.

Naargelang hoelang en hoeveel je paardrijdt, versoepelen deze hulpen en wordt het een automatisme. Je krijgt zoals ze zeggen een 'ruitergevoel'. Je hoeft niet meer na te denken hoe je de heup van een paard moet overzetten, hoe de schouder te corrigeren, en wat je moet doen met je handen.

De hulpen die in de boekjes staan zijn eigenlijk maar een defenitie van hoe je iets moet doen. En dit verschilt meestal wel een beetje met wat je in de praktijk moet doen.

Grtz!

Monster_tos

Re: Hand en been

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:28

Eigenlijk rij ik nog amper op de hulpen die ik vroeger geleerd heb op de manege, aanspringen doe ik nu met mijn zitbeenknobbels, sturen met mijn bekken, schouders en gedachten ( als je denkt aan wat je wilt doen gaat je lichaam vaak onbewust al meedoen ) enz.